گودی کمر و درمان آن چیست؟ - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

گودی کمر و درمان آن چیست؟
زمان کنونی: 13-09-1395،03:07 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 69

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: گودی کمر و درمان آن چیست؟
ارسال: #1
گودی کمر و درمان آن چیست؟
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
آیا میدانید علت به وجود آمدن گودی در ناحیه کمر چیست ؟ آیا این گودی مفید است یا مضرر ؟
[align=right][align=right]دردهای ستون مهره‌ها و گودی کمر جزو مشکلات شایع است . چطور میتوان از ایجاد این مشکلات پیشگیری کرد ؟
[align=right]ستون مهره از روی هم قرار گرفتن 7 مهره گردنی و در پایین آن ها 12 مهره سینه ای و در پایین آنها 5 مهره کمری و سپس مهره خاجی و دنبالچه ای تشکیل شده است . اگر ستون مهره را از جلو نگاه کنیم مهره ها در یک خط صاف و عمود قرار گرفته اند ولی اگر از کنار به ستون فقرات نگاه کنیم متوجه میشویم که مهره های گردنی و سینه ای و کمری قوس هایی را درست میکنند .

پیش از هر چیز باید راستای ستون مهره را بشناسید و دقت کنید هر کاری که موجب به هم خوردن این راستا شود میتواند موجبات درد ستون فقرات را فراهم کند . یک تقعر تحتانی در ناحیه کمر داریم که به آن "لوردوز کمری" میگوییم و تحدب بالایی آن منطقه که درست در قسمت پشت است را "کیفوز" مینامیم و انحنای مقعر دیگری در گردن وجود دارد که "لوردوز خفیف گردنی" گفته میشود .

این حالت ستون مهره‌ها که حالت مارپیچ و فنری ‌شکل را به آن میدهد موجب میشود تحرک صورت گیرد . هر حالتی که لوردوز کمر ،کیفوز پشتی و لوردوز گردن را به هم بزند درد تولید میکند و سپس اسپاسم عضله و گرفتگی آن به مرور پیش میآید و فشار به استخوان‌ها و در نهایت مشکلات دیسک بروز میکند .

چه مواردی موجب تغییر حالت طبیعی ستون مهره‌ها میشود ؟

اول از همه وجود یک شکم بزرگ موجب زیاد شدن لوردوز کمری میشود و برای جبران این حالت ، ستون مهره‌ها ناچار است انحنا و تحدب ناحیه پشتی را بیشتر کند و همین امر در نهایت به گودی زیاد کمر ، قوز شدن پشت و به ناچار ، زیاد شدن انحنای گردن منجر میشود . علاوه بر ‌آن گاهی در افراد لاغر به دلیل ضعف عضلات شکمی چنین حالتی ایجاد شده و گودی کمر زیاد شود .

رعایت اصول صحیح نشستن چقدر در پیشگیری از مشکلات ستون مهره‌ها موثر است ؟

طرز صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره‌ها شده و عضلات هر قسمت مجبور نمیشوند برای جبران وضعیت غلط نشستن کار بیشتری بکنند و دچار اسپاسم و خستگی شوند .

کف‌پا ، باسن ، پشت و کتف شما باید در وضعیت صحیح قرار بگیرند تا احساس راحتی کنید . اگر پای شما به زمین نرسد و آویزان باشد موجب خستگی و درد میشود . اگر کتف به صندلی نچسبد ، سر به ناچار در حالت جلو میافتد و خستگی ، گرفتگی عضلات گردن و گاهی سوزش کتف را موجب میشود .

گاهی افراد خود را روی صندلی سر میدهند و به حالت نیم‌ هلال مینشینند . این کار به ستون مهره‌ها آسیب میرساند ؟

نشستن طولانی‌مدت در این وضعیت به ستون مهره‌ها شکل میدهد و به‌ خصوص اگر فرد در سنین رشد این طور بنشیند ، این شکلگیری ناصحیح ستون مهره‌ها ، پایدار میشود .

آیا در سنین بالا میتوان بدشکلی ستون مهره‌ها را اصلاح کرد ؟

عضله‌ های ما در هر سنی 25٪ قدرت تقویت دارند اما اگر در کودکی عضله‌ های ما درست شکل بگیرند و انحناهای طبیعی در وضعیت اصولی رشد کنند ستون مهره‌ها شکل صحیح میگیرد . اگر در کودکی بد بنشینید ستون مهره بدشکل شده و در میانسالی اگر بخواهید عضله خود را تقویت کنید نیازمند صرف نیروی زیاد و البته بازدهی کمتر هستید . به هر حال جلوی ضرر و آسیب به ستون مهره‌ها را باید بگیرید و با رعایت اصول بهداشتی ستون مهره‌ها بر سلامت و شادابی خود بیفزایید .

و توصیه آخر ؟

هنگام مطالعه ، نوشتن ، غذا خوردن و هر کار دیگر اصول درست نشستن را رعایت کنید . به سمت جلو خم نشوید و ستون مهره‌ها را در زاویه کمتر از 90 درجه قرار ندهید . حتی زاویه 90 درجه و کاملا صاف نشستن هم صحیح نیست باید در زاویه 110 تا 120درجه بنشینید . چون اگر سرتان را به جلو خم کنید دچار گرفتگی عضلات میشوید و بعد از مدتی سردردهای طولانی به سراغتان میآید و تمرکز کافی را نخواهید داشت .

موقع نشستن پاها را به زیر صندلی نبرید . این کار گودی کمر‌تان را میافزاید و به زانوها فشار میآورد .

توصیه مهم دیگر در خصوص توالت رفتن است . بهتر است از توالت ‌فرنگی استفاده شود و این نکته در خصوص کسانی که مشکل کمر و زانو دارند جزو ضروریات اصلی تلقی میشود .

درمان گودی کمر :

برطرف کردن علت اصلی بوجود آورنده لوردوز یا گودی کمر میتواند آن را بهبود بخشد . با این حال علت گودی کمر هر چه باشد تقویت عضلات کمر و شکم و عضلات باسن میتواند شدت لوردوز را کاهش دهد . در نظر داشته باشید که شایعترین علت افزایش گودی کمر ضعیف شدن عضلات شکم و ستون مهره و کاهش قدرت انعطاف پذیری عضلات و تاندون های اطراف لگن است . این ضعف عضلانی و کاهش انعطاف پذیری در افرادی که شغل نشسته داشته و فعالیت بدنی منظمی ندارند بیشتر ایجاد میشود . با افزایش سن هم مشکلات ذکر شده شدیتر میگردند پس مهمترین اقدام در درمان لوردوز و گودی کمر افزایش قدرت عضلات شک و کمر و افزایش انعطاف پذیری بافت نرم اطراف لگن است .

برای رسیدن به این مقصود میتوانید از همان نرمش هایی که برای درمان کمر درد استفاده میشود سود ببرید . این نرمش ها عضلات ستون مهره و شکم شما را تقویت کرده و گودی کمر شما را کاهش میدهند .
 
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

24-06-1393 11:46 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  درمان درد مفاصل به کمک گیاهان reza.eloglu 0 166 28-10-1393 02:37 ق.ظ
آخرین ارسال: reza.eloglu
  درباره دیسک کمر و درمان آن بیشتر بدانید Friga 0 78 10-01-1393 02:53 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  انواع آسیب‌های شانه و درمان آن ها Friga 0 149 03-09-1392 11:15 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  زانو دردتان را با قند درمان کنید Friga 0 109 26-04-1392 12:57 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان