پوکی استخوان - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

پوکی استخوان
زمان کنونی: 19-09-1395،05:06 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: mahzad
پاسخ: 2
بازدید: 222

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: پوکی استخوان
ارسال: #1
پوکی استخوان
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
پوکی استخوان بیماری ای است که در آن ماده استخوانی و استحکام استخوان به تدریج از دست میرودو باعث ضعف ساختمانی استخوان میشودو آن را مستعد شکستگی میکند.میزان استخوان سازی جدید به طور طبیعی به اندازه جذب مجدد مواد استخوانی قدیمی است.در پوکی استخوان روند جذب مجدد سریعتر است و به این ترتیب استخوان سازی جدید نمیتواند با از دست رفتن مداوم مواد استخوانی مقابله کند.شایعترین شکستگیهایی که با پوکی استخوان همراه است در مهره-مچ و لگن میباشند.اگر چه پوکی استخوان میتواند در اثر عدم تحرک (مثل پای گچ گرفته)یا به علت رژیم غذایی کم پروتئین ایجاد شود ولی شایعترین علت آن سالخوردگی است.با افزایش سن استخوان سازی جدید کند تر از دوره جوانی میشود و جذب کلسیم از روده ها با سهولت کمتری انجام میگیرد. در نتیجه برای حفظ میزان کلسیم در بقیه قسمتهای بدن -کلسیم از مخزن آن در استخوان برداشت میشود .پوکی استخوان معمولا تا بروز شکستگی علائمی ندارد ودر آن زمان ممکن است شکستگی در اثر آسیبی جزئی ایجاد شود.یکی از شکستگیهای شایع(شکستگی به هم فشرده)در یک یا چند مهره است که منجر به کمر درد و نهایتا کوتاهی قد میشود.این عارضه یک قوز مدور در پشت است که در اثر تغییر شکل مهره و کوتاهی قد ایجاد میشود.

عوامل خطر ساز ایجاد پوکی استخوان: چه کسی در خطر ایجاد پوکی استخوان است؟ چندین عامل خطر ساز شناخته شده اند: ۱-جنس مؤنث:زنان ۶ تا ۸ برابر بیشتر از مردان مبتلا میشوند بویژه بعد از یائسگی که اثر محافظتی استروژن کاهش می یابد. ۲-یائسگی زود رس:یائسگی قبل از سن ۴۵ سالگی زن را مستعد ابتلا به پوکی استخوان میکند بویژه اگر این عارضه از طریق جراحی و با برداشتن هر دو تخمدان ایجاد شده باشد. ۳-سفید پوست بودن:زنان قفقازی نسبت به زنان سیاهپوست خطر ابتلای بیشتری دارند و مردان سفید پوست نسبت به مردان سیاهپوست در معرض خطر بیشتری هستند.برخی بر آورد کرده اند که یک چهارم زنان سفید پوست در حدود سن ۶۵ سالگی از یک یا چند شکستگی ناشی از پوکی استخوان رنج میبرند. ۴-روش زندگی بدون تحرک:این نیز دلیل دیگری برای تحرک است. ۵-کسر وزن داشتن:پوکی استخوان یکی از عوارض بسیار معدود کسر وزن شدید است. سایر عوامل خطر ساز احتمالی عبارتند از:سیگار کشیدن-مصرف بیش از حد الکل-و سابقه خانوادگی پوکی استخوان.

تشخیص:پرتو نگاری ساده در موارد پیشرفته میتواند کاهش تراکم استخوانها -شکستگیها و بد شکلیها را به وضوح نشان دهد .کشف زودرس عارضه به انجام روشهای تصویر نگاری پیچیده نیاز دارد.تومور نگاری کامپیوتری (سی تی اسکن)میتواند کاهش بافت استخوانی را در مراحل اولیه نشان دهد.تراکم سنجی استخوانی نیز روش حساسی است و بسیارکم هزینه تر است.در روش اخیر اشعه گاما از یک منبع رادیو ایزوتوپ بویژه به استخوانهای آسیب پذیر تابانده میشود.میزان اشعه گامایی که از استخوانها عبور میکند نشانگر تراکم آن است.

پیشگیری و درمان:سه اقدام اساسی که توسط آنها میتوان پوکی استخوان را درمان و یا از آن جلوگیری کرد عبارتند از ورزش کافی -رژیم غذایی پر کلسیم-و جایگزینی هورمونی بعد از یائسگی. به نظر میرسد که ورزش به حفظ استحکام استخوانها کمک میکند .برخی از بهترین ورزشها عبارتند از ورزشهای کم برخورد مثل شنا-دوچرخه سواری-باغبانی و پیاده روی ساده.سعی کنید چند بار در هفته حداقل به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. رژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی کلسیم در روز باشد.منابع مناسب کلسیم عبارتند از :لبنیات کم چربی-ماهی-و سبزیجات سبز تیره .در مورد مصرف مکملهای دارویی کلسیم از پزشک نظر خواهی کنید. در حال حاضر مشخص شده است که سن خطر ناک از نظر بروز شکستگی ناشی از پوکی استخوان به تجمع کل توده استخوانی در طول دوره جوانی بستگی دارد.سن حداکثر میزان توده استخوانی در مردان و زنان قبل از ۳۰ سالگی است.بنابر این رژیم غذایی پر کلسیم در دوره جوانی و رشد شما را از بروز شکستگی در سنین بالا محافظت میکند.مصرف غذای مناسب باعث سلامتی شما در سنین بالاست.در حال حاضر اکثر پزشکان توصیه میکنند که زنان بعد از یائسگی درمان جایگزینی استروژن به مقدار کم دریافت کنند زیرا کلسیم به تنهایی نمیتواند از ضایعات استخوانی جلوگیری کند.فایده محافظت در مقابل بروز پوکی استخوان توسط درمان جایگزینی استروژن بر خطرهای اندک آن فزونی دارد بویژه اگر با مقادیر کم پرو ژسترون همراه باشد . هورمون دیگری به نام کلسیتونین که در غده تیروئید تولید میشود با تجویز از راه بینی ممکن است در توقف از دست رفتن استخوان مفید باشد .در مورد آن از پزشک نظر خواهی کنید.
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

12-11-1390 02:35 ق.ظ
 
ارسال: #2
RE: پوکی استخوان
پست‌ها: 567
تاریخ عضویت: 26 مهر 1390
اعتبار: 21
حالت من: انتخاب نشده
نکته طلایی برای پیشگیری از پوکی استخوان

۱) نخست این که بهتر است از مواد مغذی و مهم استفاده شود. برای این منظور باید رژیم های غذایی سالم که تامین کننده مواد مغذی چون پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم و ویتامین D هستند، بکار گرفته شوند.



۲) توصیه دوم ورزش کردن است. در اکثر روزها حداقل ۳۰ دقیقه را به انجام فعالیت های ورزشی تقویت استخوان اختصاص دهید. این فعالیت ها شامل ورزش های تحمل وزن همانند دویدن یا پیاده روی سریع و ورزش های استقامتی هستند.
۳) نکته سوم این است که به هیچ وجه سیگار نکشید. فرآیند تخریب استخوان در افراد سیگاری بسیار سریع تر صورت می گیرد و میزان شکستگی در این افراد بالاتر است.

۴) چهارمین توصیه متخصصان این است که انجام آزمایشات و کنترل های دوره ای را فراموش نکنید. یکی از این آزمایش ها سنجش تراکم ماده معدنی استخوان(BMD) در آغاز سن ۶۵ سالگی است. این تست برای افرادی که دارای سابقه بیماری های خاص یا مصرف کننده داروهایی هستند که خطر شکستگی را افزایش می دهند، باید در سنین پایین تر انجام شود.
۵) راهکار پنجم این است که از داروهای محافظت کننده استخوان استفاده کنید. زنانی که در سنین پس از یائسگی قرار دارند و در گذشته دارای شکستگی استخوان بوده اند باید از داروهای پیشگیری کننده پوکی استخوان استفاده کنند.

۶) به عنوان نکته ششم که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است توصیه می شود که از افسردگی خود غافل نشوید.
پژوهشگران به تازگی به ارتباط بین افسردگی و کاهش تراکم استخوانی دست یافته اند.
۷) هفتمین توصیه نگهداشتن وزن در حالت سلامتی است. وزن پایین تر از ۱۲۷ پوند یا داشتن توده بدنی زیر ۲۱ عامل خطر ساز برای پوکی استخوان محسوب می شود. از دست دادن وزن در دوران یائسگی احتمال کاهش توده استخوان را افزایش می دهد. از مصرف غذاهایی که از نظر کالری در حد بسیار پایینی هستند یا از غذاهایی که فاقد همه گروه های غذایی است، اجتناب کنید.

۸) توصیه آخر این که حتی الامکان از زمین خوردن اجتناب کنید. با احتیاط و به آرامی گام بردارید. از روشنایی راه پله ها و مدخل ورودی ساختمان ها اطمینان حاصل کنید. به منظور تعادل و جلوگیری از سرخوردن در حمام از دست گیره هایی که در وان یا در کنار دوش نصب شده اند، استفاده کنید.



27-01-1391 08:08 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  کمبود کلسیم در کودکان ابتلا به پوکی استخوان را در بزرگسالی افزایش می دهد Friga 0 88 26-11-1392 11:07 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  علائم شکستگی سر استخوان ران و انواع آن Friga 0 108 30-09-1392 02:46 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  بیماری پوکی استخوان و شکستگی مهره ها Friga 0 94 21-09-1392 02:08 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  دلایل اصلی بروز بیماری استئوپروز ( پوکی استخوان ) در مردان Friga 0 106 01-09-1392 11:34 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  محدودیت حرکت مفصلی و خشکی مفصل از عوارض مهم شکستگی استخوان Friga 2 267 27-12-1391 10:23 ب.ظ
آخرین ارسال: sahari

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان