تغذيه در بيماريهاي قلبي - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

تغذيه در بيماريهاي قلبي
زمان کنونی: 21-09-1395،03:48 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 226

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: تغذيه در بيماريهاي قلبي
ارسال: #1
تغذيه در بيماريهاي قلبي
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
بيماري كرونر قلبي به صورت مشكلاتي از قبيل دردهاي آنژيني و انفاركتوس (حمله قلبي) بروز مي كند. آنچه كه سبب بروز بيماري قلبي مي شود، تشكيل تدريجي رسوب هاي چربي يا پلاك ها در لايه داخلي ديواره سرخرگ ها مي باشد. اين رسوب ها سبب محدودكردن عبور خون مي شوند كه اين پديده را تصلب شرايين يا سخت شدن رگ ها (آترواسكلروز) مي نامند.


در اين بيماري هيچ علامت واضحي وجود ندارد ، اما اين تا هنگامي است كه آسيب به سرخرگ ها آنقدر جدي شود كه جريان خون به قلب محدود شده و سبب بروز درد شود. مسدود شدن كامل يك سرخرگ خون رسان به قلب، منجر به حمله قلبي ناگهاني و كشنده مي شود. روش هاي متداول جهت پيشگيري از تصلب شرايين شامل كاهش فشارخون، دريافت رژيم غذايي كم چربي، كاهش وزن اضافي و ترك سيگار مي باشد. به برخي افراد نيز جهت كاهش كلسترول خون، دارو داده مي شود.


تحقيقات نشان مي دهند كه ارتباط مستقيمي ميان رژيم غذايي و بيماري قلبي وجود دارد و با دريافت يك رژيم غذايي سالم مي توان سلامتي قلب و دستگاه گردش خون را حفظ كرد.


چه غذاهايي براي قلب مفيد هستند؟

كلم برگ، كلم قرمز، گل كلم، كلم بروكسل، بروكلي، شلغم، چغندر، اسفناج، مارچوبه، لوبيا سبز، نخود سبز، لوبيا قرمز، لوبيا چشم بلبلي، نخود خشك و عصاره مخمر داراي ويتامين هاي گروه ب خصوصا اسيدفوليك هستند. تحقيقات متعددي نشان داده اند كه اسيد فوليكي كه بطور طبيعي در مواد غذايي يافت مي شود، مي تواند سبب كاهش ماده اي در خون به نام هموسيستئين شود و به اين ترتيب از ابتلا به تصلب شرايين پيشگيري كند. دانشمندان بر اين باور هستند كه اين ماده مستقيما به ديواره رگ ها آسيب مي رساند و سبب تشكيل رسوب هاي چربي مي شود. تخمين زده شده است كه افزايش دريافت روزانه اسيد فوليك به ميزان 100 ميكروگرم، سبب كاهش مرگ مرتبط با بيماري هاي قلبي به ميزان 7 درصد در مردان و 5 درصد در زنان مي شود.


در جوامعي كه مصرف كننده مقادير فراواني از ماهي هاي روغني هستند، مشاهده شده است كه شيوع بيماري هاي كرونر قلبي كمتر از جوامعي است كه مقدار خيلي كمي ماهي مصرف مي كنند. ماهي هاي روغني از قبيل ماهي آزاد و ساير ماهي ها از قبيل قباد، حلوا، شير، كيلكا، و اوزون برون داراي اسيدهاي چرب مفيد مي باشند. دانشمندان معتقد هستند كه اين مواد باعث كاهش خطر انعقاد خون و همچنين ممانعت از افزايش چربي هاي مضر خون مي شوند.

مصرف ماهي حداقل 3 بار در هفته، براي افرادي كه داراي سابقه بيماري قلبي و همچنين افرادي كه مايل به پيشگيري از ابتلا به اين بيماري هستند توصيه مي شود.


جو دوسر، حبوبات، سيب و گلابي غني از فيبر محلول هستند كه به كاهش سطوح كلسترول خون كمك مي كنند. سير نيز اثر مشابهي دارد. افزايش كلسترول خون، به خصوص ال دي ال (كلسترول بد)، يكي از عوامل خطر عمده در بروز تصلب شرايين است. مصرف منظم چنين غذاهايي به كاهش ال دي ال كمك مي كند.


روغن زيتون، روغن كانولا، مغزها و دانه ها حاوي نوعي از اسيدهاي چرب به نام موفا هستند كه به كاهش سطح ال دي ال كمك مي كنند.


ميوه ها و سبزي ها حاوي ويتامين هاي آنتي اكسيدان (ضد سرطان)، مواد معدني و مواد مغذي مفيدي هستند كه سبب متوقف كردن آسيب ناشي از عمل مواد سرطان زا به ديواره سرخرگ ها مي شوند.


مصرف حداقل روزانه 3 واحد از اين غذاها توصيه مي شود. سه چهارم ليوان آب ميوه يا سبزي ها به عنوان يك واحد محسوب مي شود كه معادل يك عدد ميوه متوسط يا يك ليوان سبزي خرد شده خام يا نصف ليوان پخته است.

از چه غذاهايي بايد پرهيز كنيم؟

گوشت و فرآورده هاي آن، لبنيات پرچربي و كره، غني از نوعي چربي هستند كه باعث افزايش سطح ال دي ال در خون مي شوند. مصرف اين غذاها را بايد به حداقل رساند.

همچنين مصرف كيك و بيسكويت به علت نوع چربي بكار رفته در آن ها سبب افزايش سطح ال دي ال مي شود.

انواع غذاها و سوپ هاي آماده مصرف و يا كنسرو شده، غذاهاي بيرون از منزل، سوسيس و كالباس و گوشت هاي نمك سود شده و بطور كلي گوشت و فرآورده هاي آن و همچنين تنقلات شور، سرشار از نمك (سديم كلرايد) هستند. دريافت زياد سديم با فشارخون بالا ارتباط دارد كه از عوامل خطر جدي در بروز بيماري قلبي مي باشد. كاهش مصرف اين نوع غذاها و نمك طعام سر سفره به كاهش فشارخون كمك مي كند.

چند نكته:

به سيگاري ها توصيه مي شود كه به ترك سيگار مبادرت ورزند زيرا نيكوتين سبب افزايش ضربان قلب، افزايش فشارخون و افزايش نياز بافت قلب به اكسيژن مي شود. با مصرف سيگار توانايي خون در حمل اكسيژن كاهش مي يابد. عوامل سرطان زاي دود سيگار به ديواره سرخرگ ها آسيب مي رسانند. استراحت و شل كردن عضلات، جهت كاهش ميزان استرس لازم است. استرس از طريق افزايش هورمون هاي استرس (از جمله آدرنالين) سبب توليد و افزايش كلسترول مي شود
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

11-11-1390 10:23 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ارتباط بين چاقي و بيماري قلبي عروقي Friga 0 246 11-11-1390 11:02 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  افراد مبتلا به ناراحتي قلبي، برف پارو نكنند! Friga 0 217 11-11-1390 11:01 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  ويتامين «ب» در کاهش خطر سکته قلبي Friga 0 244 11-11-1390 10:55 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  تشخيص بيماري قلبي با بررسي ناخن پا Friga 0 274 11-11-1390 10:51 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  افزايش خطر بيماري قلبي با دوركمربيش از نود! Friga 0 234 11-11-1390 10:26 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان