اصول و روشهای حرکت کردن در کوهنوری - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

اصول و روشهای حرکت کردن در کوهنوری
زمان کنونی: 14-09-1395،07:21 ق.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: pajhan
آخرین ارسال: pajhan
پاسخ: 1
بازدید: 170

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: اصول و روشهای حرکت کردن در کوهنوری
ارسال: #1
اصول و روشهای حرکت کردن در کوهنوری
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
آخرین ویرایش در 11-11-1391 03:05 ق.ظ توسط Friga
اصول حرکت هنگام كوهنوردی بايد انرژی خود را به گونه ای تقسيم نماييم تا كمتر خسته شويم. تند راه رفتن در سربالايی ها به ويژه در كسانی كه فاقد آمادگی جسمانی لازم اند يا اين كه كوله پشتی سنگينی با خود به همراه دارند، نه تنها باعث تنگی نفس خواهد شد بلكه مصرف انرژی بيشتری را می طلبد اگر اين عمل ادامه يابد، شخص كوهنورد به اصطلاح «خواهد بريد» بيشتر كسانی كه در كوه می بُرند آن هايی هستند كه انرژی خود را به خوبی تقسيم ننموده اند.
طول قدم يک كوهنوردی بايد با در نظرگرفتن قد و عوامل ديگری همچون شيب مسير تنظيم شود. در مكان های تقريباً تخت كه شيب اندكی دارد، می توان قدم های بلندتری برداشت. ولی در سربالايی و مكان های پرشيب بايد فاصله قدم ها را كوتاه تر گرفت تا خستگی به كمترين ميزان خود رسد.هنگام راهپيمايی بايد تمام سطح پا را روی زمين گذاشت. اما در بعضی از سربالايی ها می توان فقط از قسمت جلويی پا نيز استفاده كرد.
يكی از نكات بسيار مهم در كوهپيمايی، تنفس صحيح هنگام صعود و فرود است. زيرا كه با تنفس صحيح، اكسيژن كافی به بدن خواهد رسيد. به خصوص كه در ارتفاعات به دليل كم شدن ميزان تراكم اكسيژن هوا، بدن نياز به صرف انرژی بيشتری برای كسب اكسيژن مورد نياز خود دارد هنگام دم می توان هم از بينی و هم از دهان استفاده نمود( با نسبت حدوداً 70 به 30 درصد) استفاده صرف از بينی با توجه به تمام مزايای آن، به دليل حجم هوای ورودی كمتر گاهی اوقات امكان پذير نيست.
هنگام بازدم بايد هوای درون ريه ها را محكم از دهان خارج كرد ( بازدم قوی ) تا بتوان از حجم هوای مرده داخل ريه ها تا حد امكان كاست و هوای پراكسيژن را جايگزين آن نمود.تعداد دفعات دم و بازدم، به عواملی چون ارتفاع، آمادگی جسمانی، شيب مسير، طول قدم ها، حجم ريوی، ميزان گازهای آلاينده موجود در هوا، دمای هوا، ميزان تعريق و تعرق، ميزان رطوبت هوا و در نهايت نحوه قرارگيری سر و گردن بستگی دارد.معمولاً نمی توان مدت زمان طی يک مسير معين را با دقت كامل تعيين كرد.
اما روش هايی وجود دارد كه می توان با استفاده از آن ها اين زمان را با دقت قابل قبولی به دست آورد. يكی از روش ها به قانون نای اسميت (Naismith’s Rule) معروف است. با استفاده از اين قانون و داشتن نقشه های بزرگ مقياس ( مقياس 5000/1 يا بزرگتر) می توانيم قبل از انجام يک برنامه تقريب خوبی برای زمان انجام آن برنامه به دست آوريم. بايد عادت نماييم تا بعد از حدود 2 ساعت كوهپيمايی مداوم حدود 10 تا 15 دقيقه استراحت كنيم تا بدن مان بتواند خود را برای فعاليت بعدی آماده كند.
قانون نای اسمیت (Naismith’s Rule) :قانون نای اسمیت برای تخمین زمان انجام یک برنامه :برای هر 5 کیلومتر راهپیمائی در مسیر های تخت و ساده 1 ساعت در نظر می گیریم .برای هر 3 کیلو متر راهپیمائی در شیب هائی که شما را به تقلا وا می دارد ، 1 ساعت در نظر می گیریم .برای هر 1 کیلو متر مسیر ناهموار ، بوته زار انبوه ، برف نرم ، شن زار 1 ساعت در نظر می گیریم .به ازای هر 500 متر افزایش ارتفاع ، یک ساعت به زمان کل اضافه می کنیم .به ازای هر 1000 متر کاهش ارتفاع ، یک ساعت به زمان کل اضافه می کنیم .در مجموع به ازای هر 5 ساعت نیز 1 ساعت اضافی برای اوقات تلف شده و استراحت در نظر می گیریم .در موقع عبور از سطوح شيب دار بايد عمود بر سطح حركت نماييم. در اين حالت بايد پاها را نيز عمود برسطح افق قرار داد.
[عکس: 1.gif]
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
11-11-1391 02:10 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول کوهنوردی صحیح malijoon 0 217 26-01-1392 10:43 ب.ظ
آخرین ارسال: malijoon

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان