طبقه‌بندي اتاق خودروها و كلاس آنها - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

طبقه‌بندي اتاق خودروها و كلاس آنها
زمان کنونی: 21-09-1395،05:21 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: pajhan
آخرین ارسال: pajhan
پاسخ: 2
بازدید: 1755

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: طبقه‌بندي اتاق خودروها و كلاس آنها
ارسال: #1
طبقه‌بندي اتاق خودروها و كلاس آنها
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
بازار رقابتي فروش خودروها به سمتي مي‌رود كه خودروسازان را به ارائه فرم‌هاي بدنه متفاوت از محصولات با توجه به نيروي محركه آنها سوق مي‌دهد. بنابراين طبقه‌بندي خودروها تا حدودي وابسته به شركت‌هاي خودروساز و كشورهاي آنهاست. خودروهاي زيادي از كمپاني‌هاي خودروساز وجود دارند كه فضاي دروني اتاق و شكل ظاهري آنها شباهت زيادي با هم دارد، اما در كشورهاي مختلف، نامگذاري كلاس اين خودروها با هم متفاوت است. به همين دليل بعضي از خودروها ممكن است در طبقه‌بندي ارائه شده قرار نگيرند.
در جدول ذيل انواع نامگذاري كلاس خودروها ذكر شده است. به عنوان مثال، كلاس C خودروها با Compact Car امريكايي و Small family Car بريتانيايي همگي در يك رده هستند. در اين مقاله طبقه‌بندي‌ها و اصطلاحات رايج در مورد اتاق خودروها، ارائه مي‌شود.

1. Micro Car (خودروهاي كوچك)
كوچك‌ترين اتاق خودرو در ميان كلاس‌هاي بدنه خودرو مي‌باشد كه عموماً طول كمتر از 3 متر دارد و فضاي داخلي اتاق آن 85 فوت مكعب يا 2400 ليتر بوده است. اين اتاق‌ها در بعضي از موارد داراي 3 چرخ بوده و فقط ظرفيت 2 نفر (راننده و مسافر) را دارند.
اين خودروها با توجه به افزايش قيمت سوخت و مواد اوليه طراحي شده، در حال حاضر مشتريان زيادي دارند. مدل‌هاي باري اين كلاس به «استيشن كار» معروفند و براي جابه‌جايي بارهاي كوچك استفاده مي‌شوند. نظير:Smart for two



2. Hatch Back
Hatch Back خودرويي است كه فضاي صندوق عقب و كابين مسافرين آن يكپارچه است و دسترسي به اين فضا توسط در صندوق عقب انجام مي‌شود. اين خودروها داراي دو رديف صندلي بوده و شكل ظاهري آنها مانند استيشن واگن‌ها (SW) مي‌باشد و ظرفيت بارگيري كمتري نسبت به آنها دارند. اغلب 3 درب (2 درب در طرفين و يك درب در عقب خودرو) يا 5 درب مي‌باشند.
رديف دوم صندلي آنها قابليت جابه‌جايي دارد (به صورت مجزا يا يكپارچه خوابيده مي‏شود). در اين حالت، فضاي پشت راننده به صندوق عقب اضافه شده و با توجه به درب صندوق عقب بزرگ، بارهاي بزرگي را مي‌توان با اين خودروها حمل كرد. نظير: فولكس گل، پژو206 و پرايد هاچ‌بك.
هاچ‌بك‌ها را از نظر ابعاد اتاق مي‌توان به سه دسته تقسيم كرد:

الف- City car
كوچك‌ترين نوع هاچ‌بك است كه داراي قدرتي محدود براي استفاده شهري است. سرعت آن بيش از خودروهاي برقي و داراي چهار صندلي و طول آن بين 3.4 تا 3.6 متر مي‌باشد. مانند پژو107 - دوو ماتيز و خودرو MVM110
در ژاپن اين خودروها به نام Kei Car شناخته مي‌شوند. نظير ميتسوبيشيi

ب- Super Mini/ Subcompact Car
اين هاچ‌بك‌ها بزرگ‌تر از City carها و كوچك‌تر از هاچ‌بك‌هاي خانوادگي بوده و ظرفيت آنها 4 نفر بزرگسال و يك كودك است. در گذشته طول اين خودروها حدود 3.7 متر (پژو205) بود و در حال حاضر 95/3 (پژو207) مي‌باشند. اين خودروها در رده كلاس B قرار مي‌گيرند و براساس پلت‌فرم آنها خودروهاي Mini SUV و Mini MPV طراحي مي‌شوند.

پ- Small family car/ Compact car
بزرگ‌ترين رده هاچ‌بك‌ها هستند كه ابعاد آنها بين 2/4 تا 25/4 متر مي‌باشد. اين رده، يكي از متنوع‌ترين قسمت‌هاي بازار خودرو بوده و عموماً پرفروش‌ترين خودروهاي جهان در اين رده قرار مي‌گيرند. سال‌ها خودروي گلف، سردمدار اين كلاس بود كه حتي نام اين رده از خودروها به كلاس گلف نيز مشهور مي‌باشد. اين رده از خودروها در رده‌بدني كلاس C قرار مي‌گيرند مانند فورد فوكوس و گلف

3. Sedan/ saloon- station wagon/ estate
Sedan/ Saloon:سدان خودرويي مسافرتي است با دو رديف صندلي كه رديف دوم صندلي آن، داراي فضاي مناسب براي افراد بزرگسال است. همچنين اين خودرو در انتهاي بدنه، داراي صندوق عقب بزرگي مي‌باشد. بيشتر استايل بدنه‌هاي رايج در خودروهاي مدرن بر پايه خودروهاي سدان طراحي شده كه مي‌توان از نظر اتاق دسته‌بندي‌هاي ذيل را معرفي كرد:

الف- Notch Back
بدنه ناچ‌بك‌ها را مي‌توان به سه بخش فضاي موتور، سرنشين و صندوق عقب تفكيك كرد. فضاي موتور از جلو خودرو شروع مي‌شود و تا ابتداي شيشه جلو (به صورت كشيده) امتداد مي‌يابد. فضاي سرنشينان به صورت مجزا از صندوق عقب است كه در اين حالت، سقف و صندوق عقب موازي با سطح زمين و شيشه عقب، داراي شيب تند است. صندوق عقب آن كوچك و مجزا از فضاي سرنشينان مي‌باشد. نظير: لوگان (L90)

ب- Fast Back
بدنه فست بك‌ها را مي‌توان به دو فضاي موتور و فضاي سرنشين تفكيك كرد كه فضاي سرنشين و صندوق عقب از نظر ظاهري با هم تركيب شده است. اين خودروها شبيه هاچ‌بك بوده در حالي كه شيب شيشه عقب و درب صندوق عقب در يك راستاست، اما درب صندوق به صورت مجزا باز مي‌شود. مانند فورد ماستنگ

پ- Two Door Sedan
خودورهاي سداني هستند كه داراي دو در جانبي و دو رديف صندلي مي‌باشند و طبق استاندارد SAE فضاي سرنشينان عقب حدود يك متر مكعب مي‌باشند. همچنين صندوق عقب مجزا از اتاق خودرو دارند مثل شورلت مونتكارلو. خودروهاي 2در با شيشه عقب شيب‌دار و درب موتور كشيده «كوپه» نيز ناميده مي‌شوند. لازم به ذكر است كه خودروهاي كوپه به فست‌بك‌هاي دو در شبيه‏ا‏ند. نظير: مرسدس- بنز 560 SEC.

ت- Hard Top Sedan
خودروهاي سدان دو دري مي‌باشند كه سقف آنها از جنس فلز يا مواد سخت است و سقف فلزي خودرو برداشته شده و يا جمع مي‌شود. به اين خودروها Convertible Hard Top نيز گفته مي‌شود.
نظير: پژو 206CC

ث- (Hatch Back Sedan (Lift Back
ليفت بك‌ها نوعي از ساختار فست بك‌ها هستند. با اين تفاوت كه در صندوق عقب با شيشه عقب بلند مي‌شود. اين خودروها به صورت چهار در و دو در توليد شده‌اند. نظير زانتيا

ج- Chauffeured Sedan
اين سدان‌ها در رده خودروهاي تشريفاتي و هم رديف Limousineها قرار مي‌گيرند كه عموماً توسط شخصيت‌هاي دولتي و افراد مشهور استفاده مي‏شوند. مالك اين خودرو معمولاً خود رانندگي آن را برعهده ندارد و داراي راننده شخصي است. نظير رولز رويس فانتوم و 405 ليموزين

چ- Station wagon/estate
خودروهايي با استايل و پلت‌فرم سدان‌ها با اين تفاوت كه در صندوق عقب به صورت عمودي تا سقف ادامه مي‏يابد (مثل درب صندوق عقب هاچ‌بك‌ها) و فضاي بزرگي پشت صندلي سرنشينان عقب در دسترس است كه دسترسي به اين فضا را براي سرنشينان سهل‌الوصول مي‏كند مانند 405 استيشن و رنو مگان استيشن. در سال‌هاي اخير با توجه به ايده استيشن واگن‌ها (جاداري، خانوادگي و مسافرتي بودن آنها) خودروهاي MPV و SUV طراحي شده كه موارد مشترك زيادي با خودروهاي استيشن واگن دارند.
سدان‌ها و استيشن واگن‌ها از نظر سطح امكانات و تجهيزات رفاهي به دو رده معمولي و لوكس تقسيم مي‌شوند. رده معمولي از اين خودروها شامل موارد ذيل است:

1-3. Small Car
كوچك‌ترين بدنه سدان‌ها هستند كه عموماً زير 2/4 متر طول و گنجايش چهار بزرگسال و يك كودك را دارند. صندوق نسبتاً جاداري دارند كه در كشورهاي در حال توسعه با توجه به قيمت و مصرف سوخت مناسب، بسيار مورد توجه مي‌باشند. اين رده در كلاس +B قرار مي‌گيرند. اين خودروها داراي اجزاء و قطعات مشترك با هاچ‌بك‌ها هستند‏،اما قسمت انتهايي آنها با هم متفاوت است. مثل پژو206 صندوق‌دار، خودروي كياريو، هيوندا ورنا و پرايد صندوق‌دار.

2-3. Small Family Car/ Compact Car
اين خودروها بزرگتر از رده ‏Small Carها مي‌باشند. ميانگين طول آنها حدود 5/4 متر بوده و براي پنج بزرگسال فضا دارند. همچنين بسته به ابعاد خودرو داراي صندوق عقب بزرگي هستنند. اين مدل در كلاس C رده‌بندي خودروها قرار دارد نظير: هيونداي آوانته، مزدا 323، سمند P2 و مگان.

3-3. Large family Car/ Mid-size Car
اين خودروها بزرگتر و جادارتر از رده قبلي هستند، موتورهاي آنها معمولاً قوي‌تر هستند و عموماً شش سيلندر دارند. نظير: تويوتا كمري، هيوندا سوناتا، هوندا آكورد و سيتروئن C5

4-3. Full size car
اين رده بزرگ‌ترين و جادارترين گروه خودروها در اين سطح هستند كه طول آنها بيش از 5 متر است. نظير: هيونداي آزرا، تويوتا آولون، نيسان ماكسيما و پژو607
* رده لوكس اين خودروها شامل موارد ذيل است كه از نظر ابعادي مثل رده معمولي هستند،اما لوكس‌تر، گران‌تر و داراي موتور قوي‌تر هستند:

5-3. Compact Executive
خودروهاي لوكس رده Large family/ Compact car هستند. داراي پيشرانه نيرومندتر- بعضاً موتورهاي 4 و 6 سيلندر- بوده و فضاي اتاق آنها از نظر جاداري و دسترسي سرنشينان و كيفيت مطلوب صندلي‌ها از مدل‌هاي غير لوكس معتبر بوده و داراي امكانات رفاهي بيشتر نسبت به آنها مي‌باشند. مانند BMW سري 3، بنز سري C و Lexus IS

6-3. Mid- Luxury car/ Executive car
رده متوسط خودروهاي لوكس مي‌باشند. ابعاد اتاق آنها بزرگتر از Compactها مي‌باشد. كاملاً جا دارند و پيشرانه پرقدرت و امكانات رفاهي بيشتري از سري compactها دارند. نظير: مرسدس سري E و BMW سري 5.

7-3. Full size Luxary
اين خودروها به عنوان يك سدان چهار در، بزرگ‏ترين رده خودروهاي لوكس مي‌باشند. گذشته از آنكه اتاق بزرگي دارند بسيار پرقدرت، لوكس و گرانتر از خودروهاي معمولي با همان ابعاد هستند. داراي آخرين نوع تكنولوژي در سيستم‌هاي فني، ايمني و رفاهي بوده و به نوعي معرف لوكس‌ترين خودروهاي برند خود مي‌باشند. نظير: بنز سري Sا، BMW سري 7 و خودروي مي‌باخ.


4. Sportive Cars

1-4. Hot hatch/ Sport compact
با توجه به نياز بازار مصرف براي خودروهاي كوچك و پرتحرك اكثر كمپاني‌هاي خودروسازي بر پايه هاچ‌بك‌هاي توليد انبوه خود، خودروهاي پرتواني را روانه بازار كرده‏اند كه به Hot Hatch معروف هستند. اين خودروها با تقويت موتور، گيربكس، سيستم‌هاي تعليق، ترمز، فرمان و همچنين استايل خودرو (شكل ظاهري)شكل مي‌گيرند. نظير پژو GTiا206
در ايالات متحده با توجه به عدم علاقه مردم به فرم بدنه Hatch back كوپه‌هاي صندوق‌دار جايگزين Hot Hatchها شده كه بهSport compact معروف مي‌باشند. نظير Honda CRX

2-4. Sports sedan/ sports saloon
مدل‌هاي بسيار پرتوان از سدان‌هاي خانوادگي مي‌باشند. پيشرانه آنها معمولاً توسط بخشي مجزا در شركت اصلي تقويت مي‌شود. همچنين اتاق آنها با وجود تغييرات جزئي شبيه خودروهاي اصلي مي‌باشد. نظير خودروي AMG E55 و BMW M5
موارد فوق خودروهايي هستند كه بر پايه خودروهاي معمولي كارخانه‌هاي خودروسازي هستند، اما خودروهاي ذيل اساساً بر پايه اسپرت طراحي شده‌اند.

3-4. Sport car
خودروي اسپرت، خودرويي است كه بر پايه عملكرد و هندلينگ1 خوب، شتاب و زيبايي طراحي مي‌شود. اين خودروها عموماً داراي دو در و دو صندلي، محرك عقب، تجهيزات رفاهي، ايمني خوب و قيمت نسبتاً متوسطي مي‌باشند. رمز موفقيت در اين بازار، هندلينگ عالي، وزن كم، قدرت و ايمني بالا، آسايش و راحتي و ترجيحاً صندوق عقب جادار است. خودروهاي موفق اين بازار عبارتند از:Lotus Elise, Mazda MX5, Porsche boxter.
عنوان(Brand) خودرو براي خريدار اين خودروها حايز اهميت است. نظير خودروي Ferrary يا Lotus كه بسيار معروفند.

4-4. Grand Tourer
اين خودروها از خودروهاي اسپرت، بزرگ‏تر و سنگين‌تر مي‌باشند. معمولاً موتور جلو و محرك عقب بوده و تركيب صندلي‌هاي آنها چهار نفره يا 2+22 مي‌باشد. اين مدل‏ها خودرو‌هاي بسيار گراني هستند كه بيشتر به جنبه لوكس آن (به نسبت اسپرت بودن) توجه شده و در اين خودروها تكنولوژي مدرن با دست‌ساز تركيب شده است.
مانند: Jaguar XK8- Aston martin DB9

5-4. Super Sport/ Super Car
اين خودروها داراي عملكرد فوق‌العاده‌، بسيار گران، لوكس و خيلي سريع‌ هستند و آخرين فناوري‏هاي صنايع خودروسازي در آنها به كار رفته است. براي مثال در ساخت بدنه آنها (براي كاهش وزن) از فيبر كربن به صورت گسترده استفاده شده و يا در طراحي بدنه از فناوري Cutting Edgeا3 استفاده شده است. در واقع اين خودروها نمونه‌هاي شهري خودرو‌هاي مسابقه‌اي فرمول 1 هستند. همچنين با توجه به تيراژ پايين عموماً دست‌ساز مي‌باشند. نظير: Ferrari ENZO, Lambarghini MORCIELAGO

6-4. Muscle Car
اين مدل‏ها عموماً خودروهاي دهه 70 امريكايي بودند كه موتورهايي بسيار پرتوان بر روي آنها نصب مي‌شد. اين خودروها داراي عملكرد فوق‌العاده‌اي هستند، اما مصرف آنها بالاست. با توجه به بحران‌هاي نفتي دهه 70 و مسائل زيست‌محيطي دهه 80 استقبال عمومي از اين خودروها كاهش يافت. نظير: Mercury Cougar, Pontiac GTO
(البته بهتر بود نويسنده براي مثال زدن از شورولت كامارو ، فورد ماستانگ و دوج چلنجر نام مي برد )

5. Cabriolet/ Convertible
خودروهايي با سقف پارچه‌اي، فلزي و يا تركيب مواد مصنوعي هستند كه قابليت جمع شدن و برداشته شدن دارند. اين خودروها داراي دو در و دو صندلي به همراه درب موتور بزرگ مي‌باشند. به آنها RoodSter، اCoupe روباز و Saloon روباز نيز گفته مي‌شود. تا پيش از توليد خودروهاي داراي تهويه مطبوع اين خودرو‌ها با توجه به امكان باز نمودن سقف در روزهاي گرم، طرفداران بسياري داشت. در حال حاضر نيز اين خودروها با توجه به فرم زيباي اتاق، مورد توجه جوانان مي‌باشند. اين خودروها با سقف پارچه‌اي Canvertible و با سقف متحرك فلزي و يا مواد مصنوعي Coupe Convertible ناميده مي‌شوند. نظير: مرسدس Volks wagon Eos, SLK


6. Off roaders/ 4×4
در جنگ جهاني دوم خودروهاي جيپ و لندرور براي عمليات نظامي در ارتش متفقين مورد استفاده قرار گرفت. بعد از جنگ، امكان استفاده از اين خودروها با توجه به نياز بشر براي عبور و مرور در مناطق صعب‌العبور منجر به طراحي خودروهايي با گيربكس و شاسي تقويت شده، تايرهاي بزرگ و سيستم تعليق قابل انعطاف و قابليت رانندگي در زمين‌هاي گلي، يخ زده و ماسه‌اي شد. همچنين مهم‏ترين ويژگي اين خودروها دو ديفرانسيل بودن آنهاست. اصطلاحات ذيل در اين خودروها صادق است:
4WD: به خودرويي اطلاق مي‌شود كه دو چرخ محرك دارد و دو چرخ ديگر به صورت سوييچ دستي امكان محرك شدن را مي‌يابد.
AWD : خودروهاي چهار چرخ محرك دائمي هستند.
Offroadها به دو دستـه SUV و Cross Over- SUV تقسيم مي‌شوند:


1-6. SUV
SUV خودرويي با قابليت خوب از خاصيت Offroadهاست و چهار چرخ متحرك با امكانات لوكس، موتورهاي قوي و مرتفع‌تر از خودروهاي معمولي هستند. اين خودروها داراي مشكلاتي نظير: مصرف سوخت زياد (بعلت فرم بدنه غيرآيروديناميك و وزن سنگين)، آلودگي هواي بيشتر، مشكلات ايمني (پايين بودن Handeling بعلت بالا بودن مركز ثقل) و در عين حال انتقال ضربه در تصادفات به مسافران و خودروهاي روبه‌رو هستند. نظير: نيسان رونيز، موسو، تويوتا لندكروز، ميتسوبيشي پاجيرو، پرادو.
اين خودروها بسته به ابعاد و تجهيزات رفاهي، قابليت حركتي و خواص Offroad داراي دسته‌بندي‌هاي متنوعي هستند. براي مثال Porche Kayen يا BMW X5 خاصيت اسپرت بيشتري دارند. خودروهاي Codillac Scalad و Lexus جنبه لوكس بيشتري دارند. خودروهاي رنجروور، لندروور و جيپ گرند چروكي خاصيت Offroad بهتري دارند.

2-6. Crossover SUV/ XUV
خودروهايي هستند كه خاصيت شهري آنها نسبت به Off road آنها بيشتر است و ارتفاعشان نسبت به SUVها كمتر و سبك‌تر است. همچنين شباهت‌هايي به خودروهاي استيشن واگن (SW) دارند كه اين عوامل سبب handeling بهتر آنها نسبت به SUVها شده است. نظير: Chrysler Pacifica, Toyota RAV4, Volvo XC90


7. Mini van/ Multi- Purpose vehicle=MPV
خودروهاي چند منظوره‌اي هستند كه از فضاي مناسب براي كاربردهاي مختلف برخوردارند. صندلي‌ آنها براحتي قابل جابه‌جايي (برداشتن و نصب مجدد)است. به اين ترتيب امكان حمل بارهاي كوچك يا اضافه كردن صندلي براي سرنشينان بيشتر فراهم مي‌شود. بعضي از شركت‌ها امكان استفاده معلولان و سالخوردگان را در اين خودروها پيش‌بيني كرده‌اند. مبتكر ايجاد و توسعه اين كلاس خودروها شركت‌هاي كرايسلر و رنو هستند. اين خودروها را براساس ابعاد اتاق مي‌توان به 3 بخش:
mini MPV نظير Fiat Idea
Compact MPV نظير Mazda 5
Large MPV نظير پژو 807


8 . VAN
ابعاد اتاق آنها از mini vanها بزرگ‏تر و به ابعاد ميني‌بوس نزديكتر مي‌باشد. تعداد صندلي بيشتري نسبت به آنها دارند و از مزاياي ديگر آنها فضاي پا و بار بزرگ است. امكانات صوتي، تصويري و رفاهي بيشتر و سواري نرم‌تري دارند. امكانات آنها به خودروهاي كاروان نزديك است. نظير:Ford Transit, Mercedes Benz Sprinter, Renault Trafic, Dodge Rom Van


9. وانت( Truck )
اين خودروها قابليت حمل بار، اثاثيه و سرنشين را دارند. اتاق اين خودروها داراي دو بخش مسافري و باري است. قسمت باري عموماً به صورت رو باز است و داراي ديواره‌هاي جانبي محكمي است. موتور و گيربكس پرقدرت‌تري نسبت به انواع سواري‌ها دارند. قسمت بار از نظر شكل ظاهري (بنا به نحوه استفاده) در كشورهاي مختلف متفاوت است.
وانت‌هاي سبك با موتور 4 سيلندر (مثل مزدا 1600 و وانت پيكان) compact و وانت‌هاي سنگين با موتور 6 و 8 سيلندرFull size (نظير: تويوتا تاكوما و Dodge Ram) ناميده مي‌شوند.
وانت‌هاي سنگين بعضاً داراي خاصيت‌هاي SUV مي‌باشند (4×4) كه در امريكا به Pickup truks نيز معروفند.
از نظر شكل اتاق مي‌توان وانت‌ها را به 4 دسته تقسيم كرد:

1. Pickup (وانت تك كابين): داراي اتاقي با ظرفيت يك رديف صندلي «دو تا سه سرنشين» و با دو در جانبي است.

2. Crew up (يك و نيم كابين): اتاق اين خودروها يك رديف صندلي در جلو و يك فضاي نيمكت مانند در پشت اين رديف (بيشتر براي كودكان) دارد.
اين خودروها داراي دو در جانبي و دو نيم در جانبي هستند و عموماً در رده وانت‌هاي سنگين توليد مي‌شوند.

3. Couble Cab (دو كابين): داراي دو رديف صندلي و چهار در جانبي هستند و سعي بر آن است كه خواص سواري بيشتري نسبت به Pickup داشته باشند.

4. Chassis (شاسي): خودروهايي بر پايه وانت كه فقط داراي فضاي سرنشين مي‌باشند و به جاي قسمت بار فقط شاسي دارند و قابليت اضافه كردن اتاقكي به منظور استفاده خاص را دارا مي‏باشند. نظير:آمبولانس، وانت‌هاي حمل حيوانات و كمپرسي
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
25-04-1391 01:04 ق.ظ
 
ارسال: #2
RE: طبقه‌بندي اتاق خودروها و كلاس آنها
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
خودروهایی که به تولید می رسند، غالباً در یکی از گروه های کاربردی گنجانده می شوند، که فراخور نیاز و میزان استفاده مصرف کنندگان، میزان تولید آنان هم متفاوت است. امروزه گستره تنوع خودروها، بقدری گسترده شده، که بد ندیدیم در مقاله پیش رو به مختصر به آن اشاره شود. اما ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هرسال، این تنوع وسیع تر شده، و خودروهای کاری و تفریحی بیشتری تولید می شود. این تنوع در کشورهای مختلف، بسته به میزان درآمد عمومی مردم متفاوت است. در کشورهای پیشرفته بعضا داشتن 3 خودرو برای یک نفر دیگر امری عادی تلقی شده و کاربران این محصولات، بسته به نوع کاربرد آن در کار، جابجایی و یا تفریح، از انتخاب وسیعی برخوردار بوده و یکی از روموز موفقیت کارخانجات خودرو سازی در دنیا، پوشش دادن کلیه و یا بخش عمده ای از همین رده بندی ها در تولیدات خویش می باشد. تا حدی که نبود یکی از انواع رده های یک خودرو، می تواند مشتری مشکل پسند امروزی را، به مارک و برَند دیگری هدایت کند.



دانستن رده و کلاس یک خودرو، و مناسب بودن آن جهت کاربری خاص، می تواند در انتخاب آن برای خریدار کمک به سزایی کند. چه بسا خودروهایی که در سرزمین ما "ایران"، به دلیل عدم انتخاب درست، بانی حوادث دلخراش در جاده ها شده، و یا حداقل باعث به وجود آمدن هزینه اضافی و سربار، همچنین دردسرهای ترافیکی برای هم وطنانمان شده اند.



Sedan: سدان ها، شاید یکی از بیشترین انواع از خودروهای در حال تردد بر روی کره زمین باشند، که احتمالاً، بشر اولین تصوری را که می تواند از یک خودرو داشته باشد، همین گونه سدان است. سدان در آمریکا به نام سالن معروف بوده، در بعضی از کشورها هم به نام Notchback هم خوانده می شوند که خودروی چهار دربی است که در انتهای بدنه، به یک صندوق برای حمل بار منتهی می شود. اما همین سدان طیف وسیعی از اندازه ها را شامل می شوند که از آن می توان به سدان های کوچکی، مانند کیا پراید، تویوتا یاریس صندوق دار و یا مزدا 121 یاد کرد، که غالباً این خودرو ها در ابتدای امر به صورت بدون صندوق یا هاچبک ساخته شده اند، و با اضافه شدن صندوق بار، تبدیل به سدان های کوچک شده اند.

سدان های اندازه متوسط، کمی از مورد اشاره شده قبلی بزرگ تر بوده، که به نمونه قابل لمس آن، می توان به خودروهای تویوتا کرولا، رنو مگان، و یا مرسدس سی کلاس اشاره کرد. که البته در استاندارد آمریکایی، این گونه از سدان ها، در رده سدان های کوچک شمرده می شوند و خودروهایی مانند تویوتا کمری، هیوندای سوناتا و مرسدس بنز E کلاس را می توان در رده سدان های اندازه متوسط نامید.

البته سدان های بزرگ هم هستند که ابعاد آنها حدود 5 متر و یا بیشتر بوده و فضای داخلی بزرگ و دلنشینی دارند. مانند هیوندای آزرا، تویوتا آوالون و مرسدس بنز اس کلاس. لازم به توضیح است که، بسته به میزان بزرگ بودن سدان ها، به همان نسبت هم ایمنی و آسایش آنها افزایش می یابند، و در مسافت های طولانی تر، راحتی بیشتری را به ارمغان خواهند آورد. این در حالیست که باز هم به همان میزان، مصرف سوخت افزایش پیدا می کند، و رانندگی آن در ترافیک پرتراکم شهری نیز مشکل تر خواهد شد.

[عکس: 2007-Opel-Astra-Sedan-exterior.jpg]



Limousine: لیموزین ها، که غالباً به ماشین های تشریفات معروف هستند، گونه ای از سدان های بزرگ هستند که به صورت تولید کم و به صورت کاملاً سفارشی توسط کارخانه سازنده و یا کارگاه های جانبی متفرقه، به صورت کشیده تر ساخته می شوند که استفاده آن بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و با افزایش فاصله بین دو محور، طبق سفارش مشتری طیف وسیعی از امکانات سفارشی را جهت رفاه سرنشینان عقب آن تدارک دیده و گونه ضد گلوله و حتی ضد نارنجک آن هم جهت استفاده های رؤسای دولت و کاربردهای دیپلماتیک استفاده می شود. معمولاً این خودروها، از گونه ای هستند که باید توسط راننده خاص هدایت شوند، و مالک آن در عقب مستقر می شود و قیمت بالایی دارند که معمولاً به دلیل استفاده روزمره کم، در مراسم کرایه می شوند و کمتر توسط افراد عادی خریداری می شوند. طول بعضی از این خودروها، به 10 متر هم می رسد.


[عکس: limousines3.jpg]


Station Wagon: اگر در خودروهای سدان، فضای صندوق عقب را با فضای داخل اتاق به صورت یکدست کنیم، به خودروی استیشن می رسیم که حجم بالاتر فضای بار در این خودروها، مصرف آن را مخصوصاً در کشورهای اروپایی پر طرفدار کرده است؛ تا جایی که تقریباً هر سدانی در اندازه متوسط در مدل "لیفت بک" نیز ارائه می شود. معمولاً خودروهای استیشن واگن در ناحیه پشت محور عقب، با کمی افزایش طول عرضه می گردند، که این امر باعث افزایش حجم فضای بار در آنها می شود.
[عکس: 1946-Jeep-Station-Wagon-front-side.jpg]



Lift Back: یک خودروی سدان را در نظر بگیرید، سپس از انتهای سقف آن، با شیبی ملایم به لبه صندوق عقب متصل کنید، به نحوی که درب صندوق بار، با شیشه عقب، به صورت یک دست باز شود. به این خودرو لیفت بک گفته می شود. لیفت بک چیزی حد میان سدان، هاچبک و استیشن واگن است. شما در یک خودروی لیفت بک، با خواباندن ردیف دوم صندلی ها، می توانید به فضای قابل توجه ای برای حمل اسباب و اثاثیه دست پیدا کنید. همچنین باز شدن شیشه عقب، بهمراه درب صندوق بار در اینگونه از خودرو ها، به راحتی قرار دادن بار در فضای عقب افزوده است، اما توجه این نکته هم خالی از لطف نیست که همین باز ماندن درب عقب، در گرمای تابستان و سرمای زمستان، باعث حدر رفتن حرارت کنترل شده فضای نشیمن سرنشینان می شود. گونه دیگر این خودروها بنام Fastback خوانده می شوند، که تفاوت آنها با گونه لیفت بک در محل اتصال شیشه، با لبه درب صندوق بار می باشد. به عبارتی اگر شیب شیشه عقب، با لبه درب صندوق بار، در یک راستا باشد، آن خودرو "فست بک" خوانده می شود و نمونه آن را نیز می توانید در نسل دوم خودروهای فولکس واگن پاسات (از انواع وارداتی در جنگ اول عراق و امریکا) ملاحظه کنید. اما اگر تداخل شیب شیشه عقب و درب صندوق بار، ایجاد یک پله کوچک بکند، مانند خودروی سیتروئن زانتیا، آن خودرو در دسته خودروهای لیفت بک به حساب می آید.

[عکس: d1celica.jpg]



Hatch Back: هاچبک ها، همان خودروهای کوچکی هستند که به خاطر حذف صندوق بار در عقب، و کوچکی نسبی ابعاد بدنه خود، همچنین قابلیت مانور بالا در شهر و مصرف نسبتا کم آنها، مورد توجه جوانان و خانواده های کوچک قرار دارد. شاید برای یادآوری بتوان یکی از معروف ترین هاچبک های دنیا را خودروی فولکس واگن گلف را خواند که با تولد خود در میانه دهه هفتاد میلادی، باعث به وجود آمدن رقابت شدیدی در این رده از خودروها شد، از آن زمان تا کنون تقریباً هر خودرو ساز اروپایی، در سبد محصولات تولیدی خود یک و یا چند هاچبک را هر ساله به دنیا معرفی می کند. این گروه از خودرو ها را در سه رده و اندازه بزرگ مانند فولکس گلف، اندازه متوسط مانند فولکس پولو و اندازه کوچک، مانند فولکس لوپو در بازار ملاحظه کرد. یکی از ایرادات بزرگ این خودرو ها، فضای کم حمل بار درآن است، که معمولاً این محل محدود به فضای حد میان پشت صندلی عقب و درب بار می شود که تنها مناسب قرار دادن چند ساک دستی برای سفرهای کوتاه می شود. همچنین ایمنی پایین تر این خودروها، در تصادف های جاده ای و بیرون شهری، استفاده این خودروها را در شهر های مناسب کرده است. اما قیمت کم، مصرف پایین و رانندگی آسانتر، برگ های برنده این خودروهای کوچک شهری به حساب می آیند.
[عکس: honda-civic-hatch-back.jpg]




Coupe: عموماً به خودروهایی که به جای چهار درب برای سوار و پیاده شدن، از دو درب بزرگ تر استفاده می کنند، خودروهای کوپه گفته می شود. اما اگر این خودرو در ابعاد نسبتاً بزرگ، با توانایی های خاص اسپورت عرضه شود و معمولاً جایگزین خوبی برای سفرهای بیرون شهری جاده ای محسوب می گردند. این خودروها با داشتن صندوق بار بزرگ و فاصله بین دو محور نسبتاً بلند و توانایی حمل چهار نفر را به راحتی داشته باشند، به خودروهای GT و یا Ground Tourism معروف هستند که برای مثال از آنها می توان به خودروی مرسدس بنز CL کلاس و یا نیسان اسکای لاین اشاره کرد.

[عکس: bmw_z4_m_coupe_silver_wallpaper.jpg]


MPV: ام پی وی ها و یا به عبارتی Multi Purpose Vehicle گونه ای از خودرو ها بوده، که همان گونه که از نام آن می توان دریافت، خودروهای چند منظوره ای هستند، که به دلیل کاربردهای متفاوتی که دارند، ارتفاع کلی آنها نسبت به خودروهای دیگر سدان کمی بیشتر بوده و طول درپوش موتور هم، به دلیل قرار گیری عرضی موتور، نسبت به محور طولی، کوتاه تر شده، فضای بار آنها هم مانند خودروهای هاچبک، نسبتاً کم است، اما به همین نسبت به فضای نشیمن سرنشینان اضافه شده است، که غالباً همین افزایش طول در فضای داخلی، توانایی نصب ردیف سوم صندلی ها را در برخی از این خودروها را نیز داده است که معمولاً به صورت مخفی در کف خودرو پنهان می شوند. این رده از خودروهای ام پی وی نیز در سه اندازه کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می شوند که از اندازه کوچک آن می توان به دوو ماتیز اشاره کرد. گونه اندازه متوسط آن هم چیزی شبیه مرسدس بنز B کلاس می شود. و به اندازه بزرگ آن هم می توان به مزدا MPV اشاره کرد.
[عکس: 2005_Mazda_MPV.jpg]




VAN: ون ها هم گونه ای از خودروهای کاریردی هستند که در انواع مدل های مختلف و با طیف وسیعی از اندازه ها و چیدمان داخلی عرضه مگردند. البته گونه ون، به طور خالص خودرویی کاریست که بر خلاف خودروهای سبک شهری، شاسی آن به صورت جداگانه ساخته می شود و بدنه بر روی آن نصب می گردد. این بدنه که غالباً به صورت ساده و به شکل کانتینر شبیه است، با دو درب کشویی در کناره ها، و دو درب لولایی در انتها، و یا یک درب بازشونده به سمت بالا در عقب، توانایی تغییر کاربرد به صورت وسیعی را دارند. همچنین استفاده از سقف بلندتر در این خودروها، توانایی حمل بار و حرکت سرنشینان را در آن افزایش می دهد. معمولاً ون های Full Size، کامیونت های کوچکی هستند که محل بار و اتاق راننده آن یکدست ساخته می شوند. اما در گونه مینی ون Mini Van، ابعاد کوچک تر شده، محل قرار گیری موتور در جلو و یا میان صندلی راننده و کمک راننده آن می باشد. اندازه های مینی ون فراخور استفاده آن از ناحیه طول کمی بیشتر از یک خودروی سدان اندازه متوسط هستند، درب های جلو لولایی بوده و درب های کناری به صورت کشویی به عقب می روند، و بین سه تا چهار ردیف صندلی مجهز هستند. نمونه های ون کوچک را در ناوگان تاکسیرانی شهری در کشورمان ایران می توانید ببینید که ون دلیکا، و خودروی ون نارون نمونه هایی از آنها هستند. اما باز هم گونه ای کوچک تر هم عرضه می شود، که به میکرو ون Micro Van معروف هستند. میکرو ون ها در ابعادی در حد یک هاچبک کوچک، و با مدد عرض کم خود، توانایی حمل زیاد و مانور بالایی را در ترافیک شهری دارند، و به عنوان خودروهای خدماتی در سراسر دنیا، به خصوص خاور دور به خدمت مشغولند. نمونه های آن در سال های قبل به ایران تحت نام های ایسوزو و سوزوکی، با موتور کوچک سه سیلندر عرضه میشد که امروزه نبود یک خودروی کوچک ارزان در همان قواره در کشورمان ملموس هست.

[عکس: D500_1_70_72_6_-1_-1_-1_-1_-1_-1_2006_iv...ly_van.jpg]



CCV: پیش از ظهور خودروهای رنگارنگ اس یو وی، خودروهای کاری و بیابانی مانند جیب رانگلر و لندررور دیفندر، که عمدتاً خودروهای بیابانی، با رانندگی خشک و توانایی های بالای راندن در مسیرهای صعب العبور و بیابانی، در رده خودروهای CCV و به عبارتی دیگر Cross Country Vehicle قرار می گرفتند. هنوز با وجود پررنگتر شدن اس یو وی ها، برای کسانی که کار آنها ایجاب می کند که مسیرهای خارج از جاده بیشتری را تردد کنند، طرفداران پروپا قرص زیادی دارند که عمدتاً به عنوان خودروهای سازمانی استفاده می گردند. خودروهای فوق الذکر، دارای شاسی جدا از بدنه بوده و توانایی حمل و یا کشش بار نسبتاً بلایی را نیز دارند که در انواع و اقسام سه درب، چهار درب و وانت دوکابین عرضه می گردند. گشتاور بالای موتور، و توانایی بالای گیربکس دو دیفرانسیال این خودروها مثال زدنی است.


[عکس: cross-country-vehicle-coloring-page.jpg]


SUV: یکی از پرطرفدار ترین خودروهای تولیدی در دنیا، گونه اس یو وی ها هستند، یا به عبارت بهتر Sport Utility Vehicle یا خودروهای ورزشی و کاربردی دو دیفرانسیال. از نظر ابعاد بیرونی، چیزی مانند خودروهای CCV بوده که توانایی های رانندگی آن در داخل جاده های درون شهری، بر توانایی راندن خارج از جاده آن برتری دارد و با توانایی بالای موتور و فضای داخلی بزرگ و لوکس، با ارتفاع بیشتری که در راندن دارند، حس بهتری نسبت به خودروهای سدان داشته، و به دلیل ابعاد بزرگ تر خود، ایمنی بالاتری هم دارند. این گونه از خودروها با موتورهایی از 2 لیتری به بالا، و معمولاً با موتورهای شش سیلندر وی شکل 5/3 لیتری عرضه می گردند که به دلیل ابعاد بزرگ و وزن سنگین خود، مصرف بالاتری را دارند و غالباً به عنوان خودروی دوم و یا سوم برای افراد متمول استفاده می شود. همچنین این خودروها هم در انواع کوچک، متوسط و بزرگ ارائه می شوند که برای مثال در نمونه های آن، می توان به سوزوکی گراند ویتارا در نوع کوچک آن و نیسان مورانو در نوع اندازه متوسط آن اشاره کرد. همچنین خودروی فورد Excursion هم از انواع اس یو وی در ابعاد بزرگ محسوب می گردد.

[عکس: 1.jpg]



SAC: جدیدترین رده خودروهای اسپورت با توانایی حرکتی خارج از جاده، گونه Sport Activity Coupe محسوب می شوند که در این رده، ترکیب حس تحرک بالای اس یو وی و حس ورزشی خودروهای کوپه در قالب یک خودرو، باعث تولد خودرویی نوظهور مانند ب ام و X6 شده است. با کمی جست و جو بر روی میز آتلیه های طراحی شرکت های خودرو سازی بزرگ دنیا، می توان پی برد که طراحی و ساخت چنین خودروهایی در دستور کار طراحان قرار گرفته شده است، و این موضوع نمایانگر رقابت شدید در بخش های بالقوه بازارهای بین المللی در دنیا می باشد.

[عکس: bmwx6spyroof_2_560.jpg]



Crossover: در لغت به معنای دو رگه می باشد. اگر شما مجموع توانایی خودروهای هاچبک، ام پی وی و اس یو وی را به صورت پنجاه درصد در یک محصول جمع آوری کنید، به خودروی کراس اور خواهید رسید. خودرویی که ارتفاع کف آن از زمین مابین خودروهای سدان و اس یو وی است، فضای داخلی آن معادل یک ام پی وی با سه ردیف صندلی می باشد، ارتفاع اتاق آن هم حس رانندگی اس یو وی را عرضه می کند، خودرویی است مانند مرسدس R کلاس، و یا کرایسلر پاسیفیک که این خودروها هم، یکی از جدیدترین رده های تولیدی محسوب می شوند، و رفته رفته جای خود را در بازار پیدا می کنند.
[عکس: Audi-Q3-Crossover-06-1024x724.jpg]




Micro Cars: گونه ای از خودروهای کوچک شهری هستند که طول آنها از سه متر کمتر بوده، و توانایی حمل دو، و بعضاً چهار نفر را با موتورهای به حجم یک لیتر به بالا دارند. شاید یکی از شاخص ترین این خودروها را بتوان اسمارت For Two نامید و جدیدترین گونه تولیدی این کلاس هم خودروی کوچک شهری تویوتا IQ می باشد.


[عکس: 01.jpg]

Convertable: خودروهای کانورتیبل و یا کابریولت، گونه روباز و بدون سقف خودروها می باشند که در انواع رده های اسپورت و هاچبک و جی تی خودرو ها عرضه می گردند. این خودروها، در دو گونه با سقف فلزی تاشو، مانند مرسدس SLK و پژو 307 CC و سقف پارچه ای تاشو، مانند بی ام و سری 6 کابرویولت عرضه می شوند.

[عکس: 1297440221_165816493_1-1978-Red-Converta...a-Hoff.jpg]



Targa یا T-top:خودروهایی که ستون وسط B آنها، بر روی سقف امتداد دارد، و تنها ناحیه سقف جلوی این ستون باز می شود، به خودروهای تارگا Targa و یا تی تاپ T-Top معروف هستند که در تصادفات منجر به واژگونی، ایمنی بالاتری دارند. سقف اینگونه از خودروها به صورت قطعه ای سخت و جدا شونده، در محل خاصی در صندوق بار قرار می گیرد، و به علت استفاده از مکانیزم دستی بجای ماکنیزم های متداول هیدرولیک و یا الکترونیکی، قیمت تمام شده ارزان تری نسبت به خودروهای کانورتیبل، با قابلیت جمع شدن سقف به صورت برقی را دارند.

[عکس: 2008-11-15-targa.jpg]



Roadster:گونه دیگر خودروهای بدون سقف، خودروهای Roadster هستند که اینگونه از خودروها، ذاتاً دارای ماهیت بدون سقف بوده، و در حالت عادی سقف ندارند و بیشتر جنبه خودروی تفریحی را دارند که غالباً خودروهای کوچک دو نفره، بدون سیستم صوتی و کولر می باشند، که هدف اصلی ساخت اینگونه از خودروها، لذت از سواری و صدای موتور اسپورت در آنان می باشد. از نمونه های این گونه از خودروهای اسپورت را می توان به خودروی کاترهام سوپر سون نام برد.


[عکس: Dita-Von-Teeses-Cream-Golden-BMW-Z4-Roadster-4.jpg]


Sport Cars: خودروهای اسپورت، گونه ای هستند که خصوصیات ورزشی در آنان تقویت شده، و دارای شتاب، سرعت و قدرت مانور بالایی هستند. اینگونه از خودروها قالباً دو درب بوده، و به صورت دونفره و یا حالت 2+2 شامل دو بزرگ سال و دو کودک عرضه می شوند. البته گونه های بزرگ تر 4 نفره را نیز شامل می شوند که در سه نوع، با قرارگیری محل موتور در آن تفکیک می شوند. به صورت موتور جلو، موتور در میانه و موتور عقب عرضه شده که از نوع اول آن می توان به خودروی هیوندای Coupe اشاره کرد. از انواع موتور وسط آن می توان به تویوتا MR2 و یا مدل قدیمی فیات X 1.9 یاد کرد و گونه موتور عقب آن هم پورشه 911 می تواند مثال خوبی در این مورد باشد.

[عکس: 3c3a2__2012-Pagani-Sport-Cars-Huayra-The...lass-3.jpg]



Super Sport Cars: سوپر اسپورت ها، گونه ارتقاء یافته خودروهای اسپورت و ورزشی هستند، که به تعداد محدود، و قیمت های بالا تولید می شوند و همانند خودروهای اسپورت، موتور آنها هم در جلو، وسط و یا عقب خودرو قرار می گیرد و غالباً با ظرفیت دو نفر عرضه می گردند. سرعتی مابین 300 الی 400 کیلومتر در ساعت دارند و از انواع آن می توان به خودروهای شورولت کوروت با قیمت 65 هزار دلار گرفته، تا خودروی بوگاتی ویرون با 1001 اسب قدرت و سرعتی بیش از 400 کیلومتر بر ساعت و قیمتی حدود 2 میلیون دلار را نام برد.


[عکس: Zenvo-st1-front-Closecar-Sports-Cars-Sup...s-Cars.jpg]


Pickup: پیکاپ ها و یا به عبارت خودمانی، وانت ها هم گستره و طیف وسیعی از خودروهای خاص کاری هستند، که در دو نوع با شاسی یکپارچه و شاسی نرده بانی و جدا از بدنه، با انواع و اقسام اتاق های تک، یک و نیم و دو کابینه عرضه می گردند که انواع آن با شاسی جدا از بدنه، توانایی های حمل بار بهتری را تا سقف 5/2 تن دارند. اما گونه ای که شاسی و بدنه یکپارچه دارند، غالباً بر روی پلتفورم خودروهای سواری ساخته می شوند و کاربرد آنان بیشتر جهت استفاده های شهری و حمل بارهای بزرگ با وزن پایین را دارند که از نمونه های آن می توان به خودروی وانت پیکان اشاره کرد. انواع و اقسام خودروهای کاری وجود دارند که غالباً بر روی خودروهای ون، با کمی تغییر ساخته می شوند که اشاره به تک تک آنها، از حوصله این مقاله خارج است.
[عکس: volkswagen-pick-up-07.jpg]



Concept: کانسپت در لغت به معنای آرمان می باشد و خودروهای کانسپت، حاصل دستآوردهای طراحی و تکنولوژی شرکت ها و دانشگاه های در ارتباط با صنعت خودرو می باشند، به نحوی که تمام تلاش در حد کمال، برای ساخت یک دستگاه خودروی دست ساز پروتوتایپ Prototype صورت می گیرد. در بیشتر مواقع این خودروها، به دلایل مختلف مانند مقرون به صرفه نبودن، هیچ گاه به تولید انبوه نمی رسند و تنها بخشی از آن، در تولیدات پیش روی آن شرکت استفاده می شود و یا اینکه کانسپت ها، خط و خطوط روش طراحی و استایل خودروهای آینده شرکت ها را نشان می دهند. البته در مواردی هم با کمی تغییر کوچک و کاربردی کردن این کانسپت ها، شاهد حضور آنان در بازارهای بین المللی بوده ایم. ضمناً تمامی موارد رده بندی اشاره شده در بالا، می تواند در یک کار نمایشی و پیش از تولید جزو کانسپت ها عرضه شود.
[عکس: audi-d7-concept-2-lg-550x388.jpg]

باید توجه داشت که گستره و تنوع خودروهای پیرامون ما، می تواند بیشتر از موارد اشاره شده باشند، و یا اینکه خودروهایی هستند که کمی کشش بیشتری به رده خاص دیگری را دارند، که جزو استثناها قرار خواهند گرفت، و بررسی تک تک آنان در یک مقاله مقدور نمی باشد.

منبع: newdwsign.ir،
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
25-04-1391 01:29 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان