نمونه هایی از اعجاز علمی قرآن - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

نمونه هایی از اعجاز علمی قرآن
زمان کنونی: 19-09-1395،05:04 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: nadernrpt
آخرین ارسال: nadernrpt
پاسخ: 1
بازدید: 393

 
 
رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: نمونه هایی از اعجاز علمی قرآن
ارسال: #1
17 نمونه هایی از اعجاز علمی قرآن
پست‌ها: 3
تاریخ عضویت: 25 اسفند 1390
اعتبار: 0
حالت من: انتخاب نشده
آخرین ویرایش در 25-12-1390 07:32 ب.ظ توسط nadernrpt
بسم الله الرحمن الرحیم

متاسفانه ما مسلمانها آنگونه که شایسته قرآن است و آنگونه در توان داریم در شناختن قرآن و تدبر در آیات نورانی آن تلاش نمی کنیم. برای اینکه یقین کنیم قرآن کتاب آسمانی و سخن خداوند حکیم است به چند آیه زیر توجه می کنیم :

[عکس: quran.jpg]

آیه 41 سوره مبارکه عنکبوت :

مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون

تر جمه :

مثل كساني كه غير از خدا را اولياء خود برگزيدند، همچون عنكبوت است كه خانه‏اي براي خود گرفت و سست ترين خانه‏ها خانه عنكبوت است اگر مي‏دانستند !

همه ما می دانیم که عنکبوتها خودشان برای خود خانه می سازند ، پس چرا به جای اتخذت یعنی گرفت ، از خلق به معنای آفرید یا از صنع به معنای ساخت ، استفاده نشده است. چرا می گوید :«اتخذت»: گرفت خانه ای را ! نمی گوید: ساخت، بافت یا درست کرد یا «اصطنعت»، «انتسجت» یا «اختلقت بیتاً». چرا؟ از این نکاتی ظریف و شگفت استنباط می شود.

حال گرفت خانه ای را یعنی چه ؟ عنکبوت تار را می تند یا به عبارتی می سازد ولی آیه می گوید: گرفت! آری نکته در همین فعل است. آیه به عنکبوتی خاص اشاره دارد نه هر عنکبوتی که به عبارتی اوضح مقصود نوعی از انواع می باشد. آن ، گروهی از عنکبوتیان است که به عنکبوتهای غارتگر موسومند و در انگلیسی دزد دریایی گویند. اینها از زیر راسته لابیدوگناتا (Labidognatha) "عنکبوتهای حقیقی" و گروه عنکبوتهای اکریبلات (Ecribellate spiders) و خانواده Mimetidae می باشند. این ها به شکاری که عنکبوتهای دیگر صید کرده اند علاقه ای نشان نداده، بلکه به خود صاحبخانه که عنکبوت است نظر دارند!!! در جزایر انگلستان 3 گونه غارتگر موجود است. همگی کوچک، گوژپشت و دارای نقوش زیبایی بر روی شکم هستند. اینها برای شکار تور نمی تنند. . نوعی رطیل (عنکبوت بزرگ) نیز هست که به تارهای متروکه رفته، زندگی می نماید.

اتخدت از باب افتعال است که دارای معانی متفاوتی است از جمله :

1. بیانگر کوشش و مبالغه در تلاش کردن: عنکبوت برای گرفتن خانه و خوردن عنکبوت صاحبخانه کوشش کرده در نهایت احتیاط جلو می رود اما یک عنکبوت برای تنیدن تار، نیازی به کوشش و مبالغه ندارد.

2. «اتخذت» مفهوم غصب و صید، نیز می دهد.

3. طلب: او(عنکبوت) خانه طعمه را طلب کرده، می گیرد. به عبارتی «أخذ» را می طلبد، در حالی که اگر خود بخواهد بسازد نیازی به طلب نداشته، بی معنی است! چرا که مایع، درونش هست و با خارج کردن، تار درست می کند و طلب برای درخواست چیزی خارجی (که از دسترس بیرون است) خاصه زمانی که از ما نباشد می باشد.

چرا عمل مشرکین را به این نوع از عنکبوتها تشبیه کرد؟ پاسخ: در این نکاتی بس شگفت و ظریف است که از چشم هر خردمندی اشک روان می سازد،
می خواهد به شدت آنها را کوبیده، پایین آورد تا تفهیم نماید مشرکین از خود هیچ چیز نداشته از سست هم سست ترند!!!

مخصوصا که عنکبوت با "ال" آمده و "العنکبوت" گفته شده که با "عنکبوت" متفاوت است. "العنکبوت" معرفه است یعنی به گروه خاص و معینی از عنکبوتها اشاره دارد در حالی "عنکبوت" (بدون "ال") نکره است و تمامی عنکبوت ها را شامل می شود.

خود قرآن در چندین جا فرموده که این مثالها برای تفکر و تذکر برای خردمندان و مومنان می باشد.

حال سوال : اگر قرآن سخن پیامبر(ص) بوده باشد ، پیامبر گرامی ما در بین مردمی بد فرهنگ و بی سواد آن هم در 1400 سال پیش که هیچ دانشی در مورد جانوران خاصه عنکبوتیان نداشته، هیچ توجه و دقتی نیز به این جانداران نکرده، از کجا می دانسته و فهمیده که این نوع عنکبوتهایی با این نوع شیوه زندگی هم در جایی از این کره خاکی وجود دارند ؟

[عکس: Q1.jpg]

و اما آیه دیگر :

والجبال اوتادا . آیه 7 سوره مبارکه نبا .

ترجمه : و کوهها را همانند میخ هایی در زمین قرار دادیم.

در علوم زمین شناسی ثابت شده است که بخش عظیمی از کوه در داخل پوسته زمین قرار گرفته و بخشی کوچک از آن بیرون پوسته است.
پیامبر گرامی اسلام (صلوات الله علیه و آله و سلم) که بی سواد هم بوده از کجا می دانسته که بخش بزرگی از کوه درون زمین قرار گرفته تا آن را به میخ تشبیه کند. همانطور که می دانیم یک ویژگی بارز میخ آن است که در جسم فرو می رود و بخش کوچکی از آن قابل دیدن است.

خصوصیت دیگر میخ محکم کردن و ثابت نگه داشتن اجسام با آن است. امیر المومنین علی(ع) می فرمایند (خطبه شماره 211(صبحی صالح)ص 328) :

همراه با سرشتن صخره های بزرگ زمین و بر آمدن دل این صخره ها و قله های بلند سر به فلک کشیده،در جای گاه های خود استواریشان بخشید.پس قله ها را در هوا به بلندا برد و ریشه های شان را در آب فرو کشید. بدین سان خداوند کوه ها را با بلندیشان از دشت ها جدا ساخت و پایه های شان را چونان ریشه درختان در زمین های پیرامون و مواضع نصبشان، در اعماق زمین نفوذشان داد. کوه ها را باقله هایی بس بلند و سلسله هایی به هم پیوسته و دراز، تکیه گاه زمین ساخت و چونان میخ ها بر آن بکوفت. چنین است که زمین به رغم حرکات گوناگونی که دارد، برای ساکنانش از لرزش و تکان نگاه داشته شد و از فرو در کشیدن بار خود، بازداشته شد و از لغزش از جایگاه خود در امان ماند. پس بزرگ است خداوندی که زمین را به رغم تلاطم امواج خروشان آب های آن [احتمال زیاد منظور مواد مذاب زیر پوسته زمین است]، چنین استوار نگاه داشت.

نکات :

1- زمین دارای حرکت های گوناگون است،ولی به رغم این حرکت ها آرامش وتعادل خود را حفظ کرده است.
2- پوسته زمین مستحکم است و از هم نمی گسلد و لایه هایش گسسته نمی شود،تا ساکنان و بارهایش را در درون خود فرو نکشد.
3- زمین در حرکت وضعی و انتقالی و برخی حرکت های دیگر،آرام و استواراست و از مدارهایی که به طور منظم در آن می گردد، بیرون نمی افتد.

در نه جای قرآن از کوه ها با تعبیر«رواسی »یاد شده است. و جعلنا فی الارض رواسی ان تمید بهم(سوره مبارکه انبیا آیه 31) ،و کوه ها را در زمین پا بر جا و استوار نهادیم تا مبادا[زمین]آنان[مردم]را تکان دهد و بلرزاند.
گفتار حضرت علی(ع) ، تفسیر آیه فوق الذکر است. و جعلنا فی الارض رواسی ان تمید بهم . امام علیه السلام جنبه «صخره ای »بودن کوه ها را در جهت استحکام و استواری مرتبط می داند.

سلسله کوه های سنگی-با پستی و بلندی هایی که دارند-نقش بزرگی در تعادل زمین و ثبات اجزا و استواری پوسته آن دارند تا این کوه ها با وجود شعله ور بودن درون و التهاب گداخته های آن، درهم شکسته و لرزان نشوند.

آشنایان با علوم طبیعی می دانند که زمین با حلقه هایی از سلسله کوه ها،محاصره شده است و این امر عامل حفظ بیش تر ثبات زمین می باشد.حکمت و چگونگی ارتباط این سلسله کوه ها با یک دیگر و جهت امتداد آن ها نیز بر طبیعی دانان پوشیده نیست.این سلسله کوه ها بر اساس نظمی بدیع و محکم و توجه بر انگیز،زمین را به شکل حلقه هایی کوهستانی در آورده است که از چهار طرف آن را در بر گرفته اند.

وقتی به نقشه طبیعی زمین نظر می افکنیم،ناهم واری های زمین را به روشنی مشاهده می کنیم و می بینیم سلسله کوه ها به طور عموم در طول هر قاره امتدادمی یابد.گویا این کوه ها ستون فقرات قاره ها هستند.

هنگامی که به شبه جزیره های هر قاره می نگریم سلسله کوه ها را در طولانی ترین شکل ممکن امتداد یافته می یابیم.در طول جزایر کوهستانی-بزرگ یا کوچک-نیزسلسله کوه هایی یافت می شود. امروزه با سیر و مطالعه در بستر دریاها و اقیانوس ها به طور یقین ثابت شده است که بیش تر جزیره ها و ارتفاعات آن ها در حقیقت دامنه و امتداد سلسله کوه ها وجزئی از آن ها هستند،به این صورت که قسمتی از آن کوه ها در آب دریاها فرو رفته وپوشیده شده و بخشی دیگر همانند جزیره ها،بر سطح آب آشکار است.

ملاحظه می شود که کوه ها صخره های کوهستانی سلسله واری هستند که زمین رااحاطه کرده اثر مستقیمی بر توازن زمین دارد و جلوی لرزش آن را می گیرد،به علاوه سختی این پوسته در بر گیرنده زمین جلوی اشتعال درونی زمین را نیز می گیرد،که در کلام مولا امیر مؤمنان علیه السلام به این حقایق آشکار(از دیدگاه علم روز)اشاره شده است .


منابع :

پایگاه حوزه
وبلاگ درباره یافته ها و استنباطات قرآنی



25-12-1390 07:25 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
4 منابع آزمون دکتری الهیات علوم قرآن و حدیث سراسری و آزاد tala.kh 0 23 18-08-1395 01:08 ب.ظ
آخرین ارسال: tala.kh

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان