فواید استفاده از سونا - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

فواید استفاده از سونا
زمان کنونی: 16-09-1395،02:13 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 76

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: فواید استفاده از سونا
ارسال: #1
فواید استفاده از سونا
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
پس از 10 تا 15 دقیقه ورود به سونا ، ضربان قلب 30 درصد افزایش یافته و برون دهی قلب دو برابر میشود .

جریان خون عمقی کاهش یافته و جریان خون سطحی بدن افزایش مییابد و این امر باعث قرمز شدن پوست بدن میشود .

فشار خون نیز کاهش مییابد .

حرارت پوست تا 10 درجه و حرارت داخلی بدن تا 3 درجه افزایش پیدا میکند .

عروق سطحی پوست منبسط میگردند .

موجب انبساط خاطر گردیده و آرامبخش است .

با اتساع عروق خونی و افزایش گردش خون ، درد را تسکین میدهد .

میتواند فشار خون بالا را درمان کند .

پوست بدن را لطیف تر ، شاداب تر و روشن تر میسازد .

سوخت و ساز بدن را افزایش میدهد .

تعریق در سونا سبب دفع سموم ، سدیم ، الکل ، نیکوتین ، کلسترول ، فلزات سنگین (کادمیوم ، سرب ، جیوه ، روی ... )، اوره و اسید لاکتیک میگردد . در واقع سونا یک شیوه سم زدایی بسیار کارآمد است .

بسیار لذت بخش است .

بهبود جریان خون و تقویت سیستم قلبی عروقی .

افزایش انعطاف پذیری مفاصل و عروق خونی بدن .

تسکین تنش و خستگی جسمی و روحی .

تمدد اعصاب ، شل کردن عضلات ، رفع گرفتگی عضلات .

تسکین درد مفاصل در آرتروز و دیگر بیماری های التهابی .

افزایش اکسیژن رسانی به سلول های بدن .

کاهش و التیام آکنه ، اگزما و زخم های پوستی (البته زخم های خشک و بسته) .

تنظیم و کنترل وزن فعلی .

بهبود کیفیت خواب .

باز شدن راه های تنفسی .

پاک سازی سطح پوست از سلول های مرده .




مدت زمان استفاده از سونا :

توصیه میشود از کل زمان استفاده از استخر ، 75 درصد اول به شنا کردن اختصاص یابد و 25 درصد وقت مابقی به استفاده از سونا اختصاص داده شود .

مدت زمان استفاده از سونا برای افراد تازه کار 5 تا 6 دقیقه ، در جلسات بعدی تا 15 دقیقه و برای افراد سالمند بیش از 5 دقیقه توصیه نمیشود .



نکات قبل و در حین سونا :

شستشوی بدن با آب گرم و صابون پیش از ورود به سونا : به دلیل این که عمل تعریق بهتر صورت گیرد و بوی بدن بر اثر گرما متصاعد نشود .

نوشیدن یک لیوان آب قبل از ورود به سونا : به جهت پیشگیری از بروز هرگونه عارضه و بهره مندی کامل از خواص سونا .

استفاده از حوله : فرد روی حوله بنشیند تا حوله ، قطرات عرق را به خود جذب کند . در غیر این صورت موجب انتشار بوی بد در فضای اتاق خواهد شد .

گرمای محیط و یا مدت زمان استفاده از سونا باید به گونه ای باشد که موجب عرق کردن بیش از حد نگردد . تجمع بیش از حد مواد زائد روی پوست ، باعث صدمه به آن و بوی بد و ناخوشایند میشود .

هماهنگ کردن تدریجی بدن با حرارت سونا : به محض ورود ، باید چند دقیقه در سکوی پایین و بعد سکوی دوم و در پایان از سکوی آخر استفاده نمود .

نکات بعد از سونا :
زیر دوش آب ولرم بروید تا عرق پاک شود .

برای خنک کردن بدن از دوش آب سرد و یا از حوضچه آب سرد استفاده کنید .

از حوضچه آب سرد بیش از 2 تا 3 بار به شکل غوطه خوردن استفاده نکنید ، زیرا حرارت بدن به سرعت پایین آمده و عوارض نامطلوبی مانند : انقباض عضلانی ، سرماخوردگی و لخته شدن ذرات چربی در رگ های بدن به وجود میآید .

مرحله بعد از سرد کردن :
زمان استراحت به مدت 10 تا 15 دقیقه روی سکو یا صندلی به طوری که پاها کمی بالاتر از سطح بدن قرار گیرد .

پیش از آنکه لباس های خود را تن کنید ، صبر کنید تا حرارت بدن و ضربان قلب تان کاملا به حالت طبیعی خود بازگردد .




هشدارها :
مبتلایان به صرع و دیابت مجاز به استفاده از سونا نمیباشند .

کودکان زیر 4 سال از آنجایی که سیستم لنفاوی بدنشان بطور کامل رشد و تکامل نیافته است ، نباید به سونا بروند .

افرادی که بیماری ریوی ، تنگی نفس و قلب ضعیف دارند ، باید زیر نظر پزشک متخصص از سونا استفاده کنند .

در هنگام استفاده از سونا در صورتی که عوارضی نظیر : سردرد ، سرگیجه ، رخوت بیش از حد و تپش قلب غیر عادی رخ دهد ، باید بلافاصله سونا را ترک نمایید .

در هنگام غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد ، باید سر و تمام بدن در زیر آب قرار گیرد ، در غیر این صورت اختلاف دما بین سر و تنه اختلالاتی را به وجود میآورد .

افرادی که سابقه فشارخون بالا و یا بیماری قلبی و عروقی دارند ، نباید بلافاصله بعد از سونا ، دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند .

خوردن غذا و نوشابه گازدار پیش از سونا و در میان دفعات سونا ، کار اشتباهی است .

قبل و بعد از سونا نباید سیگار کشید .

ورزش و نرمش در هنگام سونا اشتباه میباشد .

درون سونا میتوانید حرکات کششی ملایم انجام دهید .
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

11-06-1392 09:35 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نوشیدن شیر پس از ورزش فواید بسیاری بر کاهش وزن دارد Friga 0 88 16-07-1392 10:49 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  فواید شنا در فصل تابستان Friga 0 81 26-04-1392 01:29 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  فواید ورزش در دیابت Friga 0 209 13-11-1390 12:02 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان