جايگاه تبليغات بانكي در راديو و تلويزيون - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

جايگاه تبليغات بانكي در راديو و تلويزيون
زمان کنونی: 14-09-1395،07:49 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 198

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: جايگاه تبليغات بانكي در راديو و تلويزيون
ارسال: #1
جايگاه تبليغات بانكي در راديو و تلويزيون
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
پيشينه و خاستگاه تبليغ يا آگهي هاي تجاري ‏

‏ آگهي هاي تجاري ابتدا به ميان برنامه ها ي كوتاه تبليغي گفته مي شد كه در يك ايستگاه راديويي به ازاي ‏دريافت مبلغي خاص پخش مي شد ، ايستگاه هاي راديويي از همان روزهاي نخست به اين نتيجه رسيدند كه ‏اين كار مي تواند يكي از راه هاي جبران هزينه هاي آنها باشد؛ تا اينكه در اواخر دهه ي 1920 ميلادي ، اين ‏راهِ تامين درآمد، رسما" از سوي ايستگاه هاي راديويي آمريكايي پذيرفته شد . با وجود بحث هاي و چالشهاي ‏بسيار ، سرانجام پاي آگهي هاي تجاري به راديو باز شد0 ‏
آگهي هاي تجاري يعني در اختيار قرار دادن گوش شنواي مخاطبان ، تا آنان پيامهاي بازرگاني را بشنوند و ‏به دنبال آن ، از آن مكان تجاري با هدف دستيابي به آن محصول و يا خدمت تبليغ شده خريد نمايند .‏
يك تبليغ بانكي از راديو و تلويزيون بايد چگونه باشد؟‏

‏ يك تبليغ بانكي چه راديويي و چه تلويزيوني بايد برش داشته باشد و خود را در بين تبليغات ديگر جاي دهد ، ‏سپس بايد ارتباط خود را با مخاطب برقرار سازد . در عين حال ، تبليغ خدمات بانكي بايد به نحو موفق و ‏درستي آن را معرفي كند . هدف بايد اين باشد كه در بين ازدحام و شلوغي فكر آدمها نفوذ كـرده و براي ‏عرضه ي پيام تبليغاتي توجه مخاطب را به خود جلب كند در غير اينصورت بخت آنكه برقراري ارتباط تاثير ‏مطلوب خود را بگذارد اندك است . هرچه تبليغ ، توجه بيشتري را به خود معطوف كند ، احتمال برقراري ‏ارتباط موثر و يادآوري و ماندگاري آن تبليغ براي مخاطب بيشتر خواهد بود . اگر يك تبليغ بانكي كه از ‏راديو يا تلويزيون پخش مي شود به ميزان كمي ، توجه را به خود معطوف كند، در بهترين حالت ، احتمالا" ‏ناكارآمد است و در بدترين حالت بي تاثير خواهد بود . هدف تبليغات عبارت است از تشريح جايگاه و معرفي ‏توانمندي‌هاي يك بانك و ايجاد روشنگري‌هاي لازم در مورد شرايط و موقعيت منحصر به فرد آن بانك در ‏زمينه ي ارائه ي خدمات به مشتريان . ‏


‎‎ شكل گيري يك تيزر بانكي

اين روزها تبليغات زياد و گوناگوني را از بانكهاي مختلف در راديو و تلويزيون مي بينيم و مي شنويم ، بانكها با ‏شركتهاي مختلف تبليغي كه كار ساخت تيزرهاي راديويي و تلويزيوني را به عهده دارند كه تعدادشان نيز بسيار ‏زياد است قرارداد ساخت مي بندند و آن شركت تبليغي براساس طرحي از طرف خــــود و يا آن بانك ارائه ‏مي شود شروع به ساخت تيزر تبليغي مي نمايد ، اما متاسفانه بعضا" به دليل شناخت نا كافي برخي از افراد (كه ‏در آن سيستم بانكي مسئول مستقيم تبليغات بانك هستند با يك شركت تبليغاتي قرارداد مي بندد) شاهد توليد ‏تيزرهاي ضعيف و بي تاثير بر روي مخاطب هستيم ، با توجه به هزينه هاي سنگين ساخت تيزر و پخش آن ، ‏در نهايت ضرر كننده ي اصلي آن بانك مربوط مي باشد ، نداشتن تخصص ، عدم استفاده از‎ ‎تحقيقات در ‏تبليغات و نا آگاهي از نيازهاي مشتريان شبکه بانکي ،عدم توجه به عنصر‏‎ ‎خلاقيت در تبليغات، استفاده از ‏سوژه‌هاي تکراري وکاراکترهاي مشابه و يکسان ،فضا‌هاي نامناسب ، از جمله ضعف‌هاي تبليغات بانکي ‏محسوب‎ ‎مي‌شود ، ضمن آنكه برخي بانكها تبليغاتشان متمركز بر روي قرعه كشي حسابهاي قرض الحسنه ‏است و كمتر ديده شده است كه در مورد خدمات گوناگونشان تبليغي پخش كنند . تعداد و تشابه وتمرکز زياد ‏بر روي حساب‌هاي قرض الحسنه باعث دلزدگي مخاطبان مي شود و ازسوي ديگر پخش يك تيزر بدون ‏اينکه هيچ گونه تغييري در زمان و طرح بر روي آن انجام شود منجر به سقوط اثرگذاري تيزر تبليغــــاتي ‏مي شود و به قولي تبديل به ضد تبليغ خواهد شد تبليغات ضعيف مي‌‌تواند چنان ضربه‌اي بزند كه در صورت ‏عدم تبليغ با آن مواجه نخواهيد شد ، از"جان وانا ميكر" صاحب فروشگاه هاي بزرگ يك جمله ي زيبايي نقل ‏شده با اين مضمون كه "نيمي از هزينه هاي تبليـــغاتي من بي تاثير است و تلف مي شود اما نمي دانم كدام ‏نيمه"شايد اين جمله نغز اين روزها در مورد تبليغات بانكها در ايران مصداق داشته باشد و البته يه مقدار بيشتر ‏از نيمي از هزينه ها ، همانطور كه گفته شد هزينه هاي گزافي به پخش نفس گير تيزرهاي تلويزيوني و البته ‏كمتر به آنونسهاي راديويي اختصاص پيدا مي كند . ضمن آنكه با وجود همه ي اين ضعف ها طي سالها ي ‏اخير شاهد‎ ‎تبليغات مناسب بانک‌ها نيز بوده‌ايم و آن به دليل آن است كه آن بانك با تحقيق بازار و با داشتن ‏علم تبليغات به سراغ يك طرح زيبا ، موثر و تاثير گذار و همچنين يك شركت حرفه اي تبليغاتي رفته و ‏بودجه ي تبليغات خود را با علم ، هزينه كرده است ، گاهي اوقات نيز اتفاق افتاده است تعدادي از آگهي‌هايي ‏كه امروزه توليد و پخش مي‌شوند بيش از آن كه به جنبه ي ترغيبي، اقناعي و متقاعدكننده ي آن بپردازد ‏بيش‌تر به جنبه‌هاي نوآوري و خلاقيت در تهيه ي آن‌ تيزر مي پردازد كه به نوعي مي تواند تبليغي براي آن ‏شركــت سازنده ي تيزر باشد تا تبليغ خدمات آن بانك.‏
با توجه به بالا بودن هزينه هاي پخش تيزر تبليغاتي در تلويزيون مي تواند پخش تبليغ از طريق راديو در ‏دستور كار قرار بگيرد، ‌يكي ‌از ‌بزرگ‌ترين ‌مزيت‌هاي ‌تبليغات ‌راديويي ‌اين ‌است ‌كه ‌ارزان‌تر ‌از ‌تبليغات ‏‏‌تلويزيوني ‌است و اين روزها تعداد شنونده هاي يك برنامه ي راديويي گاهي از يك برنامه ي تلويزيوني ‏بيشتر است و با توجه به نزديكي شنونده با راديو مي تواند يك تبليغ ، اثر بيشتر و مانايي بيشتري براي ‏مخاطب داشته باشد راديو تنها وسيله ارتباط جمعي است که استفاده از آن مانع فعاليـت هاي ديگر انساني ‏نمي گردد، به همين جهت بيشتر از ساير وسايل ارتباطي مي تواند مورد بهره برداري قرار گيرد. هنگام مطالعه ‏کتاب و مطبوعات و همچنين مشاهده تلويزيون و سينما، انسان ناچار است تمام توجه خود را به صفحه کاغذ ‏يا تصويرهاي متحرک معطوف کند. قابليت تحرک و استفاده در همه جا و همه حال، سبب شده که اين وسيله ‏بتواند با فعاليت مداوم خود در تمام ساعات شبانه روز براي ارضاي شنوندگان به پخش اخبار و موسيقي و ‏برنامه هاي گوناگون ديگر بپردازد. در اين جاست كه علمِ شناسايي مخاطب مي تواند كمك شاياني به ‏موفقيت يك تيزر تبليغاتي كند ، گاهي ديده شده كه يك تيزر تبليغاتي در يك زمان نامناسب و يك برنامه ي ‏كم شنونده و يا از يك ايستگاه راديويي پخش شده است كه تعداد مخاطبان آن بسيار اندك است . با اين حال ‏چشم انداز استفاده ي بسيار هوشمندانه و اثر بخش تر از راديو پيش روي ماست؛ راديو رسانه اي است كه از ‏طرف بانكها تا كنون به ندرت از آن استفاده ي مطلوب شده است . حال اين سوال مطرح مي شود که بانک ‏ها که تا اين حد علاقمند به ساخت تيزرهاي تبليغاتي و مصر بر پخش متناوب آن هستند چرااز خدمات ،سود ‏سپرده ها و تسهيلات بانکي نمي گويند؟چرا با وجود گسترش خدمات نوين بانکي، کمتر بانکي به معرفي ‏ابزارهاي نوين پرداخته است؟ مثلا سيستمي چون سحاب و يا ساتنا که به انتقال آني وجه از مشتري به ‏مشتري و از بانک به بانک مي پردازد و در حال حاضر در تمامي بانكها انجام مي شود در هيچ تيزر تبليغاتي به ‏آن اشاره نشده است و حتي بانک مرکزي نيز قدمي در راه معرفي اين سيستم ها برنداشته است. نپرداختن به ‏ديگر خدمات بانکي به معناي کم اهميت بودن آنهاست و يا از کيفيت نامناسب آنها حکايت مي‌کند؟ ‏
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

26-08-1390 02:13 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  جايگاه آموزش در سبد مصرفي tari 0 225 16-01-1391 06:29 ب.ظ
آخرین ارسال: tari
  تبيين جايگاه تعاوني‌ها در موفقيت كارآفرينان Friga 1 208 26-08-1390 02:18 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان