اهمیت هورمون تستسترون در بدن - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

اهمیت هورمون تستسترون در بدن
زمان کنونی: 17-09-1395،05:55 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 113

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: اهمیت هورمون تستسترون در بدن
ارسال: #1
اهمیت هورمون تستسترون در بدن
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
تاثیرات هورمون رشد در بدن :

الف : تشدید و افزایش سنتز پروتئین در بدن
ب : تشدید فرآیند چربی سوزی و آب شدن چربیهای زائد
ج : آشنا کردن انتقال اسیدهای آمینه به سلولها
د : افزایش رشد عضروفها و ترمیم مفاصل مصدوم
ه : کاهش میزان استفاده بدن از قندها برای تامین انرژی


ميزان نرمال تستسترون در جريان خون بين 350 تا 1000 نانوگرم در هر دسی ليتر ميباشد . همانند موی سر كه در سن 40 سالگی تعدادش سير نزولی پيدا ميكند و تعداد كل آن كمتر و كمتر ميشود . تستسترون هم از همين رويه پيروی ميكند و سالانه حدود يك درصد كاهش پيدا ميكند . اين كاهش در كوتاه مدت نامحسوس و بی زيان ميباشد ولی به مرور زمان موجبات چاق شدن , شكننده تر شدن استخوان ها و كاهش بافت عضلانی و كاهش قوای جنسی برای فرد بوجود ميآورد كه نمونه بارز آن در سن 60 سالگی ظاهر ميشود .

پايين بودن سطح تستسترون (كمتر از 350 نانو گرم به ازای هر دسي ليتر خون) احتمال حمله قلبی و در نتيجه مرگ فرد افزايش ميدهد .

اين مشكل تنها به مردان پير مربوط نميشود , بلكه مردان بين 30 تا 40 سال نيز از پايين بودن سطح تستسترون مصون نيستند نام يك چنين اختلالی , "هيپوگوناديزم" ميباشد كه علتهايی همچون صدمات بيضه ايی , اختلال درعملكرد غده هيپوفيز و حتي داروهای تجويز شده ميتواند سبب آن باشد . علائم فوق معمولأ تا زمانيكه مشكل به مرحله حاد آن نرسيده باشد در فرد هيچ واكنشی بوجود نميآورد .


آزمايش سطح تستسترون براي آن دسته از افراد كه تحليل در قوای جنسی برای آنها محسوس شده لازم است . شايد بتوان بوسيله كمك دارويی همچون تزريق , قرص , ژل و يا غيره آنرا افزايش داد ولی بطور حتم نه تنها هيچ يك از آنها نوش داروی مورد نظر نيستند بلكه عوارض جانبی همچون جوشهای درشت (آكنه) بالا رفتن كلسترول , كوچك شدن بيضه ها و ضايعات كبد را برای فرد به ارمغان ميآورد .


دكتر "گلد برگ" برای آن دسته از مردان كه سطح تستسترونشان به مرز خطر رسيده است بهترين توصيه برای افزايش سطح تستسترون و قبل از اينكه كارشان به تستسترون درمانی برسد تمرينات ورزشی و كاهش وزن ميداند . از آنجايی كه سير نزولی سطح تستسترون در يك نرخ ثابت صورت ميگيرد شايد بهتر باشد كه برای افزايش سطح تستسترون بصورت طبيعی اين كار را از همان اول جوانی آغاز كنيد .

بجا ميباشد كه در محدوده سنی 20 تا 30 آغاز كنيد و بدين صورت سطح تستسترون را به بالاتر از حد نرمال برسانيد تا در سالهای بعد مشكل كمتری داشته باشيد . داشتن سطح تستسترون بالا به معنای داشتن فيزيك مردانه قويتر ميباشد .


در ادامه چند روش برای افزايش سطح تستسترون بصورت طبيعی را بیان میکنم .




چربيهاي پهلو را آب كنيد :

دكتر "جوزف زمودار" ميگويد كه حمل كردن درصد چربی اضافه تر باعث ارتقاء سطح هورمون استروژن (يك هورمون زنانه) ميشود و همين امر به خودی خود ميتواند تحليل سطح تستسترون را در پی داشته باشد .

معمولأ در اضافه وزن های پايين (مثلأ 2 يا 3 كيلو) يك چنين مشكلاتی وجود ندارد و اين معضل زمانی ظاهر ميشود كه درصد چربی بدن فرد به بالا تر از 30٪ رسيده باشد . البته شايان ذكر است كه اين روزها موارد اين چنينی بسيار شايع ميباشد و نسبت افرادی كه درصد چربی شان به بالاتر از 30 ٪ رسيده باشد در قياس با گذشته بسيار بيشتر شده است .


يك پوند (453 گرم) كاهش وزن در هفته :

هنگامی كه شخص كاهش وزن سريع را مد نظر قرار ميدهد راهی جز شدت بخشيدن به تمريناتش از يك سو و گرسنگی دادن بيش از اندازه از سوی ديگر ندارد . يكی از عمده ترين دلايل ناكارآمد بودن يك چنين رويكردی در سن 30 سالگی و هنگامی كه سطح تستسترون بصورت طبيعی سير نزولی پيدا ميكند كاهش بيش از 15% كالری دريافتی روزانه ميباشد . چون بدين شكل مغز تصور ميكند كه در بدن قحطی بوجود آمده در نتيجه ترشح انسولين را تا زمانی كه قحطی به پايان برسد متوقف ميسازد و هيچ لزومی در دوباره ترشح كردن آن نميبيند و این امر هم باعث تجمع چربی در بدن میشود .

اين موضوع را متخصص ورزشی دكتر توماس اينكلدون خاطر نشان ميكند :

اين عملكرد تستسترون باعث توقف چربی سوزي در بدن گرديده و در نتيجه با وجود تلاش زياد جهت سوزاندن چربی هيچ نتيجه ای حاصل نخواهد شد . محققان اذعان ميدارند كه پيروی از رژيمهای غذايی حاوی پروتئين زياد و كربوهيدرات كم ميتواند مانع پيشرفت سطح تستسترون شود . پروتئين دريافتی زياد در خون از طريق رژيم غذايی روزانه در نهايت ميتواند ميزان توليد تستسترون در بيضه ها را كاهش دهد . در مورد فوق به عينه در 12 ورزشكار سالم پس از يك دوره آزمايش مشاهده گرديد . دكتر اينكلتون ميگويد : پروتيئن دريافتی ميبايست حدود 16% كل كالری دريافتی روزانه را تشكيل دهد .

براي مثال اگر شما يك فرد با وزن 170 پُند (77 كيلو) هستيد و كالری دريافتي روزانه تان 2900 كالری ميباشد بنابر اين روزانه ميبايست 150 گرم پروتيئن دريافت كنید .

در تمرينات به حركات پايه اولويت دهيد :

جهت افزايش سطح تستسترون اجرای جلسات تمرينی را بر محور حركات اساسی و پايه متمركز سازيد . مطالعات نشان داده است كه در حركات تركيبی و چند مفصلی كه برای اجرای آنها نياز به درگيری چند گروه عضلانی است در قياس با حركات تك مفصلی كه برای اجرای آنها تنها نياز به يك عضله و عضلات كوچك است ميان ترشح هورمون تستسترون به مراتب بيشتر است .

برای مثال ترشح هورمون تستسترون در اجرای حركاتی همچون اسكوات , پرس سينه , زير بغل هالتر خم , بارفيكس به مراتب خيلی بيشتر از اجرای حركاتی همچون جلو بازو و يا پشت بازو ميباشد .

شايد همين مزيت تستسترون ، يكی از دلايل اصلی افزايش حجم بازو بر اثر اجرای حركت اسكوات باشد .

آجیل را به رژيم غذايی روزانه اضافه كنيد . تحقيقات نشان داده است مردانی كه در رژيم غذايی شان روغن آجیل و خشکبار را اضافه کرده اند , دارای بالاترين سطح تستسترون ميباشند .

البته هنوز علت اصلی برای محققين ناشناخته مانده است ولی گروهی از آنها بر اين باورند كه روغن غير اشباع شده دارای يك تأثير مستقيم بر روی سطح توليد تستسترون توسط بيضه ها ميباشد . از منابع اصلی روغن های غير اشباع شده ميتوان از روغن زيتون , روغن كانولا و روغن موجود در آجيل ها نام برد .


ست های پنج تكراری :

اجرای ست های تمرينی با وزنه ای سبك هيچ تأثيري در افزايش سطح تستسترون ندارد . به منظور ارتقای سطح تستسترون ميبايست با وزنهای سنگين ست را اجرا كرد . به همين منظور وزنه هایی را انتخاب كنيد كه قادر باشيد در هر ست حداكثر 5 تكرار را انجام دهید . این شیوه تمرینی , از لحاظ افزايش سطح تستسترون بيشترين تأثير را دارا ميباشد .


عارضه تمرين بيش از حد (تمرين زدگی) يعنی فرصت ندادن كافی به بدن براي ريكاوری و بازيابی بين جلسات تمرين .

طبق آزمايشهای به عمل آمده توسط محققين دانشگاه كارولينای شمالی تمرين زدگيی به تنهايی ميتواند سطح تستسترون جاری در خون را تا 40 % كاهش دهد . از علائم تمرين زدگی ميتوان به بی خوابی , بی قراری , كوچك شدن سايز عضلات و خسته شدن از ورزش مورد علاقه اشاره كرد .

برای جلوگيری از ابتلا به عارضه تمرين بيش از حد (تمرين زدگی) سعی كنيد 8 ساعت خواب مناسب در شب را برای خودتان بصورت عادت در بياوريد و همچنين از تمرين كردن فقط يك عضله در یک روز جدأ خوداری كنيد .


از نوشيدن مشروبات الكلی بپرهيزيد :

الكل تأثير مستقيمی بر روی عملكرد غدد درون ريز دارد و در نتيجه باعث ميشود كه توليد هورمون تستسترون توسط بيضه ها به ميزان قابل توجه كاهش يابد .

به ترتيب و زمان وعده ها اهميت بدهيد :

بدن برای توليد تستسترون به كالری نيازمند ميباشد . بنابراين نداشتن برنامه غذايی منظم و بی توجهی به وعده های غذايی و صرف نظر كردن عمده ی از خوردن وعده غذايی ميتواند به ميزان قابل توجهی سطح تستسترون را كاهش دهد .

چربي :

اگر خواستار افزايش سطح تستسترون هستيد پس سعي كنيد 30% كالری دريافتی رژيم غذايی روزانه تان را از طريق منابع چربی علي الخصوص نوع غير اشباع شده آن تأمين نماييد . پيروی كردن از يك رژيم گياه خواری ميتواند سطح تستسترون را به شدت كاهش دهد . بنابر اين اگر گياه خواری تنها انتخابتان است به آن ادامه دهيد در غير اين صورت حتمأ از چربی ها و پروتئن های موجود در گوشت حيوانات علف خوار استفاده كنيد .

خواب :

خواب شبانه كمتر از7 يا 8 ساعت ميتواند موجبات اختلال در ساعت بيولوژيكی بدن را در پی داشته باشد . در صورت داشتن خواب كافی و تنظيم بودن ساعت بيولوژيكی بدن , صبح هنگام بيدار شدن , شاهد میزان طبیعی سطح تستسترون خواهید شد .
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

11-06-1392 09:51 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  تزریق هورمون رشد (سوما) برای افزایش قد بعد از سن رشد Friga 0 122 24-06-1393 11:38 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  خطرات مصرف خودسرانه و غیر مجاز مکمل‌ها و هورمون‌ها Friga 0 114 25-10-1392 02:59 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  پروتئین ها و اهمیت آن در پرورش عضلات Friga 0 152 18-05-1392 01:09 ب.ظ
آخرین ارسال: Friga
  اهمیت داشتن مربی در ورزش پرورش اندام یا بدنسازی Friga 0 133 25-03-1392 09:48 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان