مقايسه خواص عمومي يك كلاس در C++ و C - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

مقايسه خواص عمومي يك كلاس در C++ و C
زمان کنونی: 14-09-1395،03:43 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: ARAGOORN
آخرین ارسال: ARAGOORN
پاسخ: 1
بازدید: 491

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: مقايسه خواص عمومي يك كلاس در C++ و C
ارسال: #1
مقايسه خواص عمومي يك كلاس در C++ و C



 
حالت من: انتخاب نشده
قبل از بررسي تفاوت بين كلاسها بين C++ و C# ابتدا خاصيت هاي عمومي يك كلاس را بررسي كرده سپس به بررسي تفاوت بين اين دو زبان قدرتمند خواهيم پرداخت.

تعريف. كلاس در حالت ساده مجموعه اي از خواص(attributes) و روش ها (methodes) است كه در رابطه با هم هدف مشتركي را دنبال مي كنند و خدماتي را ارائه مي كنند. البته اين تعريف در حد يك تعريف علمي مي باشد ولي ذكر اين نكته ضروري است كه اكثر تعاريف در شي گرايي در طبيعت وجود دارد و در ساده ترين حالت براي تعريف يك كلاس مي توان از تعريف انسان استفاده كرد كه اين بحث در اين مقاله نمي گنجد. در هر حال ما به تعريف فوق اكتفا كرده و بحث را ادامه مي دهيم.

خواص ها و روش ها كه در تعريف كلاس ارائه شد مي تواند نحوه دسترسي متفاوتي مانند public و private و protected داشته باشد كه براي برنامه نويسان C++ نيازي به توضيح نيست.



تفاوت در تعريف يك كلاس:

چنانچه در مقاله لايه ها در C# نيز اشاره شد يك كلاس در يك برنامه C# در داخل يك لايه تعريف خواهد شد(اجباري نيست). تعريف يك كلاس در C# تفاوتهايي با C++ دارد كه سعي خواهيم كرد اين تفاوت ها را با چند مثال توضيح دهيم.

فرض كنيد كلاس زير در C++ تعريف شده است كه اين كلاس را به يك كلاس C# تبديل خواهيم كرد.
کد:
// Test.h

      class CTest{

            private:

                  int   m_at1;

                  int   f1();

            public:

                  float m_at2;

                  int   f2();

                        CTest();

                        ~CTest();

      };

      

      // Test.cpp

      #include "test.h"

      CTest::CTest(){

            m_at1 = 0;

            m_at2 = 0.0;

      }

      CTest::~CTest(){

            // cout << "destructor call";

      }

      int CTest::f1(){

                  return m_at1;

      }

      int CTest::f2(){

            return m_at1+(int)m_at2;

      }

  

تفاوت اول:

بر خلاف C++ در C# تعريف و نحوه عملكرد يك تابع يا Method در خود تعريف كلاس قرار داده مي شود. در C++ غالبا تعريف كلاس در فايل .h و بدنه توابع در فايل .cpp قرار مي گرفت. البته ذكر اين نكته ضروري است كه مي توان همين عمل را در .h نيز قرار داد ولي در يك برنامه بزرگ اين عمل كنترل برنامه را از دست برنامه نويس خارج كرده و همچنين مشكلات ديگري را براي برنامه نويسان ايجاد مي كند كه برنامه نويسان C++ با اين مشكلات آشنا هستند.


تفاوت دوم:

بر خلاف C++ در C# يك دسته از متغييرها را نمي توان بصورت public يا private و ... تعريف كرد و براي هر متغيير بايد نحوه دسترسي به آن نيز مشخص شود.



تفاوت سوم:

بر خلاف C++ در C# تابع destructor وجود ندارد و خود C# مسئول از بين بردن يك شي مي باشد كه اين از بين بردن با توجه به محدوده تعريف اين شي انجام مي شود. البته تعريف destructor وجود دارد ولي نمي توان destructor را فراخواني كرد . در C++ فراخواني Destructor با استفاده از عملگر delete قابل انجام بود ولي چون C# مديريت object ها را خود بعهده مي گيرد شي ايجاد شده نميتواند توسط برنامه خراب شود. اين مطلب در مقالات بعدي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

با توجه به تفاوتهاي ذكر شده مي توان اين كلاس را به صورت زير براي يك كلاس C# ارائه كرد.

      
[code]
      // Test.cs

      using System;

      namespace NS

      {

            publicclass CTest

            {

                  privateint   m_at1;

                  public  float m_at2;

                  privateint   f1()

                  {

                              return m_at1;

                  }

                  public  int   f2()

                  {

                              return m_at1+(int)m_at2;

                  }

                  public CTest()

                  {

                        m_at1 = 0;

                        m_at2 = 0.0f;

                  }

                  ~Test()

                  {

                        // Console.WriteLine("destructor call");

                  }

            }

      }
[/code]


ايجاد يك كلاس در ++ و #

در موقع استفاده از يك كلاس اگر از default constructor براي ايجاد يك كلاس استفاده مي شود در C# بايد constructor بصورت void فراخواني شود ( مانند توابع void معمولي)

به مثال زير دقت كنيد.

            // C++ code

            CTest            *a;

            a = new CTest;



            // C# Code

            CTest             a;

            a = new CTest();
ذكر اين نكته ضروري است كه در C# وقتي كلاسي تعريف مي شود در واقع اشاره گر به آن كلاس معرفي مي شود بنابراين با تعريف CTest a كلاسي از CTest ايجاد نمي شود و فقط يك اشاره گر از CTest تعريف مي شود و براي ايجاد يك كلاس استفاده از عملگر new اجباري است.

ولي در C++ تعريف CTest a به منزله ايجاد يك كلاس و فراخواني Default Constructor مي باشد.



13-03-1390 09:09 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان