موسو خودرویی خوب اما فراموش شده - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
زمان کنونی: 15-09-1395،04:06 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: pajhan
آخرین ارسال: pajhan
پاسخ: 6
بازدید: 3506

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
ارسال: #1
موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
موسو در نگاه اول چه می گوئید؟
اوه بد ریخت ،اوه زشت ،اوه بی ارزش و ...

اما من می گویم : 2 سال راحت بودم و 2 سال لذت زیادی بردم اما ضرر زیادی هم متحمل شدم!!!
خودرویی بسیار بسیار نرم،پیشرفته ،پرشتاب،با امکانات ،هیجان انگیز اما زشت...
نکات منفی:
زشت! ترمز نسبتا ضعیف ،گیربکس نا هماهنگ با موتور در مدل های اتوماتیک 6 سیلندر

اما معرفی موسو:

کارخانه سازنده مرتب خودرو
سبك متوسط
شکل ظاهري شاسی بلند

نوع موتور : 2.3 لیتر 4 سیلندر خطی
حداكثرقدرت : 140 اسب بخاردر5250 دوردردقیقه
حداكثر گشتاور : 209 نیوتن متردر4000 دوردردقیقه
سوپاپ : 4 عدد در هر سيلندر
گيربكس : 5 دنده دستی
ظرفيت مخزن سوخت: 72 ليتر
ميزان مصرف سوخت در شهر :16 ليتر براي هر 100 كيلومتر
ميزان مصرف سوخت در بزرگراه : 9.4 ليتر براي هر 100 كيلومتر
نوع انتقال قدرت : دو دیفرانسیل

امکانات :
سيستم ترمز abs - تنظيم برقي صندلي راننده - شيشه برقي - در باز کن باک خودرو - گرم کن شيشه عقب - رينگ اسپرت- سيستم تهويه مطبوع - آنتن برقی - پخش راديو و cd - کيسه هواي راننده - قفل مرکزي
طور کلی موسوی ۶ سیلندر اتوماتیک در مقایسه با خودروهای هم ردیف خود (در سطح بین المللی)، از لحاظ زیبایی ظاهری و برخی سیستم های رفاهی در رده پایین تری قرار دارد ولی در دیگر موارد خصوصا در زمینه سیستم‌های تعلیق و تعادل، قابلیت رقابت با این خودروها را داراست.

شامل 3/2ليتر برای خودرو 4 سيلندر رديف خطی و همچنين 2/3ليتر برای خودرو6 سيلندر رديف خطی که 140تا 220() اسب بخار قدرت دارد.
شامل 3/2 ليتر و 9/2 ليتر با توربو شارژ و اينتر کولد به صورت 4 و 5 سيلندر رديف خطی که 101و 102 () اسب بخار بازده دارد

سيستم ضد قفل ترمز) کيسه هوا ،ميله فولادی محافظ درها و کنترل اصطکاک را در موسو می يابيد.برای مثال 4 حس گر(سنسور) 4 کانال اختياری با ترمز اتوماتيک ديفرانسِل در اين خودرو تعبيه شده که نيرو را به طرف ديگر با اصطکاک بيشتر انتقال می دهد
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
19-04-1391 01:38 ق.ظ
 
ارسال: #2
RE: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
[عکس: 13417784691.jpg]
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
19-04-1391 01:44 ق.ظ
 
ارسال: #3
RE: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
موتور موسو از موتورهای معتبر مرسدس بنز هست که توی دهه 90تولید میشد وشاخصترین خصیصه اش هم دوام وقدرت مناسبش بود وهست وروی بنزهای اتاق 124 و140 وموسو وچیرمن وکوراندو هم نصب شد.گیربکسش هم محصول کمپانی ZFآلمان هست که تقریبا در ساخت گیربکس رقیبی بلا منازع هست.برقیش هم باید بوش باشه ودر کل یه گرته برداری از روی بنزهای MLنسل گذشته میباشند.بیشتر روی خاصیت آنرودشون تمرکز شده وارتفاع مناسبی از سطح زمین ندارند.اما سیستم تعلیق مک فرسون همراه با کمک های گازی وامحور یکپارچه عقب همراه با اتصالات 5گانش سواری بینظیر ونرمی براش به همراه میاره.طراحیش هم کار یه طراح از طراحان کاج سلطنتی انگلستان هست که ترکیبی از رنجرور و بنز و سلایق کره ایها از آب دراومده وازنظر فنی کاملا قابلیت رقابت با اس یو وی های هم دوره خودش را داره ولی امکانات رفاهیش چنگی به دل نمیزنه وحتی یه ایربگ راننده فقط داره که یه ضعف محسوب میشه.
بزرگترین مشکلش هم طراحی بیرونیش هست که بعضی خوششون میاد ولی نظرخیلیها هم منفی هست.
در کل نسبت به پولی که پرداخت میکنید ماشین خوبی هست ولی خرید وفروشش سخته وتعمیرش هم پر دردسره ودر کل ماشین پیچیده ای هست نسبت به هم دوره ای هاش.....
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
19-04-1391 01:48 ق.ظ
 
ارسال: #4
RE: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
(19-04-1391 01:48 ق.ظ)mgho نوشته: دیدن لینک ها برای شما امکانپذیر نیست . لطفا
ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید

موتور موسو از موتورهای معتبر مرسدس بنز هست که توی دهه 90تولید میشد وشاخصترین خصیصه اش هم دوام وقدرت مناسبش بود وهست وروی بنزهای اتاق 124 و140 وموسو وچیرمن وکوراندو هم نصب شد.گیربکسش هم محصول کمپانی ZFآلمان هست که تقریبا در ساخت گیربکس رقیبی بلا منازع هست.برقیش هم باید بوش باشه ودر کل یه گرته برداری از روی بنزهای MLنسل گذشته میباشند.بیشتر روی خاصیت آنرودشون تمرکز شده وارتفاع مناسبی از سطح زمین ندارند.اما سیستم تعلیق مک فرسون همراه با کمک های گازی وامحور یکپارچه عقب همراه با اتصالات 5گانش سواری بینظیر ونرمی براش به همراه میاره.طراحیش هم کار یه طراح از طراحان کاج سلطنتی انگلستان هست که ترکیبی از رنجرور و بنز و سلایق کره ایها از آب دراومده وازنظر فنی کاملا قابلیت رقابت با اس یو وی های هم دوره خودش را داره ولی امکانات رفاهیش چنگی به دل نمیزنه وحتی یه ایربگ راننده فقط داره که یه ضعف محسوب میشه.
بزرگترین مشکلش هم طراحی بیرونیش هست که بعضی خوششون میاد ولی نظرخیلیها هم منفی هست.
در کل نسبت به پولی که پرداخت میکنید ماشین خوبی هست ولی خرید وفروشش سخته وتعمیرش هم پر دردسره ودر کل ماشین پیچیده ای هست نسبت به هم دوره ای هاش.....

مشکل بزرگ موسو گیربکس اتوماتیکشه که سریع خراب میشه چون موتور و گیربکس و کدشون هم خونی خوبی با هم ندارند و موقع خرید حتما گیربکس را چک کنید و ببینید چه موقعی دنده میده یعنی زمانی که دنده میده روی دور موتور زیر 3500 باشه خرابه و بعضی موقع ها که خراب میشه رو دور موتور 800 تا میده دنده 2!!!!!
در مورد آنرود که عرض کردم ولی امکانات آفرودش هم کم نیست!!!! رو سیستم اتو که میزارین به صورت esp تنظیم میشه و یعنی خوب کامپیوتر تصمیم می گیره تو این کیفیت و شیب و ارتفاع چند درصد قدرت روی محور جلو باشه و چند درصد روی محور عقب ،مثلا 30% به چرخ های جلو انتقال میده و 70% روی چرخ های عقب!
هرز گردی خیلی خوبی داره و تقریبا سنسورهای زیادی برای آفرود داره که باید مواظب باشید سالم باشن وگرنه پیدا کردنش کار حضرت فیله!!!!
امکانات رفاهیش خوبه و فقط مشکلش داشتن یک ایربگه..
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
19-04-1391 01:51 ق.ظ
 
ارسال: #5
RE: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
[عکس: 13417791692.jpg]

[عکس: 13417791691.jpg]

[عکس: 13417791693.jpg]


منبع: دنیای‌خودرو- عمادالدین جعفری
به هشت سال پیش بازمی‌گردیم. سال 1381 سالی که بازار خودروی ایران پس از مدت‌ها یک SUV لوکس و با تکنولوژی روز دنیا به خود دید. تا آن روز تنها SUVهای بازار ایران رنجروورهای دهه 70 و 80 و کمی هم جلوتر بیاییم پاجرو و پاترول‌های دهه 90 بودند. نیسان پاترول در کشور ما توسط پارس‌خودرو به تولید می‌رسید و می‌توان آن را جزء پرفروش‌ترین SUVهای بازار ایران نامید چون یکه و تنها باید از عهده بازار پردرخواست SUVها بر‌می‌آمد. اما داستان به شیوه دیگری رقم خورد. یک SUV جدید با قلب تپنده مرسدس‌بنز به بازار ایران آمد،‌ خودرویی که به ناگاه بازار صفر کیلومتر و دست دوم نیسان پاترول را متزلزل ساخت اما تنها شناختی که بازار از موسو داشت موتور بنز بر روی این خودرو بود و همین امر افراد را بیشتر جذب این SUV گمنام می‌کرد. البته نمی‌توان از امکانات زیاد موسو نیز صرف‌نظر کرد. اما نگاهی به تاریخچه این کمپانی گمنام بیاندازیم. سانگ یانگ که به زبان کره‌ای به معنی اژدهای دو قلو است. این کمپانی در سال 1939 در کره تاسیس شد. البته در زمینه تولید خودرو فعالیت نداشت. اما در سال 1986 با خرید کمپانی هاسونگ‌وان که تولیدکننده کامیونت و خودروهای دودیفرانسیل بود خود را وارد صنعت خودروسازی کرد. در سال 1991 با کمپانی بنز به همکاری پرداخت و از موتورهای این کمپانی صاحب نام برای خودروهای خود استفاده می‌کرد. موسو سال 1993 چشم به جهان گشود و در سال 1997 سانگ یانگ با کمپانی دوو شریک شد که این همکاری موجبات تولید موسو را علاوه بر کمپانی خود در کمپانی دوو هم فراهم ساخت که با نام دوو موسو به فروش می‌رسید. موسو در ایران توسط شرکت مرتب‌ خودرو تولید می‌شد که تولیدکننده خودروهای لندروور با نام پاژن است. موسو به رغم طراحی ضعیف و خالی از جذابیت باز هم در اوایل ورود توانست موفق ظاهر شود که دلیل اصلی این موضوع عدم تولید و یا واردات خودرویی در کلاس موسو بود. اما این موفقیت تا جایی ادامه داشت که واردات خودرو آغاز و البته باعث شد تا موسوی گمنام و البته نه چندان دلچسب نیامده برود و شناخته نشده گم شود. آیا به واقع اگر خودروهای همکلاس موسو وجود داشت باز هم موسو می‌توانست تا همان حد کم موفق شود؟ شاید برخی افراد به دلیل پیشرانه بنز اقدام به خرید آن می‌کردند، اما طراحی آنقدر ضعیف بود که نتواند کسی را راضی نگه دارد و به هر حال موسو هم در ایران در اوایل ورود خود سود زیادی را نصیب مدیران شرکت مرتب خودرو کرد. کاری را که کوراندو نتوانست انجام دهد. با این وجود به این نتیجه می‌رسیم که تنها پیشرانه معروف داشتن مهم نیست، طراحی یک خودرو نیز بسیار مهم است.
داشته‌های موسو: موسو در کشور ما بادو نوع پیشرانه و با دو نوع گیربکس به بازار عرضه شد که یکی موتور شش سیلندر با حجم 3200 سی‌سی که همان موتور بنز E320EL است و دیگری موتور چهار سیلندر 2300 سی‌سی که همان موتور بنز E230EL است. اما موسو دارای امکانات بسیار زیادی است که با توجه به پول پرداختی مقرون به صرفه به نظر می‌آید. موسو در بخش ایمنی دارای امکاناتی همچون ایربگ، ترمز ABS، میله‌های درون درها و سیستم‌های پیشرفته‌ای همچون سیستم TCS برای گذر از محل‌های لغزنده است. سیستم ABD که برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در چاله‌ها و یا مسیرهای گل‌آلود به کار می‌رود و به صورتی که اگر چرخی در گل‌ گیر کند این سیستم با انتقال نیرو به چرخ‌هایی که درگیر با سطح غیر لغزنده هستند خود را از آن محیط بیرون می‌کشد. سیستم TOD که میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل‌های جلو و عقب را تغییر می‌دهد و در‌صد تقسیم توان چرخ‌های جلو و عقب را به صورت خودکار تنظیم می‌کند که باعث هندلینگ بهتر خودرو در سر پیچها می شود و از محیط‌های لغزنده به راحتی عبور می‌کند سیستم EBD که مکملی برای سیستم ABS است و با تقسیم نیروی ترمز به میزان لازم برای اکسل‌های جلو وعقب بیشترین تاثیر را برای سر نخوردن خواهد داشت این سیستم با تقسیم نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پیچ‌ها جلوگیری می‌کند. سیستم ECS که با کنترل سرعت از چرخش و انحراف خودرو در پیچ‌ها جلوگیری می‌کند و به وسیله دکمه ECS/Sport بر روی داشبورد قابل کنترل است. اما موسو دارای سه نوع سیستم تعلیق است که از حالت 2H برای رانندگی در جاده‌های شهری شروع شده و پس از آن به 4H برای حرکت در جاده‌های کوهستانی ولغزنده با سرعت بالامی رسد و در نهایت به 4L برای حرکت در جاده های صعب‌العبور با سرعت پایین و قدرت بالا خواهد رسید که به صورت دستی قابل تنظیم و انتخاب است. از موارد دیگری که برای بالا بردن ایمنی سرنشینان موسو در نظر گرفته شده می‌توان به قفل شدن درهای خودرو در سرعت‌های بالای 50 کیلومتر به صورت خودکار اشاره داشت، همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت‌های بالای 15 کیلومتر نیز در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند به صورت خودکار باز خواهند شد که البته بهتر بود از این سیستم در خودروی 405 نیز استفاده می‌شد تا در صورت آتش گرفتن بسیاری از خانواده‌ها درون خودرو زندانی نشده و آتش نگیرند که البته به گفته دکتر منطقی مدیرعامل سابق ایران‌خودرو در صورت قفل شدن درها با بالا کشیدن کلید قفل درها به راحتی درها باز می‌شوند اما چطور کسی در هنگام آتش‌سوزی به این فکر نیفتاده‌است، مساله‌ای است که باید بیشتر به آن پرداخت. به هر حال موسو دارای امکانات رفاهی از جمله شیشه برقی، قفل مرکزی، کولر، سانروف، آینه‌های برقی مجهز به گرمکن، صندلی برقی راننده، تنظیم‌کننده قوس صندلی راننده، Armest یا جای ارنج کناری برای سرنشنیان عقب، سیستم ضد سرقت و آینه داخل خودرو مجهز به نورگردان اتوماتیک جهت تنظیم میزان تابش نور است. در موسوهای چهار سیلندر کلید سیستم‌های مربوط به تعادل و ایمنی از جمله ABD، TOD، Airbag، TCS، ABD و ... حذف شده‌اند.
محاسن و معایب: در مورد طراحی خودرو که مختصر گفته شد اما در خصوص ایرادات فنی موسو به سراغ آندره آوانسیان رفتیم. وی گفت که موسو در نمونه چهار سیلندر از کشش خوبی برخوردار نیست و نمی‌توان از آن انتظار داشت. همچنین چون موتور و گیربکس خودرو متعلق به بنز است موتور خوبی داشته و تقریباً بسیار جان سخت است اما در مورد گیربکس دستی به مشکلات زیادی برمی‌خورد که غیرعادی نبوده و در همه گیربکس دستی بنز وجود داشته است. با این وجود موسوی شش سیلندر خودرویی بسیار قوی و با امکانات بالا است که بیشترین نقطه ضعف آن مربوط به مسائل برقی می‌شود که دلیل این موضوع به کار بردن ECUهای بیش از حد برای هر چیز کوچکی است. به عنوان مثال تمامی کمک‌ها دارای ECU هستند که خیلی زود هم به دلیل برقی بودن دچار مشکل می‌شوند. این ECUها شامل آینه‌ها، بالابرها و حتی ABS و سیستم تعلیق نیز هست که ایرادات برقی خودرو را به حداکثر رسانده است. شاسی خودرو بسیار عالی بوده و می‌توان آن را کپی خوبی از محصولات ژاپنی دانست. صدای داخل کابین بسیار زیاد است که نشان‌دهنده با کیفیت نبودن اداوات داخل کابین است. سواری این خودرو بسیار نرم است ولی قسمت عقب خودرو کمی سنگین به نظر می‌رسد. تکان‌های عقب خودرو زیاد است ولی جلو نرم‌تر نشان می‌دهد. نکته جالب تعویض روغن این خودرو است که نمونه شش سیلندر آن هشت لیتر روغن می‌برد که قطعاً‌ هزینه زیادی هم دارد. قطعات خودرو نیز در بازار یافت می‌شود و صاحبان خودرو را دچار مشکل نمی‌کند. قیمت قطعات نیز مناسب بوده ولی قطعات برقی کمی گران به نظر می‌رسد.
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
19-04-1391 01:57 ق.ظ
 
ارسال: #6
RE: موسو خودرویی خوب اما فراموش شده
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
تاريخچه موسو :

قبل از هر چیز لازم می دونم یه توضیح در مورد کارخانه سازنده این خودرو بدم:

نام اين کارخانه Ssangyong است ، در كشور ما آنرا سانگ يونگ می نامند اما تلفظ صحيح آن سِن گی يون ( Sen Gi Yon ) است . سِن گی يون در زبان کره ای به معنای اژدهايان دو قلو و برگرفته از يك افسانه قديمی است.

گروه تجاری سِن گی يون در سال ۱۹۳۹ در كره تاسيس شد ، اين شركت در آن زمان در زمينه های متفاوتی فعال بود ، ولی توليد كننده خودرو نبود تا اينكه در سال ۱۹۸۶ در پي خريد كمپانی Hadongwhan كه از سال ۱۹۵۴ توليد كننده خودروهای 4WD و كاميونت بود و تغيير نام آن به سِن گی يون ، فعاليت خودروسازی خود را آغاز نمود . در سال ۱۹۹۱ همكاری سِن گی يون با كارخانه مرسدس بنز آغاز گرديد و برطبق آن موتورهای ( قلب تپنده ) بنز از سال ۱۹۹۳ بر روی خودروهای اين كارخانه قرار گرفت.

سِن گی يون در سال ۱۹۹۳ توليد موسو را آغاز نمود ، در سال ۱۹۹۷ با ديگر شركت خودروساز كره ای ، دوو ، متحد شد و از سال ۱۹۹۸ خودروی موسو علاوه بر توليد در كارخانه سِن گی يون در كارخانه دوو نيز توليد می شد و البته با نام Daewoo Musso . اما در سال ۲۰۰۰ با اعلام ورشكستگی كارخانه دوو ، همكاری دوو و سِن گی يون به پايان رسيد و كارخانه سِن گی يون به صورت مستقل توليد خودرو را با همكاری مرسدس بنز ادامه داد و در تاريخ ۹/۱۱/۸۱ بود كه توليد موسو در ايران توسط شركت خودروسازی مرتب ، كه توليد كننده خودروهای لندرور با نام پاژن نيز هست ، آغاز گرديد.

توليدات سِن گی يون اكثراً (Sport Utility Vehicle (SUV است ، محصولات SUV سِن گی يون Korando ، Musso و Rexton نام دارند .

ديگر محصولات اين كارخانه يك مدل (Sport Utility Truck (SUT به نام Musso Sport ، كه همان وانت موسو است و يك مدل سدان به نام Chairman می باشد که همگی آنها دارای موتورهای مرسدس بنز هستند. حال به بحث اصلی يعنی خود موسو می پردازم:

اين خودرو توسط شخصی به نام Ken Greenly از بخش هنر كالج سلطنتی لندن طراحی شده و همانطور كه گفته شد توليد آن از سال ۱۹۹۳ آغاز گرديده و كماكان ادامه دارد و در تمامی مدلهای آن نيز از موتورهای بنز استفاده می شود ، موتورهای نصب شده بر روی اين خودرو ، توسط توليد كننده كره ای به شرح زير است:
موتور بنزينی ۶ سيلندر ۳۲۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E320EL )
موتور بنزينی ۴ سيلندر ۲۳۰۰ سی سی ( همان موتور بنز E230EL )
موتور ديزلی ۵ سيلندر ۲۹۰۰ سی سی ( 602TD )
موتور ديزلی ۴ سيلندر ۲۳۰۰ سی سی ( 601TD همان موتور بنز V230 )


اما شركت خودروسازی مرتب تنها مدلهای بنزينی را برای بازار ايران در نظر گرفت و مدلهای ۴ سيلندر (دنده ای ) و ۶ سيلندر ( اتوماتيک و دنده ای ) ، را به بازار عرضه کرد ، البته توليد نوع ۴ سيلندر آن در حال حاضر متوقف می باشد ، اما بر پايه پيش فروش جديد اين خودرو ، برای تحويل در ۳ ماه آينده ، به نظر می رسد توليد آن مجددا آغاز خواهد شد .



موسو ( ۶ سيلندر ) ، از لحاظ دارا بودن تجهيزات پيشرفته ايمنی و رفاهی در حد بالايی قرار دارد ، در بخش ايمنی ، اين خودرو علاوه بر داشتن تجهيزاتی چون Air Bag ، ميله های درون دربها و ترمز ABS ، دارای سيستمهايی برای حفظ تعادل در سر پيچها و هنگام ترمز كردن می باشد ، همچنين سيستمهای پيشرفته ای برای جلوگيری از گير كردن خودرو در محيط های كوهستانی ، باتلاقی و يا لغزنده تعبيه گرديده است.

در اينجا به اختصار به معرفی اين سيستمها می پردازم:
(Automatic Brake Differential (ABD

اين سيستم كه با نام TCS نيز شناخته می شود برای گذر از محلهای لغزنده بكار می رود ، حالتی را فرض كنيد كه يك يا چند چرخ خودرو در محلی لغزنده يا گل آلود گير كنند ، چرخهای مورد نظر به صورت درجا می چرخند و خودرو بدون حركت در جايش باقی می ماند ، حتی در صورت گل آلود بودن سطح ، چرخ بيشتر و بيشتر به داخل گل و لای فرو می رود ، اما با كمك سيستم ABD اين اتفاق نخواهد افتاد چرا كه اين سيستم با تشخيص هرزگردی چرخ و با كمك سيستم ABS چرخ يا چرخهای مورد نظر را با گرفتن و رها كردن ترمز از حالت هرزگردی خارج ، و با انتقال نيرو به چرخ يا چرخهای درگير با سطح غير لغزنده ، خودرو را از آن محيط بيرون می آورد.
(Electronic Control Suspension (ECS

با كنترل سرعت و وضعيت رانندگی ، از چرخش و انحراف خودرو در پيچها جلوگيری ميكند و بوسيله دكمه ECS/Sport بر روی داشبورد نيز قابل كنترل می باشد
(Electronic Brakeforce Distributoin (EBD

اين سيستم مكملی است برای سيستم ABS ، که با تقسيم نيروی ترمز به ميزان لازم برای اکسل های جلو و عقب ، ماکزيمم تاثير سيستم ترمز رابرآورده می سازد ، در نتيجه پايداری خودرو ؛ با هر باری و تحت هر نوع شرايط جاده ای حفظ می گردد ، اين سيستم همچنين با تقسيم نيروی ترمز بين چرخهای عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پيچ ها نيز جلوگيری می کند
(Torque On Demand (TOD

ميزان قدرت مورد نياز برای اكسل های جلو و عقب را براساس دريافت اطلاعات از واحد كنترل در شرايط مختلف تغيير می دهد ؛ بدين شكل كه چند درصد از قدرت در چرخهای جلو و چند درصد در چرخهای عقب باشد و بدين شكل خودرو در محيط های مختلف هندلينگ مناسبی خواهد داشت و از محيط های لغزنده نيز براحتی عبور می كند .


علاوه بر سيستم فوق امكان تغيير سيستم تعليق از حالت 2H ( برای رانندگی در جاده های شهری) به 4H ( برای حركت در جاده های كوهستانی و لغزنده با سرعت بالا ) و 4L ( برای حركت در جاده های صعب العبور با سرعت پايين و قدرت بالا ) به صورت دستی و بوسيله دكمه نصب شده بر روی داشبورد نيز امكانپذير است .

از ديگر مواردی كه برای بالابردن ايمنی سرنشينان موسو درنظر گرفته شده ، قفل شدن دربهای خودرو در سرعتهای بالای ۵۰ كيلومتر به صورت خودكار می باشد ، همچنين در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعت های بالای ۱۵ كيلومتر نيز ، در صورتی که سنسورها ضربه ديگری را احساس نکنند دربهای خودرو به صورت خودکار باز خواهند شد.

علاوه بر سيستم های رايج در کليه خودروها از جمله شيشه های برقی ، قفل مرکزی ، کولر ،Sunroof ، آينه های برقی مجهز به گرمکن ، صندلی برقی راننده ، تنظيم کننده قوس صندلی راننده و ..... موسو تجهيزات ديگری چون Armset (جادستي)های كناری برای سرنشينان عقب ؛ سيستم ضد سرقت Imoblizer جهت چك كردن كد مخصوص بين كليد و ECU در هنگام استارت زدن و قطع سيستم انژكتور در صورت صحيح نبودن اين كد ؛ آينه داخل خودرو مجهز به نور برگردان اتوماتيك جهت تنظيم ميزان تابش نور چراغهای ديگر خودروها ، به صورتی كه چشم راننده را آزار ندهد و هچنين آفتابگير دوقلو برای راننده و Cruise Control كه برای خودرويی با اين خصوصيات ضروری به نظر ميرسد ، را داراست ، اما متأسفانه برای مدل های موجود در ايران دو مورد آخر يعنی آفتابگير دوقلو و Cruise Control در نظر گرفته نشده !



لازم به ذكر است كه موارد بالا مربوط به موسوی ۶ سيلندر اتوماتيك می باشد و در مدل ۶ سيلندر دنده ای ECS ، Sunroof و صندلی برقی حذف شده و در مدل ۴ سيلندر نيز علاوه بر تجهيزات بالا ، تقريبا كليه سيستم های مربوط به تعادل و ايمنی ، از جمله Airbag ، TOD ، ABD و ... ، حذف گرديده و با قيمتی مشابه با رونيز عرضه می گردد

بطور كلی موسوی ۶ سيلندر اتوماتيك در مقايسه با خودروهای هم رديف خود ( در سطح بين المللی ) ، از لحاظ زيبايی ظاهری و برخی سيستم های رفاهی در رده پايين تری قرار دارد ولي در ديگر موارد خصوصا در زمينه سيستم های تعليق و تعادل ، قابليت رقابت با اين خودروها را داراست. اما در سطح کشور تنها دو خودروی SUV ديگر وجود دارد ، رونيز و سرانزا ، كه اين دو خودرو به هيچ عنوان قابليت رقابت با موسو ( ۶ سيلندر ) را ندارند و حتی از لحاظ قيمت نيز پرداخت ۱۰ تا ۱۴ ميليون بيشتر ، برای در اختيار داشتن تجهيزات موسو ، كاملا مقرون به صرفه به نظر می آيد.
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
25-04-1391 07:49 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان