اسرار تجاري و نحوه‌ي حمايت از آن - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

اسرار تجاري و نحوه‌ي حمايت از آن
زمان کنونی: 20-09-1395،10:00 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: moderator
آخرین ارسال: moderator
پاسخ: 1
بازدید: 464

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: اسرار تجاري و نحوه‌ي حمايت از آن
ارسال: #1
اسرار تجاري و نحوه‌ي حمايت از آن
پست‌ها: 1,456
تاریخ عضویت: 22 اردیبهشت 1390
اعتبار: 36
حالت من: Ghafelgir
فصل اول
اسرار تجاري و نحوه حمايت از آن

مقدمه :
واژه‌ي اسرار تجاري که در فعاليت هاي صنعتي و تجاري داراي نقش مهمي است، اغلب به عنوان اطلاعات محرمانه‌اي مورد تعريف واقع مي شود.
تعريف و طبقه بندي اشکال مختلف اطلاعات محرمانه به عنوان اسرار تجاري داراي اهميت زيادي است. زيرا حمايت از آن بسياري از اوقات بستگي به اين تعريف دارد. آن چيزي که اسرار تجاري را محرمانه مي گرداند، اين واقعيت است که مالک اين اسرار در حقيقت از مغز خود استفاده و بهره برداري کرده است و حمايت از اين اسرار پاداش اين بهره برداري است.
اسرار تجاري داراي جنبه هايي است که آن را از ساير انواع مالکيت‌هاي معنوي متمايز مي‌سازد. از جمله اينکه : اسرار تجاري اطلاعات ارزشمندي است که چنانچه افشا شده و مالک آن را متضرر سازد ، افشا کننده مسئول خواهد بود.
همچنين اسرار تجاري اطلاعاتي است که در زمينه‌ي تجاري مورد استفاده واقع مي شود و صاحب اسرار تجاري بايد پخش و انتشار آن را محدود سازد و يا اينكه حداقل استفاده‌ي غير مجاز را تشويق نكند.
همچنين بر خلاف ساير اشکال مالکيت معنوي از جمله کپي رايت و اختراعات که تا زماني سودمند هستند که مورد استفاده عموم واقع شوند، اسرار تجاري تا زماني تحت حمايت قرار دارند که وارد حوزه‌ي عموم نشوند.
همچنين در حقوق مربوط به اختراعات ، محرمانه يا سري بودن تا پيش از پرکردن تقاضا نامه‌ي ثبت اختراع، حياتي است، چنانچه فردي (مخترعي) خواهان آن باشد که اختراع خود را الي الابد مورد حمايت قرار دهد، مي‌تواند آن را تحت عنوان اسرار تجاري و نه اختراع ثبت كند و اين امر يکي از وجوه تمايز اسرار تجاري است. به هر حال ويژ گي هاي متمايز اسرارتجاري، حمايت خاصي را مي طلبد که در قوانين کشورهاي مختلف جهان و همچنين کنوانسيون‌هاي مهم بين المللي بدان پرداخته شده است.
اين فصل داراي سه گفتار است:
گفتار اول در سه بحث به تعريف اسرار تجاري، معيارهاي تميز و تشخيص آن و تمايز آن از ساير اشکال مالکيت معنوي پرداخته است.
گفتار دوم حقوق و امتيازات مالک اسرار تجاري را بررسي کرده که مبحث اول به جلوگيري از تجاوز و استفاده‌ي بدون مجوز و مبحث دوم به حق انتقال اسرار تجاري به ديگران تخصيص يافته است.
گفتار سوم نيز در سه مبحث به نحوه‌ي حمايت از اسرار تجاري پرداخته است:
مبحث اول : راه کارهاي حمايت از اسرارتجاري
مبحث دوم : موافقتنامه و قرارداد عدم افشا
مبحث سوم : طول مدت حمايت از اسرار تجاري

گفتار اول - اسرارتجاري چيست؟
مبحث اول - تعريف اسرار تجاري
اسرار تجاري هرنوع اطلاعات ارزشمندي است که داراي ارزش مستقل اقتصادي باشد، بدون آن که در نزد عموم مورد شناسايي واقع شده باشد و يا اينكه به سختي قابل شناسايي و تعيين باشد.
اسرارتجاري شامل هرنوع فرمول ، الگو، نظريه و گردآوري اطلاعاتي است که داراي دو خصيصه‌ي مشترک هستند:
1) اين اطلاعات به صاحب خود امتياز رقابتي در بازارهاي تجاري اعطا كرده و تاجر با استفاده از اين اطلاعات مي تواند در عرصه‌ي رقابت تجاري وزنه را به نفع خود سنگين‌تر کند.
2) از آنجايي‌که اين اطلاعات ممکن است همواره مورد تهديد واقع شوند، فلذا بايد اقداماتي از سوي صاحب اين اسرار صورت گيرد تا از نشر اين اطلاعات نزد عموم و يا رقباي تجاري جلوگيري كند. خواه دستيابي آن‌ها از طرق صحيح باشد و خواه غير صحيح مانند سرقت . بنابراين بخش مهمي از حمايت اين اسرار را خود صاحب اسرار و اطلاعات برعهده دارد.
اسرار تجاري در واقع از اطلاعات تکنيکي ارزشمندي حمايت مي‌كند که تحت ساير اشکال حقوق مالکيت معنوي قابل حمايت نيستند مانند فرمول شيميايي توليد نوشابه‌ي کوکا کولا .
به طور کلي استفاده‌اي که شخص تاجر يا شرکت تجاري از اسرار تجاري به عمل مي آورد، به قرار زير است:
الف) اسرار تجاري از ايده و نظرياتي که به تاجر امتياز تجارتي اعطا مي‌کند، و بدين وسيله شرکت يا خود شخص تاجر را قادر مي سازد تا از رقباي خود پيش بيفتد، حمايت مي‌كند . به عنوان مثال: از نوع جديدي از محصولات يا يک سايت کامپيوتري.
ب) با حمايت از اسرار تجاري، تاجر مي‌تواند رقباي خود را از دستيابي به نحوه‌ي کارکرد با خصوصيات تکنيکي محصولات يا خدمات خود، باز دارد.
ج) اسرار تجاري از اطلاعات ارزشمند تاجر مانند: طرح‌هاي تجاري، قيمت‌ها و هزينه‌ها، اطلاعات و فهرست‌هاي مشتريان و همچنين طرح ايجاد و خط توليد جديد حمايت مي‌كند.
د) اسرار تجاري از اطلاعاتي که تاجر و يا محقق در خلال دوره هاي تحقيقات خود کسب کرده است حمايت مي‌كند. به طور مثال: از نتايج تحقيقي که مشخص مي کند که نوع جديدي از داروها مؤثر و يا غير مؤثر هستند.
در آخر اين مبحث لازم است به نمونه هاي ديگري از اسرار تجاري اشاره كنيم:
روش‌هاي نقشه برداري، متدهاي بازرسي، دستور العمل‌ها، اختراع جديد بدون آنکه هنوز تقاضاي ثبت آن شده باشد، استراتژي‌هاي بازار، تکنيک‌هاي توليد و مجموعه دستورات کامپيوتري.
مبحث دوم- معيارهاي تعيين و تشخيص اسرار تجاري: پر واضح است که ما نمي توانيم هرگونه اطلاعاتي را جزو اسرار تجاري محسوب کنيم و بنابراين بايد تشخيص دهيم که آيا برخياطلاعات جزو اسرارتجاري هستند يا خير.
بدين منظور معيارهاي تشخيصي براي تبيين اين امر وجود دارند:
1) اطلاعاتي را که ما مي توانيم اسرار تجاري بخوانيم، نبايد به آساني توسط عموم قابل شناسايي و يا تعيين باشد. البته نکته اي را که بايد در اينجا به آن اشاره کرد اين است که اين عدم دستيابي آسان در مواردي معيار است که توسل از طرق مناسب و با ابزار صحيح صورت گيرد،در غير اين صورت از راه‌هاي غير صحيح حتي به ايمن ترين اسرار تجاري نيز مي‌توان دست يافت.
2) اين اطلاعات بايد صرف نظر از سري بودن‌شان داراي ارزش اقتصادي مستقل نيز باشند و در بازار بتوانند به عنوان يک معيار تعيين کننده مطرح باشند، در غير اين صورت اطلاعاتي که داراي ارزش اقتصادي مستقل نيستند نمي توانند به عنوان اسرارتجاري مورد حمايت قرار گيرند.
3) باتوجه به شرايط و اوضاع و احوال خاص، صاحب اسرار تجاري بايد کوشش‌ها و اقدامات معقولي براي حفظ و حمايت از سري بودن اين اطلاعات به عمل آورد بنابراين اطلاعاتي که توسط رقباي تجاري مورد شناسايي واقع شده اند و آن‌ها نيز از طرق صحيح بدان‌ها دست يافته اند، نمي توانند به عنوان اسرار تجاري مطرح باشند.
به عنوان مثال: چنانچه توليد کننده‌اي براي توليد محصولات خود با يک شرکت توليدي وارد مذاکره شود و در اطلاعات آن‌ها سهيم شود و قرار داد عدم افشا نيز منعقد کنند، اما اين اطلاعات توسط رقباي آن‌ها نيز شناسايي شده باشند، اطلاعات آن‌ها را نمي توان تحت عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرارداد بلکه تنها شايد بتوان تحت حقوق قراردادها از اين اطلاعات حمايت كرد.
از طرف ديگر چنانچه اطلاعات سري، بدون آن که قرارداد عدم افشا وجود داشته باشد، فاش گردند، ما نمي توانيم اين اطلاعات را تحت عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرار دهيم.
بنابراين يکي از مهم ترين معيارهاي تبيين و تشخيص اسرارتجاري ، پيش بيني‌ها و اقدامات مؤثري است که توسط تاجر صورت مي‌گيرد. همچنين هزينه هايي که تاجر براي حفظ و توسعه‌ي اطلاعات به صرف مي‌كند، در امر تشخيص به ما کمک مي‌كند. از سوي ديگر، زمان و هزينه هايي که بايد توسط ديگران صرف شود تا بتوانند به اين اطلاعات از طرق صحيح دست يابند و يا مشابه اين اطلاعات را پيدا کنند، به عنوان يک معيار تشخيص مطرح است.
مبحث سوم - تمايز اسرار تجاري از ساير اشکال مالکيت معنوي
اسرار تجاري با ساير اشکال مالکيت معنوي همچون اختراعات، علايم تجاري و کپي رايت داراي تفاوت‌هايي هستند که مهمترين آن‌ها اين است که اسرارتجاري توسط هيچ نهادي مورد ثبت و ضبط واقع نشده و تنها با محرمانه نگاه داشتن آن مورد حمايت قرار مي گيرند.
اما آنچه که مهم است اين است که شايد يک موضوع را بتوان به طور مثال هم به عنوان اختراع و هم به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرارداد. بنابراين وجوه تمايز اين‌ موارد را در اين مبحث مورد مطالعه قرار مي دهيم.
الف ) اختراعات 1
يک موضوع را نمي‌توان هم به عنوان اختراع و هم به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرار داد و اين‌ دو امر کاملاً در مقابل يكديگر قرار دارند. ثبت اختراع به صاحب آن حقوقي را واگذار مي کند که از ساخت، استفاده و فروش آن توسط اشخاص ثالث جلوگيري به عمل مي آورد. آن چيزي که اسرار تجاري فاقد آن است اين است که يک اختراع به محض آن‌که منتشر شود تمامي جهانيان از آن مطلع مي‌شوند. بنابراين هيچ چيزي در يک اختراع منتشر شده وجود ندارد که به عنوان سر تجاري مورد حمايت قرار گيرد. البته هر اختراعي تا قبل از انتشار به عنوان يک سر تجاري مورد حمايت قرار مي گيرد و هيچ کس حق افشاي اطلاعات راجع به آن را ندارد. زيرا هميشه امکان عدم انتشار يک اختراع وجود دارد.
اينکه يک چيز به عنوان اختراع مورد ثبت واقع شود يا تحت عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرار گيرد، به انتخاب خود شخص بستگي دارد، اما بايد اشاره کرد که ميزان ضريب امنيتي ثبت اختراع بيش از حمايت از آن به عنوان سر تجاري است، زيرا هر گونه اطلاعاتي که متعاقباً توسط افراد ديگر تحصيل شود و هر نوع اختراع ديگري که به وقوع بپيوندد، به حقوق صاحب اختراع ثبت شده خللي وارد نمي‌کند، اما چنانچه اين احتمال داده شود که اشخاص ديگر هيچ‌گاه نمي‌توانند به اسرار تجاري و اطلاعات او از طرق صحيح دست يابند، بهتر است که اين اطلاعات تحت عنوان اسرار تجاري مورد حمايت واقع شوند.
به عنوان مثال: فرمول نوشابه‌ي کوکا کولا در طول 100 سال گسترش يافته اما هنوز يک سر تجاري محسوب مي شود و اين در حالي است که مدت اعتبار ثبت اختراع محدود است، چنانچه فرمول نوشابه‌ي کوکاکولا به عنوان اختراع ثبت مي‌گشت، حمايت از آن مدت‌ها بود که پايان پذيرفته بود.
ب ) کپي رايت
بر خلاف اختراعات، موضوعاتي که مي توانند تحت حق کپي رايت مورد حمايت قراگيرند، به خصوص نرم افزارهاي کامپيوتري را نيز مي توان به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرارداد و در اين موارد، حمايت دو تايي و دو نوعي وجود دارد. بنابراين بر خلاف ساير اشکال مالکيت معنوي، حق مورد کپي رايت را تحت اسرار تجاري نيز مي توان مورد حمايت قرارداد.
اما از طرف ديگر موضوعاتي وجود دارند که به موجب کپي رايت قابل حمايت نيستند، اما آن‌ها را مي توان به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت قرارداد.
در نتيجه شخصي که حق کپي رايت را کسب مي کند و از طرف ديگر مايل به افشاي آن نيست، نمي تواند از هر دو حق استفاده کند. به عنوان نمونه: چنانچه شخصي يک برنامه کامپيوتري را ايجاد کند، خود برنامه را مي تواند تحت کپي رايت و دستورات برنامه ريزي را تحت اسرار تجاري مورد حمايت قراردهد.
ج) علايم تجاري
علايم تجاري و اسرار تجاري به طور ذاتي در مقابل يکديگر قرار داشته و کاملاً از يكديگر متمايز هستند. چرا که هدف از علايم تجاري، افزايش شناسايي معرفي کنندگان از يک شرکت خاص و محصولي خاص و هدف از اسرار تجاري حفظ يک سري اطلاعات از حيطه‌ي بازار و رقبا است.
بنابراين هدف از حقوق مربوط به علايم تجاري، ورود آن به قلمرو بازار است، در حالي‌که حمايت تحت عنوان اسرار تجاري به منظور خروج اطلاعات از محدوده‌ي بازار است.

گفتار دوم - حقوق و امتيازات مالک اسرار تجاري
مبحث اول - جلوگيري از تجاوز و استفاده‌ي بدون مجوز
يکي از مهمترين حقوقي که اسرار تجاري به صاحب خود اعطا مي کند آن است که وي مي‌تواند ديگران را از کپي، استفاده و منفعت بردن بدون مجوز از اسرار تجاري خود منع کند.
به طور کلي صاحبان اسرار تجاري از استفاده هاي غير مجاز افراد زير مي توانند جلوگيري به عمل آورند:
1- افرادي که طبق قرارداد کار منعقد با تاجر يا شرکت تجاري، تعهد به عدم افشاي اطلاعات دارند که اين امر شامل حال کارمنداني مي‌شود که با انعقاد قرارداد کار، متعهد به حفظ اطلاعات سري شده اند و در واقع، نتيجه‌ي انعقاد قرارداد کار بين کارمند و کارفرما تعهد ضمني کارمند به حفظ اطلاعات است بدون آن که قرارداد عدم افشاي اطلاعات به طور جداگانه منعقد شده باشد.
2- افرادي که با توسل به ابزار غير مجاز و نامناسب به اطلاعات سري دست مي يابند، که اين طرق غير صحيح و وسايل متقلبانه شامل سرقت، جاسوسي‌هاي صنعتي و ارتشا هستند.
3- افرادي که عالماً و عامداً اسرار تجاري را از طريق افرادي که حق افشاي اطلاعات را ندارند کسب مي‌كنند.
4- افرادي که به طور تصادفي يا در اثر اشتباه به اطلاعات سري دست يافته اند، در حالي که مي‌دانسته‌اند که اين اطلاعات تحت عنوان اسرار تجاري تحت حمايت قرار داشته‌اند.
5- افرادي که به موجب انعقاد قرارداد عدم افشاي اطلاعات، ملزم به حفظ اطلاعات و عدم افشاي آن‌ها بدون اجازه‌ي صاحب اسرار تجاري هستند. بيشتر در مورد شرکت‌هاي بزرگ و همچنين کارمندان سطح بالا، چنين قراردادي منعقد مي شود چرا که اين قرارداد کاملاً تصريح مي‌كند که اطلاعات محرمانه‌ي شرکت لزوماً بايد به طور سري حفظ شوند.
البته در اينجا لازم به ذکر است که دسته‌اي از افراد هستند که ما نمي‌توانيم آن‌ها را از به دست آوردن اسرار تجاري باز داريم، و آن‌ها افرادي هستند که به طور مستقيم و به شيوه هاي صحيح و درست و بدون نقض هر گونه قراردادي، به اطلاعات دست يافته و ما نمي توانيم مانع آن‌ها شويم.
پس همانطور که در بالا اشاره شد به طور کلي از دو طريق حقوق صاحب اسرار تجاري قابل نقض است:
الف ) سرقت اطلاعات
ب ) نقض قرارداد محرمانه
سرقت اطلاعات که مي تواند جاسوسي صنعتي را نيز شامل شود ممکن است از طريق الگوهاي جاسوسي و يا به شيوه‌اي جديدتر و از طريق سرقت داده هاي کامپيوتري صورت پذيرد.
اما در مورد دوم يعني نقض قرارداد محرمانه، تعهد به حفظ اطلاعات مي تواند به طور ضمني و از طريق قرارداد کار بين کارمند و شرکت تجاري به نحوي باشد که کارمند حق عدم افشاي اطلاعاتي را که بر خلاف منافع شرکت است، نداشته باشد. همچنين اين تعهد مي تواند صريحاً و از طريق انعقاد قرارداد عدم افشاي اسرار همانطور که قبلاً اشاره شد صورت گيرد.
اما در اينجا لازم است در مورد طرق از بين رفتن اسرار تجاري توضيحاتي داد. يک قاعده‌ي کلي در اين مورد وجود دارد که طبق آن معمولاً حقوق اسرار تجاري زماني از بين مي رود که سري بودن خود را از دست بدهد و اين امر از طرق زير تحقق مي پذيرد:
1- با انتشار اسرار تجاري
2- با ثبت اختراعي که موجب افشاي اسرار مي شود.
3- عدم پيش بيني‌هاي لازم در جهت حمايت و حفظ اسرار 1

مبحث دوم : حق انتقال اسرار تجاري به ديگران :
يکي از مشخصه هاي بارز انواع مالکيت‌هاي معنوي از قبيل اختراعات، علايم تجاري و کپي رايت، قابليت انتقال آن‌ها است. به عنوان مثال: صاحب اثر ادبي و يا هنري مي تواند با دادن مجوز به اشخاص ثالث حقوق مادي خود را به آن‌ها منتقل کند.
نکته‌ي قابل ذکر آن است که در مورد انواع مالکيت معنوي تنها حقوق مادي قابل انتقال هستند و حقوق معنوي مالک به هيچ عنوان قابليت انتقال را ندارند.
اسرارتجاري نيز از انواع مالکيت معنوي محسوب شده و از اين قاعده مستثني نيست، بنابراين صاحب اسرار تجاري مي تواند از طريق صدور مجوز، اين اسرار را به ديگري انتقال دهد. شرايط مجوز و انتقال از جمله مدت انتقال، مبلغ قراردادي و شروط قرارداد را طرفين ضمن قرارداد خود مشخص و تبيين مي‌كنند. بديهي است که تنها مالک اسرار تجاري و قايم مقام او حق اين انتقال را دارند و حتي شخص منتقل اليه نيز فاقد اين حق و اختيار است.
گفتار سوم - نحوه‌ي حمايت از اسرار تجاري
مبحث اول - راه کارهاي حمايت از اسرار تجاري
در پاسخ به اين سؤال که چگونه مي توان يک سري اطلاعات ارزشمند را به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت و محافظت قرارداد بايد گفت : تنها از طريق سري نگاه داشتن آن.
بر خلاف ساير اشکال مالکيت معنوي براي حمايت از اين نوع حقوق، هيچ تشريفات و هيچ فرم و اداره‌ي ثبتي براي ثبت اين اسرار وجود ندارد و تا زماني که صاحب اسرار اقدامات معقول و پيش‌بيني‌هاي لازم را براي حفظ اطلاعات به نحو سري، انجام دهد، اين اسرار محرمانه باقي مانده و داراي ارزش اقتصادي و تجاري هستند. بنابراين در اين نوع حقوق نقش صاحب و مالک حق بسيار تعيين کننده و مهم است.
تکنيک‌هايي جهت حفظ اسرار تجاري وجود دارند که به قرار ذيل هستند:
2) انعقاد قراداد عدم افشاي اسرار، هرچند که در مورد کارمنداني که در هر صورت موظف به حفظ اسرار تجاري شرکت کارفرماي خود هستند، انعقاد چنين قراردادي چندان ضروري نيست.
3) ايجاد امنيت فيزيکي و معقول با توجه به شرايط خاص هر مورد
به طور مثال: بايگاني صحيح و دور از دسترس نگاه داشتن اطلاعات و تعبيه‌ي سيستم هاي محافظتي مناسب مي تواند در حفظ اين اسرار به صاحب آن و يا شرکت و کمپاني دارنده‌ي اسرار کمک كند. به عنوان نمونه: فرمول نوشابه‌ي کوکاکولا ( که شايد از مهمترين فرمول‌هاي اسرار تجاري باشد) لاک و مهر و موم شده در بانکي واقع در آتلانتا است که تنها با دستور خاص مدير کل شرکت کوکا کولا باز مي شود و تا به حال تنها دو کارمند اين شرکت به طور هم زمان از اين فرمول اطلاع يافته‌اند . به همين دليل نيز هنوز پس از سال‌ها، فرمول اين نوشابه افشا نشده است.
البته خوشبختانه اين گونه حمايت‌هاي خيلي شديد، استثنايي بوده و به ندرت ضرورت پيدا مي‌كنند. گرچه بايد اقداماتي معقول باتوجه به نوع اسرار تجاري در حفظ اين اسرار صورت پذيرد، در حفظ اين اسرار نيازي به مسلح کردن شرکت نيست . همانطور که پيش از اين نيز اشاره شد، با روش‌هايي از جمله: نشان دار کردن اسناد به عنوان محرمانه و به دست آوردن امنيت اطلاعات کامپيوتري، اين امر امکانپذير است، اما به هرحال بهترين روش براي حفظ اسرار انعقاد قرارداد عدم افشا و مزيت آن نيز از اين قرار است که چنانچه در دادگاه اختلاف و دعوايي با موضوع افشاي اين اسرار مطرح باشد، صاحب اسرار بايد دو امر را به اثبات رساند:
1) سري بودن اطلاعات
2) دست يابي خوانده به اين اطلاعات از طرق نامشروع و با توسل به ابزار غير مجاز
اما در صورت وجود چنين قراردادي، خواهان، بي نياز از اثبات اين دو امر است. چرا که صرف انعقاد قرارداد عدم افشا، مبين سري بودن اطلاعات و نقض آن نيز يک نوع روش نامشروع محسوب مي‌شود .
مبحث دوم - موافقتنامه و قرارداد عدم افشا
در مباحث قبلي اشاراتي به اين موافقتنامه صورت گرفته است. موافقتنامه‌ي عدم افشا که اغلب 1 NDA ناميده مي شود قراردادي است که به موجب آن طرفين تعهد مي کنند تا اطلاعات سري را حفظ کرده و از افشاي آن‌ها خودداري كنند . بنابراين چنانچه فردي قرارداد خود را نقض کند، طرف قرارداد مي تواند او را از نقض قرارداد و افشاي بيشتر اسرار بر حذر داشته و همچنين خسارات وارده بر خود را از دادگاه تقاضا كند.
انواع مختلف اسرار تجاري را باتوسل به انعقاد اين نوع قرارداد مي توان مورد حمايت قرارداد. به عنوان مثال: با استفاده از قرارداد عدم افشا مي توان ديگري را از افشاي طرح‌هاي اختراع يا ايده هاي ايجاد يک سايت کامپيوتري جديد يا برنامه هاي کامپيوتري بازداشت.
استفاده از قرارداد عدم افشا، در سطح بالايي در بين شرکت‌هاي بزرگ به خصوص شرکت‌هاي اينترنتي و کامپيوتري مورد استفاده قرار مي گيرد . به طور مثال: مؤسس سايت معروف Hotmail براي آن که مطمئن باشد ديگران اسرار تجاري او را در رابطه با تأسيس و راه اندازي اين سايت افشا نخواهند کرد، با کارمندان ، دوستان و همکاران خود در طي 2 سال بيش از چهارصد قرارداد عدم افشا انعقاد نمود.
به هرحال، هدف، استفاده از قراردادهاي معروف به NDA نيست بلکه هدف از انعقاد اين قراردادها ايجاد يک رابطه‌ي محرمانه بين طرفين است که يکي از آن‌ها صاحب اسرار تجاري و ديگري کسي است که موظف به عدم افشاي اين اسرار است. بنابراين تنها اشخاصي که رابطه‌اي محرمانه دارند، از نظر قانوني ملزم به حفظ اطلاعات سري هستند . از لحاظ نحوه‌ي انعقاد قرارداد بنابر اصل شناخته شده‌ي آزادي قراردادها که هم بر ماهيت و هم بر شکل قراردادها و نحوه‌ي انعقاد آن‌ها حاکم است، اين نوع قراردادها را مي‌توان به طور شفاهي و يا حتي به طور ضمني منعقد کرده و يا از طريق رفتار طرفين استنباط کرد، اما تجار و شرکت‌هاي تجاري کمتري حاضر به انعقاد اين قرارداد به نحو شفاهي هستند و اغلب، اين قرارداد را به نحو مکتوب منعقد مي‌كنند، چرا که اثبات قرارداد شفاهي به خصوص در اين مورد با توجه به لزوم اثبات سري بودن اطلاعات، مشکل و دشوار است.
قراردادهاي عدم افشا به دو دسته تقسيم مي شوند: 1) قرارداد هاي دو جانبه 2) قراردادهاي يک جانبه
قراردادهاي دو جانبه آن‌هايي هستند که طرفين به نحو متقابل اطلاعات محرمانه را معامله کرده و متقابلاً در مورد عدم افشاي اطلاعات متعهد مي گردند. به طور مثال ممکن است يکي از طرفين قرارداد اطلاعاتي را به شرکت واگذار کند و در مقابل متعهد به حفظ اسرارتجاري شرکت در مورد استراتژي هاي بازار آن‌ها شود.
اما قراردادهاي يک جانبه زماني مورد استفاده واقع مي شوند که تنها يکي از طرفين متعهد به عدم افشا باشد و اين زماني مطرح است که طرفين هردو داراي اطلاعات سري تجاري نيستند، بنابراين تعهد کاملاً يک جانبه است.
مسأله‌اي که در آخر بايد ذکر شود، تعيين طول مدت تعهد ناشي از قراردادها است. طرفين قرارداد بايد اين زمان را در قرار داد خود مشخص سازند. يکي از موضوعات مورد بحث در انعقاد اين‌گونه قراردادها، تعيين زمان تعهد است. شرکت‌ها و تجار خواستار نامحدود بودن اين زمان و اشخاص طرف مقابل خواهان محدوديت آن هستند. به هرحال برخي از قراردادها هيچ محدوده‌ي زماني ندارند و نامحدود هستند، اما در مقابل برخي ديگر از اين نوع قراردادها داراي محدوده‌ي زماني هستند که باز هم اين محدوده زماني به استراتژي بازار ، قدرت رقباي تجاري و پيشرفت علوم و فنون بستگي دارد.
مبحث سوم- طول مدت حمايت از اسرار تجاري :
در پاسخ به اين سؤال که طول دوره حمايت از اسرار تجاري به چه ميزاني است، بايد گفت برخلاف ساير اشکال مالکيت معنوي که داراي زمان مشخصي از حمايت هستند به طور مثال کپي رايت و حمايت از حق مولف و مصنف که در کشورهاي مختلف داراي محدوده‌ي زماني براي حمايت، مثلاً از 30 تا 50 سال هستند، اسرار تجاري محدوده زماني معيني ندارند و اين اسرار تا زماني مورد حمايت قرار دارند که شايسته‌ي تعريف اسرار تجاري باشند، يعني تا زماني مي توان اين اسرار را مورد حمايت قرارداد که به عنوان اسرار تجاري، ويژگي‌ها و خصوصيات کامل آن را داشته باشند که اين دوره مي‌تواند تا ماه‌ها ، سال‌ها و يا حتي دهه‌هاي متمادي به طول انجامد، همانطور که قبلاً هم اشاره شد نقش صاحب اسرار تجاري در حفظ اين اسرار بسيار تعيين کننده است و با اقدامات و پيش بيني‌هاي لازم مي‌تواند طول دوره‌ي حمايت را افزايش دهد چرا که به محض اينکه اسرار تجاري توسط عموم قابل دسترسي شود، اين حمايت پايان مي پذيرد . بنابراين، تاجر با اقدامات مؤثري مي تواند موقعيت تجاري و مزيت‌هايي را که اين اسرار به موقعيت او در بازارهاي داخلي و خارجي مي بخشند ، تثبيت کند.

فصل دوم
مطالعه تطبيقي حمايت از اسرار تجاري در سطح بين المللي
مقدمه :
پيشينه‌ي حمايت از اسرار تجاري به کشورهاي داراي حقوق کامن لا باز مي گردد و در اين بين کشورهاي آمريکا و انگليس پيشرو کليه کشورهاي بزرگ صنعتي جهان هستند. بنابراين بسياري از کشورها در تهيه‌ي قوانين خود از اين کشورها الهام گرفته و از قوانين آن‌ها الگو برداري نموده اند و با وجود تفاوت‌ها، يک اصل مهم بين المللي توسط تمام کشورها پذيرفته شده و آن اينکه ارزش اسرار تجاري بر مبناي سري بودن آن است و به محض افشاي آن، ارزش خود را از دست مي دهد، بنابراين حمايت کليدي کشورها حول محور اين مطلب مي چرخد. حمايت از اسرار تجاري در موافقتنامه هاي مختلف بين المللي نيز تا حدودي مورد اقبال واقع شده از جمله در موافقتنامه هاي 1 GATT و 2 Trips .
با اين‌حال هيچ قانون جهاني و بين المللي خاص در رابطه با تعريف اسرار تجاري و يا حتي حمايت از آن وجود ندارد و بر خلاف حقوق مربوط به اختراعات ، کپي رايت و علايم تجاري، هيچ معاهده‌ي بين المللي فراگير در مورد اسرار تجاري وجود ندارد.
اما در کشور ايران متأسفانه اين مسأله مورد مطالعه حقوق‌دانان و قانونگذاران واقع نشده و به قوانين قديمي مربوط به جلوگيري از رقابت نامشروع بسنده شده که البته گام‌هايي در قانون تجارت الکترونيکي برداشته شده که اميد است به ثمر بنشيند.
اين فصل به سه گفتار تقسيم شده است. گفتار اول در دو مبحث به بررسي حمايت از اسرار تجاري در کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه پرداخته و گفتار دوم به بررسي مقررات موجود در موافقتنامه هاي GATT, Trips و گفتار سوم نيز در دو مبحث به بررسي مقررات جزايي و همچنين مواد موجود در قانون تجارت الکترونيکي در حقوق ايران تخصيص يافته است. با اميد به آن‌که مطالعه‌ي تطبيقي راه‌گشايي باشد براي حقوقدانان و صاحبنظران داخلي.
گفتار اول - بررسي تطبيقي حمايت از اسرار تجاري
مبحث اول - کشورهاي توسعه يافته
الف - آمريکا
آمريکا به عنوان بزرگ ترين صادر کننده‌ي تکتولوژي در سطح جهان ، احتياج بيشتري به حمايت فزاينده از اسرار تجاري در سطح استانداردهاي بين المللي دارد. چرا که صرف صدور تکنولوژي براي حمايت از آن کافي نيست، بلکه حفظ تکنولوژي و برتري در زمينه هاي مختلف صنعتي و تجاري است که براي اين کشور در درجه‌ي اول اهميت قراردارد.
1- Trade Related aspects of Intellectual property Rights.
2- General Agreement on Tariffs and Trade.


ايالات متحده آمريکا در بين کليه کشورهاي جهان، بيشترين تقاضا را براي حمايت از اسرار تجاري در مقابل کشورهاي ديگر داشته است و عدم وجود قوانين مدون، پيشرفته و مفيد در کشورهاي ديگر باعث شده که اين نياز در آمريکا بيشتر احساس شود. به همين دليل، آمريکا موضوعات مربوط به حمايت از مالکيت معنوي را سرلوحه‌ي فعاليت‌هاي خود در تجارت بين المللي قرار داده است. به علاوه بسياري از کشورهاي آسيايي در جهت جلوگيري از مجازات‌هايي که آمريکا در قصور ورزيدن اين کشورها در ارايه‌ي حمايت کافي از مالکيت هاي معنوي آمريکايي در مرزهاي خود ، مقرر داشته است، مجبور گشته‌اند قوانين جديدي را ( که اغلب براي اولين بار حمايت از اين نوع مالکيت معنوي را به رسميت شناخته اند) در رابطه با حمايت از حقوق مربوط به حمايت از اسرار تجاري وضع كنند.
با اين وجود در روابط تجاري در اين کشور هنوز شناسايي حقوق مربوط به اسرار تجاري ديرفهم و دشوار است. به همين دليل، حمايت قانوني از اسرار تجاري در اين کشور مي تواند از منابع مختلف حقوقي نشأت گيرد. به عنوان مثال يک دعواي سو استفاده از اسرار تجاري ممکن است بر حقوق قراردادها، رقابت نا عادلانه و حقوق حاکم بر روابط کارگر و کارفرما يا تعهدات اماني استوار گردد. ماهيت خلاف قاعده‌ي حقوق اسرار تجاري اغلب باعث اختلافات و چالش‌هايي براي تجار آمريکايي مي گردد که در پي دستيابي به رسيدگي قضايي خارجي با ورود به بازارهاي بين المللي هستند.
اما ورود حقوق مربوط به حمايت از اسرار تجاري در کشور آمريکا به سال 1977 باز مي گردد.
در اين سال متوليان نوشابه معروف کوکا کولا در نمايندگي خود در کشور هند اعتصاب کردند ، علت اعتصاب آن‌ها حمايت از فرمول سري ساخت اين نوشابه بوده است. در آن هنگام سابقه‌ي نمايندگي کوکاکولا در کشور هند به 25 سال مي رسيد و بازار هند با بيش از 550 ميليون خريدار و استفاده کننده، يکي از سودآورترين بازارهاي اين نوشابه محسوب مي گشت. مشکل اين کارخانه از آنجا ناشي مي شد که قوانين مربوطه‌ي هندوستان در آن زمان مقرر مي داشت که فعاليت تجار و شرکت‌هاي خارجي بايد با شراکت سهامداران و تجار داخلي هند باشد. بنابراين، دولت هند در آن زمان درخواست کرد که يا 60% از سهام کوکاکولا به سهام داران هندي واگذار شده و تکنولوژِي ساخت اين نوشابه براي آن‌ها فاش شود و يا به فعاليت اين کارخانه در کشور هند خاتمه داده شود.
صاحبان کارخانه‌ي نوشابه‌ي کوکاکولا معتقد بودند که فرمول سري ساخت نوشابه يک سر تجاري محسوب مي شود نه تکنولوژي. بنابراين، قابل افشا نيست. اين اختلاف هنگامي پايان پذيرفت که صاحبان اين کارخانه پذيرفتند که با وجود تحمل خسارات هنگفت ، به فعاليت‌هاي خود در اين کشور خاتمه دهند، اما اسرار خود را فاش نكنند.
اين قضيه به خوبي نشان دهنده‌ي خطراتي است که تجار و شرکت‌هاي تجاري را به خصوص آن‌هايي که در زمينه‌ي تجارت بين الملل فعاليت مي کنند، تهديد مي‌كند. آنچه مسلم است آن است که اختلاف مربوط به اسرار تجاري مي توانند از طريق رويه هاي خارجي يا حقوقي که مستقيماً مربوط به مالکيت معنوي نيست، حل و فصل گردند، اما اين امر باعث مي شود تا چالش‌هاي زيادي در اين زمينه به وجود آيد.
در زمينه داخلي، 1 UTSA در سال 1985 توسط کنگره به عنوان اولين قانون مدون حقوقي در زمينه‌ي حمايت از اسرار تجاري در کشور آمريکا و در سطح جهان به تصويب رسيد. ( UTSA) به عنوان مدل و نمونه قانوني است که در اکثر ايالات آمريکا مورد پذيرش واقع شده است. اين قانون در 12 ماده تهيه شده که به خوبي به تعريف اسرار تجاري، نحوه حمايت از آن، مجازات و تضمين اين حقوق پرداخته است .
اما در زمينه‌ي خارجي و منطقه اي، 2 (NAFTA) موافقتنامه اي است که در 17 ماده و در سال 1992 توسط کشورهاي آمريکا، کانادا و مکزيک منعقد شده است.
اين موافقتنامه که در زمينه‌ي تجارت آزاد در ناحيه آمريکاي شمالي منعقد شده است، قوانين اوليه‌ي حمايت از اسرار تجاري را در حقوق آمريکا تشکيل مي هد. (NAFTA ) اسرار تجاري را به عنوان اطلاعاتي که داراي ارزش تجاري بوده و براي عموم شناخته شده نيستند و همچنين اقدامات مناسبي براي حمايت از آن به عمل آمده است، تعريف مي‌كند. طبق اين موافقتنامه، دول عضو بايد اقدامات مناسبي را در حمايت از اسرار تجاري براي جلوگيري از تصاحب و تملک غير مجاز اين اسرار به عمل آورند. در اين موافقتنامه مجازات‌هاي مالي پيش بيني شده است. پس از اين موافقتنامه آمريکا با پيوستن به (GATT ) در سال 1994 قدم ديگري را براي حمايت از اين نوع مالکيت برداشته است. در هرحال امروزه حقوق امريکا جزو کامل ترين حقوق کشورها در حمايت اسرار تجاري است که مي تواند به عنوان نمونه اي مناسب در ساير کشورها مورد استفاده قرار گيرد.

1-Uniform Trade secrets Act
2- North American Free Trade Agreement

ب ) ژاپن
ژاپن، قانون جاري خود را که اولين قانون نيز در زمينه اسرار تجاري است در اول ژوئن سال 1991 تکميل کرده است. پيش از اين تاريخ ، هيچ قانون خاصي که مستقيماً مربوط به حمايت از اسرار تجاري باشد، در اين کشور تدوين نگشته بود. علت اين امر منطبق با زمينه تاريخي ضعيفي است که در اين کشور در حمايت از حقوق مالکيت معنوي وجود داشته، در واقع با مطالعه‌ي گذشته‌ي تاريخي حقوق اين کشور در زمينه‌ي حمايت از مالکيت معنوي به طور کلي مي‌توان علل اين تأخير و نقص را دريافت.
در ژاپن سيستم مالکيت معنوي به نحوي است که اطلاعات و تکنولوژِي‌هاي جديد بايد در رابطه با صنايع مختلف، بلافاصله انتشار يابند. در يک سيستم مالکيت معنوي که هدف آن انتشار اطلاعات است، نبايد از ضعف قانوني حمايت از اسرار تجاري تعجب کرد . دادن مجوز از جانب صاحبان اسرار تجاري و سهيم گشتن در تکنولوژي به عنوان سر تجاري در ژاپن به صورت يک الگو در آمده و حفظ تکنولوژي به عنوان سر تجاري در ژاپن به صورت يک الگو درآمده است و حفظ يک تکنولوژي به عنوان سر تجاري در ژاپن به جز در مورد جلوگيري از دستيابي رقبا به اطلاعات، امري استثنايي و غير معمول است.
اما پيش از سال 1991 هيچ اسرار تجاري به موجب حقوق ژاپن ،مورد حمايت قرار نمي گرفت و در اين مورد تنها به حقوق قراردادها، حقوق اماني و در موارد معدودي نيز حقوق جزا استناد مي شد و راه‌هاي ناهمواري در دستيابي به جبران خسارت ناشي از افشاي اسرار تجاري طبق نظريه‌ي نقض قراردادها بايد طي مي‌شده است که امروز نيز تقريباً همين راه ناهموار همچنان وجود دارد، اگر يک کارمند يا گيرنده‌ي مجاز، اطلاعات سري تجاري را سرقت مي‌كرد، تنها با استناد به نقض قرارداد مي‌شد به طرح دعوا دست يافت، اما در هرحال اشخاص ثالثي که هيچ‌گونه رابطه‌ي قراردادي با صاحب اسرار تجاري نداشتند، هيچگونه مسئوليتي نيز در قبال نقض حقوق اسرار تجاري نداشتند. بنابراين، چنانچه کارمند يا گيرنده‌ي مجاز (اطلاعات)، اسرارتجاري را براي شخص ثالثي مثلاً يک رقيب تجاري فاش كند، هيچ مستند قانوني در جهت تعقيب و اقامه دعوا در برابر اين شخص ثالث وجود نداشته و در برخي موارد تنها با استناد به تئوري‌هاي جرم و شبه جرم امكان جبران خسارات وجود داشته است.
به علاوه، تا پيش از تصويب قانون کنوني، تنها حکمي که توسط محاکم ژاپن در مورد اسرار تجاري صادر مي شد، جلوگيري از انتشار و يا استفاده‌ي بيشتر از اسرار تجاري در نقض قراردادي بود که بر اشخاص ثالث اعمال و اجرا مي‌شده است. در حقوق ژاپن اين نظريه کاملاً جا افتاده که جبران خسارت پولي نمي تواند زيان‌هاي جبران ناپذيري که از نقض و افشاي اطلاعات مالکانه ناشي مي‌شود را جبران كند. بنابراين، نبايد باعث تعجب شود که تنها تعداد معدودي از دعاوي طرح شده در نزد محاکم قابل استماع و پذيرش بوده است. بنابراين، فقدان نصوص قانوني مربوطه در کشور ژاپن که داراي حقوق نوشته بوده و داراي قضاتي است که پايبند به متون قانوني هستند، باعث ضعف دو چندان شده بود، اما سابقه‌ي قانون کنوني اسرار تجاري اين کشور به اصلاحيه‌ي 29 ژوئن 1990 در قانون جلوگيري از رقابت ناعادلانه باز مي گردد. علت اين تغيير و اصلاح به سه عامل بر مي گردد : اول اينکه آمريکا و ساير کشورهاي صنعتي پيوسته به ژاپن در حمايت قوي تر از مالکيت معنوي خود در اين کشور، فشار وارد مي آورند.
دوم اينکه از سال 1990 صنايع ژاپني از تکنولوژي تقليد به خلق تکنولوژي بومي و ايجاد خلاقيت‌ها و ابداعات جديد تغييرشکل يافته است.
و دليل سوم الگوهاي استخدامي در ژاپن بوده‌اند که باعث افزايش اهميت حمايت از اسرار تجاري در ژاپن شده‌اند.
نکته‌ي مهمي که بايد در اين‌جا بدان اشاره شود اين است که قانون اين کشور، راه غير معمولي را در رسيدن به اسرار تجاري طي مي کند . بدين معني که حقوق ژاپن اسرار تجاري را به عنوان حقوق مالکانه‌اي که بتوان در رابطه با آن‌ها عليه ديگران ادعايي را مطرح کرد، مورد شناسايي قرار نداده است. بلکه شش نوع از اعمال نا عادلانه و غير صحيح را در مورد دستيابي، افشا و استفاده از اسرار تجاري که باعث ضرر به صاحب آن مي شود، احصا کرده است.
ضمانت اجرا نيز مجازات جزايي نيست، بلکه جبران خسارت مالي و پوزش عمومي با درج در جرايد که يکي از روش‌هاي معمول در جبران خسارت در کشور ژاپن است، در قانون اين کشور پيش بيني گشته است.
يکي از نقاط ضعف اين قانون اين است که در آن، هيچ مقرره‌ي قانوني در حمايت از اسرار تجاري در طول دادخواهي و رسيدگي، پيش بيني نشده است. به طوري که براي ادعاي سو استفاده از اسرار تجاري، يک تاجر مجبور است که اين اسرار را افشا كند.
اما يکي از نقاط قوت قانون جديد ژاپن ايجاد مسئوليت براي اشخاص ثالث است. طبق اين قانون اشخاص ثالثي که سري بودن اطلاعات تجاري را مي دانسته و يا قصور و غفلت قابل توجهي در چنين عملي مرتکب شده اند، به واسطه افشاي اين اسرار داراي مسئوليت هستند. بنابراين، طبق اين قانون مسئوليت اشخاص ثالث تنها در موارد علم واقعي يا قصور قابل توجه در علم به تملک غير صحيح اسرار تجاري متصور است.
اين قانون جديد با تمام نقاط ضعف خود، قانوني است که به کشور ژاپن به عنوان يکي از کشورهاي قدرتمند صنعتي و تجاري دنيا و همچنين همکاران تجاري اين کشور، مي تواند خدمات شاياني كند.

مبحث سوم - کشورهاي در حال توسعه
الف ) برزيل
برزيل به عنوان يک کشور در حال توسعه اولين قانون مربوط به مالکيت معنوي را در سال 1996 به تصويب رسانده است. اسرار تجاري در اين کشور تحت عنوان جلوگيري از رقابت ناعادلانه و به عنوان زير مجموعه اي از اين قانون، مورد تعريف و حمايت واقع شده است. بنابراين، هيچ قانون مخصوصي در اين کشور براي حمايت از اسرار تجاري تدارک ديده نشده و موادي چند از قانون جلوگيري و ممانعت از رقابت نامشروع، به اسرار تجاري تخصيص داده شده است.
اسرار تجاري در اين قانون به اين نحو تعريف تعريف شده است: "هرگونه علم و آگاهي، اطلاعات يا منبع اطلاعات مفيد در صنايع، تجارت يا خدماتي که مالک و دارنده آن صريحاً تمايل خود را در جهت حمايت از آن ابراز کرده باشد".
قانونگذاران اين کشور در تصويب اين قانون از قانون متحدالشکل ايالات متحده آمريکا وام گرفته و الگو برداري نموده اند. طبق اين قانون اطلاعات تجاري غير سري و هرگونه اطلاعاتي که در حوزه عموم واقع شده است، نمي توانند به عنوان اسرار تجاري مورد حمايت واقع شوند و صاحب اسرار تجاري نيز بايد اقدامات مؤثري را براي حفظ و حمايت از آن‌ها به عمل آورده باشد.
از نکات بارز اين قانون، پيش بيني جبران خسارت پولي و غير پولي است. يعني مالك اسرار تجاري مي تواند عليه شخص يا اشخاصي که بدون مجوز از اسرار تجاري وي بهره برداري، استفاده و يا آن‌ها را افشا کرده اند، دعواي جزايي اقامه كند. خواه با اتکا به رابطه‌ي قراردادي و خواه رابطه‌ي استخدامي.

ب) چين
جمهوري خلق چين، قانون خود را در زمينه جلوگيري از رقابت نامشروع و اسرار تجاري، در اول دسامبر سال 1993 به تصويب رسانده است.
اين اولين قانون چين در زمينه حمايت از اسرار تجاري است. واژه‌ي اسرار تجاري در اين قانون به اين نحو تعريف شده : هرگونه اطلاعات تکنيکي يا مديريتي که براي عموم شناخته شده نبوده و داراي منافع اقتصادي و ارزش عملي نباشد. همچنين شخص ذينفع، اقدامات مقتضي را براي حفظ ماهيت سري اين اطلاعات به کار بسته است.
در اين زمينه ماده 10 اين قانون اعمال زير را ممنوع داشته است:
1) به دست آوردن اسرار تجاري از طريق سرقت، اکراه، تهديد و ابزار غير قانوني
2) افشا، استفاده يا اجازه دادن به ديگران براي استفاده از اسرار تجاري شخص مالک به وسيله‌ي ابزار غير قانوني
3 ) افشا، استفاده يا اجازه دادن به ديگران براي استفاده از اسرار تجاري در نقض يک قرارداد يا تمهيدات تدارک ديده شده توسط شخص مالک .
در قانون اين کشور مسئوليت اشخاص ثالث نيز پيش بيني شده است. بنابراين، اشخاص ثالثي که اسرار تجاري را به دست مي آورند، از آن‌ها استفاده مي کنند و يا آن را افشا مي‌كنند، در حالي که از سري بودن آن‌ها مطلع بوده و داراي مسئوليت و قابل تعقيب هستند. شخص متضرر مي تواند براي جبران خسارت‌هاي وارد بر خود، در دادگاه خلق به اقامه‌ي دعوا بپردازد و چنانچه خسارت‌ها قابل محاسبه و تعيين نباشند، به ميزان منافعي که شخص مسئول از افشاي اسرار کسب کرده است، خسارت مالي تعيين مي گردد.
همچنين طبق اين قانون، مجازاتهاي بازدارنده نيز قابل اعمال هستند. قابل ذکر است که مرکز اداري و اجرايي صنايع و تجارت چين داراي اين اختيار است که براي شخص نقض کننده‌ي اسرار، جبران خسارت مدني را مقرر كند. (ماده 25 قانون مذکور)
از تصميمات اين مرکز اداري مي توان در نزد دادگاه شکايت برد.

ج) هند
هند يکي از کشورهاي آسيايي مهم در امر سرمايه گذاري است، اما در خلال سال‌هاي 1977 تا 1991 و در پي تصويب قانون سرمايه گذاري خارجي، از آنجايي که لازمه‌ي سرمايه گذاري در اين کشور افشاي اسرار تجاري بوده است، بسياري از کشورهاي صنعتي و شرکت‌هاي بزرگ تجاري از جمله کوکاکولا و IBM از سرمايه گذاري در اين کشور خودداري كرده‌اند.
اما از سال 1991 اين امر رو به بهبود گذاشته است. حقوق کشور هند يک حقوق کامن لا و برگرفته از حقوق انگلستان است که حمايت از اسرار تجاري و اطلاعات محرمانه را از سال 1991 با الگو برداري از قانون کشور انگلستان آغاز کرده است.
اسرار و اطلاعات مورد حمايت در اين قانون عبارتند از : فرمول، راه‌کارهاي توليد، تکنيک‌هاي توليد، طراحي، قيمت‌ها، ليست مشتريان، اطلاعات مديريتي طرح‌ها و استراتژي‌هاي تجاري.
طبق قانون اين کشور جبران خسارات از کليه طرق امکان‌پذير خواهد بود.
هدف از جبران خسارت در اين قانون بازگرداندن و عودت دارايي است که با نقض اسرار تجاري و اطلاعات محرمانه، از کيسه‌ي صاحب اسرار تجاري خارج شده است.
يکي از احکامي که مشابه با حکم بازرسي بوده و طي اقامه يک دعوا قابل دسترسي است، حکم بازرسي و تحقيق از مقدمه چيني‌ها و ابزاري است که شخص خوانده در جهت سرقت تجاري به آن‌ها دست يافته است. کشور هند قانون مدون مدني يا کيفري مربوط به حمايت از اين اسرار را به تصويب نرسانده است و علت آن نيز همانطور که پيش از اين نيز ذكر شد، آن است که حقوق اين کشور کامن لا است. بنابراين، حمايت از آن به صورت عرف و رويه در اين کشور درآمده و اجرا مي شود.
گفتار دوم - مقدمات موجود در موافقتنامه هاي بين المللي
مبحث اول - GATT 1:
به موازات حرکت سريع جهان به سمت بازار واحد جهاني، کشورهاي صنعتي در سراسر دنيا متوجه اهميت حمايت اسرار تجاري گشته اند. اغلب گفته مي‌شود که : يک سر تجاري به محض آن که براي اولين بار به سرقت رود، براي هميشه به سرقت رفته است.
در واقع ارزش اسرار تجاري بر مبناي سري بودن آن است. بنابراين، اگر يک شرکت بزرگ تجاري نتواند از اسرار تجاري خود در کشورهاي خارجي حمايت لازم را به عمل آورد، در آن کشور به تجارت نخواهد پرداخت.در نتيجه، بازار جهاني خواستار اجراي متحدالشکل و مؤثر حقوق اسرار تجاري است.
در اين راستا موافقتنامه هاي بين المللي چندي، به تصويب کشورهاي صنعتي دنيا رسيده است که يکي از اين موافقتنامه ها GATT است. اين موافقتنامه که به معني موافقتنامه کلي راجع به تعرفه هاي گمرک و تجارت است، در 15 آوريل سال 1994 ميلادي توسط مهم ترين کشورهاي صنعتي دنيا و پس از نشست و موافقتنامه‌ي اروگوئه به تصويب رسيده است.
GATT 2 يکي از مهترين موافقتنامه هايي است که پيش زمينه‌ي خوبي براي انعقاد ساير موافقتنامه ها در اين زمينه بوده است. يکي از اساسي ترين تأثيرات GATT آن است که موجبات تأسيس سازمان تجارت جهاني (WTO) 3 را فراهم آورد. و همچنين باعث انعقاد ساير موافقتنامه‌هاي مربوط به تجارت که مهمترين آن‌ها Tripsيا جنبه هاي تجاري مربوط به حقوق مالکيت معنوي است، گشته است.
در موافقتنامه‌ي گات، حمايت از اسرار تجاري تحت عنوان "اطلاعات محرمانه يا افشا نشده" پيش بيني شده است. اين امر مبين اهميت اسرار تجاري است که بخشي از گات به اين امر تخصيص يافته است.
تحت گات، يک مکانيزم واحد و متحدالشکل براي حمايت بين المللي از اسرار تجاري تهيه و تدارک شده است. طبق اين موافقتنامه، سه عنصر اساسي جهت اثبات اسرار تجاري بايد وجود داشته باشند:
1) اين اسرار بايد شامل اطلاعات ارزشمند تجاري باشند .
2) در حوزه‌ي اطلاعات عمومي قرار نداشته باشند.
3) تلاش‌هاي معقولي براي حفظ سري بودن آن صورت گرفته باشد.
همچنين طبق اين موافقتنامه، مسئوليت براي اشخاص ثالثي که خود طرف قرارداد با مالک اسرار تجاري نبوده اند نيز، در نظر گرفته شده يعني اشخاص ثالثي که سري بودن اسرار را مي دانسته‌اند و يا در دانستن اين مطلب، غفلت و قصور ورزيده اند، نيز در صورت افشا يا استفاده‌ي غير مجاز از آن‌ها، مسئول و قابل تعقيب هستند.
بنابراين، به موجب موافقتنامه‌ي گات، اطلاعات سري بايد در مقابله با استفاده بدون مجوز و رضايت مالک آن در صورتي که اين استفاده مخالف با رويه هاي اماني تجاري باشد، مورد حمايت واقع شوند.
2- World Trade organization
رويه هاي جديدتر موافقتنامه گات، يک مجموعه و هيئت حل اختلاف جهت رفع دعاوي بين المللي در زمينه‌ي نقض حقوق مربوط به اسرار تجاري ايجاد نموده است. يعني گات يک هيئت حل اختلاف را ايجاد کرده که به حل و فصل اختلافات بين المللي در اين زمينه مي پردازد.
اهداف اصلي و اساسي موافقتنامه‌ي گات، تجارت آزاد و رقابت عادلانه است، اما لازمه‌ي دستيابي به اين اهداف، حفظ حقوق صاحبان اسرار تجاري است که اين موافقتنامه به اين امر پرداخته است.
مبحث دوم- Trips
موافقتنامه‌يTrips يا جنبه هاي تجاري مربوط به حقوق مالکيت معنوي به موجب ماده‌ي 39، اعضا خود را به حمايت از اطلاعات سري يا "اطلاعات سري مربوط به حکومت يا آژانس‌هاي حکومتي" از طريق اقدامات مؤثر، دعوت مي‌كند. اين اولين باري است که حمايت از اطلاعات سري
















گوزلیم عکسین دوشوب پیماندن پیمانیه

گوندریب عشقین منی میخاندن میخانیه

گئتمیشم میخانیه من دردیمه درمان اولام

دردیمی بیر بیر دیم من ساغر و پیمانیه

دردیمه درمان شراب اولدو حبیبیم ساقی لر

گوندریب عشقیم منی گور هانسی داروخانیه


[عکس: images?q=tbn:ANd9GcTiJ4evUTSiPaWN4c5Iczp...VY2wXNRMnQ]
20-06-1390 11:36 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  حمايت از توليد داخلي خودرو يا تسهیلات واردات آن Friga 0 220 26-08-1390 02:16 ق.ظ
آخرین ارسال: Friga

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان