اندیشه های برتر جهانی - شرکت زیمنس (Siemens) - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

اندیشه های برتر جهانی - شرکت زیمنس (Siemens)
زمان کنونی: 13-09-1395،12:23 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: Friga
آخرین ارسال: Friga
پاسخ: 1
بازدید: 64

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: اندیشه های برتر جهانی - شرکت زیمنس (Siemens)
ارسال: #1
اندیشه های برتر جهانی - شرکت زیمنس (Siemens)
پست‌ها: 11,943
تاریخ عضویت: 20 اردیبهشت 1390
اعتبار: 288
حالت من: Shad
خاندان زیمنس حق زیادی بر گردن مردم آلمان و جهان دارند. در راس این خاندان، ورنر زیمنس کشاورززاده جوان علاقه‌مند به رشته برق است که با همت والای خود شرکت عظیمی را تاسیس کرد که امروزه به همین نام شناخته می‌شود. ۱۶۰ سال پیش این اتفاق روی داد و در طی چندین دهه و چندنسل، برادران و پسران و نوه‌های ورنر، رهبری شرکت را برعهده گرفتند و آن را از میان طوفانهای دو جنگ جهانی و رقابت با شرکتهای بزرگ سرفراز بیرون آوردند. ورنر زیمنس، خود یک شخصیت علمی و صنعتی بود که اصول دیناموالکتریک را کشف کرد و بنیان مهندسی برق را تحکیم بخشید و اکنون شرکت زیمنس نیز در این مسیر به‌عنوان سرآمدترین شرکت جهانی در صحنه حضور دارد. فروش شرکت در سال ۲۰۰۶، از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت و دامنه فعالیت آن به بیش از ۱۹۰ کشور گسترش یافت. کلاوس کلاینفیلد مدیرعامل کنونی شرکت برای حفظ میراث ۱۶۰ ساله شرکت و پاسداری از شان صدها اختراع و امتیاز انحصاری آن، رو به آینده دارد و براساس برنامه افق ۲۰۲۰، تصویری از آینده ترسیم کرده است که در آن شرکت بتواند ارزش پایدار خلق کند.
تاریخچه
۱۶۰ سال پیش، در سال ۱۸۴۷، مهندس جوان ورنر زیمنس شرکت مشترک تلگراف زیمنس – هالسکه را تاسیس کرد. او سالها در زمینه مبانی مهندسی برق کار کرد و سرانجام در سال ۱۸۶۶ اصول دیناموالکتریک را کشف کرد. این کشف، ایده استفاده از جریان برق را به‌عنوان یک منبع مولد مطرح ساخت. بدین ترتیب، شرکتی که او در جهت توسعه ایده‌ها و اختراعاتش تشکیل داد، روزبه‌ روز با کمک برادرش کارل زیمنس مسیر پیشرفت و ترقی را پیمود. فرزند او، ویلهلم زیمنس که از ۱۸۹۰ تا ۱۹۱۹ سمت مدیریت شرکت را به‌عهده داشت، نقش مهمی در توسعه شرکت ایفا کرد. پس از او، تا سال ۱۹۴۱ فردریش، سومین فرزند ورنر زیمنس رهبری شرکت را به‌عهده گرفت. باآغاز جنگ جهانی، نوه ورنر به‌مدت ۱۵ سال مدیریت شرکت را انجام داد، اما کسی که بیشترین نقش را در بازسازی زیمنس، پس از جنگ جهانی دوم ایفا کرد، نوه دیگر ورنر، ارنست زیمنس بود. هم او بود که در سال ۱۹۶۶شرکتی را که امروزه به عنوان زیمنس (AG) می شناسیم، تاسیس کرد و تا ۱۹۷۱ رهبری آن را به‌عهده داشت. مدیریت در دهه بعد برعهده برنهارد پلتنر بود و دهه بعد نیز هاسین هالسکه این مسئولیت را انجام داد. از سال ۱۹۹۲ که هانریش پیرر رهبری شرکت را بردوش گرفت، زیمنس تحول یافت و از یک شرکت متکی بر مشتریان عمومی در بازار به شرکتی که در بازار رقابت جهانی انتظارات سهامداران را برآورده می‌ساخت، تبدیل شد.
امروزه شرکت زیمنس در حوزه‌های قدرت، اتوماسیون، کنترل، اطلاعات و ارتباطات، نیروگاه، پزشکی، حمل ونقل و خدمات فعالیت دارد و در برخی حوزه‌ها نظیر صنعت اتوماسیون، فناوری سیستم‌های تصویربرداری طبی، نوآوری در مدیریت اطلاعات فرایندهای بهداشت و سلامت، سرآمد شرکتهای مهندسی برق و الکترونیک است.
چشم‌انداز
چشم‌انداز شرکت زیمنس چنین است: عرضه‌کننده نوآوریهای جهشی، ارائه‌دهنده مزیت رقابتی به مشتریان و خلق ارزش پایدار.
تحقیق و توسعه
حوزه فعالیتهای تحقیق و توسعه در زیمنس بسیار گسترده و متنوع است: مواد نوین، روشهای بیومتری، تجهیزات نوین آنالیز در پزشکی، بهداشت دیجیتال، ماشینها و شبکه‌های هوشمند، نرم‌افزار، فناوری حسگرها، منابع نوری جدید، روبوت‌ها، انرژی‌های تمیز، خدمت از راه دور و تدارکات و پشتیبانی. در ۱۰۰ سال گذشته، محققان زیمنس اولین لامپ پایدار را برای استفاده در فیلامان روشنایی ابداع کردند. ۳۰ هزار مهندس نرم افزار در زیمنس به‌کار مشغول هستند. تعداد ثبت اختراع محققان شرکت در سال ۲۰۰۵ بالغ بر ۸۸۰۰ بوده است.
در سال ۲۰۰۶، ۱۰۴۱۰ اختراع از جانب زیمنس به ثبت رسیده است. بدین ترتیب از لحاظ تعداد ثبت اختراع، شرکت زیمنس در آلمان رتبه اول و در اروپا دوم و در آمریکا، دهم را داراست. هزینه تحقیق و توسعه، در سال ۲۰۰۶ در زمینه محصولات و سیستم‌های جدید ۷/۵ میلیارد یورو بوده است. از این مقدار، ۲۸ درصد در اطلاعات و ارتباطات، ۱۹ درصد اتوماسیون و کنترل، ۲۰ درصد حمل ونقل، ۱۶ درصد پزشکی، ۹ درصد قدرت و ۴ درصد روشنایی بوده است.
فرایند تحقیق و توسعه در زیمنس جهانی است. مراکز اصلی آن در آلمان، آمریکا، اتریش هندوچین مستقر هستند. از ۱۵۰ مرکز تحقیق و توسعه، بیش از نیمی از آن در خارج از آلمان قرار دارد. حدود ۵۰ هزار نفر کارکنان تحقیق و توسعه در ۴۰ کشور جهان پراکنده هستند.
فرهنگ و ارزشهای سازمانی
ارزشهای اصلی در زیمنس شامل اصول شرکت و سیستم‌های مدیریتی است. هدف شرکت مستحکم ساختن ارتباط با مشتریان است. شرکت، نیاز مشتری را در مرکز فعالیتهای خود قرار داده و معتقد است، موفقیت شرکت به موفقیت مشتریان شرکت وابسته است و بدین دلیل مشتریان را قوی می‌کند تا قدرت رقابتی خود را حفظ کند.
کلید سیستم مدیریت زیمنس عبارت است از نوآوری، مشتری‌مداری و رقابت جهانی. شرکت نوآوری را به پیش می‌برد تا آینده را بسازد. کارکنان را توانمند می‌سازد تا به عملکرد کلاس جهانی دست یابد. مسئولیت اجتماعی را می‌پذیرد تا به پیشرفت جامعه کمک کند. ارزشهای شرکت را تقویت می‌کند تا فرصتهای جدید رشد فراهم شود. شرکت، ارزشها را برای همه کارکنان فرمولی کرده و آن را به‌عنوان اساس فعالیتها قرار داده است. راهنمای اخلاق کسب وکار شرکت در سال ۲۰۰۱ منتشر شد. این ارزشها جزئی از قرارداد هریک از کارکنان است.
منابع انسانی
توزیع جغرافیایی ۴۷۴۹۰۰ تن کارکنان شرکت چنین است: آلمان ۳۴ درصد، اروپا (غیر از آلمان) ۲۷ درصد، آمریکا ۲۱ درصد، آسیا پاسفیک ۱۵ درصد و آفریقا و خاورمیانه ۳ درصد. ۲۷ درصد کارکنان زن هستند. ۱۰ درصد مدیران شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. ۳۶ درصد کل کارکنان تحصیلات دانشگاهی دارند که ۶۵ درصد آنان در رشته‌های مهندسی یا علوم تحصیل کرده‌اند. ۳۳ درصد آموزش حرفه‌ای دیده‌اند و ۳۱ درصد بقیه نیز بدون آموزش قبلی هستند. شرکت براین باور است که تنها کارکنان باانگیزه بالا می‌توانند شرکت را قادر سازند تا نیازهای مشتریان و سهامداران را پاسخ گوید.
فرهنگ شرکت، کارکنان را توانمند می‌سازد تا همه استعدادهای خود را بروز دهند و به‌کار گیرند. برای تعالی افراد راههای زیرموردنظر شرکت قرار دارد: دست‌یابی به فرهنگ عملکرد برتر، استقرار برنامه تعالی رهبری، افزایش ذخیره استعدادها و مستحکم‌کردن کارراهه کارشناسی. راهی که زیمنس برای انگیزه دادن به کارکنان خود انتخاب کرده، عبارت است از گفت‌وگوی باز با کارکنان، درگیرساختن آنها درباره اهداف و دستاوردها و موفقیت توسعه شغلی آینده آنها. شرکت محیط کاری خلق کرده است که هریک از کارکنان دقیقا می‌دانند چه انتظاری از آنها می‌رود.
یک سیستم منظم بازخورد فراهم آمده است که کارکنان می‌توانند استعدادهای خود را شکوفا سازند. استعدادهای برتر از نظر زیمنس آنانی هستند که نتایج برجسته می‌آفرینند. آنها رهبران آینده زیمنس هستند. توانایی شرکت در قدردانی و رشد این استعدادهای برجسته، عامل اصلی در موفقیت شرکت است.
فروش
در سال ۲۰۰۶، زیمنس با درآمد ۱۰۰ میلیارد دلاری و سود خالص ۸/۲ میلیارد دلاری در رتبه ۲۲ فهرست ۵۰۰ شرکت برتر جهانی قرار گرفت. تنها ۲۱ درصد این میزان فروش در آلمان بوده است. ۳۳ درصد در اروپا، ۲۵ درصد آمریکا، ۱۳ درصد آسیاپاسفیک بوده و ۸ درصد آفریقا و خاورمیانه را شامل می شده است. بدین ترتیب زیمنس در رتبه‌ای بالاتر نسبت به شرکتهای حوزه مهندسی الکتریک و الکترونیک مانند هیتاچی، ماتسوشیتا، سامسونگ، سونی و توشیبا قرار گرفته است.
بنیانگذار
ورنر زیمنس، چهارمین فرزند از ۱۴ فرزند یک کشاورز اجاره نشین بود که در عصر تحول صنعتی به‌دنیا آمد. از همان ابتدا به رشته برق علاقه‌مند بود و در سال ۱۸۴۷ همزمان با ساخت یک پوینتر تلگراف، با یوهان هالسکه، شرکت مشترک تلگراف زیمنس – هالسکه را تاسیس کرد. شرکت در دهه ۱۸۵۰، سفارش ساخت شبکه تلگراف کشور روسیه و سپس انگلستان را دریافت کرد. در سال ۱۸۶۶، زیمنس براساس کارهای فارادی اصول دیناموالکتریک را کشف کرد و مسیر استفاده از الکتریسیته به‌عنوان مولد قدرت را هموار کرد. حوزه مهندسی قدرت با همت او شکل گرفت و نام او با مهندسی برق مترادف گشت. نام آلمانی که توسط او ابداع شد الکتروتکنیک (Electrotechnic) بود. برهمین اساس اولین قطار برقی در برلین در سال ۱۸۷۹ راه‌اندازی شد. سال بعد اولین بالابر برقی و پس از آن اولین پله برقی در آلمان به‌کار گرفته شد. ورنر زیمنس علاوه بر آنکه یک فرد علمی و صنعتی و فنی بود و در کسب و کار شم ویژه‌ای داشت، یک سیاستمدار نیز محسوب می شد. شعار او این بود که «من آینده را به پیشرفت زودگذر نمی فروشم».
مدیرعامل
از سال ۲۰۰۵، کلاس کلاینفیلد به سمت مدیریت عامل شرکت زیمنس منصوب شد. او یازدهمین مدیرعامل شرکت محسوب می شود. قبل از آن، کلاینفیلد عضو کمیته اجرایی شرکت بود. او پس از ورود به زیمنس در ۱۹۸۷ در حوزه‌های فروش و بازاریابی و سپس برنامه‌ریزی استراتژیک مشغول به کارشد. کلاینفیلد که دارای دکترای مدیریت استراتژیک است، ارزشها را بنیان کار شرکت می‌داند. او معتقد است دانش فنی کارکنان و کار تیمی اصلی‌ترین مزایای رقابتی شرکت محسوب می‌شوند.
او برنامهFit 4 More را برای رشد شرکت دنبال می کند که بر چهارعامل عملکرد، تعالی عملیاتی، تعالی افراد و مسئولیت‌پذیری شرکت تکیه دارد. این برنامه اهداف روشن را تنظیم کرده است و شاخصهای مورد نیاز برای شتاب بخشیدن به تجدید استراتژی شرکت را جهت رشد پایدار تعریف می کند. این برنامه یک رویکرد جامع به بهبود بهره‌وری و ارزش در شرکت است.
آینده
شرکت، نقشه و سناریوی آینده را در برنامه افق ۲۰۲۰ تعریف کرده است. براساس یک تحقیق مفصل انجام شده، شرکت آنچه در ۱۳ سال آینده در حوزه‌های اقتصاد، سیاسی، فناوری و اجتماعی انتظار وقوع دارد، پیش‌بینی کرده است. شرکت با رویکرد «تصاویر آینده» نگاهی ۱۰ ساله، ۲۰ ساله و ۳۰ ساله به آینده دارد. هدف، عبارت است از تعیین فناوریهای پیش رو و نیازهای آتی مصرف‌کننده برای کشف امکانات کسب و کار جدید در حوزه‌های انرژی، اتوماسیون، مواد، سلامت و بهداشت، اطلاعات و ارتباطات، حمل ونقل و خدمات.
















دورمچم به جای ساعت یکنوار مشکی بستم
تا همه بفهمن من از همه هر چه زمانو متعلق به زمان است بیزارم
من هم روزی قلبی داشتم
که توسط مردمانی ازمیان شما شکست و شکست تا سنگی شد
واکنون روزگاریست که شیطان فریاد میزند..
انسان پیدا کنید سجده خواهم کرد...


=====ஜ۩۞۩ஜ=====

19-12-1391 01:04 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  مشکلات مدیریت برند در شرکت جنرال موتورز Friga 0 164 19-12-1391 01:36 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  مدیریت محصولات در شرکت p&g ( پراکتر اند گمبل ) Friga 0 130 19-12-1391 01:35 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  چالشهای تولید محصول در کلاس جهانی Friga 0 168 19-12-1391 01:31 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  استاندارد تولید در سطح جهانی Friga 0 163 19-12-1391 01:30 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga
  ساخت در کلاس جهانی از دیدگاه مشتری Friga 0 162 19-12-1391 01:29 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان