ورزش واتر پلو - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

ورزش واتر پلو
زمان کنونی: 18-09-1395،01:47 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: PERSONABLE
آخرین ارسال: PERSONABLE
پاسخ: 1
بازدید: 78

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: ورزش واتر پلو
ارسال: #1
2 ورزش واتر پلو
پست‌ها: 857
تاریخ عضویت: 30 دى 1392
اعتبار: 55
حالت من: انتخاب نشده
برای انجام ورزش واترپلو ورزشکار باید در بعضی کارها مهارت داشته باشد. اولین فاکتور لازم برای شروع این ورزش، مهارت در شنا است.
 

● مهارت های اولیه
 
برای انجام ورزش واترپلو ورزشکار باید در بعضی کارها مهارت داشته باشد. اولین فاکتور لازم برای شروع این ورزش، مهارت در شنا است. در این ورزش، بازیکنان باید بتوانند طول ۳۰ متری استخر را بارها و بارها شنا کنند. نوع شنا کردن بازیکنان واترپلو با شنای کلاسیک متفاوت است. در این روش بازیکنان از یک استیل آزاد استفاده می کنند به طوری که هنگام شنا کردن همیشه سر آنها از آب بیرون خواهد بود تا بتوانند بر بازی مسلط باشند. مهارت دومی که بازیکنان باید به دست آورند، شیوه کنترل توپ با یک دست است. همچنین این ورزشکاران باید بتوانند توپ را با هر دو دست خود کنترل کنند.
 
مهارت دیگری که ورزشکاران این رشته باید داشته باشند، نوعی پا دوچرخه است که در آن حرکات پا به صورت دایره وار انجام می شود. در این حرکت که ورزشکاران از آن برای نگه داشتن خود روی سطح آب استفاده می کنند، انرژی بسیار کم مصرف می شود. ورزشکاران ورزش واترپلو باید از تمرکز و سرعت عمل بالایی برخوردار باشند تا بتوانند بر تیم حریف غلبه کنند.
 
 
● قوانین ورزش واترپلو
 
هر تیم از ۱۲ بازیکن تشکیل شده است که شامل هفت بازیکن اصلی و پنج بازیکن ذخیره است. بازیکنان اصلی دارای یک دروازه بان و شش بازیکن زمین هستند. این شش بازیکن می توانند هم در نقش حمله و هم در نقش دفاعی ظاهر شوند و جای مخصوص به خود ندارند. یکی از قوانین مهم واترپلو این است که بازیکنان زمین اجازه ندارند توپ را با دو دست بگیرند و باید آن را فقط با یک دست کنترل کنند. در فاصله دو متری از دروازه بان های هر تیم نشانه هایی به نام خط دو متری وجود دارد. بازیکنان تیم مقابل اگر توپ نداشته باشند نباید وارد این محوطه شوند.
 
مدت زمان بازی برای آقایان در جهار ست هفت دقیقه ای و برای خانم ها چهار ست چهار تا شش دقیقه ای است.
 
 
● اثرات مفید بدنی
 
واترپلو ورزشی آبی و تیمی است. بنابراین از یک طرف باعث بروز آثار ورزش شنا می شود و از طرف دیگر اثر مفید ورزش های توپی را به همراه دارد. بازیکنان این رشته باید از قدرت و سرعت بالایی برخوردار باشند. در این ورزش تمام اعضای بدن مانند یک زنجیر عمل می کنند. یعنی ورزشکار باید از تمام عضلات خود کمک بگیرید تا بتواند نیروی لازم را به توپ وارد کند. اعضای مختلف بدن مثل دست ها، لگن و پاها باید بتوانند حرکات چرخشی خاصی را انجام دهند. بنابراین علاوه بر قدرت، انعطاف پذیری نیز در این ورزش لازم و ضروری است. بعضی از حرکات باعث می شوند سرعت توپ افزایش یابد مثل چرخش مناسب در ناحیه کمر و شانه و همچنین قدرت به عقب بردن بازوها و آرنج و توانایی خم کردن مچ دست.
 
به دست آوردن مهارت در این زمینه ها نیاز به تمرین فراوان دارد. بازیکنان علاوه بر قدرت و انعطاف پذیری باید از تمرکز کافی و قدرت طراحی نقشه برای تمرکز بر حریف هم برخوردار باشند. بنابراین به طور خلاصه می توان گفت که ورزش واترپلو دارای اثرهای مفید زیر است:
 
[عکس: mm4.jpg]
افزایش قدرت بدنی به خصوص در ناحیه عضلات ران، بازوها و مچ دست
 
[عکس: mm4.jpg]
افزایش انعطاف پذیری
 
[عکس: mm4.jpg]
افزایش سرعت عکس العمل در پاسخ به محرک ها
 
[عکس: mm4.jpg]
افزایش قدرت تمرکز، هماهنگی و طراحی نقشه
 
 
● آسیب های ورزش واترپلو
 
برخی از اسیب های واترپلو ناشی از انجام این ورزش در آب است مثل حساسیت و قرمزی چشم، آفتاب سوختگی و عفونت های پوستی. اما از آسیب های شایع و مخصوص به این ورزش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
▪ کشیدگی تاندون های شانه: این آسیب بسیار شایع است زیرا ورزشکاران برای افزایش قدرت و سرعت پرتاپ توپ به عضلات و تاندون های این ناحیه فشار زیادی وارد می کنند و باعث کشیدگی و گاهی پارگی تاندون های این ناحیه می شوند.
 
▪ آسیب به انگشتان: سرعت سریع توپ و برخورد آن با انگشتان دست ورزشکاران باعث ضرب دیدگی، کبودی و حتی بروز زخم و شکستگی در این نواحی می شود.
 
▪ آسیب ناحیه صورت: واترپلو ورزش پر برخوردی است و ورزشکاران به سهو یا به عمد ضرباتی را به بازیکن حریف وارد می کنند. در نتیجه کبودی زیر چشم و پارگی لب از جمله آسیب های شایع است.
 

● عواملی که سبب بروز آسیب بیشتر می شوند:
 
[عکس: pp4.jpg]
نداشتن بنیه و انعطاف پذیری لازم برای این ورزش
 
[عکس: pp4.jpg]
بی تجربگی و مهارت ناکافی در اجرای تکنیک ها
 
[عکس: pp4.jpg]
استفاده نکردن از وسایل ایمنی مثل کلاه ایمنی و وسایل حفاظتی از گوش و دهان
 

● پیشگیری از آسیب ها
 
رعایت چند نکته از بروز آسیب بدنی جلوگیری می کند:
 
منظم ورزش کنید تا بدن شما برای این ورزش قدرت و انعطاف پذیری کافی را به دست آورد.
 
علاوه بر تمرینات واترپلو، از سایر تمرین ها بدن سازی به منظور ارتقای سطح قدرت و انعطاف پذیری بدن استفاده کنید.
 
حتما" در حین و بعد از ورزش آب فراوان بنوشید.
 
قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید.
 
بعد از خروج از آب، تمرینات کشش را فراموش نکنید.
 
از وسایل ایمنی و عینک شنا استفاده کنید.
 
اگر احساس کردید آسیب دیده اید، بلافاصله ورزش را متوقف کنید و در صورت لزوم از کمپرس یخ و بالا نگه داشتن اندان آسیب دیده استفاده کرده و به پزشک مراجعه کنید و تا بهبود کامل ورزش نکنید.
منبع:forum.p30pedia.com



07-11-1392 12:14 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ورزش پارکور PERSONABLE 0 97 16-11-1392 06:52 ب.ظ
آخرین ارسال: PERSONABLE
2 ورزش کودکان را لاغر نمى کند PERSONABLE 0 84 07-11-1392 12:16 ق.ظ
آخرین ارسال: PERSONABLE
2 ورزش ژیمناستیک PERSONABLE 0 96 07-11-1392 12:16 ق.ظ
آخرین ارسال: PERSONABLE
2 معرفی ورزش دارت PERSONABLE 0 71 07-11-1392 12:14 ق.ظ
آخرین ارسال: PERSONABLE
2 خانم ها کی ورزش کنند؟ PERSONABLE 0 58 07-11-1392 12:11 ق.ظ
آخرین ارسال: PERSONABLE

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان