تاریخچه ی گرافیک - قسمت چهارم - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

تاریخچه ی گرافیک - قسمت چهارم
زمان کنونی: 18-09-1395،03:54 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: وحید
آخرین ارسال: وحید
پاسخ: 1
بازدید: 693

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: تاریخچه ی گرافیک - قسمت چهارم
ارسال: #1
تاریخچه ی گرافیک - قسمت چهارم
پست‌ها: 51
تاریخ عضویت: 22 اردیبهشت 1390
اعتبار: 7
حالت من: انتخاب نشده
تاریخچه ی گرافیک - قسمت چهارم


هنری به نام گرافیک :

هنر گرافیک که از سالها پیش در جهان امروز ما شکل گرفته است، هنری تازه، ساده و آزاد است. این هنر که ابتدا در دامان نقاشان اروپایی شکل گرفت و بعدها به صورت رشته ای خاص و نو برای خود مخاطبانی کسب کرد تبدیل به یک هنر بی نظیر شده است. در همان دوران بود که مخاطبان، نمایشنامه ها، تئاتر و کتاب ها راهی برای کسب اطلاعات بهتر در مورد اثر دلخواهشان می خواستند و این جا بود که پوستر یا همان اعلان وارد عرصه ی هنر شد تا هنرمندانی یا همان پوستر سازان ظهور کنند. از آن موقع بود که پوستر در جهان همه گیر و فعال شد و کم کم این هنر به زیر شاخه هایی تقسیم شد که در راستای آن هنر بود از آن پس بود که هنرمندان گرافیک از نقاشان و خوشنویسان جدا شدند و رشته ای در هنرهای تجسمی دنیا به وجود آمد که آن را گرافیک نامیدند.

کلمه گرافیک ریشه یونانی دارد و در کل گرافیک به معنای اثری است که در کوتاه ترین زمان بیشترین اثر و اطلاع را به بیننده برساند.

هنر گرافیک از کلی گویی و فلسفه چینی زیاد پرهیز می کند. هنر گرافیک سعی دارد ساده گرایی و اثر گذاری شدید را بسط دهد.

امروزه تمام هنرهای جهان در کمربندی به نام گرافیک قرار می گیرد که به آن احتیاج دارند از پوستر های تبلیغاتی گرفته تا آرم (لوگو)، پیکتو گرام ها، عنوان بندی فیلم، طراحی صحنه، دکور و... هنر گرافیک وظیفه خود را در مورد این هنرها به خوبی انجام می دهد.

این هنر در ایران هم از سالها پیش فعالیت خود را آغاز کرده است و رشد کرده و در حال تکامل است. مرحوم استاد مرتضی ممیز که پدر گرافیک ایران است این راه را برای نسل های آینده باز کرده است. این هنر از دوران قاجار در ایران بوده است. همان اعلان هایی که بر در و دیوارهای شهر دیده می شد و بیشتر فرمان های دولتی بود، اولین قدم ها در این زمینه بوده است، اما بیشتر این اعلان ها از نظر هنری حرفی برای گفتن نداشت و ارزش هنری هم نداشت ولی به هر حال آغاز این حرکت بود.

گرافیک ایرانی امروزه حرف ها برای گفتن دارد، هنرمندان بزرگ ایران هر کدام خالق سبک هایی در این هنر عظیم هستند. تایپوگرافی ایران مرزها را شکسته و صاحب شخصیت شده و بستر های مناسبی برای فعالیت های آینده جوانان فراهم می کنند.

و اینگونه است که گرافیک تنها هنری است که در تمام بعدهای زندگی روزمره نفوذ می کند و انسان را با خود همسو و همراه می کند. تیزرهای تبلیغاتی، یپوسترها، صفحه آرایی مجلات و کتاب ها، عنوان بندی فیلم ها، تایپو گرافی ها، نشانه های تجاری–دولتی، طراحی های دکور، طراحی های صحنه، بروشورها و...

امروزجهان بدون گرافیک غیرقابل تصور است. جهانی که هر روز در حال پیشرفت و ترقی است. جهانی که هنر را خوب درک می کند.



تعریف هنر گرافیک :

هنر گرافیك هنری است كه از نظر تأثیر خود بیشتر بر طراحی تأكید دارد تا بر رنگ. از این نظر تمامی انواع طراحی و شكل های متفاوت حكاكی، هنر گرافیك را تشكیل می دهند. با اینحال هنر گرافیك اساساً به روش های ماشینی یا نیمه ماشینی برای چاپ تصاویر و حروف اطلاق می شود كه فعالیت های متعددی را كه بیشترین اهمیت هنری و اجتماعی را دارا هستند در بر می گیرد. از میان این فعالیت ها یكی كتاب چاپی است. تنظیم حرف چاپی و صفحه آرایی كتاب از نظر زیبایی شناسی از كارهای گرافیكی محسوب می شود.

ویژگی بارز هنرهای گرافیك ناشی از كیفیاتی است كه هم به تكنیك های تهیه و هم به آثاری كه بوجود می آید مربوط می شود؛ از همه اینها اساسی تر، قصد چاپ رونوشت های دقیق با استفاده از تكنیك های ماشینی است. در هنرهای گرافیك، این تصویر چاپی است كه به محصول حاصل، ارزش هنری می بخشد؛ طرح اولیه شمایی است كه برای كمك به روند چاپ تهیه می شود و تكنیك كار نیز یك راه تهیه اثر است هنر گرافیك طیف گسترده ای از فعالیت های مختلف است كه كتاب آرایی از عمده ترین آنها محسوب می شود. تعیین شكل و اندازه حروف و همچنین تعیین فواصل بین حروف و سطرها، رابطه متناسب بین متن چاپی و حاشیه، و تنظیم تصویر در صفحه از مسایلی است كه در كتاب آرایی مورد نظر قرار می گیرد. این مسایل بستگی به قطع كتاب دارد كه خود تابع ملاحظاتی چون وزن و سهولت حمل و نقل كتاب و سهولت خواندن و تأثیر بیشتر مطالب آن بر خواننده است. البته جنبه های زیبایی شناسی نیز در این میان نقش مهمی دارد. در واقع یك كتاب به خاطر زیبایی حروف چاپی، صحافی و تصاویر آن می تواند دارای ارزش هنری باشد.

تصویر سازی برای كتاب (ایلوستراسیون)، تهیه طرح، نقاشی و عكس و تلفیق آنها با متن كتاب است. تصویر سازی و متن كتاب ارتباط نزدیكی با هم دارند.

هنرهای گرافیك به عنوان رسانه های جمعی بسیار گسترش یافته و روش های تهیه آن ها متنوع شده است؛ از همه مهم تر نو آوری هایی است كه در پاسخ به نیازهای هنر زمان ایجاد شده اند. از جمله این نوآوری باید از فنون چاپ كوچك برای تهیه تمبر و اسكناس و فنون چاپ بزرگ برای تهیه اعلانات(پوستر) نام برد. پدیده جالب توجه در آگهی های عمومی، تبدیل حروف نوشتنی به علائم (سمبل ها) و نشانه های گرافیكی است كه به مقدار وسیع برای نشان دادن موضوعات و كالاها بكار می روند.
















این سخن با آب زر باید نوشت
گر رود سر، بر نگردد سرنوشت

سرنوشت من از اول حق نوشت
خوشنویس است او، نخواهد بد نوشت

ای منتظر، غمگين مباش قدری تحمل بيشتر      گردی به پا شد از افق گويا سواری میرسد
03-09-1390 01:05 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تاریخچه ی کوتاه از هنر گرافیک Friga 0 266 26-05-1391 11:05 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک کامپیوتری Friga 0 243 26-05-1391 11:02 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک چیست؟(تعاریف گرافیک) Friga 1 349 26-05-1391 11:01 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  تفاوت گرافیک و نقاشی Friga 0 247 26-05-1391 10:31 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک،سواد بصری می‌خواهد Friga 0 230 26-05-1391 10:29 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان