ریکاوری (ترمیم عضلانی) - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

ریکاوری (ترمیم عضلانی)
زمان کنونی: 15-09-1395،03:55 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 119

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: ریکاوری (ترمیم عضلانی)
ارسال: #1
ریکاوری (ترمیم عضلانی)
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
[عکس: 38139622672678175389.jpg]




از مهمترین فاکتورهای مطرح در ورزش پرورش اندام است که نقش بسیار مهمی در پیشرفتهای ورزشی ورزشکاران بازی میکند .

عدم توجه به این معقوله , پیشرفت را کُند و در بروز مصدومیتهای ناخواسته در حین اجرای تمرین بدنبال خواهد داشت .




احیای ذخایر گلیکوژن موجود در عضلات :

تمرین با وزنه های سنگین , نیازمند رسیدن عضلات به انقباضات شدید بوده و انرژی فراوانی را طلب میکند . بدن انرژی مورد نیاز برای تمرینات سنگین را از طریقه شکستن قندها (کربوهیدرات) بدست میآورد . بعد از تمرینات طولانی , ذخایر انرژی در بافتهای عضلانی تخلیه شده و با کمبود انرژی مواجه میشوند .

برای به حداقل رساندن شکستن پروتئین در عضلات که بنام "کاتابولیسم" یاد میکنند , باید بلافاصله پس از تمرین که عضلات از انرژی و از قندها که منبع اصلی تامین انرژی بدن است , تهی میشوند , دوباره از قند و انرژی اشباع کنید به همین دلیل وعده غذایی پس از تمرین ضروریست .

چنانچه بلافاصله بعد از تمرین , عضلات را با مصرف مواد غذایی مقوی و سرشار از قند و پروتئین تقویت نکنید از کارایی بدن به شدت کاسته خواهد شد .



ریکاوری از نقطه نظر "بالانس نیتروژن" :

این مبحث , ارتباط و تناسب موجود بین میزان سنتز پروتئین در بدن با میزان پروتئینی که در بدن شکسته و تجزیه میشود , توضیح میدهد .

سنتز پروتئین در عضلات را "آنابولیسم" و تجزیه شدن پروتئین در عضلات را "کاتابولیسم" مینامند .


تمایل شدید بدن به شکستن پروتئین موجود در عضلات (کاتابولیسم) در زمان پس از تمرین , طبیعی و معمول است . در صورتی که با مصرف مواد غذایی مناسب پس از تمرین , مهار و کنترل نشود , کاهش حجم عضلانی و منفی شدن بالانس نیتروژن در عضلات را شاهد خواهیم بود .


برای مثبت کردن بالانس نیتروژن در بدن , داشتن تغذیه مناسب در طول روز و مصرف قندهای ساده به همراه پروتئین کافی پس از تمرین , الزامیست .

پروتئین و قند مورد نیاز بدن در وعده غذایی پس از تمرین را بهتر است در فرم مایع مصرف نمائید تا راحت تر هضم و جذب شود .

مصرف آمینو اسیدها همچون : گلوتامین , اسید آمینه های شاخه ای و اسید آمینه "فنیل آلانین" که در ترکیب مکملهای غذایی یافت میشوند , از اهمیت خاصی برخوردارند .



ریکاوری سیستم عصبی - مرکزی :

پیام رسانهای موجود در سیستم عصبی بدن , نقش مهمی را در انتقال پیام به سلولها و مغز ایفا میکنند و ارتباط اجزا و قسمتهای مختلف مغز و برقراری ارتباط مغز با دیگر ارگانها نیز بعهده سیستم عصبی - مرکزی میباشد .

از مهمترین ناقل های سیستم عصبی میتوان به "دوپامین" , "استیل کولین" , "نوراپی نفرین" ... اشاره کرد .

برای پی بردن به اهمیت ناقل های عصبی به این نکته توجه کنید که عارضه تمرین زدگی و خستگی های مزمن در نتیجه افت میزان بعضی از ناقل های شیمیایی در سیستم عصبی میباشد .


برهم خوردن تعادل میزان ناقل های شیمیایی با عوارضی همراه است از آن جمله :

خستگی سیستم عصبی - مرکزی
خستگی عمومی بدن
کم شدن محسوس انگیزه و روحیه
ضعیف شدن حافظه و قدرت بادگیری
کاهش کنترل انسان بر حرکات و رفتار
کج خلقی های بی دلیل




ریکاوری سیستم ATP PC :

این سیستم را میتوان مسئول اصلی تهیه انرژی برای انقباضات عضلانی در اولین دقایق تمرین روزانه دانست و در تهیه انرژی لازم برای تمرینات فیزیکی اهمیت خاصی دارد .


عضلات , سهم عمده از انرژی خود را برای رسیدن به انقباض کامل از شکستن مولکولهای ATP بدست میآورد . این مولکولها به ساختاری موسوم به ADP تبدیل میشوند .


مولکولهای کراتین فسفات نقش مهمی در تبدیل ADP به مولکولهای ATP دارند .


بدن شما در حالت طبیعی , برای جایگزین کردن مولکولهای ATP که در تمرینات با وزنه تجزیه شده اند و به ADP تبدیل شده اند , نیاز به 3 روز زمان دارد . در حالی که اغلب ورزشکارانی که معمولا 5 الی 6 روز در هفته تمرین میکنند , بدنشان زمان کافی برای جایگزین کردن مولکولهای ATP در اختیار نخواند داشت .


در صورت نداشتن استراحت کافی (ریکاوری) , دچار تمرین زدگی و درد مفاصل خواهید شد .
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

18-05-1392 05:12 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  نمونه برنامه تمرینی برای فیتنس با هدف کات و تفکیک عضلانی Friga 0 199 26-01-1392 06:18 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  استراحت و ریکاوری در بدنسازی Friga 0 147 26-01-1392 03:52 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان