توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک
زمان کنونی: 19-09-1395،11:18 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 105

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک
ارسال: #1
توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
براساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک پنج گرم یا کمتر از دو هزار و۳۰۰ میلی‌گرم سدیم است در حالی که میزان مصرف نمک در کشورما دو تا سه برابر این مقدار برآورد شده است.

دکتر زهرا اباصلتی (مسئول بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد) گفت: در کشور ما مصرف نمک همراه با غذا، بخصوص در غذاهای آماده بسیار زیاد است. در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه‌ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند، نمک ضروری بدن تامین می‌‌شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه‌ها یا یکی از سیستم‌های مربوط به دفع‌، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت‌هایی از بدن می‌کند. همچنین مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر افزایش فشارخون و بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است؛ به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری‌ها رادر خود یا بستگان نزدیک دارند.

مهم‌ترین منابع دریافت روزانه نمک در رژیم غذایی:
۱- نمک آشپزخانه و سفره که زمان طبخ یا سر سفره به غذا اضافه می‌شود.
۲- انواع غذاهای آماده مانند سوسیس‌، کالباس، همبرگر و...
۳- انواع کنسرو‌ها مانند کنسرو خورش‌ها‌، کنسرو سبزیجات و...
۴- انواع تنقلات شور مانند پنیر‌، دوغ و کشک و...
۵- انواع شوری‌ها مانند خیار‌شور‌، کلم شور و...
۶- ترشی‌ها
۷- آجیل و مغزهای شور

توصیه‌هایی برای کاهش و اصلاح الگوی مصرف نمک:
پیروی از این توصیه‌ها برای همه اعضای خانواده ضروری است:
-باید هنگام پخت، میزان نمک اضافه شده به غذا کنترل شود.
-برای خودداری از مصرف بی‌رویه نمک‌، سر سفره از نمکدان استفاده نکنید.
-غذاهای کنسرو شده و بسیاری از موادغذایی بسته‌بندی شده و آماده، مقادیر زیادی سدیم دارند، به همین دلیل بهتر است مصرف این موادغذایی محدود شود.
-برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک، در هنگام تهیه غذا‌ها به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر‌، سیر، لیموترش‌، آب نارنج، آویشن‌، شوید و... استفاده شود‌.
-مصرف غذاهای شور مثل آجیل شور، چیپس‌، پفک، انواع شوری نظیر خیار‌شور، کلم‌شور و ماهی دودی‌، سوسیس و کالباس کاهش یابد.
-جوش شیرین که ممکن است برای ورآمدن و پف کردن انواع نان و کیک به کار رود، مقدار زیادی سدیم (عنصر موثره نمک) دارد. بنابراین در افرادی که به علت ابتلا به بیماری، محدودیت مصرف نمک دارند، باید مصرف مواد حاوی جوش شیرین هم بسیار محدود شود.
-از نمک یددار تصفیه شده که بسته‌بندی مناسب با پروانه ساخت‌، تاریخ تولید و انقضا دارد، استفاده شود.
-نمک یددار تصفیه شده باید در ظرف‌های تیره و به دور از نور و رطوبت نگهداری شود‌.
-بهتر است نمک یددار تصفیه شده در هنگام پخت به غذا اضافه شود.


منبع : شهرآرا
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

23-10-1392 11:27 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  فواید مصرف فیبر Friga 0 123 29-09-1393 04:36 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  10 مواد غذایی مفید و مقوی برای ورزشکاران حرفه ای Friga 0 74 12-07-1393 06:16 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  مصرف مواد قندی و نشاسته ای در سالمندان منجر به زوال عقل و اختلال ادراکی میشود Friga 0 72 12-07-1393 05:26 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  غذاها و نوشیدنی هایی که باعث ایجاد نفخ می‌شود Friga 0 83 07-07-1393 07:27 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  نقش صبحانه در کاهش وزن و پیشگیری از بیماری های قلبی- عروقی و دیابت Friga 0 74 03-07-1393 05:43 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان