حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن
زمان کنونی: 13-09-1395،12:23 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 219

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن
ارسال: #1
حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
در زماني قرارداريم كه تجارت بسوي جهاني شدن نزديك مي‌شود و بسياري از كالاهاي خارجي وارد خواهد شد و در مقابل توليدكنندگان داخلي سياستهاي كژدار مريضي را بكار برده و تنها استراتژيهاي كوتاه مدت را در دستور كار قرار داده‌اند بطور نمونه خودروسازان با توجه به تقاضاي روز افزون مردم به خودرو، قيمت تمام شده بالاي خودرو را با اينگونه سياستها به متقاضيان تحميل مي‌نمايند و عليرغم تبليغات خودروسازان در جهت افزايش كيفيت خودروها با استانداردهاي جهاني، مي‌بايست كيفيت آن را از - مصرف كننده برسيد كه متاسفانه مرتب در رسانه‌ها و نشريات شاهد آن هستيم و در بين عموم – مردم به كرات از عدم کيفيت خودروهاي داخلي شنيده مي شود.
قيمت بالاي خورو با اين كيفيت با توجه به نيروي كار ارزان ، وفور تقاضا و بازار انحصاري و ... تسهيلات پي در پي و مقررات حمايتي، چه توجيه اقتصادي مي‌تواند داشته باشد. از طرفي افزايش قيمت خودرو را مي‌توان ناشي از تقاضا وافر تورم موجود و سرمايه‌گذاري و واسطه‌گري در امر خريد و فروش خودرو دانست كه مطابق با فرا خور فصل و زياده خواهي به نوبت در مسكن ، زمين ، طلا و سكه، ارز ، موبايل و خودرو سرمايه‌گذاري مي شوند.
و از طرفي با كاهش بهره بانكي و سود اوراق مشاركت باب جديدي در اقتصاد بازار پديد آمده كه سرمايه‌ها را به جهت كسب سود بيشتر به خريد خودرو و موبايل مشغول نموده و به صورت اقساط با ضمانت‌هاي معتبر به منظور برخورداري از بهره اي بيش از سيستم بانكي و فرار از مسئله ربا با ديگران واگذاري نمايند، كه گونه‌هاي مختلفي از آگهي‌هاي موسسات متعدد را در اين خصوص هر روز در نشريات مشاهده مي‌كنيم.
خودروسازان جهت جلوگيري از ورشكستگي ناشي از احتمال پيوستن به تجارت جهاني، به پيش‌ فروش خودروها پرداخته‌اند كه اعمال وعده آن در هاله‌اي از ابهام است. فرم‌هاي پيش فروش خودرو كه كاملاً يكطرفه به نفع فروشنده طراحي شده حق مسلم خريدار سلب گرديده بطور نمونه سودي به سود حاصله از وديعه خريدار تعلق نمي‌گيرد يعني در قراردادها ضمن جريمه براي اخير خريدار، هيچ گونه جريمه به فروشنده تعلق نمي‌گيرد.
بطور مثال هزينه گزافي كه مصرف كننده با اين شرايط بد اقتصادي با پس انداز و قرض جهت خريد ارزانترین خودرو پرداخت مي‌كند معادل هشت هزار دلار است و اين در صورتي است كه در كشورهاي حوزه خليج فارس و در همسايگي ما خودروهاي ژاپني با قيمتي حدود10 هزار دلار با تسهيلات ويژه بيمه، گارانتي و اقساط بعد از تحويل خودرو در اختيارشان قرار مي‌گيرد.
تا به كي بايد منتظر سعي و خطاي طولاني مدت خودروسازان بود و هزينه آن را مصرف كننده بپردازد. بدون در نظر گرفتن مزيت نسبي كه از مباحث اوليه اقتصادي مي‌باشد به ساخت خودرو در كشور پرداخته شد بدون داشتن هيچ برنامه راهبردي مشخص، كه البته اين موضوع به کل صنايع كشور تعميم يافته است كه با بررسي آن از تمامي جهات به ضرر مصرف كننده و اقتصاد كشور بوده است.
از سوي ديگربرخی قطعه سازان به توليد بعضي از قطعات خودروپرداخته كه از كيفيت بسيار پائيني برخوردار است كه بعد از چند بار تعويض بالاخره به پيشنهاد تعميركاران مي‌بايست بجاي آن قطعه خارجي بست.
خودروسازان و قطعه سازان تلاش جدي براي حضور در نمايشگاههاي بين‌المللي نشان نمي‌دهند و اين نشانگر عدم تمايل و برنامه ريزي جهت حضور در بازارهاي جهاني و افزايش قدرت رقابت خود مي‌باشد.
كيفيت پائين خودروهاي داخلي و عدم اطمينان در سفر با آنها كه در راه نماند و يا با نقوص مختلف خود باعث كشته شدن افراد بيگناه نگردد. و همچنين زيان بيش از حد مصرف سوخت خودروهاي داخلي كه به جرات مي‌توان گفت ارزش آن بيش از ارزش سوخت قاچاق شده ، مي باشد تا جائيكه شركتهاي ژاپني ابراز نموده‌اند كه در ازاي دريافت تفاوت مصرف سوخت خودروهاي تاكسي ايران با خودروهاي ژاپني حاضر به نوسازي ناوگان تاكسيراني خواهند بود.
تا بوده عبارت حمايت از صنايع داخلي را شنيده‌ايم حتي در كتابهاي درسي دبيرستان و دانشگاهي بارها اين واژه مطرح بوده و برايمان ملكه گرديده است و در مقابل در رسانه‌ها مرتب شاهد ورشكستگي بسياري از شركتهاي بزرگ خارجي هستيم كه نشانگر رقابت سالم در اين كشورها است ايران براي خودروسازان يك بازار انحصاري با مشتريان منتظر است لذا در بطن اين صنايع، تفكري استراتژيك در خصوص جهاني شدن صنعت و رقابت وجود ندارد. پس تا زمانيكه بين عرضه و تقاضا در بازار داخلي تعادل برقرار نشود كاهش قيمت خودرو شعاري غیر عملی است.
صنعت خودرو با توجه به تسهيلات پي در پي از قبيل كاهش ماليات و عوارض وارده بر خودرو ، محدودیت های تعرفه ای و غیره بر واردات خودروي خارجي، به صنعتي بسيار ضربه پذير ازسوی رقباي خارجي تبديل شده است كه در صورت عدم حمايت بسرعت سيكل عمرش به پايان مي‌رسد در واقع اگر اين حمايتها موثر بود بعد از گذشت چند دهه تا كنون جواب داده و اينقدر خودروسازان ترس و واهمه از واردات نداشتند و جالب اينكه صادرات اينگونه خودروها ، با قيمت كمتر از فروش داخلي در دستور كار قرار داده شده كه مطمئناً با ضربات غير قابل جبراني به اعتبار كشور مواجه مي شويم.
جالب توجه اينكه برخلاف ساير صنايع مانند لوازم خانگي ، خودرو به جهت حجم آن و شماره‌گذاري و تهيه سند و اعمال نظارت بر خودرو، با معضل قاچاق همانند ساير كالاها روبرو نبوده است پس رقابتي با واردات قاچاق نداشته است.
و به جهت بالا بودن نرخ بهره در ايران نسبت به ساير كشورها ، بازار دلالي خريد و فروش خودرو و حواله آن رونق زيادي دارد كه اين روند به افكار كاسبكارانه خودروسازان باز مي‌گردد.
خودروسازان به جهت حمايت از منافع خود، هر زمانيكه بحث واردات خودرو به ميان آمد موضوع اشتغال را پيش كشيدند و در واقع اشتغال براي انحصار آنها، سوپاپ اطميناني شده است. در صورتيكه اگر دست بكار نزنيم در آن صورت همه بيكار خواهد شد . در واقع هزينه اشتغال را كه خودروسازان مدعي آن هستند خود مردم مي‌پردازند.
چنانچه يك فرد متقاضي، خودروي داخلي را به قيمت8 ميليون تومان خريداري ‌كند در صورت واردات خودروی مشابه، به قيمت 3 ميليون تومان عرضه مي‌گردد . مابه‌التفاوت 4 ميليون تومان است كه با اين مبلغ طبق برآوردهاي دولت يك شغل ايجاد مي‌گردد. يعني به ازاي توليد هر دستگاه خودرو يك فرصت شغلي از دست مي‌رود حال با در نظر گرفتن ساير توليدات انواع خودرو و در مجموع با يك حساب سرانگشتي متوجه مي‌شويم كه با سرمايه‌گذاري صحيح مابه‌التفاوت قيمت اين خودروهاي توليد شده داخلي با خودروهاي وارداتي مشابه چه ميزان فرصت شغلي مي‌توان ايجاد نمود كه میزان اشتغال خودروسازي نسبت به آن آمار بسيار ناچيزي است .
مابه‌التفاوت قيمت خودروي داخلي با خودروي مشابه خارجي برابر بامیانگین یک سال درآمد ناخالص يك كارمند يا كارگر بدون مصرف هيچ هزينه‌اي مي‌باشد و اينكه اشتغال خودروسازي با مرور زمان كه اجباراً به سوي تجارت جهاني مي‌رويم با اين روند كوتاه مدت بوده و از بين خواهد رفت.


راهكارها:
1. احتساب سود عادلانه براي خودروسازان معادل آن چيزي كه در جهان متداول است.
2. به جاي صادرات خودروها به قيمت كمتر از فروش در داخل به كشورهاي ديگر، سعي در بالا بردن كيفيت خودروها و كوتاه نمودن زمان انتظار متقاضيان نمود.
3. مزيت توليد خودروي كوچك ومصرف سوخت کم با قيمت پائين مد نظر قرار بگيرد.
4. شركت مستمر در نمايشگاههاي بين المللي به منظور كسب تجربه و شناخت رقبا و بالا بردن كيفيت محصول و كاهش قيمت آن و آشنايي با نيازهاي بازار ساير كشورها.
5. توجه به مزيت نسبي زيرا كه رقابت خودروسازان در بازارهاي جهاني تنها از طريق احياي مزيت نسبي است.
6. طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده ، به منظور از گردونه خارج كردن خودروهاي فرسوده و آلاينده و استفاده از خودروهاي متناسب ساخت داخل و واردات خارجي ، مي‌تواند طلايه‌دار ورود به تجارت آزاد باشد.
7. خودروسازان بهتر است راهبرد ادغام را در تسهيلات و تجهيزات سازماندهي نمايند و مبدل به خودروسازان بزرگ شوند و خودروسازان كوچك از اين طريق خود را در برخورد با تحولات آتي تجهيز نمايند.
8. با انحلال شركت‌هاي خودروسازي زيان ده، امكان بيشتري براي شركتهاي خلاق و مبتکر در رقابت با بازارهاي جهاني فراهم آوريم.
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

26-08-1390 02:16 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  جغرافياي جديد صادرات و واردات ایران Friga 0 228 26-08-1390 01:44 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  صنعت خودرو و تأثیر محیط رقابتی Friga 0 274 26-08-1390 12:30 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  برآورد کشش‌های قیمتی و درآمدی تقاضای واردات کالاهای سرمایه‌ای به‌وسیله تکنیک ardl Friga 0 222 25-08-1390 11:36 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  اسرار تجاري و نحوه‌ي حمايت از آن moderator 0 461 20-06-1390 11:36 ب.ظ
آخرین ارسال: moderator
  برآورد کشش‌های قیمتی و درآمدی تقاضای واردات کالاهای سرمایه‌ای به‌وسیله تکنیک ardl Friga 0 523 19-06-1390 12:33 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان