تکنیکهای دریفت: - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

تکنیکهای دریفت:
زمان کنونی: 19-09-1395،03:33 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: toyota
آخرین ارسال: toyota
پاسخ: 1
بازدید: 249

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: تکنیکهای دریفت:
ارسال: #1
تکنیکهای دریفت:
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
● تکنیکهای دریفت:
▪ Heel Toe Shifting
▪ Power Over
▪ E-Brake Drift
▪ Clutch Kick
▪ Shift Lock Drift
▪ Dirt Drop Drift
▪ Feint Drift
▪ Jump Drift
▪ Braking Drift
▪ Emergency Brake Drift
▪ Long Slide Drift
▪ Swaying Drift
▪ FF Drift (Front Wheel Drive Drift)
▪ Kansei Drift


در مورد تک تک این تکنیکها به صورت جداگانه توضیح میدهم ..

● تکنیک Power Shifting

این روش از افت دور موتور و کاهش شتاب جلوگیری می کنه. (توصیه من به شما اینکه فقط در کورس های حیاتی و در مسابقات رالی از این حرکت استفاده کنین)
▪ روش انجام حرکت:
این حرکت جایی مفید است که شما گاز و تا ته پر کردین و می خواین که دنده رو عوض کنین.
گاز رو همون طور که هست تا ته نگه می داریم و با گرفتن کلاج دنده رو سریع عوض می کنیم.توجه کنین که عمل تعویض دنده باید ظرف یک ثانیه یا کمتر انجام شه.در حقیقت زمانی این حرکت شما رو جلو میندازه که شما در کمترین زمان این رو انجام بدین.از طرفی این روش فشار خیلی سنگینی رو موتور و سیستم کلاج میاره .
یادتون باشه در شرایط زیر هرگز این کارو انجام ندین:
۱) ماشین دیف عقبه و قدرتش بالاست(برای کسانی که اولین بارشونه این کارو می کنن و مخصوصا در جاده های خیس)
۲) جاده خیس و لاستیک ها عاجشون کمه
۳) کلاج ماشین هنوز آب بندی نشده
نکته مهم دیگه اینکه در هنگام تعویض دنده حتما فرمان رو خوب بچسبید مخصوصآ در جاده های خیس چون ممکنه به دلیله اختلاف سطح نیروی چسبندگی سطح با دو تایر انتقال نیرو فرق کنه اون موقع دیگه ...(احتمالا میرین تو باقالیا!!!شوخی بود)
در هنگام معکوس هم میشه از این حرکت استفاده کرد.
در مورد معکوس این حرکت مفیده.چون هم به ترمز کمتر فشار میاد هم طول خط ترمز کمتر میشه

● تکنیک Heel And toe

اگر جعبه دنده اتومبیل شما معمولی (غیر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک) است استفاده از تکنیک Heel And toe برای تعویض دنده معکوس مفید خواهد بود. وقتی به پیچی نزدیک میشود اولین کار این است که سرعت خود را کم کرده و داخل پیچ ماشین را کنترل میکنید و بعد از خروج از پیچ با تعویض دنده به ۱ یا ۲ دنده کمتر از آن دنده ای که قبل از ورود به پیچ داشته اید سرعت اتومبیل را افزایش میدهید. در داخل پیچ و در زمان کم کردن دنده ها چون پای خود را از روی پدال گاز برداشته اید دور موتور پائین خواهد آمد و ممکن است تا حداقل افت هم کرده باشد از آنجایی که سرعت نیز کم شده رسیدن به سرعت قبلی زمان بیشتری خواهد برد،. اگر بخواهیم مانع کم شدن دور موتور در هنگام تعویض دنده ها بشویم و پس از پیچ نیز دور موتور آماده دنده ای که میخواهیم بدهیم باشد از این تکنیک استفاده می نماییم.


▪ آموزش تکنیک Heel And toe

پس از ورود به پیچ وقتی دارید با پای راست ترمز میکنید با پای چپ کلاچ را گرفته و دنده معکوس بدهید ( پا روی کلاچ میماند) سپس با پاشنه و یا بغل پای راست (به شکلی که پنجه پای راست روی ترمز بماند) پدال گاز را کمی فشار دهید تا دور موتور بالا برود و بتوان به راحتی سرعت گرفت و پا را از روی کلاچ بردارید، بدین ترتیب به نرمی و بدون ضربه دنده معکوس را اعمال کرده اید و دور موتور شما نیز افت نکرده است.

▪ تمرین تکنیک Heel And Toe

ـ نکته:
اگر پدال گاز و ترمز در سطح نزدیک به هم باشند انجام این تکنیک راحتتر خواهد بود.

صندلی باید تنظیم، و خود را راحت احساس کنید. برای تنظیم پدال میتوانید کیت پدال اسپورت خریداری و نصب کنید، همچنین کفشهای مورد استفاده نیز بسیار مهم هستند, با کفشهایی که کف بسیار کوچک و کم عرضی دارند نمیتوان این کار را انجام داد, کفشهای معمولی برای این کار مناسب تر هستند. این تکنیک نیاز به تمرین زیاد دارد و بهتر است با تمرین از دنده های ۱ و ۲ شروع کنید و بعد به دنده های بالاتر بروید. به خاطر داشته باشید که تمرین این تکنیک را حتما در پیست انجام بدهید.


ـ توجه:
اجرای این تکنیک باعث فشار روی ترمز و سیستم کلاچ میشه و ترمزها زود داغ میکنن. تو Heel & toe یک خاصیت خوب دیگه هم هست و اون اینه که دور موتور بالا میره و در نتیجه خلا بوستر ترمز بهتر جواب میده و ترمز ها بهتر عمل میکنن.
● Dou Not

تکنیک دو نات یک تکنیک زیبا و جذابه که فقط جنبه ی نمایشی داره .این تکنیک چند حالت داره که با انجام هر کدوم ااز اون حالت ها چرخ های جلو یا عقب ماشین حول محور چرخ های عقب یا جلو در یک حرکت دایره ای می چرخه.اگه این حرکت درست انجام بشه آثار به جا مونده از لاستیک ها دایره ای رو نشون میده که قطرش برابر فاصله دو محور ماشینه و البته یه توهم خاصی هم به ادم دست میده !!!
حالات انجام این روش به ۲ عامل بستگی داره که هر کدوم روشش جداست .
یکی از حالات به نوع سیستم انفقال (اتوماتیک و دستی ) و دیف جلو یا عقب بودن خودرو داره .
در هر صورت تکنیک دونات توسط اتومبیل های زیادی امکان اجرا دارد اما به یاد داشته باشید که این تکنیک مهارت زیادی می خواهد پس به تمرین بسیار زیاد نیازمند است. شما برای فراگیری این مهارت لاستیکهای زیادی را صاف خواهید کرد. پس قبل از شروع تمرین به فکر لاستیک هم باشید.
▪ تکنیک دونات در اتومبیل های دیفرانسیل عقب:

ـ حالت گیربکس معمولی
شروع این کار با بر هم زدن سریع تعادل قسمت عقب اتومبیل یا همان over steering آغاز میشود. دنده را در یک قرار دهید و به آرامی در مسیر یک دایره بزرگ شروع به حرکت نمایید. در ادامه دایره را کمی کوچکتر نمایید. در یک زمان کلاچ را بگیرید و ترمز دستی را بکشید زمانی که چرخهای عقب قفل شدند و عقب ماشین شروع به سر خوردن کرد گاز را تا ته فشار دهید و ترمز دستی را بخوابانید و کلاچ را هم ناگهان ول کنید. اکنون ماشین شما اگر قدرت کافی داشته باشد شروع می کند به چرخیدن به دور خود. کنترل مسیر دایره ای نیاز به تمرین دارد. با تمرین شما قادر خواهید بود که چرخ جلو سمت راننده را تقریبا ثابت نگه دارید و بقیه ماشین را دور آن بخش بچرخانید.
ـ حالت اتوماتیک
با گیربکس اتوماتیک شما ابتدا باید دنده را در ۲ یا L قرار دهید( دنده ای که در گیربکسهای اتوماتیک مخصوص بالا رفتن از تپه و سربالایی شدید می باشد. با اینکار بیشترین تورک را در اختیار خواهید داشت ) با پای چپ خود فشار کمی بر روی پدال گاز بیاورید و بعد پدال گاز را تا نزدیک ته فشار دهید. در این حالت چرخهای عقب ماشین شما باید شروع به هرز گردی نمایند و چرخهای جلو هم ثابت هستند و اتومبیل حرکت نمی کند. اگر چرخهای عقب هرزگردی نکردند مقداری فشار پدال ترمز را کم کنید.وقتی که چرخها هرزگردی را شروع کردند فشار پدال ترمز را کم کنید تا ماشین راه بیفتد. سپس فرمان را بچرخانید و گاز را تا ته فشار داده و پا را کاملا از روی ترمز بردارید. ماشین ناگهان به سمت جلو خواهد رفت و چرخش شروع خواهد شد و عقب ماشین شروع به سر خوردن حول جلوی ماشین خواهد نمود. وقتی که چرخیدن ماشین به دور خود سرعت گرفت با فشار دادن آرام پدال ترمز سرعت ماشین را کنترل نمایید.
وقتی که ماشین خیلی سریع شروع به چرخیدن کرد حتی می توانید با تغییر ناگهانی جهت فرمان، جهت چرخش ماشین را نیز عوض کنید این کار به زیبایی تکنیک دونات خواهد افزود.
اگر اصلا نتوانستید دونات را شروع کنید و چرخها اصلا شروع به هرزگردی نکردند بدانید اتومبیل شما برای اینکار خیلی ضعیف است.
▪ اتومبیل های دیف جلو :
۱) در حالت معکوس (دنده عقب )
این نوع دونات معکوس حتی میتواند جذاب تر از دونات با اتومبیل های دیفرانسیل عقب نیز باشد. اتومبیل هایی مانند ماکسیما یا هوندا آکورد برای اینکار مناسب هستند.
برای این کار چرخ جلو را در یک محور صاف قرار میدهیم . برای حرکت به سمت عقب گاز را تا وسط فشارمیدهیم و این کار شتاب زیاد و ناگهانی به خودرو میده (یه وقت هول نشین) سپس فرمان رو در جهتی که راحت تریم ناگهانی می چرخونیم این کار باعث میشه یه نیم دور ماشین بزنه و برای چرخش مستمر لازمه که هنگام چرخش فرمان گاز رو تا ته فشار بدیم .
۲) حالا حالت مستقیم برای دیف جلو ها :
آقا روک و راست باید زمین خیس باشه چون عقب خیلی دیر سر می خوره .
برای اینکار چرخهای جلو را کاملا به یک طرف میچرخونیم و دنده رو در گیربکسهای دستی در یک و در گیربکسهای اتوماتیک در دنده مخصوص سربالایی تند قرار میدیم. گاز را تا ته فشار میدیم و کلاچ را ول میکنیم. اتومبیل به شدت شروع به چرخیدن میکنه. وقتی ماشین شروع به چرخیدن کرد ترمز دستی را بطور ناگهانی بالا میکشیم تا چرخهای عقب هم شروع به چرخش حول محور جلوی ماشین بکنند. حالا باید یک دست روی فرمان باشه و دست دیگه روی ترمز دستی. و دائما ترمز دستی را بالا بکشید و آزاد کنید تا چرخهای عقب در حال سر خوردن حول محور جلو باقی بمونه. اگر سطح به اندازه کافی لغزنده باشه میتونین ترمز دستی را کاملا بالا نگه دارین و دونات را ادامه بدین.
بچه ها این دونات به ماشین که فشار میاره (لاستیک و جلوبندی و اکسل و دیسک صفحه و ... ) به خودتون هم خیلی ضربه وارد میکنه . حواستون جمع باشه
ولی به نظر من دونات اصلی فقط با ماشین پر قدرت دیف عقب حال میده مخصوصا اگه موقع چرخش یه توربو هم چاق کنین ( اقا قبل این کار مطمئن بشین که پنجره ها بالاست اخه یه وقت دیدی پرت شدین بیرون !!!
● Heel Toe Shifting
دراین قسمت شما طرز و موقع دنده عوض کردن در دریف رو یاد میگیرید .
heel به معنای پاشنه پا و Toe به معنای انگشتان پا و shifting هم به معنای عوض کردن است
اونطور که از اسم این تکنیک پیداست در اینجا شما باید از نوک و پاشنه پا استفاده کنید.

استفاده از این تکنیک به راننده این اجازه رو میده که در موقع عوض کردن سریع دنده درهمان زمان از ترمز هم استفاده کنه . چنانکه این تکنیک سرعت موتور گیربکس و تایر ها رو باهم متعادل نگه میداره پس دراین تکنیک تکانهای سریع ناشی از افت RPM و سرعت ماشین وجود نداره و معکوس کشیدن به راحتی و نرمی صورت میگیره . این تکنیک به راننده اجازه میده که در موقع معکوس راننده RPM رو برای معکوس تنظیم کنه و درهمان حال از ترمز هم برای انتقال نیرو از عقب به جلو و سبک کردن عقب ماشین استفاده کنه .
▪ روش عمل کرد در این تکنیک :
قبل از رسیدن به پیچ ترمز بگیرید ( به این ترم، ترمز نخستین یا اولیه می گویند) تا وزن ماشین رو به جلو انتقال دهید.
کلاچ بگیرید و از Heel Toe و معکوس استفاده کنید یعنی با نوک انگشتان پا ترمز رو نیمه نگه دارید و با پاشنه پا RPM رو برای معکوس آماده کنید.
معکوس که انجام شد فرمون رو به سمت کورنر بیرون بچرخونید و به سمت پیچ برگردونید شما ماشین رو وادار به عمل oversteer کرده اید .
بعد از انجام گرفتن oversteer فرمون به سمت پیچ بچرخونید و پاتون رو از روی ترمز ور دارید و به اندازه لازم گاز بدهید .
عمل دریف انجام میشه و شما میتوانی با کنترل کردن فرمون پیچ رو به صورت دریفت طی کنید.
● Power Over
این تکنیک مخصوص ماشینهای RWD , AWD هست. برای انجام دادن این تکنیک به قدرت موتور بالا نیاز هست.
برای اجرای این تکنیک وقتی وارد کورنر میشوید گاز رو تا ته فشار دهید تا یه oversteer سنگین صورت بگیره .و تمام پیچ رو میتوانید باگاز و فرمون به صورت دریف حرکت کنید .
- با هر سرعتی که خواستید وارد پیچ شوید تکنیک Power Over بر اساس قدرت موتور صورت میگیره پس با سرعت کم هم میشه این تکنیک رو انجام داد
- فرمون رو یه خورده بیشتر از پیچی که میخواهید وارد آن شوید بچرخونید تا عقب ماشین چسبندگی خودش رو نسبت به زمین از دست بده دراین حالت شما ماشین رو برای انجام عمل oversteer آماده کرده اید .
- با گاز دادن و استفاده از قدرت موتور عمل oversteer انجام شده و حالا موقع اینه که ماشین رو در پیچ کنترل کنید فرمون رو به سمت پیچ برگردونید به طوری که با جاده مستقیم باشه و با گاز دادن متناوب تمام پیچ رو با دریف حرکت کنید
- وقتی پیچ تمام شد و خواستید ماشین رو صاف کنید سعی کنید گاز رو خیلی آروم شل کنید و وقتی تایرهای جلوی ماشین وارد جاده صاف شدن فرمون رو با جاده مستقیم کنید. .
● Clutch Kick
از این تکنیک میشه نرسیده به پیچ یا وسط پیچ استفاده کرد با ضربه رو کلاچ و ول کردن اون تکان ناگهانی به ماشین داده تا چسبندگی ماشین رو به زمین از دست بدهید .
- باسرعت خیلی زیاد وارد پیچ شوید اگه شما با این تکنیک آشنایی ندارید با این سرعت اول understeer رو تجربه کنید
- فرمون رو به سمت پیچ بچرخونید و گاز رو ول نکنید
- وقتی شما با این سرعت فرمون رو چرخوندید ماشین شما باید وارد understeer شود وقتی این حالت انجام شد یا قرارشد انجام بشه کلاچ بگیرید ولی گاز رو ول نکنید .
- وقتی شما کلاچ رو گرفتید و گاز دادید RPM میره بالا و و با ول کردن ناگهانی کلاچ میتونید خیلی راحت چسبندگی عقب ماشین رو خراب کنید و عمل دریفت رو آغاز کنید
ـ شما الان در یک oversteered شدید هستید از ترمز استفاده نکنید چون کنترل ماشینتون رو به هم میزنه در ضمن تمام وزن ماشین روی چرخهای جلو قرار داره و میتوانید با گاز و فرمون اون رو در پیج کنترل کنید و به دریفت ادامه دهید
- وقتی جاده صاف شد گاز رو به آرومی ول کنید و هر وقت چرخهای جلو خط جاده صاف رو لمس کردند فرمون رو با جاده صاف مستقیم کنید.
● Shift Lock Drift
این تکنیک با استفاده از افت rpm و معکوس انجام میشه و بعد از معکوس با ول کردن کلاچ حرکت چرخهای عقب کند میشه و بعد از این عمل و چرخوندن فرمون عمل oversteer انجام میگیره درست یه چیزی مثل تکنیک E-brake ولی در تکنیک Shift Lock به ماشین کمتر اسیب وارد میشه
- باسرعت خیلی زیاد وارد پیچ شوید و اگر شما این تکنیک رو تجربه نکردید باید در این سرعت understeer رو تجربه کنید
- فرمون رو به سمت پیچ بچرخونید و سریع عمل معکوس به دنده ۲ رو انجام دهید
- با انجام این معکوس شما وزن ماشین رو روی چرخهای جلو انداختید و سرعت موتور رفته بالا و دور چرخهای عقب کند شده توجه کنید که در انجام این قسمت در این تکنیک هیچ نیازی به Heel-Toe Downshift نیست و باید معکوس کاملآ عادی باشه
- بعد از معکوس سریع و گازدادن شما تراکشن عقب ماشین رو بهم زدید و خودتون رو برای دریفت آماده کنید
- بعد از اینکه تراکشن ماشین بهم خورد و احساس کردین که عقب ماشین داره میره با بازی گاز و کنترل فرمون و مستقیم کردن آن با جاده ماشین رو با دریف درپیچ کنترل کنید سعی کنید در این قسمت از ترمز استفاده نکنید چون ترمز کنترل ماشین رو خراب میکنه و باعث میشه شما از جاده خارج شوید
- وقتی که جاده صاف شد خیلی اروم گاز رو ول کنید و وقتی چرخهای جلو خط جاده صاف رو لمس کردند فرمون رو با جاده صاف مستقیم کنید



03-10-1391 10:52 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  آموزش تکنیک دریفت pajhan 0 253 19-05-1391 04:17 ب.ظ
آخرین ارسال: pajhan

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان