آموزش کوهنوردی و نکاتی مفید در مورد آن - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

آموزش کوهنوردی و نکاتی مفید در مورد آن
زمان کنونی: 20-09-1395،06:13 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: pajhan
آخرین ارسال: pajhan
پاسخ: 1
بازدید: 217

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: آموزش کوهنوردی و نکاتی مفید در مورد آن
ارسال: #1
آموزش کوهنوردی و نکاتی مفید در مورد آن
پست‌ها: 479
تاریخ عضویت: 20 آبان 1390
اعتبار: 60
حالت من: انتخاب نشده
آخرین ویرایش در 11-11-1391 01:25 ق.ظ توسط Friga
(21) لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ( ای رسول ) اگر ما این قرآن را بجای دل مردم بر کوه نازل می کردیم ، مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل و متلاشی می گشت . و این امثال را برای مردم بیان می کنیم باشد تا اهل عقل و فکرت شوند .

[عکس: koh3.jpg]


*آموزش کوهنوردی :کوه نوردی ورزش بسیار مفرح و اثر بخش به لحاظ جسمانی و روحانی می باشد . شما می توانید در هر فصلی با توجه به مساعد بودن شرایط جوی به کوه نوردی بپردازید،‌ اما در فصل زمستان، خطراتي از قبيل بهمن، سرمازدگي، سر خوردن، كولاك و گم شدن در مه و غيره پيش مي آيد. بنابراين داشتن تجربه و ابزار لازم و یک همراه با تجربه می تواند در این فصل شما را یاری دهد . درضمن هرگز تنها به كوه نرويد. يك كوهنورد با تجربه هم ممكن است به دليل پيچ خوردن پايش نتواند حركت كند و اگر همراه نداشته باشد ممكن است جان خود را از دست بدهد، كوهنوردي یک ورزشي گروهي مي باشد .
[عکس: koh5.jpg]


*اطلاعات مقدماتي :نام و ارتفاع قله مورد نظرموقعيتهاي جغرافياييراههاي رسيدن به مبدأ صعودمحل و ساعت حركت وسايل نقليه عمومينام آباديهاي مسير از مبدأ تا مقصدفاصله بين آباديها و پناه گاه ها به كيلومترچگونگي راههاي آسفالته خاكي (جيپ رو) و مالرو منتهي به قلهمسيرهاي زمستاني و تابستانيعوارض طبيعي يا مصنوعي موجود در مسير صعودرود خانه ها و چشمه هاديواره های سنگیدكل برقجان پناه يا پناهگاه هاي مسيرمحل هاي مناسب براي چادر زدنداشتن وسايل فني مورد نيازاطلاع دادن به خانواده و یا دوستان از مسیر حرکت و مقصد و برنامه شما* وسايل و پوشاك :وسایل زیر به نوع صعود شما بستگی دارد و شریط آب و هوائیكفش سبك راهپيماييكفش نيمه سنگين كوهپيماييجوراب كوهنوردي> شلوار كوهنورديپيراهن و پوليور كوهنورديپيراهن و شلوار گرمكنانواع دستكش كوهنورديانواع عينك كوهنورديگتر كوهنورديشنل باران‌كاپشن و شلوار بادگيركت پر يا ويسكوزكوله پشتيزير اندازكيسه خواب پر يا ويسكوزانواع كلاه كوهنورديیخ شكنچراغ قوه با لامپ و باطري اضافهقمقمه آبجعبه كمكهاي اوليهطناب انفرادي و كارابينقطب نما و نقشه مسيرسوتبشقاب ، ليوان ، چاقو ، در بازكن و كبريت ضد آب (با غلطاندن چوب کبریت ها در پارافین مایع می توانید آنها را ضد آب نمائید )عصا ، چوب دستيكلنگدفترچه بیمه
[عکس: koh15.jpg]


* وسايل گروهي :چادر كوهنورديپوشش ضد آب چادرارتفاع سنجظروف غذا و لوازم پخت و پزچراغ خوراك پزي ، الکل جامد و غیره ...كپسول روشناييكتري و قوري گروهيدوربين كوهنوردينقشه، كروكي و مجوز برنامه* چيدن كوله پشتي :معمولاً اجسام سنگين تر را اول داخل كوله پشتي گذارده و وسايل سبك تر را روي آن قرار مي دهندوسایل دارویی و جعبه کمک های اولیه دم دست باشندكوله پشتي نبايد لق بزندمواد غذائي آبدار بايد در كيسه پلاستيكي جداگانه بسته بندي شده و در كوله پشتي قرار گيرداجسام نوك تيز يا سنگين بايد طوري چيده شوند كه با پشت يا كتف شما تماس نداشته باشدبنا بر ضرورت شما لوازم ضروری را در بالاترین قسمت کوله پشتی قرار دهید

[عکس: koh13.jpg]


* حركت :آرام حركت كنيد و هيچ سنگي را به پايين نغلتانيد . شما بايد انرژي خود را به سه قسمت تقسیم کنید: انرژي صعود، انرژي فرود و انرژي ذخيره و در هنگام حركت ، گامي ثابت و يكنواخت را بردارید ،‌ به طوري كه بتوانيد ساعتها آن را حفظ كنيد بدون آنكه توقفي داشته باشيد يا بدنتان عرق كند.در سر بالايي از تند رفتن خودداري كنيد، در شيبهاي تند در موقع بالا رفتن و حتي پايين آمدن با قدمهاي كوتاه و به صورت مارپيچ حركت كنيد. برای جلوگیری از مار گزیدگی به جائی که نمی بینید پرش نکنید . در حركت، بايد ضربان قلب و برداشتن پاها با هم هماهنگ باشند و بايد خودتان اين هماهنگي را به دست آوريد. نفر اولي كه در رأس گروه به عنوان پیش رو حركت مي كند بايد طول گامهاي خود را با طول گام هاي ضعيف ترين نفر در گروه هماهنگ نمايد. از دويدن بپرهيزيم و خود را درگير مسيرهاي ناشناخته نسازيم. در موقع باران و رعد و برق پناه گرفته و بدانيم رعد و برق غالباً بر قله ها و تيغه هاي سنگي و مناطق مرتفع برخورد مي كند. در اين هنگام تمام وسايل فلزي مانند ساعت، كلنگ و كرامپون را از خود دور كرده و در پناه سنگي به فاصله 3 تا 5 متري روي زمين بنشينيم و عايقي مانند كوله پشتي يا طناب را زير انداز خود قرار دهيم. به محض مشاهده هواي نامساعد و قبل از بحراني شدن هوا از پوششهاي حفاظتي خود مانند لباس بادگير، كلاه و دستكش استفاده نمائیم . حتما بعد از استفاده از کوله پشتی خود درب آن را ببندید تا جانوری به داخل آن نرود . اگر لباسی را به درختی آویزان کرده اید در موقع استفاده جیب های آن و یا آستین و پاچه های آن را وارسی نمائید . برای وارد نشدن جانوران به داخل چادرتان حتما در هنگام استفاده درب آن را ببندید .* تنفس در كوهستان :بايد عميق و آرام نفس بكشيد و عمل دم را از بيني انجام دهيد زيرا تنفس از راه دهان باعث تشنگي و خشكي گلو و در هنگام سردي هوا باعث سرماخوردگي و چرك كردن لوزه ها مي شود. توجه داشته باشيد كه تعداد ضربان قلب شما در دقيقه بيش از حد بالا نرود، مدت استراحتهاي موقت نبايد بيش از 10 الي 15 دقيقه به طول انجامد چرا كه بدن كوهنورد كم كم سرد مي شود و حالت خشكي پيدا مي كند. اين امر، حركت مجدد را با مشكلات روبه رو مي سازد.* تغذيه در كوهستان :براي اجراي يك برنامه كوهنوردي يك روزه يا چند روزه بايد از چند روز قبل با يك رژيم غذايي مقوي به ذخيره انرژي در بدن پرداخت. غذاي كوهستان بايد مقوي، مغذي،‌ زود هضم، سبك و پر كالري باشد. براي تلاشهاي سنگين بايد به بدن خود مواد كالري زای مخصوص برسانيم. هر صد گرم گلوكز ، 400 كالري انرژي دارد و به سرعت شما را گرم مي كند و زود هضم و سریع جذب مي شود. هر صد گرم بادام و گردو 300 تا 400 كالري انرژي دارند. هنگام فعاليت كوهنوردي بدن ما به 5/2 تا 4 ليتر آب در شبانه روز نياز دارد. البته اين امر به حرارت محيط و فعاليت ما بستگي دارد. به علت فعاليت، بدن ما مقداري آب، نمك، پتاسيم و فسفر را از دست مي دهد. پس لازم است هنگام مصرف آب و غذا كمي نمك به آنها اضافه كنيم تا از گرفتگي عضلات و بر هم خوردن تعادل بدن مصون باشيم. آب برف كاملاً خالص و فاقد مواد معدني است. براي جلو گيري از اسهال و پايين آمدن فشار خون مي توان به آن قند، نمك يا عصاره ميوه اضافه كرد. حتی المقدور از آب برف که در نزدیکی شهرهای بزرگ قرار دارد خود داری نمائید . پس از يك فعاليت شديد، آب سرد به كليه ها و ريه ها و دستگاه گوارش صدمه مي زند. پس آب را بعد از كمي استراحت و خنك شدن بدن استفاده نمائید. هميشه مقداري مواد غذايي اضافه همراه داشته باشيد، زيرا ممكن است به دلیل بوجود آمدن حوادث غیر مترقبه به آن نيازمند شويد. به تاريخ مصرف و باد كردگي قوطي مواد كنسرو شده توجه داشته باشيد.قبل از شروع برنامه و در خلال آن هيچگاه با شكم پر اقدام به صعود نكنيد. احتياج بدن به اكسيژن براي هضم غذا در ارتفاع و به خصوص هنگام صعود ممكن است شما را با مشكل روبرو سازد. در صورت امكان، بعد از صرف غذا، حداقل يك ساعت استراحت كنيد. در غير اينصورت به مقدار كم به طور متناوب بخوريد و بياشاميد. هرچه ارتفاع مسير شما بالاتر مي رود بايد از غذاهايي كه زود هضم مي شوند استفاده كنيد زيرا مواد غذايي دير هضم باعث تهوع مي شود. هنگام شب با استفاده از سوپ، آب و املاح و مواد دفع شده بدن را جايگزين كنيد.در استراحتهاي بين راه از بيسكويت، شكلات، ميوه هاي خشك و پرتقال استفاده كنيد. مصرف سير در كوه، مقاومت بدن را در سرما و گرما افزايش مي دهد. از سير فقط در روزهاي اول برنامه استفاده كنيد، زيرا مصرف اين ماده در ارتفاعات باعث تند شدن ضربان نبض مي شود



منبع : فدراسیون کوه نوردی جمهوری اسلامی ایران

 
















دوستان قبل از خارج شدن از صفحه لطفا تشکر کنید تا کاربران برای بیشتر کردن مطالب دل گرم شن 


در دنيا هيچ بن بستي نيست. يا راهي‌ خواهيم يافت و يا راهي‌ خواهيم ساخت....
11-11-1391 01:12 ق.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  اصول کوهنوردی صحیح malijoon 0 218 26-01-1392 10:43 ب.ظ
آخرین ارسال: malijoon

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان