صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی
زمان کنونی: 19-09-1395،03:32 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 277

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی
ارسال: #1
صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
شرکت­ها با استفاده از شناسایی نیروهای رقابتی، با پورتر فرصت­ها و
تهدیدات محیط رقابتی آشنا شده و با بررسی سیستماتیک فعالیت­های اولیه و
ثانویه زنجیره ارزش، نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی و اقدام به تدوین
استراتژی می­کنند. در این مقاله، سعی شده است تا با استفاده از
تجزیه‌وتحلیل نیروهای اثرگذار رقابتی در صنعت خودرو، بررسی شود.
الف) تهدید کالا و خدمات جایگزین
در صنعت خودروسازی، شرکت­ها با تولیدکنندگان محصولات جایگزین نظیر صنعت
حمل­ونقل ریلی، هوایی و در سطح بین­المللی با صنعت دریایی به‌منظور ارائه
خدمات به مسافران و حمل­ونقل کالا، در رقابت هستند.
اگر قیمت نسبی خدمات حمل­ونقل کالا و مسافر و هزینه­های استفاده از این
خدمات با استفاده از محصولات جایگزین کاهش یابد، بر فشارهای ناشی از رقابت
افزوده می­شود. بنابراین با بررسی مزایا و معایب شبکه­های ریلی و هوایی،
شدت رقابت آنها با صنعت خودرو در ارائه خدمات به مشتریان بررسی می­شود. در
کنار شبکه حمل­ونقل جاده­ای کالا و مسافران درواقع شبکه حمل­ونقل ریلی و
هوایی و در سطح جهانی حمل­ونقل دریایی نیز وجوددارد.درواقع قطار و هواپیما
از جمله کالاهای جایگزین در ارائه خدمات هستند که صنعت خودرو با آن مواجه
است. حمل­ونقل کالا و مسافران توسط شبکه ریلی و هوایی، می­تواند جایگزینی
برای استفاده از محصولات ایران­خودرو دیزل، سایپا باشد چون قصد هر دو
ارائه خدمت به مسافران یا جابه­جایی کالا و خدمات است. به­طورکلی، خدمات
حمل­ونقل در جابه­جایی کالا، به­عنوان عامل کار و حمل­ونقل مصرف­کنندگان و
عرضه­کنندگان به بازارها مورد استفاده قرار می­گیرند. مزایا و معایب هر یک
از شبکه­های یاد شده عبارتند از:

صرفه‌جویی در وقت از مزایای بارز استفاده از هواپیماهای باربری و مسافربری
است، اما اطمینان به آن به‌دلیل سقوط­های مکرر هواپیما در ایران و تاثیر
منفی بر ادراک مسافران، کمتر از وسایل نقلیه جاده­ای و ریلی بوده و
هزینه­های استفاده از آن نیز بالا است. به‌همین‌دلیل، اکثر کسانی که از
سطح درامد متوسط یا بالایی برخوردارند از این شبکه برای حمل­نقل استفاده
می­کنند. باتوجه به‌اینکه در کشور ما محدودیت خطوط هوایی و هزینه بالا
وجود دارد و چون درامد قابل تصرف اکثر مردم، متوسط روبه پایین است، قادر
به استفاده از امکانات این شبکه نبوده و بیشتر از شبکه ریلی و جاده­ای
استفاده می­کنند.

استفاده از این شبکه ارتباطی، دارای مزیت­هایی است که حمل­ونقل کالا و
مسافران را به سوی خود جذب کرده است. طبعا این مزایا باعث افزایش استفاده
از این شبکه حمل­ونقل شده و تهدیداتی را متوجه اتوبوس­های بین شهری و
کامیون­ها کرده است. سودآوری تعاونی­ها و صاحبان اتوبوس­های بین شهری،
بستگی به‌میزان استقبال مسافران از این شبکه ارتباطی دارد. اگر مسافران
به‌سوی قطارهای بین شهری جذب شوند، باعث می­شود که تعداد مسافران
تعاونی­ها کاهش یافته و این روند نزولی باعث کاهش سودآوری تعاونی­ها شده و
سرانجام خرید این اتوبوس­ها کاهش یافته و سودآوری سازندگان تحت تأثیر قرار
می‌گیرد. قطارهای باربری نیز که به حمل­ونقل کالا مبادرت می­ورزند،
تهدیداتی را متوجه دارندگان کامیون و کامیونت­ها کرده است و سودآوری آنها
را به‌مخاطره می­اندازند. از جمله مزیت­های راه­آهن، ایمنی آن است. ایمنی
در حمل­ونقل ریلی بیشتر از دیگر وسایل نقلیه بوده و هزینه بهره­برداری از
آن نیز مناسب است.
در مقایسه با اشغال سطح زمین مساوی، راه­آهن ۳ تا ۵ برابر بیشتر از
حمل­ونقل زمینی کارایی دارد، مصرف انرژی این وسیله کمتر از دیگر موارد
بوده، با محیط‌زیست سازگاری بیشتری دارد و آلودگی کمتری ایجاد می­کند.
تهدیدات استفاده از قطار برای سازندگان اتوبوس­های بین شهری، کامیون و
کامیونت، جدی­تر از هواپیماست. از آنجا که قیمت حمل‌ونقل ریلی رقابتی بوده
و امکان استفاده از فضای آزاد و امکانات رفاهی بیشتری وجود دارد. همچنین
تنوع در ارائه خدمات قطارهای مسافربری می­توانند پاسخگوی نیازهای متنوع
مشتریان با هر درامدی باشند. استفاده از هواپیما نیز به‌دلیل گران‌بودن و
عدم اطمینان از امنیت جانی، کمتر است. از سوی دیگر، دسترسی به راه­آهن در
همه‌جا امکان­پذیر نیست و خطوط ریلی محدود است. از خودرو نیز می­توان در
هر مکان دارای جاده شوسه یا آسفالت، استفاده کرد، به‌همین‌دلیل برای صنعت
خودرو مزیتی خاص به‌شمار می­آید.
محصولات جایگزین علاوه‌بر مخاطره انداختن سودآوری رقبای موجود، سودآوری
عرضه­کنندگان مواد اولیه را نیز به‌خطر می­اندازند زیرا عرضه­کنندگان صنعت
هواپیمایی و ریلی متفاوت از عرضه­کنندگان صنعت خودرو هستند.
ب) قدرت چانه­زنی عرضه­کنندگان
صنعت خودرو، نیازمند کالاهای صنعتی و سرمایه­ای است که عرضه­کنندگان این
کالاها متناسب با موقعیت بازار خویش و میزان اهمیت صنعت، دارای قدرت
چانه­زنی در مخاطره انداختن یا رشد سودآوری صنعت یا اعمال خواسته­های خویش
به آن صنعت هستند. آنها می­توانند قدرت چانه­زنی خود را از طریق افزایش
قیمت، کاهش کیفیت کالا و خدمات بر شرکت­های خودروسازی تحمیل کنند و در قوت
و ضعف صنعت خودروسازی، نقش اساسی ایفا نمایند. شرکت­های خودروسازی برای
تعیین میزان جذابیت اساسی صنعت و روند رشد سودآوری در آینده به
تجزیه‌وتحلیل عرضه­کنندگان کالاهای صنعتی و سرمایه­ای پرداخته و نقاط قوت
و ضعف آنها را بررسی کنند. به­طورکلی قدرت چانه­زنی عرضه­کنندگان کالاهای
صنعتی و سرمایه­ای را می­توان به­صورت زیر طبقه­بندی کرد:

که در فرایند تولید استفاده می­شوند که در اینجا قدرت چانه­زنی قطعه­سازان
خودرو و صنایع لاستیک و ... بررسی می­شود.

ساخته شده را تشکیل می­دهند که خود به دو بخش کالاهای سرمایه­ای مانند
کارخانه­ها و تجهیزات ثابت و کالاهای سرمایه­ای کمکی نظیر تجهیزات و
ماشین­آلات کارخانه­ای قابل‌حمل تقسیم می­شود.

با توجه به اهمیت قدرت چانه­زنی عرضه­کنندگان مواداولیه و قطعات در صنعت
خودرو قدرت چانه­زنی قطعه­سازان را در زیر مورد بررسی قرار می­دهیم. در
صنعت خودروی ایران تامین­کنندگان می­توانند قدرت چانه­زنی خود را بر دیگر
اعضا از طریق افزایش قیمت­ها یا کاستن از کیفیت کالا و خدمات خریداری شده
تحمیل کنند. گروه خریداران صنعت قطعات خودرو ایران به­طور عمده عبارتند از
کارخانه­های خودروسازی موجود در ایران. این گروه باتوجه به ویژگی­های ذیل
بر صنعت تولید قطعات خودرو در ایران تاثیر می­گذارند:
▪ محصولاتی که از صنعت تولید قطعات خودرو می­خرند، جزئی از محصولات خود آنهاست و بخش قابل‌توجهی از هزینه­های تولید را تشکیل می­دهد.
▪ خریدهای خودروسازان متمرکز بوده ودر حجمی زیاد صورت می­پذیرد.
اگر خدمات پس از فروش خودروسازان گسترده باشد و خودروسازان قطعات تندمصرف
و کندمصرف را به نمایندگی­های خدمات پس از فروش عرضه کنند، سودآوری
قطعه­سازان به‌مخاطره می­افتد. کیفیت الزامی و جذاب، داشتن علامت تجاری
برای این­گونه قطعه­سازان نوعی مزیت تلقی می­شود.
قطعه­سازان اصلی، علاوه‌بر اینکه قطعات خود را با مارک شرکت سفارش­دهنده
تولید می­کنند، در کنار سفارشات خودروسازان، قطعاتی را تولیدو به بازار
عرضه می­کنند. مزیت این حالت آن است که با داشتن بازاری پایدار، به
بازارهای دیگر نیز روی می­آورند. قطعات یدکی توسط قطعه­سازان مستقل تولید
می­شوند.
در این بازار، رقابت شدید و ورود و خروج از صنعت آسان است زیرا این­گونه
قطعات، فناوری پایین­تری دارند. در مقایسه با قطعه­سازان اصلی، مشتریان
این نوع قطعه­سازان اشخاص بوده و خریداری در حجم زیاد صورت نمی­گیرد حال
اینکه قطعه­سازان اصلی در حجم زیاد قطعاتشان به فروش نمی­رسد.
تنوع تولیدات قطعه­سازان مستقل، بالا بوده و انعطاف­پذیری بیشتری در تولید قطعه دارند.
پ) تهدید واردشوندگان جدید
وقتی رقبایی جدید وارد صنعت شوند، باعث افزایش رقابت شده و ممکن است سود و
قیمت­ها را بین رقبای موجود کاهش دهند. ممکن است با ایجاد پروژه­های جدید،
ارائه کالای ارزان قیمت، سهم بازار رقبای موجود در صنعت کاهش پیدا کند و
ورود یک رقیب در بازار به معنای تقسیم سهم بازار بین تعداد بیشتری شرکت
است.
واردات خودرو، بزرگ­ترین تهدید برای صنعت خودروی ایران تلقی می­شود. با
آزاد شدن واردات خودرو، رقبای خارجی از نظر کیفیت و قیمت منطقی، از صنعت
خودروسازی ایران جلوتر هستند، وارد بازار داخلی ایران می­شوند.
به‌این‌ترتیب تعداد رقبا افزایش یافته و با تصاحب سهم خودروسازان ایرانی،
باعث کاهش سهم بازار خودروسازان داخلی می­شوند. البته در مسیر این ورود،
موانعی نیز وجود دارد که شرکت­های خارجی را در ابتدای کار با مشکلاتی
روبه­رو می­سازند. تعدادی از این موانع و مزیت صنعت خودروی ایران عبارتند
از:

تولید می­شود، بازدهی بالاتری دارد لذا مانع ورود رقبای جدید می­شود.
این خصوصیات در تویوتا که رقیب ایران بعد از واردات خواهد بود، وجود دارد
و توان رقابتی آن را افزایش می­دهد. طبعا تولید انبوه در یکی از محصولات
شرکت­های ایرانی باعث می­شود که توانایی رقابت را با قیمت کم داشته باشد.

به بازار ایران کارخانه یا انبار نمی­سازند، یکی از نقاط قوت شرکت­های
ایرانی وجود کارخانه و انبار آنها در ایران و اشراف بیشتر و بهتر آنها بر
بازار است.

دارد، اما متأسفانه قیمت آنها قابل رقابت با شرکت­های خارجی نیست.

خودرو (در افزایش هزینه­ها) نسبت به خودروسازان ایران است، دسترسی به
کانال­های توزیع است. شرکت­های خارجی باید هزینه­ی حمل­ونقل را متحمل
شوند، اما دسترسی به خودروهای داخلی آسان است.

تعیین تعرفه­های خاص و تعریف میزان معینی از خودرو برای ورود به بازار
ایران در افزایش قیمت خودروهای وارداتی مؤثر است. بنابراین، بزرگ­ترین
فرصتی است که بعد از واردات نصیب خودروسازان داخلی شده و برای مدتی
می­توانند استراتژی­های قیمتی را اجرا کنند.

۱) حمل ­و نقل هوایی ۲) حمل­ و نقل ریلی ۱) قدرت چانه­زنی عرضه­ کنندگان کالاهای صنعتی، مواد اولیه و قطعات تکمیلی ۲) قدرت چانه ­زنی عرضه ­کنندگان کالاهای سرمایه­ای که قسمتی از کالاهای ۳) قدرت چانه ­زنی عرضه­ کنندگان ملزومات مصرفی و خدمات که به­ طور مستقیم در کالاهای ساخته شده مصرف نمی­شوند. ۱) صرفه­ جویی در مقیاس: وقتی محصولی با تسهیلات فراوان و در حجمی بیشتر ۲) بالا بودن سطح سرمایه­ گذاری تجهیزات: از آنجا که شرکت­های خارجی ورودی ۳) بالا بودن سطح تنوع محصولات: بین خودروسازان ایرانی، تنوع محصول وجود ۴) دسترسی به کانال­های توزیع: یکی از موانعی که پیش روی واردکنندگان ۵) سیاست­های تجاری دولت: دولت، واردات را کاملاً آزاد نمی­گذارد بلکه با

● موانع تعرفه­ای
دولت به ­منظور کسب درآمد و یا حمایت از صنعت خودرو داخل و به ­منظور
جلوگیری از وارد آمدن شوک قیمتی به بازار خودرو، تعرفه ۱۴۷ درصدی را برای
واردات خودرو در نظر گرفته است. بنابراین، قیمت خودروهای وارداتی در بازار
داخلی، گران بوده و مشتریان خودروهای وارداتی، افرادی با درآمد قابل‌تصرف
بالا هستند. با توجه به سطح متوسط رو به پایین درآمد قابل‌تصرف مردم
ایران، بازار هدف خودروهای داخلی وسیع­تر از بازار خودروهای وارداتی بوده
و در نتیجه صنعت خودرو بهتر می­تواد استراتژی­های قیمتی را در بازارهای
خودرو ایجاد کند.


● موانع غیرتعرفه­ای
الف) سهمیه: دولت به­منظور حمایت از صنایع خودروسازی داخلی و جلوگیری از
افزایش بیکاری، میزان واردات خودرو را ۱۰ درصد تولیدات داخلی اعلام کرده
است.
ب) وضع استانداردهای بهداشتی و محیط زیست: دولت برای حفظ محیط‌زیست و ...
به خودروهای دارای استاندارد جهانی اجازه ورود به بازار ایران می­دهد.
ج) سهمیه­بندی سوخت: سوخت و دیگر نیازمندی­های مرتبط با صنعت خودروسازی،
موجب اثرگذاری مستقیم بر قیمت و در نتیجه تغییر عرضه و تقاضای خودروهای
خارجی می­شود. مثلا، تصویب عدم اعطای یارانه سوخت به خودروهای تولید
خارج،؛ اثر قابل‌ملاحظه­ در اقبال عمومی به این نوع خودروها دارد.
ت) قدرت چانه­زنی خریداران
الف) قدرت چانه­زنی مصرف­کنندگان نهایی و مشتریان
ب) قدرت چانه­زنی واسطه­های توزیع
قدرت چانه­زنی مصرف­کنندگان نهایی در ایران، به درآمد سرانه آنان بستگی
دارد. عده­ای از مردم، قادر به خرید خودرو در شرایط کنونی نیستند و اگر
خودروسازان بتوانند بین قیمت و درآمد قابل‌تصرف مردم عادی، تعادل ایجاد
کنند، فروش افزایش می­یابد و عده­ای از مشتریان بالقوه قادر به خرید خودرو
می­شوند. اگر واردات خودرو به کشور آزاد شود، قدرت چانه­زنی خریداران
افزایش می­یابد. آنها می­توانند خودروی موردنظر خویش را از میان مدل­های
بیشتری انتخاب کنند. در نتیجه کیفیت بالا و قیمت منطقی به عاملی مهم در
جذب مشتری تبدیل می­شود. یکی از راه­های کوتاه‌کردن دست واسطه­ها از بازار
خودرو، استفاده از تجارت الکترونیکی است. بهتر است به نمایندگی­ها اهمیت
بیشتری داده و حتی برای خرید و فروش خودروهای دست دوم نیز (با هدف کنترل
قیمت) نمایندگی­هایی ایجاد کنند و فعالیت آنها را در نظر بگیرند.
اگر واردات خودرو آزاد نباشد، قدرت چانه­زنی مشتریان کاهش می­یابد، زیرا
فقط می­توانند تولیدات داخلی را خریداری کنند. درصورتی‌که واردات خودرو با
اعمال تعرفه­های واردات و سهمیه­بندی محدود شود، قدرت چانه­زنی مشتریان
کاهش خواهد یافت.
شرکت ایران خودرو، دارای بیش از ۳۵۰ نمایندگی در شهرهای مختلف ایران است.
نمایندگی­ها در زمینه فروش، تعمیرات، خدمات پس از فروش و خدمات کارشناسی
توسط کارشناسان خبره در تعمیرگاه­های مجهز فعالیت می­کنند. این شرکت، در
کشورهای خارجی از جمله عربستان صعودی، آلمان، ارمنستان، امارات متحده
عربی، ترکمنستان، سوریه، قزاقستان، آذربایجان، تاجیکستان نیز نمایندگی
دارد. با تجزیه‌وتحلیل نیروهای پورتر در صنعت خودرو، فرصت­ها و تهدیدات
صنعت خودروی ایران شناسایی شده و در کنار تجزیه‌وتحلیل محیط کلان که شامل
عوامل اقتصادی- مالی، سیاسی – قانونی، فناورانه – اطلاعاتی و اجتماعی –
فرهنگی است، دیگر فرصت­ها و تهیدات مشخص می­شوند و بعد از تجزیه‌وتحلیل
زنجیره ارزش پورتر و ارزیابی سازمان و منابع آن، نقاط قوت و ضعف شناسایی
شده، سپس برای تدوین استراتژی­ اقدام می­شود.
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

26-08-1390 12:30 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن Friga 0 220 26-08-1390 02:16 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  وضعیت فعلی صنعت نفت، چالش‌ها و راهکارهای آینده Friga 0 198 26-08-1390 01:19 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان