تاریخچه گرافیک - قسمت سوم - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

تاریخچه گرافیک - قسمت سوم
زمان کنونی: 14-09-1395،11:43 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: وحید
آخرین ارسال: وحید
پاسخ: 1
بازدید: 196

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: تاریخچه گرافیک - قسمت سوم
ارسال: #1
تاریخچه گرافیک - قسمت سوم
پست‌ها: 51
تاریخ عضویت: 22 اردیبهشت 1390
اعتبار: 7
حالت من: انتخاب نشده
تاریخچه گرافیک - قسمت سوم


لازم به ذكر است كه نوشته های زیر با استفاده ازكتاب هنر در گذر زمان (هلن گاردن) و دایرة المعارف هنر (رویین پاكباز) نوشته شده است.

هنر روم بسیار وسیع است و دیگر نیاز به مقدمه ندارد. آغاز هنر سرزمین روم مردم ایتالیا ضمن آنكه در نخستین دوران حیات خویش از انوار تابان خورشید یونان روشنایی میگرفتند، خود نیز خصوصیات محكم و ریشه داری داشتند. هنر اتروسك (اتروپایی) و هنر رومی را مانند هر هنر دیگر باید همچون آمیزه ای از تاثیرات بر خاسته از منابع بیرونی و عناصری از خود این سرزمین در نظر گرفت. هنر رومی وارث بلافصل تمام فرهنگ های پیشین حوضه مدیترانه، از جهات بسیاری تركیبی از هنرهای روزگار باستان بود و اساساً با كل هنر یونان تفاوت داشت. به همین دلیل در دوره بعد هنر روم نمادی از هنر روزگاران باستان به شمار میرفت. از لحاظ تكامل سیاسی با تاریخ یونان در سده پنجم پیش از میلاد كه با آغاز عصر پریكلس انجامید در ایتالیا قرینه ای پیدا نكرد زیرا در اینجا كشاكشهای پایان پذیر و تلخ میان قبایل ایتالیك از یك طرف و قبایل ایتالیك و اتروسكها از طرف دیگر، فرهنگ این سرزمین را از رشد باز داشت.

منشا اتروسكها مانند منشا میسی ها، صدها سال یكی از اسرار ناشناخته جهان باستان به شمار میرفت. زبان اتروسكها با آنكه به خطی مشتق از یونانی نوشته می شد و در كتیبه هایی كه تا كنون خوانده نشده اند آثاری از آنان دیده می شود که ارتباطی به خانواده زبان های هند و اروپایی ندارد. تاریخ دانان جهان باستان كه همانند تاریخ دانان جهان امروز شیفته حل این معما شده بودند عموماً احساس می كردند كه اتروسكها در آسیای صغیر به ایتالیا كوچیده اند و مخصوصاً هرودوت (پدر تاریخ) اعلام داشت كه اتروسكها از لیدیا بر خاسته اند این سنت همچنان دوام آورده است و فرهنگ اتروسك ها به عنوان فرهنگی متفاوت با فرهنگ های دیگر ساكنان ایتالیا در حدود هفتصد سال پیش از میلاد به ظهور رسید.

از صدها سال پیش تا كنون تاریخ ورود ایشان به سرزمین ایتالیا را سده هفتم پیش از میلاد دانسته اند اما اینگونه اظهار نظر، بسیار ساده اندیشانه است توضیح كافی آنكه درباره پیوندهای علنی بین فرهنگ اتروسك و فرهنگهای كهنتر ایتالیا در آن وجود ندارد. برخی از دانشمندان امروزی معتقدند اتروسكها اعقاب بلافصل مردمی بسیار كهنتر از هند و اروپاییان هستند كه از شمال به ایتالیا سرازیر شده بودند ولی این نظریه نیز به نوبه خود نمیتواند علت پیدایش برخی از عناصر فرهنگ اتروسكها مخصوصاً مراسم پیچیده و با شكوه تدفین ایشان كه ظاهراًَ با رسوم شرقی پیوند دارد روشن سازد. در نظریه تلفیقی دیگری گفته میشود كه هردوت در آثارش به تاریخ خاصی اشاره نمی كند و مهاجرت عظیم ملتهای حوضه مدیترانه می تواند مربوط به دوره جابجایی و مهاجرت عظیم ملتهای حوضه مدیترانه باشد كه در حدود 1200 پیش از میلاد به وقوع پیوست و موجب زوال تمدن میسنی شد.

در آن زمان، مهاجرانی كه از آسیای صغیر می آمدند می توانستند در ایتالیا سكونت گزیده باشند و با مردم بومی این سرزمین در هم آمیخته و فرهنگ مرسوم به ویلانوونها را كه اسلاف بلافصل اتروسكها بودند، پدید آورده باشند. بنابراین این تغییراتی كه در پیدایش فرهنگ اتروسكها به وقوع پیوست باید ناشی از نفوذ هر چه بیشتر عناصر ـ شرقی و یونانی ـ دانست كه در اثر بسط و داد و ستد میان ایتالیا و سرزمینهای دیگربه این كشور راه میافتند. هنر اتروریایی ها ولی در كل هنر اتروریای (اتروسكها) نخستین بار در اواخر سده هشتم در شمال ایتالیا ظاهر شد و فرهنگ مزبور وسیعاً بر بخشهای مركزی ایتالیا اثر گذاشت و تا سده دوم یا اول قبل از میلاد نیز دوام داشت و هنر هایی كه در خود حل كرد سه عنصر جداگانه است:
• بومی كه نقوش چندان با اهمیتی نداشت.
• شرقی كه پیوندی با خاور زمین دارد.
• یونانی كه توسط مهاجران تقویت شده مردم اتروریا در زمینه نقاشی، مجسمه سازی، فلز كاری و معماری است.

مهمترین بخش هنر آنان شامل نوعی دیوارنگاری داخل مقابر است كه در آن زمان در یونان معمول نبود میتوان تاثیر یونانی را در طرح،جزییات فنی، موضوعات و تشابه سبك نقاشی بر جای مانده از لحاظ زمانی به دو گروه تقسیم كرد: آثار قدیم تر موسوم به اركاییك كه متعلق به اوایل سده پنجم قبل از میلاد هستند و آثاری كه موسوم به هلنیسی كه به دهه های پایانی سده چهارم تا سده اول مربوط می شود در آنها مردگان به خوشگذرانی توام با رقص و موسیقی مشغولند و یا در حال تماشای نمایش پهلوانی.

اما در سده چهار و پس از آن خصلت واقعی گرایی و دنیوی نقاشی از بین میرود و ارواح مردگان در دنیای مهیب و تاریك زیر زمینی و تهی از شادمانیها این جهان تصویر می شوند (صحنه های شكار و ماهیگیری در یكی از اتاقكهای تدفین تـاركوینیا ـ كه در آن پیكره ها نسبت به منظره طبیعی اهمـیت ثـانوی دارند ـ از جمله استادانه ترین نــمـونه های آركـایـیك به شـمار می آیند).

در سده سوم كیفیت طراحی و اجرا افت كرد، و میل به تجسم جنبه های هولناك در صحنه های مربوط به جهان دیگر قوت گرفت. اتروسكها به تقلید از یونانیان بر روی ظروف سفالین نقاشی میكردند آنان ابتدا به شیوه سیاه نقوش و سپس از سده چهار به شیوه سرخ نقوش در می آوردند و در مورد مقبره های اتروریاییه میتوان به مقبره پلنگان در تاركوینی اشاره كرد این اتاقك كوچك به شیوه رایج در سده پنجم نقش شده است : یك صحنه مهمانی بر روی دیوار مقابل در ورودی با گروهی از رقصندگان و نوازندگان بر روی دیوارهای كناری.

این تصویرهای زنده نمای شگفت انگیز مخصوصاً همان فراوانی و شادی حیات بخش را بیان میكند كه هنرشان را همان زندگی اتروسكها از خود لبریز كرده است.به نظر میرسد كه سه مرد جوان كه یكی شان حمایل نازك به روی سینه انداخته است و دوتای دیگر ردای زیبا به تن دارند،شتابان از میان بیشه ای انبوه از درختهای غار زیبا و كوچك عبور میكنند در دستشان جام شرابی دارند و آندو نیز با دو نی لبك و چنگ می نوازند و گویی رقصی دایره وار دارند در نقاشیهای جهان باستان به ندرت دیده می شود كه حركتی سر شار از روح زندگی این چنین متقاعد كننده باشد و به سختی می توان از میان آثار آن زمان به اثری چنین مناسب بیان جوانی، فصل بهار، موسیقی و رقص برخورد.
















این سخن با آب زر باید نوشت
گر رود سر، بر نگردد سرنوشت

سرنوشت من از اول حق نوشت
خوشنویس است او، نخواهد بد نوشت

ای منتظر، غمگين مباش قدری تحمل بيشتر      گردی به پا شد از افق گويا سواری میرسد
03-09-1390 01:02 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تاریخچه ی کوتاه از هنر گرافیک Friga 0 264 26-05-1391 11:05 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک کامپیوتری Friga 0 242 26-05-1391 11:02 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک چیست؟(تعاریف گرافیک) Friga 1 349 26-05-1391 11:01 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  تفاوت گرافیک و نقاشی Friga 0 247 26-05-1391 10:31 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  گرافیک،سواد بصری می‌خواهد Friga 0 230 26-05-1391 10:29 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان