رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
زمان کنونی: 13-09-1395،07:53 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: pajhan
آخرین ارسال: pajhan
پاسخ: 4
بازدید: 873

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
ارسال: #1
رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
ممكن است بعضي ها فكر كنند كه رانندگي در موضوعاتي مثل پشت فرمان خودرو نشستن، استارت زدن، حركت كردن، گاز دادن، تعويض دنده و ... يا حتي گرفتن گواهينامه رانندگي خلاصه مي شود. در حالي كه خوب راندن هنري است اكتسابي و با ريزه كاري هاي فراوان كه عدم توجه در رعايت آنها، مشكلات و سوانح بسياري را به وجود مي آورد كه بعضاً جبران ناپذيرند.
بنابر اين براي اينكه رانندگي همواره با خاطراتي خوش همراه باشد لازم است به تمام اصول و قواعد و مقررات رانندگي توجه كنيد.
راننده خوب پيوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگي مانند وضعيت خودرو و راه، شرايط محيط مثل هوا و نور لازم، تعداد وسايل نقليه در حركت و وضعيت روحي و جسماني خود توجه مي كند و مهمتر آن كه پيشگيري هاي منطقي و مناسبي را براي جلوگيري از بروز تصادف انجام مي دهد و با سرعت مطمئن رانندگي مي كند.
رانندگي در فصل سرما داراي شرايط و ويژگي هاي خاص خود است. براي رانندگي در پاييز و زمستان بايد قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در يخبندان- به خصوص در جاده ها- پيش بيني هاي لازم را اتخاذ كرد تا ضمن جلوگيري از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و يخبندان، مصون بود. همچنين رانندگي در مه و برف و باران و يخبندان نيازمند تدابير و مهارتهاي خاص در هدايت خودرو است. لذا در اين نوشتار كه در دو قسمت ارائه مي شود، سعي مي كنيم تا مهمترين نكات ايمني رانندگي در شرايط سخت را كه حاصل سالها تجارب علمي و عملي همكاران پليس ترافيك و كتب داخلي و خارجي منتشره در اين مورد است را به خوانندگان عزيز منتقل كنيم.

[عکس: snowdriving1.jpg]
نحوه انتخاب لاستيك در زمستان

در زمستان بايد از لاستيك هاي آج درشت استفاده كرد. با اينكه لاستيك هاي برفي به صورت هاي مختلفي عرضه شده اما همين كه به زمينهاي يخبندان برسند مانند لاستيك هاي معمولي عمل مي كنند لذا بايد از لاستيك هاي ميخ دار يا زنجير چرخ استفاده كرد.
لاستيك ها انواع بسيار دارند اما لاستيك هاي راديال بهترين نوع لاستيك در تمام چهار فصل مي باشند و مي توان آنها را در برف كم نيز مورد استفاده قرار داد. هرگز لاستيك هاي معمولي و لاستيك هاي راديال را با هم مورد استفاده قرار ندهيد، چون واكنش هر كدام با ديگري متغير بوده و سبب مي شود، در لحظات بحراني كنترل فرمان به راحتي از دست راننده خارج شده و حادثه آفرين شوند. در زمستان بهتر است لاستيك هاي با آج درشت را در چرخ هاي متحرك خودرو نصب كنيد. اتومبيل هاي ديفرانسيل و موتور جلو به علت تقسيم وزن بر روي اكسل جلو در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند. همين طور اتومبيل هاي موتور عقب كه چرخ هاي متحرك در زير موتور بوده نيز از كشش خوبي در برف و يخ بهره مندند.

لوازم زمستاني شخصي

خودرويي كه در زمستان ساكن مي ماند به دليل نفوذ سرما از راه بدنه و منفذهاي ريز، اطاق سرد و ناراحت كننده اي خواهد داشت.
به همين دليل، اتومبيلي كه در زمستان به نقص فني دچار شود، مي تواند از جهات فراواني موجب آزار سرنشينان را فراهم آورد از اين رو همراه داشتن لباس هاي گرم و پتو از ضروريات بوده و در صدر آنها كلاه زمستاني و دستكش قرار دارد. براي يك راننده خوب كفش هاي زمستاني و راحت مي تواند كمك شاياني به كنترل بموقع اتومبيل و در صورت لزوم، راهپيمايي براي كمك گرفتن از ديگران در خارج از شهر باشد. به هر حال به همراه داشتن لباس گرم براي سرنشينان بسيار ضروري بوده و فراموش نكنيد اگر به هر صورت گرفتار سرماي زياد در زمستان شده و در مناطق سرد زمستاني مجبور به توقف شديد سعي كنيد خونسردي خود را حفظ كرده و به هيچ عنوان بدون تجهيزات لازم در سرما نخوابيد كه نتيجه آن مرگ خواهد بود. داشتن حداقل چهار پتو در اتومبيل، خرما و كشمش در مسافرت هاي زمستاني ضروري است.

رانندگي در شروع بارندگي

شروع بارش باران خطرناكترين وضعيت را براي جاده و خودرو به وجود مي آورد، زيرا قطرات باران با گرد و خاك و ساير آثار باقيمانده از لاستيك و روغن وسايل نقليه موجود در خلل و شكاف آسفالت تركيب شده و سطح لغزنده اي را به وجود مي آورد كه ممكن است به چشم ديده نشود. به همين دليل اصطكاك خودرو با جاده كم شده و احتمال سر خوردن خودرو افزايش مي يابد.بنابراين با شروع بارش باران از سرعت خود بكاهيد و تا هنگامي كه آب در سطح جاده جاري نشده اين سرعت را حفظ كنيد. در هر حال، در اين شرايط جوي سرعت خودرو بايد كمتر از سرعت آن در جاده خشك باشد. البته توجه داشته باشيد هنگامي كه آب زيادي در سطح خيابان جاري مي شود چنانچه با سرعت زياد وارد آن شويد آب موجود مابين جاده و لاستيك قرار مي گيرد و اصطكاك شما با جاده را به صفر نزديك مي كند. در اين حالت خودروي شما روي قشري از آب حركت مي كند.
با سرعتي يكنواخت حركت كنيد. در پيچ ها از سرعت خودرو بكاهيد. در كم كردن سرعت از ترمز ناگهاني و برپاداشتن پا از روي پدال گاز يا فشار دادن آن به طور ناگهاني بپرهيزيد.
در سطح لغزنده و هنگامي كه سرعت خودرو زياد است، از تغيير دنده- از سبك به سنگين- خودداري كنيد.

رانندگي در برف

شايد رانندگي در برف براي بسياري از رانندگان لذت بخش باشد، اما مطمئن باشيد رانندگي در اين شرايط بدون در نظر گرفتن نكات ايمني حادثه آفرين خواهد بود. در درجه اول سعي كنيد از زنجير چرخ يا لاستيك يخ شكن استفاده كنيد. اگر در هنگام رانندگي با برف سنگين مواجه شديد و اين تجهيزات را همراه نداشتيد با دنده سنگين به حركت ادامه دهيد. به خاطر داشته باشيد اگر لاستيك هاي معمولي خودرو نيز وضعيت مناسبي داشته باشند و شما هم با احتياط و بسيار آهنسته حركت كنيد با حادثه ناگواري مواجه نخواهيد شد. اگر در برف متوقف شديد با دست زير لاستيك ها را خالي كنيد - برف جلو لاستيك را كنار بزنيد- و اگر سطح آسفالت يخ زده بود از نمك و در آخر از زيرپائي و يا گوني استفاده كنيد. زير پائي ها را در زير چرخ ها قرار دهيد و خودرو را با دنده 2 به آرامي به حركت درآوريد.

رانندگي در برف و يخ با اتومبيل موتور جلو و ديفرانسيل عقب

رانندگي در برف و يخ مي تواند بسيار مشكل و مسئله ساز باشد ولي در صورتي كه اصول رانندگي صحيح را بدانيد و اقدامات درست را از غلط تشخيص و به موقع ا جرا كنيد مي توانيد با اطمينان و آسودگي خاطر رانندگي كنيد. تئوري رانندگي زمستاني با موتور جلو و ديفرانسيل عقب بسيار ساده است و بايد جهت فرمان را در جهت سرخوردن اتومبيل قرار دهيم. سرخوردن عقب اتومبيل معمولادرحالت پيچيدن و يا دايره زدن اتفاق مي افتد، و در اين مواقع به هيچ عنوان ترمز نكنيد و فرمان را در جهت حركت اتومبيل بچرخانيد و پا را از روي گاز برداشته و تا وقتي اتومبيل به حالت مستقيم درنيامده از استفاده از دنده سنگين تر خودداري كنيد.

رانندگي در برف و يخ با اتومبيل موتور و ديفرانسيل جلو

اتومبيل هاي ديفرانسيل جلو و موتور جلو به علت تقسيم وزن بر روي اكسل جلو در زمستان از خصوصيات بهتري برخوردارند و به همين علت، رانندگي دربرف و يخ زمستان با اين نوع اتومبيل بسيار راحت تر است و اصول خارج كردن اتومبيل از حالت سرخوردن مي تواند مانند اتومبيل هاي موتور جلو و ديفرانسيل عقب باشد. ضمن اينكه مي توان با سهولت بيشتر، از فرمان جهت مستقيم كردن اتومبيل استفاده كرد. وقتي كه اتومبيل از مسير خود منحرف شد به سرعت پا را از روي گاز برداشته و از ترمز زدن خودداري كنيد. فرمان را در جهت مسير سرخوردن، هدايت كنيد تا اتومبيل به حالت اوليه خود برگردد سپس به آرامي به حركت خود ادامه دهيد.



راهنمايي و رانندگي ناجا
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
29-09-1391 09:08 ب.ظ
 
ارسال: #2
RE: رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
رانندگی در شرایط مختلف، لوازم، ادوات و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. وجود عوامل و لوازم متعدد سخت افزاری مربوط به هر یک شاید مهم ترین ملزومات یک سفر به حساب آید. لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه ای‌های اتومبیلرانی، نوع رانندگی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادام
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
29-09-1391 09:09 ب.ظ
 
ارسال: #3
RE: رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
راننده خوب پیوسته به عوامل و عناصر موثر در رانندگی مانند وضعیت خودرو و راه، شرایط محیط مثل هوا و نور لازم، تعداد وسایل نقلیه در حرکت و وضعیت روحی و جسمانی خود توجه می کند و مهمتر آن که پیشگیری های منطقی و مناسبی را برای جلوگیری از بروز تصادف انجام می دهد و با سرعت مطمئن رانندگی می کند.

رانندگی در برف

رانندگی در فصل سرما دارای شرایط و ویژگی های خاص خود است. برای رانندگی در پاییز و زمستان باید قبل از نزول برف، سرما و گرفتار شدن در یخبندان- به خصوص در جاده ها- پیش بینی های لازم را اتخاذ کرد تا ضمن جلوگیری از بروز سوانح دلخراش از ماندن در سرما و یخبندان، مصون بود.

برای جلوگیری از تصادفات، خطرات و مشکلات ناشی از سفرهای زمستانی و یخ و برف باید به نکات زیر توجه داشت؛

1-با سرعت کمتر از روزهای معمولی که جاده خشک است حرکت کرده و خودرو را در حرکت ثابت نگه دارید.

2- در پیچ ها با دقت و به آرامی گردش کنید

3- ازگردش و انحراف ناگهانی خودداری کرده و از ترمز کردن ناگهانی بپرهیزید

4-از فشاردادن بر روی پدال گاز یا برداشتن فشار از روی آن به طور ناگهانی خودداری کنید.

5-از سرعت زیاد در راههای با دست انداز بپرهیزید.

6-از رانندگی در لبه راهها و یا شانه های راه خودداری کنید.

7- در یک سطح لغزنده وقتی که سرعت دارید از تغییر وضعیت به دنده سنگین خودداری نمائید

اگر در هنگام رانندگی با برف سنگین مواجه شدید و این تجهیزات را همراه نداشتید با دنده سنگین به حركت ادامه دهید. به خاطر داشته باشید اگر لاستیك های معمولی خودرو نیز وضعیت مناسبی داشته باشند و شما هم با احتیاط و بسیار آهسته حركت كنید با حادثه ناگواری مواجه نخواهید شد

رانندگی در شروع بارندگی

شروع بارش باران، خطرناک ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می آورد. زیرا قطرات باران، با گردوخاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده ای را به وجود می آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می شود و احتمال سر خوردن خودرو، افزایش می یابد. بنابراین با شروع بارش باران، ضروری است که از سرعت خود بکاهید و تا هنگامی که آب در سطح جاده جاری نشده، این حد سرعت را حفظ کنید.
رانندگی در برف

به هر حال، در این شرایط جوی؛ سرعت خودرو باید کمتر از سرعت آن در جاده خشک باشد. البته توجه داشته باشید هنگامی که آب زیادی در سطح معابر جاری می شود، چنانچه با سرعت زیاد وارد آن شوید، آب موجود، میان جاده و لاستیک قرار می گیرد و اصطکاک شما با جاده را به صفر نزدیک می کند. در این حالت، خودروی شما روی قشری از آب حرکت می کند.

پس با سرعتی یکنواخت حرکت کنید. در پیچ ها از سرعت خودرو بکاهید و در کم کردن سرعت، از ترمز ناگهانی و برداشتن پا از روی پدال گاز یا فشار دادن آن به طور ناگهانی بپرهیزید.

آنچه مشخص است اینکه در سطح لغزنده و هنگامی که سرعت خودرو زیاد است باید از تغییر دنده (از سبک و سنگین)، پرهیز کرد.

رانندگی در برف

شاید رانندگی در برف برای بسیاری از رانندگان لذت بخش باشد، اما مطمئن باشید رانندگی در این شرایط بدون در نظر گرفتن نكات ایمنی حادثه آفرین خواهد بود. در درجه اول سعی كنید از زنجیر چرخ یا لاستیك یخ شكن استفاده كنید.

شروع بارش باران، خطرناک ترین وضعیت را برای جاده و خودرو به وجود می آورد. زیرا قطرات باران، با گردوخاک و سایر آثار باقیمانده از لاستیک و روغن وسایل نقلیه موجود در خلل و شکاف آسفالت ترکیب شده و سطح لغزنده ای را به وجود می آورد که ممکن است به چشم دیده نشود. به همین دلیل اصطکاک خودرو با جاده کم می شود و احتمال سر خوردن خودرو، افزایش می یابد

اگر در هنگام رانندگی با برف سنگین مواجه شدید و این تجهیزات را همراه نداشتید با دنده سنگین به حركت ادامه دهید. به خاطر داشته باشید اگر لاستیك های معمولی خودرو نیز وضعیت مناسبی داشته باشند و شما هم با احتیاط و بسیار آهسته حركت كنید با حادثه ناگواری مواجه نخواهید شد. اگر در برف متوقف شدید با دست زیر لاستیك ها را خالی كنید - برف جلو لاستیك را كنار بزنید- و اگر سطح آسفالت یخ زده بود از نمك و در آخر از زیرپائی و یا گونی استفاده كنید. زیر پائی ها را در زیر چرخ ها قرار دهید و خودرو را با دنده 2 به آرامی به حركت درآورید.
رانندگی در برف-زنجیر چرخ

بستن زنجیر چرخ در برف و گل

1-وقتی که خودرو «بکسواد» کرد از گاز دادن بی مورد و چرخاندن سریع چرخ ها خودداری کنید. زیرا این عمل علاوه بر این که ثمری نمی دهد خودرو را عمیق تر و کامل تر در گل و برف یا شن فرو می برد.

2-زنجیر را روی چرخ بیندازید به طرفی که قلاب های زنجیرهای عرضی به طرف خارج لاستیک بود و اولین رشته عرضی نزدیک خط برف یا گل قرار گیرد.

3-حالا همین سر زنجیر را یعنی همان رشته زنجیر عرضی که نزدیک خط برف و گل می باشد با یک رشته محکم از سیم، طناب و یا زنجیر از حفره های کاسه چرخ محکم به لاستیک ببندید بعدا زنجیرهای افقی را روی تایر مرتب کرده و زنجیر را به سمت عقب بکشید تا شلی آن گرفته شده، روی تایر مرتب قرار گیرد.

4-پس از قرار دادن زنجیر روی هر دو تایر متحرک موتور را روشن کرده چرخ ها را خیلی آهسته بچرخانید تا زنجیر دور تایر کشیده شود. وقتی که زنجیر کاملا دور لاستیک ها افتاد چفت و بست ها را بیندازید و پس از محکم کردن آنها حرکت کنید و به محض این که خودرو از گل و برف و شن خارج شد و به زمین سفت رسید آن سیم و طناب و یا زنجیر اضافی را که به کاسه چرخ بسته بودید باز کنید و زنجیر را از نو بازدید کنید.
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
29-09-1391 09:13 ب.ظ
 
ارسال: #4
RE: رانندگي در برف و يخ در بارش و يخبندان چگونه برانيم
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
آخرین ویرایش در 29-09-1391 09:16 ب.ظ توسط pajhan
تکنیک های رانندگی در برف


تکنیک های رانندگی دربرف و یخ
[عکس: 00001-300x182.jpg]

رانندگی در شرایط مختلف ، لوازم ، ادوات و تکنیک های خاص خود را می طلبد . وجود عوامل و لوازم متعدد سخت افزاری مربوط به هر یک شاید مهم ترین ملزومات یک سفر طبیعت گردی یا آف رود به حساب آید . لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه ای های این رشته در شرایط خارج از راه و به اصطلاح آف رود ، نوع رانندگی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادامه حرکت اتومبیل است . جسارت و روحیه ی مبازره طلبی ، دقت ، مهارت و آگاهی از فنون و تکنیک های رانندگی در شرایط گوناگون عواملی هستند که دست به دست هم داده و یک راننده ی حرفه ای می سازند . علاوه بر این، موارد آگاهی از خصوصیات و توانایی های اتومبیل ، عکس العمل های آن در شرایط خاص و اشراف بر قدرت و نکات فنی خودرویی که راننده آن را می راند ، بسیار مهم و تعیین کننده است . در شماره های قبل شرایط مختلف رانندگی مانند شن و ماسه ، گل و لای و سنگلاخ را برایتان گفتیم . اکنون به مناسبت فصلی که در آن هستیم ، بنا داریم به بررسی تکنیک های رانندگی در برف و یخ پرداخته و به ذکر نکات مهم این مبحث اقدام نماییم .
[عکس: 000021-300x225.jpg]

در ابتدا چند توصیه مهم در فصل سرما

قبل از سفر با تهیه چک لیست ، موارد مهمی همچون سیستم گرمایش ، لوله های سیستم گردش آب ، ضد یخ ، برف پاک کن ، ترموستات ( زمستانی ) ، زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن و . . . را بازبینی و از سلامت آن ها اطمینان حاصل نمایید .

سفر در فصل سرما ، باید با لوازم کافی و به عبارت بهتر وسایلی بیش از نیاز خاص این فصل انجام پذیرد . لباس های گرم و ضد آب ، دستکش ضد آب ، کلاه ، کیسه های گرمایشی ( جهت شرایط اضطراری ) ، کفش ساق بلند و ضد آب ، جوراب پشمی مخصوص کوه نوردی و . . .

همیشه به خاطر بسپارید که بیش از مدت زمان سفرتان وسایلی مثل پوشاک و مواد غذایی و آشامیدنی به همراه داشته باشید .

این تصور که اتومبیل دودیفرانسیل نیاز به زنجیر چرخ ندارد را از ذهن خود خارج کنید و بدانید که بالا رفتن از هر سربالایی ، پایین آمدنی درپی خواهد داشت . اتومبیل بدون زنجیر چرخ در زمستان و نواحی کوهستانی و برفی ، هر چند دارای دودیفرانسیل باشد در حرکات مختلف و کاهش سرعت مشکل ساز و حادثه آفرین خواهد بود . به خاطر داشته باشید در سرعت ۲۰ مایل ( ۳۲ کیلومتر ) حدود ۵ متر از زمان ترمزگیری طول می کشد تا اتومبیل بایستد . این مسافت بر روی مسیر یخی به طرز چشمگیری افزایش یافته و باهمان سرعت قبلی یعنی ۲۰ مایل یا ۳۲ کیلومتر این فاصله به ۴۵ متر افزوده شده و تقریبا ۹ برابر بیشتر می گردد که حتی با زنجیر چرخ این فاصله ۲۲ متر می شود . پس کاهش سرعت در مسیر برف و یخ باید با حوصله و به آرامی صورت پذیرد .

هرگز برای پاک کردن شیشه های پوشیده از برف به وسیله ی آب گرم مبادرت نکنید . این کار باعث وارد آمدن شوکی شدید به شیشه شده و آن را خواهد شکست . برای پاک کردن شیشه ی اتومبیل از دستمال و یا برس استفاده نمایید . سپس برف پاک کن را به حرکت درآورید . همچنین می توانید از محلول شیشه شوی ضد یخ استفاده کنید تا در هنگام حرکت تیغه ی برف پاک کن شما یخ نزند و شما را دچار مشکل نسازد .

قبل از ورود به مناطق برفی اقدام به نصب زنجیر چرخ نمایید زیرا در شرایط برفی این کار به سختی انجام می گیرد .

به خاطر داشته باشید در اتومبیل های دودیفرانسیل باید هرچهار چرخ مجهز به زنجیر چرخ شود زیرا اگر به ۲ چرخ جلو یا عقب زنجیر چرخ بسته شود عملا اتومبیل را به یک خودروی یک دیفرانسیل تبدیل کرده اید و . . .

رانندگی در برف و یخ

لغزندگی این گونه مسیرها حالتی شبیه رانندگی در گل و لای را تداعی می کند . پس برخی توصیه ها و تکنیک ها بین این دو حالت مشترک هستند البته تفاوت هایی وجود دارد که در جای خود بیان خواهد شد .

اصولا رانندگی در فصل سرما به ویژه در کوهستان و مسیرهای جنگلی و برف گیر دشوار بوده و گاهی سبب به وجود آمدن موقعیت های خطرناکی می گردد که یادگیری تکنیک های مربوط به رهایی از این شرایط الزامی است . در مسیرهایی همچون بستر خشک رودخانه ها ، کوه پایه های سنگلاخی و نظیر این باید قبل از ورود به منطقه اتومبیل را در حالت دودیفرانسیل قرار داده و نسبت به محیط سبک ترین دنده را انتخاب نمایید . هرگز در هنگام عبور از روی تخته سنگ ها و محل های عبوری با سنگ های ریز و درشت بازی اضافی با پدال گاز انجام ندهید . این کار اصطکاک را کم و چرخ ها را دچار هرزگردی خواهد کرد و بدترین حالت زمانی است که شما از ادامه ی مسیر باز بمانید . اگر در هنگام عبور احساس کردید مانعی که در مقابل شماست سنگی بزرگ است و عبور از آن باعث لیز خوردن و امکان عدم عبوری موفق وجود دارد، در صورت مساعد بودن مسیری دیگر مسیر را عوض کرده و از کنار آن بگذرید . از تصمیم گیری های عجولانه بپرهیزید که عامل بسیاری از حوادث و صدمات جبران ناپذیر است . در مسیرهای سخت و صعب العبور با سرعت بسیار پایین حرکت کنید . این توصیه را که همیشه برای عبور از مسیرهای دشوار با چند اتومبیل همراه شوید را که از خاطر نبرده اید؟ گروهی یا حداقل به اتفاق چند نفر که بتوانند به شما یاری برسانند اقدام به این گونه سفرها نمایید . در شرایط حاد باید یک نفر به صورت پیاده در جلو اتومبیل حرکت کند تا با مشاهده ی مسیر به شما فرمان صحیح دهد که البته این شخص باید خود به اصول رانندگی در خارج از راه آگاهی کافی داشته باشد . دنده ها را طوری انتخاب نمایید که با سرعتی یکسان حرکت کنید و با کم یا زیاد کردن حداقل دور موتور راهتان را بپیمایید . حتی المقدور از کمک سنگین استفاده نکنید و تنها با استفاده از کمک سبک و قفل دیفرانسیل ها مسیرتان را ادامه دهید .

سراشیبی و سربالایی + برف و یخ

رانندگی در چنین شرایطی را می توان شبیه به قرار گرفتن در گل و لای دانست . شما باید برای صعود از یک سربالایی با استفاده از کمک سنگین و دنده سبک ، و همچنین با بدست آوردن سرعت اولیه ی مناسب اقدام به صعود نمایید . از کم یا زیاد کردن گاز خودداری نموده و در صورت عدم موفقیت در صعود سعی در توقف در مسیر نداشته باشید . با ترمز به این کار مبادرت نکنید چون ترمز جز جواب عکس چیزی را عایدتان نخواهد کرد. در صورت توقف بر روی سربالایی ، در سریع ترین زمان ممکن دنده را در حالت عقب قرار داده و بدون ترمز فقط و فقط فرمان را صاف نگه دارید . هر زمان اتومبیل شروع به حرکت عرضی نمود با اضافه کردن گاز اتومبیل را به حالت اولیه بازگردانید و دوباره بدون گاز و ترمز اجازه دهید اتومبیل به پایین باز گردد . برای عبور از سربالایی حتماً مسیر مستقیم را انتخاب کرده از صعود از مسیرهای زاویه دار جداً خودداری نمایید . برای پایین آمدن نیز دنده ی کمک را در حالت سنگین و دنده ی یک قرار داده بدون استفاده از ترمز اجازه دهید اتومبیل خود ادامه ی مسیر دهد . بازی اضافی با فرمان و همچنین حرکت های عرضی تعادل اتومیبلتان را برهم خواهد زد و احتمال واژگون شدن را فراهم می آورد . در صورت حرکت عرضی ، انتهای اتومبیل را با اضافه کردن کمی گاز و فرمان مخالف به حالت اولیه باز گردانید . زمانی که در چنین شرایطی قرارمی گیرید ، شاید کمی استرس سراغتان بیاید ولی سعی کنید با حفظ خونسردی به اتخاذ تصمیمی صحیح و سریع نائل شوید تا از بروز حادثه جلوگیری نمایید . همیشه به خاطر داشته باشید فرق راننده حرفه ای و آماتور در عکس العمل های سریع مشخص می گردد . راننده ی حرفه ای در کمترین زمان ممکن تصمیم گرفته و سپس همزمان آن را به انجام می رساند ولی راننده ی آماتور جسارت تصمیم گیری و انجام آن را ندارد .

مسیرپوشیده از برف

در مسیرهایی که از برف پوشیده اند و پستی ها و بلندی های آن به وسیله برف پرشده است هرگز با سرعت بالا حرکت نکنید . تا از شرایط مسیر به خوبی مطلع نشده اید و اطمینان به عدم وجود آبگیر و پستی ها و بلندی ها ندارید آرام و با سرعت مطمئنه برانید و از انجام حرکاتی با ریسک بالا پرهیز کنید . لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در چنین مسیرهایی ضروری بوده و حرکت بدون آن ها شما را دچار مشکل خواهد کرد . هرگاه در مسیری احساس کردید اتومبیلتان به اصطلاح گاز هرزی می خورد و به سرعت آن اضافه نمی شود دنده را سبک کرده و سعی کنید در مسیرهای برفی و یخی از سبک ترین دنده ی ممکن استفاده نمایید . این حالت باعث می گردد بیشترین چسبندگی حاصل شده وکمترین هرزگردی را داشته باشید . هرگز در مسیرهای برفی برای دور زدن فرمان را تا انتها نگه ندارید این کار قدرت عمودی اتومبیلتان را کم کرده و باعث هرزگردی و عدم توانایی در دور زدن خواهد شد. دایره ای بزرگ را برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید با کمک سرعت مناسب و با چرخاندن کم فرمان این کار را انجام دهید .

ماندن در برف

با در نظر گرفتن تمام جوانب از طرف شما و رعایت اصول رانندگی ، امکان گیرکردن در برف برای هر فردی وجود دارد. همواره به یاد داشته باشید زمانی که در مسیر برفی از ادامه راه بازماندید با اضافه کردن گاز کار را برای خود دشوارتر نسازید . توقف کرده پیاده شوید و وضعیت را کاملاً بسنجید . با استفاده از بیلچه جلوی چرخ ها را از برف خالی کنید تا حرکت مجدد به راحتی انجام پذیرد . پس از رهایی با سرعت یکسان و دنده مناسب به حرکت ادامه دهید و از کم کردن سرعت خودداری نمایید .

ممکن است در مسیری مستقیم به علت لغزندگی به طرفین راه منحرف شده و در شیب طرفین جاده گرفتار گردید . در چنین موقعیتی اگر اطراف مسیر باز باشد ، اتومبیل را جابجا کرده و با دنده عقب نسبت به مسیر ، زاویه ی ۹۰ درجه را انتخاب نمایید و با شتاب گیری و دنده ی سبک به مسیر بازگردید . اگر بخواهید به وسیله ی حرکت جانبی به مسیرتان باز گردید ، کاملاً در اشتباه هستید . در این حالت قدرت بین چرخ ها به علت فشار روی دوچرخ جانبی به درستی تقسیم نمی شود و تنها دو چرخ بدون حاصل هرزگردی می کنند . اگر کناره های مسیر به علت باریک بودن و محدودیت مثلاً وجود درخت و یا مانعی طبیعی ، قابل دسترسی نبود باید به وسیله اتومبیل های گروه اقدام به بکسل کردن اتومبیل نمایید . استفاده از وینچ نیز بسیار مؤثر خواهد بود . اگر در مسیری تنها هستید و چنین شرایطی برایتان پدید آمد ، استفاده از وینچ و اتصال به درخت یا هر جسم سنگینی که در جهت مقابل جاده قرار دارد ( مثلاً اگر به سمت راست منحرف شده اید اتصال وینچ باید در سمت چپ جاده باشد ) و با استفاده از دنده کمک و سرعتی یکسان و بدون کم یا زیاد کردن دور موتور می توانید به راحتی از مهلکه بگریزید .

درمسیرهای برفی ممکن است آب شدن تدریجی در طی روز به علت افزایش دما و یا تابش خورشید و یخ زدن آب های حاصل از این جریان طبیعی به علت پایین آمدن دما در شب ، عبور را از مسیر برفی سخت تر کند . برای عبور از مسیرهای یخی دقت شما نسبت به جاده های برفی باید دوچندان گردد. تمام اصول و تکنیک هایی که بر روی برف مورد استفاده قرار می گیرند در مسیرهای یخی نیز باید با دقت و حوصله ای مضاعف انجام پذیرد . استفاده از لاستیک های یخ شکن مخصوص اتومبیل های دودیفرانسیل کمک بزرگی به شما خواهد نمود . و باز تکرار این نکته که اتومبیل های دو دیفرانسیل به زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن نیاز ندارند را باید
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
29-09-1391 09:15 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان