دانستنی هایی در مورد آسفالت - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

دانستنی هایی در مورد آسفالت
زمان کنونی: 14-09-1395،03:25 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 169

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: دانستنی هایی در مورد آسفالت
ارسال: #1
دانستنی هایی در مورد آسفالت
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
درجه حرارت پخش آسفالت


حداقل درجه حرارت پخش مخلوط آسفالتی بر حسب نوع قیر مصرفی، دانهبندی مصالح سنگی، ضخامت لایه،

فصل اجرای كار، حرارت محیط و سطح راه، سرعت باد، نوع و تعداد غلتكها توسط دستگاه نظارت معین میگردد.

. ولی به هر حال این درجه حرارت باید به حدی باشد كه تراكم لازم را تأمین نماید. جدول 20-14 حداقل درجه

حرارت مخلوطهای آسفالتی با دانهبندی پیوسته را به هنگام پخش با توجه به ضخامت آنها و درجه حرارت

سطحی كه مخلوط آسفالتی بر روی آن پخش میشود نشان میدهد. در این جدول زمان تقریبی لازم برای

حصول تراكم نیز تعیین گردیده است.

به هرحال رقم دقیق درجه حرارت پخش با 10± درجه سانتیگراد رواداری باید توسط دستگاه نظارت تعیین گردد.


ضخامت مخلوط آسفالتی (سانتیمتر) درجه حرارت سطح راه (سانتیگراد)

10 9 5/7 5 4 5/2 2


حداقل درجه حرارت مخلوط آسفالتی بر حسب سانتیگراد

125 130 135 140 145 145 ـ 15-10
120 125 130 135 140 140 145 20-15
120 125 130 130 135 140 140 27-20
120 120 125 130 130 135 135 32-27
120 120 125 125 130 130 130 32 و بیشتر
15 15 15 15 12 8 6 زمان تقریبی لازم برای تكمیل كوبیدگی (بر حسب دقیقه)
جدول حداقل درجه حرارت مخلوط آسفالتی هنگام پخش
باید توجه داشت كه هر قدر ضخامت لایه آسفالتی زیادتر باشد، به علت آنكه حرارت را مدت زمان بیشتری در خود نگه میدارد، زمان لازم برای تكمیل تراكم قشر و در نتیجه حصول تراكم نسبی مشخصه زیادتر است و به عبارت دیگر فرصت بیشتری برای كوبیدن بی آنكه حرارت مخلوط آسفالتی بیش از اندازه كاهش پیدا كند، وجود دارد.



غلطک های آسفالتی

۱- غلتكهای فولادی

الف: غلتكهای استاتیك


هریك از غلتكهای سهچرخ و یا ردیف دوچرخ و سهچرخ باید هنگام كار باری معادل 45 الی 65 كیلوگرم بر سانتیمتر در عرض چرخ عقب غلتك اعمال نموده و وزنشان كمتر از 8 تن نباشد. روی چرخهای غلتكهای فلزی باید گلگیر و لوله آبپاش نصب شده باشد تا چرخها را همواره تمیز و مرطوب نگه داشته و از چسبیدن مخلوط آسفالتی به آنها جلوگیری نماید. مصرف روغن سوخته و یا گازوییل جهت تمیز كردن چرخ غلتكها به هیچ وجه مجاز نیست. سطح پیرامون كلیه چرخها باید كاملاً صاف و هموار و فاقد فرورفتگیهای كوچك و بزرگ باشد. برای افزایش وزن آنها باید فضای كافی در این نوع غلتكها تعبیه شود. سرعت غلتكهای فولادی استاتیك هنگام كار باید حتیالمقدور كم و یكنواخت بوده و جز در شرایط خاص از حدود 5 كیلومتر در ساعت تجاوز ننماید.


ب: غلتكهای لرزشی

غلتكهای لرزشی مورد استفاده در عملیات آسفالتی باید خودرو بوده و نوع كششی آنها مجاز نیست. این غلتكها معمولاً از نوع ردیف دوچرخ میباشند كه سیستم ارتعاش در یك یا هر دو چرخ آنها تعبیه شده است. وزن آنها نباید كمتر از 7 تن بوده و بار خطی استاتیك آنها بین 25 تا 35 كیلوگرم باشد. تناوب و میدان نوسان غلتكهای لرزشی با توجه به شرایط كار باید توسط دستگاه نظارت تنظیم شده و یا از كاتالوگ كارخانه سازنده استخراج شود ولی در هر حال تناوب غلتك نباید خارج از 3000 - 2000 ارتعاش در دقیقه، و میدان نوسان آن 8/0 - 4/0 میلیمتر باشد. سرعت غلتكهای لرزشی حداكثر پنج كیلومتر در ساعت میباشد. سایر خصوصیات مربوط به گلگیرها، آبپاش، عدم مصرف گازوییل و روغن سوخته روی چرخها، و بالاخره صاف و هموار بودن سطح پیرامون چرخها به شرح بند الف فوق میباشد كه باید كاملاً رعایت شود.



۲-غلتكهای لاستیكی

غلتكهای لاستیكی باید خودرو بوده، وزن آنها با توجه به شرایط كار بین 15 الی 30 تن باشد. وزن دقیق غلتك توسط دستگاه نظارت تعیین میشود. در غلتك باید فضای كافی جهت افزایش وزن آن در صورت لزوم تعبیه گردد. فشار باد چرخهای غلتك لاستیكی باید بین 5 تا 5/8 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع بوده و تغییرات فشار نیز نسبت به رقم حداقل و حداكثر تعیین شده از 3/0 كیلوگرم بر سانتیمتر مربع تجاوز ننماید. چرخهای غلتك لاستیكی باید طوری قرار گرفته باشند كه در هر گذر تمام عرض غلتك توسط چرخها كوبیده شده و امتداد اثر چرخها در عرض كافی یكدیگر را در حین حركت بپوشانند. برای اینكه آسفالت به چرخها نچسبد، باید حتیالمقدور سعی نمود كه چرخها در تمام مدت كار گرم بماند و در غیر این صورت باید از لوله آبپاش و گلگیرهای پارچهای ضخیم جهت تمیز نگهداشتن چرخها استفاده نمود. مصرف مواد روغنی و گازوییل برای این منظور مجاز نخواهد بود. لاستیكها باید سالم و صاف بوده و نخزدگی نداشته باشند زیرا اثر نخزدگی لاستیكها در روی سطح آسفالت با غلتك زدنهای بعدی نیز از بین نخواهد رفت. سرعت غلتك لاستیكی نباید از 8 كیلومتر در ساعت تجاوز نماید
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

23-06-1391 12:36 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  فیلم آموزشی در مورد بتن پیش تنیده Friga 0 317 23-06-1391 01:31 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  عوامل موثر در انتخاب نوع آسفالت چیست؟ Friga 0 227 23-06-1391 12:37 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  درزگیر آسفالت Friga 0 551 22-06-1391 10:51 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  همه چیز در مورد آجر و بلوک Friga 0 157 22-06-1391 10:47 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان