بتن سازی در كارگاه - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

بتن سازی در كارگاه
زمان کنونی: 20-09-1395،02:44 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 149

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: بتن سازی در كارگاه
ارسال: #1
بتن سازی در كارگاه
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
در كارگاه های كوچك پس از تعیین نسبت اختلاط شن و ماسه باید از پیمانه هائی چوبی استفاده نمود .
ابعاد این پیمانه ها را باید طوری در نظر گرفت كه اولا قابل حمل و نقل برای كارگر باشد ، ثانیا حجم آن طوری باشد كه به تعداد صحیح یك متر مكعب شن و یا ماسه را پیمانه نماید مثلاً اگر ابعاد آنرا 50*50 به ارتفاع 25 سانتیمتر بسازیم با 16 پیمانه آن یك متر مكعب شن و ماسه خواهیم داشت و یا اگر ابعاد آنرا 50*50*50 بسازیم با 8 پیمانه یك متر مكعب شن و ماسه خواهیم داشت این پیمانه معمولا با چهار تخته كه سطوح جانبی آنرا می پوشاند ساخته میشود و كف برای آن نمی سازند و كار با آن بدینگونه است كه آنرا روی زمین گذاشته و با بیل آنرا پر میكند آنگاه دو نفر كارگر دسته های آنرا گرفته و آنرا بلند میكنند و با توجه به اینكه این پیمانه فقط دارای سطوح جانبی میباشد و ته ندارد محتویات آن روی زمین خالی میشود و یا كناره های همین قالب سطح فوقانی دانه های ریخته شده روی زمین را كه تقریبا مخروطی شكل است قدری صاف كرده و پیمانه را روی آن گذاشته و مجدد آنرا پر مینمایند و آنقدر این كار را ادامه میدهند تا دانه بندی طبق نظر مهندس كارگاه تكمیل بشود آنگاه مقدار سیمان لازم را روی آن ریخته این توده شن و ماسه آماده برای اختلاط میباشد ، این پیمانه ها در مواقعی بكار می رود كه بتن ریزی به مقدار كم بوده و مخلوط كردن دانه ها با دست انجام بگیرد و یا اینكه از بتونیر بدون پیمانه استفاده شود . برای پیمانه كردن شن و ماسه هرگز نباید از بیل استفاده نمود زیرا تقریبا هیچوقت بیل پر شده دو نفر از لحاظ حجم و یا وزن با هم مساوی نیست و حتی بیل پر شده یك نفر در ساعات مختلف كار با هم متفاوت میباشد .





حتی المقدور برای ساختن بتن حتی به مقدار كم باید از ماشین های بتن سازی ( بتونیر) استفاده نمود ، چنانچه به بتونیر دسترسی نباشد باید دو نفر كارگر با بیل در دو طرف توده شن و ماسه پیمانه شده ایستاده و آهسته آهسته از زیر توده را مخلوط نمایند پس از آنكه یك بار تمام توده را جابجا نمودند بار دیگر نیز آنرا مخلوط نمایند و توجه داشته باشند كه حتما محتویات بیل را روی نوك توده جدید خالی نمایند زیرا دانه ها روی مخروط تشكیل شده غلطیده و بخوبی مخلوط خواهد شد آنگاه از كنار آنرا با آب مخلوط نموده و پس از بدست آوردن بتن كاملا مخلوط شده و همگن بلافاصله آنرا مصرف نمایند در مورد ساختن بتن باید از مخلوط كردن كلیه توده با آب خودداری نموده و باصطلاح در مورد بتن نباید اخوره ( آبخوره ) درست كرد زیرا در این صورت آب به مقدار وسیعی سیمان موجود در لایه های بالائی را شسته و به قسمتهای زیرین شن و ماسه می برد كه در این صورت سیمان به نسبت مساوی بین قسمتهای مختلف بتن تقسیم نشده و مخلوط همگن بدست نمی دهد همانطوریكه گفته شد در موقع بتن سازی باید حتما از ماشینهای بتن ساز استفاده نمود .

بتونیرها دارای گردنده ای هستند كه به آهستگی حول محوری مایل نسبت به افق میگردد و به وسیله تیغه هائی كه در داخل آن تعبیه شده محتویات خود را مخلوط مینماید نوع بزرگتر آن دارای پیمانه میباشد كه این پیمانه جهت شن و ماسه است و گنجایش آن بر حسب لیتر روی آن قید شده است این پیمانه به وسیله كارگران از شن و یا ماسه پر شده آنگاه به وسیله اهرمی محتویات آن به داخل دیگ خالی میگردد .

باید دقت شود زمان مخلوط كردن كلیه دفعات بتن سازی مساوی باشد و تقریبا هر بار 5/1 دقیقه بعد از اضافه نمودن آخرین جزء بتن به دستگاه فرصت داده شود تا شن و ماسه را مخلوط نماید قبل از بارگیری مجدد دستگاه باید دقت شود كه كلیه محتویات دفعه قبل تخلیه گردد . شروع كار همیشه مقداری سیمان و ماسه به بدنه دیگ مخلوط كننده می چسبد بدین لحاظ مشخصات اولین قسمت بین با سایر دفعات متفاوت خواهد بود برای جلوگیری از این موضوع بهتر است قبل از شروع كار قدری سیمان و ماسه را در دیگ بتونیر چرخانیده و تخلیه نمایند آنگاه مخلوط اصلی را بارگیری كنند بدین ترتیب مشخصات كلیه یقسمتهای بتن یكسان خواهد بود . بهتر است تمام محتویات دیگ به روی زمین و حمل آن به وسیله فرقون خود داری شود زیرا این جابجائی ها ممكن است اجزاء متشكله بتن را از همدیگر جدا نموده و كیفیت كار را پائین بیاورد بطور خلاصه با هر وسیله كه بتن جابجا میشود اعم از پمپاژ یا دمپر یا باگت های حمل بتن می باید توجه شود كه اجزاء متشكله بتن از همدیگر تفكیك نشود . بعضی از ماشینهای بتن سازی دارای ظرف آبی میباشد كه پس از تنظیم آب لازم را به داخل دیگ خواهد ریخت باید توجه داشت كه همیشه باندازه كافی آب داخل این منبع موجود باشد اگر چنین دستگاهی روی بتونیر نصب نباشد جهت آب ریختن در مخلوط می باید از سطلهائی كه قبلا ظرفیت آن را معلوم كرده ایم استفاده نمود و مقدار آب ریخته شده داخل دیگ دقیقا مشخص بوده و در دفعات مختلف بتن سازی به یك مقدار آب مصرف نمود .
بتن باید بحدی روان باشد كه دانه های آن بخوبی روی یكدیگر غلطیده و كاملا آرماتورها را احاطه نموده و گوشه های قالب خود را كاملا پر نموده و كلیه هوای موجود در قالب از آن خارج شود و باید حداقل آب ممكنه را كه برای انجام كارهای فوق لازم است مصرف نمود زیرا همانطور كه قبلا توضیح داده شد آب بیشتر از اندازه تبخیر شده و جای آن به صورت لوله های موئین باقی مانده و سبب پوكی قطعه بتونی میگردد . پس از اتمام كار دیگ بتونیر می باید به وسیله آب و قدری ماسه تمیز شده و برای روز بعد آماده باشد قبل از شروع كار میباشد تیغه های داخل دیگ معاینه شده و از سالم بودن آن مطمئن شویم همچنین وسائل توزین و منابع آب بتونیر باید كنترل شده مخصوصا عقربه های توزین مصالح باید به وسیله چند كیسه سیمان كه وزن آنها معلوم است كنترل شود .
روز قبل از بتن ریزی باید كلیه مصالح و ابزار كار از قبیل شن و ماسه ـ سیمان ـ آب ـ گازوئیل ـ روغن فیلتر گازوئیل ـ بیل ـ فرقون ـ و غیره در پاكار ( مركز بتن سازی ) حاضر بوده و به وسیله سرپرست بتن ریزی بازدید شود مخصوصا كار بتونیر سیم های بكسل ـ تسمه های نقاله از روز قبل آزمایش شود .


بتن ریزی
قبل از بتن ریزی باید كلیه آرماتورها با نقشه كنترل شود ، مخصوصا دقت شود كه آرماتورها به همدیگر با سیم آرماتوربندی بسته شده باشد و اگر جائی فراموش شده باشد مجددا بسته شود . فاصله آرماتورها یكنواخت باشد زیرا اغلب اتفاق میافتد كه در تیرهای اصلی كه آرماتورها نزدیك همدیگر بسته میشود فاصله بین آرماتورها یكنواخت نیست ، بعضی از آنها بهمدیگر چسبیده و نیز بعضی با فاصله از همدیگر قرار میگیرند این موضوع باعث میشود كه بتن نتواند كلیه میله گردها را احاطه نموده و قطعه همگن و توپری به وجود بیاورد . باید محل بتن ریزی عاری از خاك و مواد زائد باشد اگر بین اتمام كار آرماتوربندی و بتون ریزی چند روز فاصله باشد حتما می باید محل كار با دقت بیشتری بازدید شود .

كلیه قسمتهای قالب بندی باید با دقت بازدید شود از استحكام تیرها و دستك ها و قالب ها باید مطمئن بشویم زیرا همانطوریكه میدانیم تا چند روز كلیه وزن بتن و آرماتورهای آنرا همین قالب ها تحمل خواهند نمود و اگر نقطه ضعفی در آن باشد كه نتواند بار بتن را تحمل نماید و در موقع بتن ریزی شكسته و فرو ریزد ضرر مالی بزرگی به كار وارد خواهد شد زیرا در روز بتن ریزی كه رفت و آمد روی قالب زیاد بوده و هر كس به كاری مشغول میباشد مشكل بتوان اقدام به تعمیر كفراژبندی نمود . در تمام روز بتن ریزی حتما باید یك نفر كارگر با تجربه مدام قالب ها را كنترل نموده و اثرات اضافه شدن وزن را روی آنها در نظر داشته باشد و در موقع بروز خطر فوری افراد دیگر را مطلع نماید .

وقتیكه قالب بندی چوبی است و رویه فلزی ندارد باید قبل از بتن ریزی از روغن كاری كلیه قسمتهای قالب مطمئن شویم . این روغنكاری اولا باعث شده آب بتن را نمی مكد و باعث فساد بتن نمی گردد .
در موقع بتن ریزی باید از رفت و آمد زیاد روی آرماتورها جلوگیری نمود زیرا در اینصورت در اثر وزن كارگران در آرماتورها انحنای موضوعی بوجود خواهد آمد . بهتر است از قسمت جلو ( آنطرف كه به مركز تهیه بتن نزدیك تر میباشد ) شروع به بتن ریزی نموده و رفته رفته كار را ادامه بدهیم باید كاملا مطمئن شویم كه بتن تمام گوشه های قالب را پر نموده و كرمو نمی باشد در مورد ستونها با نواختن ضربه های یكنواخت به بدنه قالب و كوبیدن ، بتن باید در آن ارتعاش ایجاد نمود تا بتن در قالب بخوبی جابجا شود .

و در دالها و تیرها و سقفها باید با كوبیدن مداوم بتن آنرا به تمام گوشه های قالب راهنمائی نموده و جسم توپری بوجود آوریم . در بتن ریزی با ارتفاع زیاد بهتر است آنرا در لایه های 30 سانتیمتری ریخته و هر لایه را بخوبی كوبیده و بعد لایه بعدی را بریزیم در بتن ریزی سقف باید سطح آنرا كاملا ماله كشی نموده و در مواقع ماله كشی باید توجه داشت كه كلیه میله گردها و تنگها داخل بتون قرار گرفته و حداقل 5/2 سانتیمتر روی آن با بتن پوشیده شود این مقدار معمولا در نقشه های اجرایی قید شده است .

در موقع بتن ریزی های با ارتفاع زیاد مانند دیوارها و سدها چنانچه آب اضافی بتن بالا بیاید باید بتن بعدی را قدری خشك تر ریخت تا این آب جمع شود باید حمل بتن به صورت پیوسته انجام گیرد تا حتی المقدور اجزاء آن از همدیگر جدا نشود . در مواقعی كه بتن باید به راههای دور حمل گردد باید حتما از ماشینهائی كه دارای منبع گردان میباشند استفاده نمود . در مواقعی كه مشاهده كنیم اجزاء بتن در اثر حمل و نقل از یكدیگر جدا شده است قبل از مصرف باید به وسیله بیل چند بار بتن را برگردان نمود .





تا آنجا كه ممكن است بهتر است كه بتن ریزی بدون وقفه انجام گیرد . بطوریكه در موقع سخت شدن یكپارچه باشد ولی نظر باینكه این كار همیشه ممكن نیست و گاهی مجبور هستیم كه بتن ریزی را تعطیل نموده و كار را دوباره شروع كنیم در چنین مواقعی می باید محل قطع بتن حتما با نظر مهندس كارگاه انجام شود زیرا محل قطع بتن باید در جائی باشد كه نیروهای وارده صفر بوده و یا حداقل باشد در موقع قطع بتن ریزی باید چند عدد فولاد كمكی در مقطع گذاشته شود روز بعد باید سطح قطع شده كاملا با آب شسته شده و از گرد و خاك و مواد اضافی پاك گردد آنگاه باید با قدری دوغاب سیمان خالص محل را اندود نموده آنگاه بتن ریزی جدید را شروع نمود و بهتر است حتی المقدور از مصرف چسب و هر گونه مواد دیگر در بتن خود داری گردد .




جتی المقدور باید بتون در محل نهائی ریخته شود و از تكرار حمل آن خودداری گردد اگر تراكم آرماتور درگودی قابل ملاحظه و زیاد باشد باید ناودان و یا تیغهائی پیش بینی شود كه بتن را به ته قالب برساند و فرو ریختن بتون از لابلای آرماتورها مجاز نیست زیرا ممكن است باعث جدا شدن مواد متشكله بتون گردد . اگر تراكم آرماتور در كف و قالب باشد باید در آن قسمت از بتون از مصالح ریز دانه تری استفاده شود و یا اگر ممكن باشد اول چند سانتیمتر ( طبق نقشه ) در كف قالب بتون بریزیم آنگاه شبكه آرماتور را در جای خود قرار دهیم ولی این كار در اغلب مواقع امكان ندارد .
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

23-06-1391 01:30 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
4 تشریح کامل مراحل پی سازی Friga 0 149 23-06-1391 12:43 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان