بزرگان گردشگری - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

بزرگان گردشگری
زمان کنونی: 20-09-1395،10:04 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: yari
آخرین ارسال: yari
پاسخ: 1
بازدید: 322

 
 
رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: بزرگان گردشگری
ارسال: #1
بزرگان گردشگری
پست‌ها: 98
تاریخ عضویت: 21 آبان 1390
اعتبار: 12
حالت من: انتخاب نشده
بررسی تاریخ سفر از سده های گذشته موید آن است كه انسانها به انگیزه های گوناگونی همچون تجارت، آموزش ،زیارت و انجام امور مذهبی ، ماجراجویی ، و نیز انجام وظایف سیاسی به گردشگری می پرداخته اند.

مارکوپولوسیاح ونیزی را ماجراجویی، از قلب اروپا تا شرق آسیا کشانید و ناصر خسروقبادیانی به عشق زیارت کعبه پای در راه بیابان گذارد،اشراف انگلیسی برای کسب تجربه و آموزش راه اروپا را پیش گرفتند و انگیزه رسیدن به هندوستان و ماجراجویی کریستف کلمب و همراهانش را راهی قاره جدید ساخت.

شاید بتوان پیدایش وخلق پول از سوی سومری ها در حدود 4000 سال پیش از یلاد مسیح را به عنوان نقطه عطفی در تاریخ اقتصادی – اجتماعی بشریت قلمداد نمود.این رویداد به گسترش کسب و کار و تجارت منجر شد. با توجه به اینکه تجارت از نخستین و اصلی ترین عوامل موثر و انگیزه های سفر به حساب می آید.باید رویداد خلق پول را سر منشائی برای تحول در سفر تلقی نمود.از آن رو که سومری هانخستین آفرینندگان خط و چرخ نیز بودند بنابراین می توان آن ها را با سه گانه پول ،خط و چرخ به عنوان بنیانگذاران صنعت سفر و گردشگری معرفی نمود.

اما در دلتای نیل مصریان باستان با به آب انداختن قایق های خود شاید از نخستین مردمانی باشند که سفرهای تفریحی بر رود نیل را به عنوان نوعی از صنعت گذاران اوقات فراغت مطرح نمود.

شواهد تاریخی حاکی از ان است که نخستین سفری که به منظور صلح انجام پذیرفت سفر ملكه «ها تشپ سو» به سرزمین «پونت» در سواحل شرقی افریقا بود.او این سفر را از آن رو انجام داد تا بجای پرداختن به گسترش مرزها و کشور گشایی ، به تقویت بازارهای پیش روی اقتصاد بپردازد.

سفر ملکه به پانزده قرن پیش از میلاد مسیح باز می گردد و اسناد آن بر دیوارهای معبد «دیرالبحری» در «لوکسور »مصر به تصویر کشیده شده است.

تلاش پادشاهان مصری در جهت تامین جایگاهی مناسب برای زندگی اخروی خود و احداث آرامگاههای با شکوهی همچون اهرام ،ابوالهول و دیگر معابد عظیم در دره نیل خود به انگیزه ای برای سفر مردمان از سراسر امپراطوری به منظور دیدار از این ابنیه مبدل گردید.انگیزه ای که شاید نخست بینش از آن که تابع احساست مذهبی باشد از کنجکاوی مردمان نشات می گرفت.این موضوع در قرن 12 تا 16 پیش از میلاد مسیح خود نمایی می کند.

بد نیست یاد آور شویم که موضوع یادگاری گذاشتن و یادگاری بر داشتن در مقاصد گردشگری نیز از همین قدرت برخوردار است ،گردشگران سده های پیبش از میلاد هم هرگاه در یک مقصد مثلاً در راه فراعنه در مصر حضور می یافتند، ردی از خود به صورت یادگاری ،حکاکی،دیوار نویسی و نظیر آن در محل بر جای می گذاشتند و در همین دوران موضوع سوقات و یادگاری آوردن از سفر نیز مصداق داشته است.حتی موضوع برگزاری رویدادهای گردشگری نیز در تاریخ مصر باستان از سا بقه ای طولانی برخوردار است . مصریان باستان دسته دسته با سوار شدن بر قایق ها و طی كردن طول رودخانه به دست افشانی و پایکوبی می پرداخته اند و پس از این مراسم قربانی کردن به پیشگاه خدایانشان را به انجام می رسانیده اند. آنگاه راهها به عنوان لازمه ای برای سفر مطرح شدند. آن هنگام که انسان استفاده از چرخ برای حرکت را آموخت دیگر نمی توانست وسیله نقلیه خود را (درشکه ،کالسکه،دلیجان یا هر چه آن را بنامیم) هر کجا که می خواست به حرکت در آورد.به ناگریز موضوع احداث راهها مطرح گردید.

از میان شواهدتاریخی چنین بر می آید که راه «اور به نیپور» که در 2050 قبل از میلاد به فرمان پادشاه اور و به طول یکصد مایل احداث گردید را باید از نخستین راههای ساخت بشر تلقی نمود.نخستین زیر سازی راهها را به حکومت «هیتی ها »نسبت می دهند.رومی ها نیز جاده سازی رااز 150 سال پیش از میلادمسیح آغاز کردند.راههای رومی زیر سازی شده و به نسبت مدرن بود.راههای این امپراطوری از غرب در اسکاتلند ،از شمال تا آلمان،در جنوب تا مصر و در شرق دریای مدیترانه تا خلیج فارس گسترده بود.به کمک این راهها سرعت سیر رومی ها تا یکصد و چهل کیلومتر در روز می رسید.رومی ها در این دوران برای سیاحت به جزایر دریای مدیترانه و نیز از یونان تا مصر سفر می کردند.هدف آنها از این سفرها حضور در بازیهای المپیک باستان ،استفاده از چشمه ای آب گرم و گردشگری سواحل دریاها بوده است. بدیهی است که امکان انجام چنین سفر هایی تنها برای گروهی معدود ار اشراف و بزرگان رومی فراهم بودوسفر به این ترتیب و با این انگیزه ها در سبد خانواده متعارف رومی قرار نداشت. سرزمینهای پیرامون دریای مدیترانه در طی سالهای 2000 پیش از میلاد تا 500 پس از میلاد مسیح در تحول صنعت گردشگری نقش عمده ای ایفا کرده اند.اقسام گوناگون صنعت گردشگری بامنشا تجارت ،زیارت،آموزش و درمان در این دوران در منطقه مدیترانه پا گرفتند.

از سال 776 پیش از میلاد مردمان دولت شهرهای یونان باستان هر چهار سال یکبار رقابتهای ورزشی را به نکوداشت «زئوس» بر پا می داشتند. این رقابتها مبنایی برای شکل گیری مسابقات المپیک باستانی گردید، که خود از جمله جاذبه های گردشگری منطقه مدیترانه به حساب می آمد و مردم از سراسر منطقه برای شرکت در آن به آتن سرازیر می گشتند.

در یونان همچنین معابدی وجود داشت که مردم برای زیارت و شفا به آنجا مراجعه می نمودند . این معابد اغلب در مناطق خوش آب وهوا و در کنار چشمه های آب معدنی استقرار یافته بودند.

یونانیان سرشناس آن گاه که قصد اخذ تصمیم مهمی در زندگی خود داشتند نیز برای رایزنی به معابدی همچون «دلف» و یا «دودونا» مراجعه می کردند تا از پیران این دیرها کسب نظر نمایند.

در حدود سال 800 پیش از میلاد «فنیقی ها »به عنوان کشتی سازان پیشتاز در محدوده شرق مدیترانه به فعالیت مشغول بودند .آنها شبکه ای از ایستگاههای تجاری را در سواحل منطقه مدیترانه بنا نهادند.لبنان امروزین خاستگاه این ملت بود .فنیقی ها در تجارت به عنوان واسطه ای میان کشورها ی همسایه خود عمل می ردند. یونانی ها با تبعیت از فنقی ها به بزرگترین تجار دریایی مبدل شدند.آنها بر سرعت کشتی ها افزودند و کشتی های بازرگانی آنها مسافران را نیز جابجا کردند.

در شرق دور در حدود قرن پنجم پس از میلاد ساکنان «مجمع الجزایر پولینزی» نیز کشتیرانانی قابل بودند . آنها مسافتی در حدود 3000 کیلو متر میان جزایر خود تا جزایر «هاوایی» را با کشتی طی می کردند. در این ایام جهت یابی در دریا به کمک خورشید و ستارگان و مسیر پرندگان انجام می پذیرفت. به دلیل مسافت بسیار زیاد و مشکل حمل و نگهداری آب آشامیدنی و مواد غذایی این سفره ها با مشقت بسیار انجام می گرفت.

فروپاشی امپراطوری روم طی قرون چهارم وپنجم میلادی و دوران سیاه پس از ان در قرون وسطی به افت و کاهش رونق سفر و گردشگری در اروپا انجامید.

در طی این دوران سفر همراه با سختی و فراق از لذت و شادکامی بود،اما باید به خاطر داشت که هر اندازه اروپا در قرون وسطی به سوی قهقرا ، رکود و سکون پیش می رفت و جامعه بشری از پیشرفت و ترقی فاصله می گرفت،سرزمینهای شرقی و سرزمین های اسلامی در دوران اوج و شکوفایی خود به سر می برند.

اروپای قرون وسطی که در آن پیشرفت علمی گاه چیزی در حد کفر و ارتداد تلقی می گردید در مقابل سرزمینهای اسلامی قرار داشت که علم در آن به گنجینه ای تشبیه می شد که کسب ان بر هر مرد و زن واجب بود و در آمو زه های پیامبر برای رسیدن به آن سفر به دوردست ترین نقاط ارزش و اعتبار تلقی میگردید و مسافرت به خودی خود به عنوان یک فضل اجتماعی پسندیده شناخته شده بود که اقدام به آن با سلامتی و شادابی انسان همراستا دیده می شد.

در همین دوران است که سفر و گردشگری در سرزمینهای اسلامی کم و بیش رونق دارد و بخصوص موضوع زیارت سرزمین های مقدس انگیزه ای مهم تلقی می شود. گردشگران پر آوازه و نام آشنایی همچون ناصر خسرو قبادیانی،ابن بطوطه مراکشی ،یاقوت حموی،ابوزید بلخی و ابن حوقل که به انگیزه زیارت یا سیر آفاق و انفس و آموزش و پی جویی علوم و مباحثه با اندیشمندان دیگر رنج سفر را بر خود هموار می ساختند را به عنوان نمود هایی از رونق و تمایل به سفر می توان بر شمرد.

تجارت در این ایام نیز در سرزمین های شرقی رونق فراوان داشت.ایران از مرکزیتی در جاده ابریشم برخوردار بود و چند شاخه از این مسیر از کشور ما می گذشت.تجارت ایرانیان از این سو با شرق آسیا و از دیگر سو با ملل تازه مسلمان و سرزمین ای اسلامی در غرب و نیز با شبه قاره هند هم از دلایل گسترش گردشگری در این دوران در ایران و سایر سرزمینهای اسلامی به حساب می آید .

سعدی سخن سرای بلند آوازه پارسی گوی در قرن هفتم هجری در جای جای آثار خود از سفرها و نکته های آموختنی و تجارب آنها چندان یاد می کند که هر خوانندهای را به نا خود آگاه در فضا و مکان مربوطه قرار می دهد و چشمان تیز بین حکیم بلخ ناصر خسرو آنچنان شهرها مورد بازدید او را تصدیق می کند و چنان نکات جالب توجه ریزی را از زوایای گوناگون مقاصد، معماری ، ادبیات ، مسائل اجتماعی ،نظام اداری ، آب و هوا و مسائل طبیعی بر می شمارد که تعجب هر خواننده ای را بر می انگیزد.

پایان قرون وسطی آغاز مجدد توجه به مساله سفر و گردشگری در اروپا بود .در انگلستان عهد ملکه «الیزابت» مردان جوان برای تجربه آموزی به سفر کردن تشویق می شوند. آهسته آهسته زمینه برای سفر کردن مردمانی از طبقات متوسط اجتماعی ،اقتصادی نیز فراهم می گردید.اما این الزام به سفر به منظور آموزش کم کم جنبه های کسب لذت و گذران فراغت پیدا کرد.

انگلیسی ها تمایل یافتند که برای آشنایی با فرهنگ های اروپایی رقیب خود همچون فرانسه و ایتالیا به این سرزمین ها سفر کنند،پاریس ،فلورانس و «ونیز» از جمله مهمترین مقاصد ایشان به حساب می آمدند.

منبع:www.gardeshgaran.mihanblog.com
















تقصیر دلم چیست اگر روی تو زیباست

حاجت به بیان نیست که از روی تو پیداست

من تشنه یک لحظه تماشای تو هستم

افسوس که یک لحظه تماشای تو رویاست ...
27-08-1390 03:50 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  برترین مقصد گردشگری جهان کجاست؟ yari 0 259 26-08-1390 03:26 ب.ظ
آخرین ارسال: yari
  سازمان جهانی گردشگری UNWTO yari 0 232 26-08-1390 03:23 ب.ظ
آخرین ارسال: yari
  انواع گردشگری Friga 0 231 24-08-1390 08:01 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان