پروتئین ها و اهمیت آن در پرورش عضلات - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

پروتئین ها و اهمیت آن در پرورش عضلات
زمان کنونی: 18-09-1395،09:37 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 153

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: پروتئین ها و اهمیت آن در پرورش عضلات
ارسال: #1
پروتئین ها و اهمیت آن در پرورش عضلات
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
آخرین ویرایش در 18-05-1392 01:10 ب.ظ توسط Friga
[عکس: 60201119627489481205.jpg]

بدنسازان و ورزشکارانِ رشته های قدرتی علاقه شدیدی به پروتئین و غذاهای حاوی این درشت مغذی دارند و گاهی در مصرف آن افراط مینمایند و حتی روزانه 20 عدد سفیده تخم مرغ را به عنوان صبحانه و چند 100 گرم از پودرهای پروتئینی را در طول روز مصرف میکنند اما آیا این قبیل رژیمها برای افزایش حجم و وزن عضلانی ضروری است ؟



پروتئین چیست ؟

به نظر میرسد که بدن شما به کلی جامد و انعطاف ناپذیر میباشد اما واقعیت این است که بدن آدمی در حکم مایعیست که با محیط بیرون مدام در فعل و انفعال بوده و همواره فعال و پویاست و سلولهای بدن همیشه در حال مرگ و میر و تکثیر و ازدیاد هستند .



حال این پرسش در ذهن شکل میگیرد که سلولهای جدید برای ساختنِ بافتهای جدید و ترمیم ماهیچه های آسیب دیده از کجا و از چه منبعی تامین میگردند ؟

پاسخ این پرسخ در مقدار پروتئین مصرفی روزانه میباشد . پروتئین در ساختمان بافتهای پیوندی و عضلانی بدن شما و همچنین در ناخن ها , پوست , مو و حتی استخوانها نقش سازنده ای دارند .

از انواع دیگر پروتئین در بدن میتوان به آنتی بادی ها , آنزیمها و هورمونهای نظیر : انسولین و انتقال دهنده هایی نظیر : هموگلوبین اشاره کرد .


پروتئین هم مانند آب به فراوانی در بدن یافت میشود و در فعالیتهای حیاطی انسان نقش مهمی دارد . حدود 15 تا 20% وزن بدن از پروتئین تشکیل شده که 60 تا 70% از کل این پروتئین در عضلات اسکلتی ذخیره شده است .


برای افزایش حجم و سایز عضلات باید پروتئین مصرفی بیشتر از مقدار نیاز روزانه بدن باشد .

پروتئین , مانند قندها و چربی ها از اتمهای کربون و اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است .

اتمهای نیتروژن به فراوانی در ساختمان پروتئینها وجود دارد و همین امر این درشت مغذی را از دیگر درشت مغذی ها متمایز میکند و بدن نیتروژن مورد نظر را از طریق پروتئینهای روزانه دریافت میکند .


در صورت کم مصرف کردنِ پروتئین , افزایش حجم عضلانی مقدور نخواهد بود . این همان چیزیست که ورزشکاران آنرا "موازنه مثبت نیتروژن" مینامند


"موازنه منفی نیتروژن" زمانی رخ میدهد که از سوء تغذیه و یا نبود تناسب رژیم غذایی و یا از بیماریهای خاصی نظیر "ایدز" رنج میبرند .


مهمترین پیامدهای نامطلوب "موازنه منفی نیتوژن" در بدن میتوان به سوخته و تجزیه شدن پروتئین در عضلات اشاره کرد که ورزشکاران پرورش اندام از آن هراس دارند .



اسید آمینه یا آمینو اسیدها :

کوچکترین واحد سازنده پروتئین هستند که مانند دیواری از آجر عضلات را حفظ میکنند . بدن شما برای ادامه حیاط نیاز به 20 نوع اسید آمینو دارد که از هزاران نوع پروتئین تهیه میشود .



اسید آمینوهای ضروری و غیر ضروری :

از 20 نوع اسید آمینه , 11 نوع آن در بدن ساخته میشود که به این دسته از اسید آمینه ها "اسید آمینه های غیر ضروری" میگویند و 9 اسید آمینه باقی مونده که بنام "اسید آمینه ضروری" نامگذاری شده اند توسط منابع غذایی تامین میشود .


اسید آمینه های ضروری : هیستیدین , ایزولویسن , لوسین , والین , لیزین , متیونین , فنیل آلانین , ترونین , تریپتوفان .


اسید آمینه های غیر ضروری : آلانین , آرژینین , آسپارژین , آسپارتیک اسید , سیستین , گلوتامیک اسید , گلوتامین , گلیسین , پرولین , سرین و تیروزین .



توصیه میشود که ورزشکاران در هر 3 ساعت , یک وعده پروتئین کامل مصرف کنند .


کیفیت پروتئین مصرفی (کامل یا ناقص) :

پروتئین محدود به تخم مرغ , گوشت و شیر نمیشود . پروتئین در سبزی ها , دانه های گیاهی , لوبیا , عدس , سویا هم به وفور یافت میشود اما این پروتئین ها چون تمام انواع اسید آمینه های ضروری را ندارند , پروتئین کامل نیستند . به همین دلیل کمتر مورد علاقه ورزشکاران میباشند .


نکته جالب در مورد پروتئینها این است که 2 یا چند منبع ناقص پروتئین را میتوان با هم مصرف کرد تا هر دوی آنها همدیگر را از لحاظ ساختار پروتئینی تکمیل کنند . به عنوان مثال "برنج و لوبیا" .


ورزشکاران رشته های قدرتی و رشته های عضله ساز , برای حفظ تعادل نیتروژن در بدن , روزانه حداقل باید در حدود 2.2 گرم به ازای هر کیلو از وزن خود پروتئین مصرف کنند .


به طور مختصر میتوان گفت که بدن زنان روزانه به 2000 تا 2200 کالری و بدن مردان بین 2700 تا 3000 کالری انرژی نیاز دارند .


به عقیده متخصصین علوم تغذیه , یک رژیم متعادل رژیمی است که 30% از کل کالری موجود در آنرا پروتئین ها , 55% را قندها (کربوهیدرات ها) و 15 % را چربیهای مفید و غیر اشباح تشکیل دهند .


انواع پروتئین ها : گوشت مرغ , گوشت قرمز , گوشت ماهی , سفیده تخم مرغ , سویا و حبوبات ...


انواع قندها (کربوهیدرات ها) : برنج و ماکارونی , سیب زمینی , نان , میوه جات ...


انواع چربی ها : روغن زیتون , روغن گردو , روغنهای گیاهی ...



ارتباط پروتئین با رژیم های غذایی کم قند :

اکثر ورزشکاران قهرمان , در طول دوران ورزشی خود از رژیمهای غذایی کم قند استفاده میکنند اما باید در نظر داشت که میزان نیاز بدن به پروتئین بیشتر میشود . رژیم های کم قند برای ورزشکاران پرورش اندام مفید است اما باید با افزایش قابل توجه میزان پروتئین همراه باشد و باید در نظر داشت که رژیم کم قند را در مدت های طولانی انجام ندهیم و به صورت دوره ای و کوتاه مدت مقدار مصرف آنرا تغییر دهید .
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

18-05-1392 01:09 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  معجزه استراحت در پرورش عضلات Friga 0 279 28-06-1393 12:48 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  رژیم غذایی و روش شش تکه کردن عضلات شکم Friga 0 320 05-09-1392 10:09 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  عضلات سه سر بازویی ( پشت بازو ) Friga 0 2,125 11-06-1392 10:21 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  عضلات سینه Friga 0 498 11-06-1392 10:01 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  اهمیت هورمون تستسترون در بدن Friga 0 113 11-06-1392 09:51 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان