آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری) - تالار گفتمان آذر فروم





دعوت به همکاری با آذر فروم

 

آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
زمان کنونی: 12-09-1395،11:30 ب.ظ
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: toyota
آخرین ارسال: toyota
پاسخ: 5
بازدید: 325

 
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

موضوع: آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
ارسال: #1
آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)

خوب اول از همه پیشنهاد چند تا مقالات علمی بخش رو که در باره سیستم فرمان و ترمز و کلاچ و گیربکس توضیح داده رو مطالعه کنید تا اینجوری فقط به عنوان یه اهرم به اوناع نگاه نکنید.

بعد اینکه شما قرار نیست پس از مطالعه این سسلسله مقالات یک راننده خوب شوید بلکه تمرین مهمترین بخش برای یادگیریه حتی وقتی روی صندلی محل کارتون هم نشستید تجسم پدالها زیر پاتون سخت نیست.

قرار نیست شما در این بخش یک راننده حرفه ای و ریس بشید بلکه قراره یه راننده قانونمند و حرفه ای در شهر باشید
مباحث رانندگی در جاده بعدا مورد بررسی قرار خواهد گرفت

به هیچ عنوان تنها و بدون حضور شخص بزرگ سال و با تجربه به تجربه مراحل زیر دست نزنید

فعلا هم پا من ادامه بدید

مراحل غلق گیری مهمترین بخش تو تعیین راننده خوب و راننده ناشیه به اونا دقت کنید

سه تا پدالی که در خودروهای با گیربکس دستی زیر پاهاتون در اختیار دارید در از راست به چپ پدال گاز ، ترمز و کلاچ نام دارند که هر یک وظایف خاص خودشون رو دارند و ترکیب هنرمندانه اونا شما رو به یک راننده حرفه ای تبدیل میکنه.



1- تنظیم صندلی:


برای رانندگی خوب ابتدا باید شرایط راحتی شما و همینطور تمرکز شمارو فراهم کنه پس روی صندلی بشینید و فرمان را در دست خود بگیرید

تو راحتترین شرایط ممکن صندلی خود را تنظیم کنید فقط فراموش نکنید که نه خیلی عقب برید و نه خیلی به فرمان نزدیک شوید (یادتان باشد اگر از اول به سبک نشستن عادت کنید تغییر ان بسیار سخت است) اگه قدتان برایتان دردسر ایجاد میکند باید بدانید که لازم نیست کل کاپوت خود رو ببینید فقط باید به نمای جلو تسلط کافی داشته باشید.

حالا اگه میخواید چک کنید که راحت و استاندارد نشستید تمام قطر فرمان را بی انکه جابجا بشید تو دستتون بگیرید و اگر فرمان را صفحه ساعت فرض کنید باید دستان شما ساعت 3 و 9 باشد.

کمی سخت و ناشیانه به نظر می اید اما سعی کنید به ان عادت کنید.

حال پدال کلاچ را ته فشار دهید و ول کنید اگه برای این کار مشکل دارید باز جای خودتان را تغییر بدید تا شرایط مطلوب برسید.


2- تنظیم آینه:


آینه سمت چپ و راست و مرکزی خودرا تنظیم کنید

باید در اینه های بقل یه نکته رعیت شود

بدون اینکه حرکت خاصی کنید فقط با چرخواندن سر به ان نگاه کنید و برای تنظیم فقط در این شرایط آنرا چک کنید .

برای آینه چب یاید در قسمت راست اینه تمام بدنه ماشین خودتان را ببینید البته به صورت مماسی

برای تنظیم بالا و پایین بودن ماشین پشت سرتان در مرکز اینه شما باشد

برای اینه مرکز تمیم نمایی که از شیشه عقب را در ان جا دهید و جز برای این به هیچ منظوری از ان استفاده نکنید!!!



3- تنظیم فرمان:


امروزه تقریبا همه ی خودرو ها تنظیم زارویه فرمان رو دیگه دارند اهرم تنظیم را آزاد کنید و فرمان را طوری قرار دهید که از نیمه ی بالایی آن کل قسمت گیج(آمپر سرعت و دور موتور) خود را ببینید در ضمن بهتره که فرمان با سینه شما موازی باشه و زاویه خاصی نداشته باشه(مخصوصا برای خودروهای مجهز به ایربگ)


4- تنظیم کمربند ایمنی:


نکته جال اینه که خیلی از شما این بخش رو با سخره دارید میخونید اما...
کمربند ایمنی دارای یک پیچ تنظیم بر روی ستون خودرو است که ارتفاع آنرا تغییر میدهد آنرا طوری تنظیم کنید که کمربند دقیقا ار روی کتف شما رد شود .

همیشه قبل از روشن کردن خودرو کمر بند را ببندید.

5-استارت زدن:



تنظیمات دنده و ترمز دستی نیز در قبل از استارت زدن مطرح میشه که من ترجیح میدم با یه روش ساده شمارو از اون معاف کنم

کافیه قبل از استارت زدن پدال کلاچ را تا ته فشار دهید

استارت زدن خودرو چند مرحله داره مرحله اول با چرخواندن سوییچ برق خودرو وصل میشود و برخی از بخش ها مثل پخش و چراغها در مدار قرار میگیرند در مرحله دوم بخش های الکتریکی سیستم خودرو در مدار قرار گرفته و آماده به کارند (چند لحظه تحمل کنید تا پمپ بنزین به وظیفه خود عمل کند(تو ایران صدای نا هنجارش به راحتی قابل شنیدنه اما نشانه دیگه گیج بنزین خودروست که بعد از اتمام وظیفه پمپ اندازه واقعی را نشان میدهد) )حالا مرحله نهایی را انجام دهید یا دتان باشد که این مرحله یک مرحله لحظه ایست و بعد از ول کردن سوییچ خود به خود به مرحله دو بر میگردد
سوییچ را فقط چرخوانده برای چند لحظه نگه دارید و ول کنید حتی اگر در وهله نخست روشن نشد آنرا به طور مستمر نگه ندارید
بعد از اینکه ماشین روشن شد سوییچ را ول کنید.

استارت زده و دستتون رو به سمت دنده ببرید از اونجایی که ترمز دستی معمولا در نزدیکی دنده قرار داره اونرو چک کنید البته با یه نگاه کوچک به صفحه گیج مطمئنا چراغ قرمز اونرو میبینید که روشنه

6-دنده:


اول دنده را در دنده 1 قرار دهید
برای اینکار به صورت معمول دنده را به سمت خودتان کشیده و رو به جلو حرکت دهید ( در ماشین های مختلف نحوه قرار گیری دنده ها متفاوت است که معمولا در روی دسته دنده حک شده)

با چهار یا پنج عدد روبرو هستید که دنده 1-5 خودرو هستند و یک حرف r که همون دنده عقبه

برای شروع مسیر رو به ذهنتون بسپرید و دنده یک رو چند بار خلاص کنید(در وضعیت خلاص موتور با چرخ درگیر نیست و شما در این لحظه میتونید بدون گاز دادن پاتون رو از کلاچ بردارید برای چک کردن این وضعیت کافیه اهرم دنده را به چپ و راست تکون بدید که اگه تو بازه زیادی حرکت کرد خلاص شده)

حالا پای راستتون را روی ترمز قرار دهید و ترمز دستی رو خلاص کنید(شستی روی دستی رو فشار بدید و کمی به بالا کشیده و بعد از عمل کردن شستی اونرو به پایین ترین محل ممکنه ببرید)
چراغ قرمز روی گیج باید خاموش شود .

7-کلاچ و نیم کلاچ:


سعی کنید ماشین رو در مرحلی تحویل بگیرید که جلو وعقب شما خالی باشهبه فاصله چند متر

امیدوارم که مطالب کلاچ رو خونده باشد اگه نه الان موقعشه

کلاچ ابزار قطع و وصل کردن نیروی موتور به گیر بکسه

یعنی وقته تا انتها پایینه هیچ نیروی از موتور به سمت گیربکس و در نتیجه چرخ ها نمیده

و دو وضعیت داره که مهمترین اصل در رانندگی بدست آوردن حایل این وضعیت هاست

مرحله اول اون که آزاده و تمام نیروی موتور به گیربکس منتقل میشه
مرحله دوم هم که تا انتها پایینه و هیچ نیرویی به گیربکس و چرخ ها وارد نمیشه
اما مرحله حایل یعنی انتقال بخشی از نیرو به گیر بکس همون نیم کلاچ نام داره که شما باید محل اونرو به خاطر بسپارید سخت ترین و مهمترین بخش رانندگی این مرحله است

(غلق گیری)
تمرکز کنید و پدال کلاچ رو به آرامی رها کنید بازه عمل کلاچ تنها 2-3 سانتی متر است
در جایی ماشین شروع به لرزیدن میکند این همان بخش نیم کلاچه

چند بار آنرا تمرین کنید اگه احتمالا ماشین را خاموش کردید از مرحله 5 به بعد را مجددا انجام دهید فقط تنها توصیه من تمرکز و آرامشه اگه ضربان قلبتون بالا رفته یا هیجان زده اید با چند نفس عمیق ارامش رو به خودتون برگردونید


با تمرین و بدست اوردن این قسمت شما سخت ترین مرحله رانندگی رو انجام دادید.



8- ترمز:


وظیف این پدال ایجاد اصطکاک بین لنت ترمز و چرخ خودروست که این اصطکاک باعث توقف خودرو و کم کردن سرعته و رابطه مستقیم داره با مقدار فشاری که روی پدال میارید


9- پدال گاز:


پدال گاز به سیمی متصله که میزا هوا و در نتیجه بنزین رو به داخل موتور کنترل میکنه

وقتی که پدال آزاده دریچه کاملا بستست و پاشش بسیار ناچیزی صورت میگیره و هوای لازم از یک کانال فرعی وارد موتور میشه

و وقتی فشار میدید با تناسب مستقیم زاویه این دریچه تغییر میکنه و در انتها (وضعیت فلت) کاملا دریچه بازه و بیشترین پاشش سوخت انجام میشه


(غلق گیری)
سعی کنید وقتی ماشین خلاص و روشنه پدال رو فشار بدید و به دور موتور دقت کنید و سعی کنید در دور های پایین پاتون رو کنترل کنید تا همیشه بدونید چقدر میخوایید به پدال فشار بیاورید




10- حرکت:



برای شروع اینگونه حرکت کنید کلاچ رو کمی بالا بیارید و به مرحله نیم کلاچ برسید پاتون رو از پدال ترمز برداشته(اصلا نگران نباشد حتی اگر در شیب هم هستید با این وضعیت ماشین حرکت ناگهانی نمیکند)

به ارامی پدال گاز رو فشار بدید و و همزمان کلاچ را خیلی نرم رها کنید .

اگه خاموش کردید مرحله 5 به بعد رو انجام بدید

کمی حرکت کنید و گاز را ول کرده کلاچ را بگیرید و به آرامی ترمز کنید سعی کنید بدون هیچ ضربه ای ماشین بایستد

(غلق گیری)
به طور ناگهانی ترمز رو فشار ندید و سعی کنید با فشار ملایم و به مقدار کافی ماشین رو نگه داری




دوباره این مرحله رو تمرین کنید



03-10-1391 10:21 ب.ظ
 
ارسال: #2
RE: آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
خوب فرمون رو با دودست در دست گرفتید بدون اینکه گاز زیادی به ماشین بدید با همون سرعت کم حرکت کنید سعی کنید برای شروع خودتون رو به خط کشی وسط خیابون نزدیک نگه دارید اگه به ماشین های جلویی خود نگاه کنید میبینید که فاصله ی زیادی با جدود دارید بهتره از یک شرنشین در سمت راست استفاده کنید و اینجوری با راهنمایی خود به راحتی میتونید فاصله سمت راست خودتون رو از جدول بدست آورید هیچ محاسبه خاصی نداره و فقط باید بعد از مدتی رانندگی بدست بیاد یه راهنمایی سعی کنید با سرعت خیلی کم و در جای خلوت با کمک نفر دوم کاملا به جدول نزدیک شوید و سپس بایستید همونجور که نشستید با استفاده از کنج ماشین حدود اون رو تشخیص بدید

خوب شما باید مراحل قبل رو اونقدر تمرین کنید که دیگه نیازی به نگاه کردن دسته دنده برای پیدا کردن او نداشته باشید:icon_mrgreen:

راهنما:

راهنما وسیله ی مهمیه که کمتر توسط راننده های ایرانی استفاده میشه و استفاده از اونرو نشانه آماتوری میدونند
در حالی که این یه وسیله هشدار دهندست برای رانندگان دیگر که مسیر بعدی شما را به انها اطلاع میده میبینید هیچ ربطی به ناشی بودن و یا حرفه ای بودن نداره .

با حرکت اون به پایین راهنمای سمت چپ شروع به چشمک زدن میکنه و بالا راست تشخیص اون هم کاملا سادست دقیقا مثل عقربه های ساعت راست گرد و چپ گرده

چراغ کوچیک(امپر - تو):

چراغ تو یا همون چراغ کوچیک که نور بسیار کمی دارد و اگر روشن کنید چراغ پشت آمپر نیز روشن میشود یکی دیگر از نکات ایمنی است که تو ایران تقریبا هیچ کس نمیشناستش

چراغ کوچک برای دیدن نیست بلکه برای دیده شدنه و به محض اینکه نور طبیعی کم شد (هوای ابری - غروب در حالی که هنوز روشنه(گرگ و میش) - در صبح زود (شفق) - گردو خاک - مه سبک و . . . ) باید از آن استفاده کرد تا راننده های جلویی و عقبی شمارو بهتر ببینید مخصوصا برای خودروهایی بارنگ نقره ای و بژ که تو این زمان از روز بسیار خطرناک و مرگ بارند.

چراغ جلو با نور پایین:

با روشن کردن این چراغ شما شعاع کوچکی از جلوی ماشین خودتون رو پر نور میبینید (بازه 250 متری)برای مکان های تاریک استفاده میشه برای شهر(جاههای که نور شهری وجود نداره و یا کم نور هستند)
یه سوال وقتی تو ترافیک هستید و میخواید رانندگان اطرافتان را از نظر اماتور یا حرفه ای بودن چک کنید چه میکنید

سادست هرکی با نور پایین تو ترافیک وایساده اونقدر نمیدونه که داره چشم رانندگانی که در 250 متری خود هستند رو ازار میده و اونی که با چراغ تو وایساده تو ترافیک حاضر شده دستش رو برای کم کردن الودگی نوری چند سانت حرکت بده


چراغ جلو با نور بالا:

با روشن کردن این چراغ شما محدوده ی زیادی رو در جلو خودتون با ارتفاع بالایی روشن میبینید که فقط برای جاده های خارج شهر و بدون پوشش نور جاده ای بکار میره

چند نکته:

در روزهای بارانی تا حد امکان از این نور استفاده نکنید چون بخاطر پرتو بسیار قوی اش بر اثر برخورد به قطرات آب روی شیشه و آینه بسیار ازار دهندست
در هنگام نزدیک شدن ماشین روبرویی در جاده و اتوبان بدون جدا کننده بلند(جدا کننده هایی که باعث میشند ماشین لاین مخالف دیده نشود) آنرا خاموش و با نور کوچک حرکت کنید
اگر به ماشین جلویی نزدیک میشوید نیز حتما از چراغ کوچک استفاده کنید

سوال قبل رو اگه دوباره بپرسم به اونی که تو ترافیک با نور بالا وایساده چی تو دلتون میگید؟
اگه شما هم حواستون نباشه به شما هم خواهند گفت!!!!


چراغ مه شکن:

خوب یه نکته مهم این چراغ اصلا تزیینی نیست و برای زیبایی ماشین شما در شب ساخته نشده و حتما حتما وحتما باید دارای نور زدد باشه!!!!

چراغ مه شکن چون در ارتفاع پایین و نور زرد فقط برای مه (گرد و خاک) به کار میره و اصلا اونرو در شهر روشن نکنید و به پراید داران با سمندتون کلاس بزارین:lol:



چراغ سوم ترمز:

اون کسی که این رو اختراع کرده اصلا کشکی اینکارو نکرده بلکه طی یه تحقیق باعث کم شدت تصادف از عقب میشده که نصب میشه و خیلی از ما اونو میکنیم تا سیستم ببندیم یا بعضیه میزارن زیر سپر و خلاصه خیلی کارای دیگه

چراغ مه شکن عقب:

تعجب کردین؟ نه جز خدمات اضافی و عجیب غریب نیست
دقیقا یه چراغ قرمز خیلی پر نوره که عقب روشن میشه و در بعضی ماشینا به صورت مجزا قرار داره(206 و هیوندایی ورونا تو سپر) و تو بقیه جزئی از چراغ عقبه

همونی که به اندازه چراغ ترمز نور داره و یه سره روشنه رو عرض میکنم که چون جلو نیست و خودشون اونو نمیبینن بیخود روشنش میکنن و وقتی از نور پرژکتور عقب یه ماشین دیگه کور دارن میشن اونو به باد فحش میگیرن

فقط برای مه و گرد وخاک

خوب هنوز دارید میرونید؟
کجا رو نگاه میکنید؟

دور دست؟
جلوی کاپوت؟

اولیا اگه یه بچه بپره چی مکنید؟
د.میا اگه ماشین از دور با سرعت به شما نزدیک میشه یا ترافیک شدیده یا جاده بستست چی؟

خوب یه نکته تا حالا رادار رو دیدین چه جودی کار میکنه؟

چشم یه راننده حرفای باید مثل یه رادار کار کنه و مدام بین سه آینه و دور دست و نزدیک و گیج داخل خودرو حرکت کنه و به همه چیز دقت کنه


خوب سخته بله حرفه ای بودن سختهthinking

اگه عینکی هستید حتما استفاده کنید یه راننده عینکی بهتر از یه راننده مرده ست!!!

بسیار عالی تا حالا با دنده یک حرکت کردیم و تونستیم کنج ها و فواصل رو بدست بیاریم (همین کار بسیار ساده احتیاج به چندین ساعت تمرین و ممارست داره)



03-10-1391 10:22 ب.ظ
 
ارسال: #3
RE: آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
حالا با کمی بالا تر بردن دور موتور برای شروع تا 3000 دور موتور رو بالا برین و گاز رو ول کرده و کلاچ رو تا ته گرفته و دست راست رو از فرمون جدا کنید و دنده را در 2 قرار بدید و کلاچ را به آرامی رها کنید و بسیار آرام گاز را فشار دهید

اگه در حین ول کردن گاز یا ول کردن کلاچ دچار ضربه شدید معلومه که هنوز با پدالها زیاد کار نکرده اید

خوب حالا با گاز خیلی کم به حرکت ادامه بدید

خوب تا اینجا اگه جایی ترمز کردید فقط کلاچ رو گرفتید و برای حرکت نیز ول کردید

اما اینبار بعد از توقف کامل باید دوباره دنده رو در یک قرار بدید و حرکت کنید

یادتون باشه همیشه آغاز حرکت با دنده 1 انجام میشه حرچند که برخی از ماشینا رو میشه با دنده 2 راه انداخت ولی فشار زیادی به موتور ماشین میارید
و احتمالا اون صدای تق تق رو زیاد شنیدید که به علت سبک بودن دنده در زمان نامناسبه

5 سبک- 1 سنگین ترین دنده در ماشین های 5 دنده است

دور موتور:

وقتی که حرف از تعویض دنده میشه فقط یه راهنما برای اون وجود داره که اونم دور موتوره

که بین 0 تا 7000 معمولا درجه بندی شده و بر حسب دور بر دقیقه(rpm) و به صورت 0-7 یا 0-70 با به ترتیب با ضریب X1000 و X100 نمایش داده میشه

محدوده قرمز در دور موتور که در پراید از 6000 و در خانواده پژو از 6500 شروع میشه که منطقه بحرانیه و تمام اجزا ماشین برای زیر این دور طراحی شدند و تداوم موندن تو این دور میتونه کل مجموعه رو نابود کنه و هزینه گزافی براتون ارمغان بیاره(در خودرو هایی امروزی ECU به صورت اتومات پاشش در دور قرمز رو قطع میکنه)

برای شروع سعی کنید از 4500 بالا تر نرید

پس همونطور که بالا بردن زیاد دور موتور ضرر داره
تعویض دنده در دور پایین(زیر 3000) (به اصطلاح دنده مرده) نیز بسیار ضرر دارد و فشار داخل سیلندر رو به طرز خطر ناکی بالا میبرد



03-10-1391 10:22 ب.ظ
 
ارسال: #4
RE: آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
پیچیدن:

مهمترین اصل در این کار هشدار به دیگران است که فقط با یه حرکت چند سانتی دست و زدن راهنما امکان پذیره

پس قبل از اینکه به محل پیچیدن یا تغییر مسیر برسید راهنما رو روشن کنید

حق تقدم افقیست نه عمودی

این تیتر مقاله مهندس فرهاد کاشانی در مجله ماشین بسیار جالبه

خوب خلاصشو میگم

وقتی تو ایران شما جلو یه عده تو اتوبان در حال حرکتید آزادید که به هر طرفی که خواستید حرکت کنید پس حق تقدم عمودیه اونی که جلو تره حق تقدم با اونه یعنی به راحتی از لاین 3 (کم سرعت) به لاین 1(سبقت) میاید و اگه با اعتراض راننده پشت سری که به شما نزدیک میشه مواجه بشید با دست عرض زیاد خیابون رو نشون میدید و میگید که از اون استفاده کنه

اما برای کشور های با فرهنگ رانندگی قضیه به گونه دیگریست

شما در جلو همان صف حرکت میکنید و می خواهید از لاین 3 به لاین 1 بیاید ابتدا راهنما را زده و با نگاه کردن به آینه صبر میکنید که لاین سمت چب تا فاصله مطمئن خالی شود و سپس فقط یک لاین به چپ آمده و البته سرعت خود را با آنها تنظیم میکنید و سپس این مراحل را دوباره برای رفتن به لاین 1 انجام میدهید اینجا حق تقدم افقی است و اونی که در لاین چپ و بواسطه اون سرعت بیشتری داره حق تقدم با اونه


پس با رعایت آنچه گفته شد برای پیچیدن راهنما زده تو آینه نگاه میکنید تا در سمت مورد نظر ماشینی(هر نوع وسیله محرک) نباشه و بعد از اینکه 30 % از ماشین از اول محل پیچش رد شد شروع به پیچیدن کنید

سخت شد؟

حرفه ای بودن سخته:icon_mrgreen:

خوب چون هنوز دنده 2 دارید احتمالا نیازه به تغییر دنده ندارید ولی اگه نیاز بود در 1 قرار دهید و حرکت کنید

این کار رو با کمک نفر دوم ابتدا در کوچه ها و بلوار های بسیار خلوت تمرین کنید



03-10-1391 10:26 ب.ظ
 
ارسال: #5
RE: آموزش تكنیك های رانندگی (مباحث اولیه - شهری)
پست‌ها: 21
تاریخ عضویت: 31 مرداد 1391
اعتبار: 10
حالت من: انتخاب نشده
منم به شخصه چنتا توصیه در مورد رانندگی و خوب روندن که بعضیاش تجربیه و بعضیاش هم جنبه ی علمی داره خدمتتون می گم امیدوارم به دردتون بخوره
1. موقع روفتن روو دست انداز ها پاتون رو روو ترمز نذارید و قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خودنتون رو کم کنید
2.موقع کشیدن دستی دکمش رو فشار بدید و بکشید (اون دکمه حکم کلاژ برای ترمز دستی رو داره و توو خیلی از کشورها اگه شما این دکمه رو نگیرید و دستی رو بکشید امتحان آموزش رانندگی رو رد میشید!!!!)
3.در مواقعی که زمین سره مثه موقعی که برف باریده ترمز نگیرید و سعی کنید پاتون رو از گاز بردارید و با دنده معکوس دادن ماشین رو کنترل کنید ! ترمز گرفتن روی برف خطرناک تر از ترمز نگرفتنه
4.کسانی که ماشینشون ترمز ای بی اس داره: تلاش کنید هیچ وقت ترمز رو تخته نکنید و موقع گرفتن ترمز حتما" به ماشین عقبی و فاصلش با خودتون توجه کنید و اگر میبینید اون ماشین ای بی اس نداره (مثلا" پرایده) از تخته کردنه ترمز خود داری کنید
اگه فاصله ی شما با ماشین جلویی کمه مثلا" 2 متر یا کمتر و سرعت شما از یه حدی بیشتره سعی نکنید با تخته کردن ترمز مانع از خوردن به ماشین جلویی بشید چون حتما می خورید بهش! پس سعی کنید اعتماد به نفس رانندگیتون رو ببرید بابا و این جور مواقع از فرمون دادن سریع استفاده کنید و خودتون رو از پشت ماشین جلویی بکشید کنار (البته شما حتما باید حواستون به سمتی ک دارید فرمون رو میچرخونید باشید که ب ماشینای لاین کنار برخورد نکنید)
5. موقعی که صب ماشینتون رو روشن میکنید سعی نکنید با گاز دادن گرمش کنید چون بی فایدست و فقط آسیب میزنه.
6. پشت چراغ قرمز موتور رو خاموش میکنید حواستون باشه که اگه در کمتر از 1دقیقه ی بعد قراره چراغ سبز شه و شما دوباره استارت بزنید درواقع بنزین بیشتری مصرف خواهید کرد تا اینکه بخواین کمتر از یک دقیقه ماشینتون رو روشن نگه دارید
7. یه توضیح راجب پارک دوبل :1. اعتماد به نفس مهمه (اگه هی بخواین بگین نمیتونین و سخته حتما" نخواهید تونست) 2. سعی کنید به ماشینتون تسلط پیدا کنید و سایزهاش دستتون بیاد
3. پارک دوبل نیاز به تمرین زیاد داره و اصلا" خودتون رو نباید مقید کنید به این قوانین که تا فلان قدر بیا عقب و بعد فرمون و بچرخون و تا بهمان قدر که رفتی توو معکوس بچرخون و ...! در خیلی از موارد شما مجبورید طوری پارک دوبل بزنید که این روش جواب نمیده...
8. سعی کنید کمتر ترمز بگیرید و با برداشتن پا از روو پدال گاز سرعتتون رو تنظیم کنید این کار باعث میشه راننده ی پشتی از ترمز های پیاپی شما کلافه نشه... خیلی شده که پشت ماشینی بیفتید که مدام پاشو روو ترمز میذاره و شما هر آن احساس میکنید باید عکس العمل سریع نشون بدین درصورتی که اصلا" جلوتر خبری نیست!!!
9. سعی کنید هم حواستون به ماشین جلویی باشه هم به ماشین جلوتر از ماشین جلویی اینجا ایرانه و امکان اینکه چراغ ترمز ماشین جلویی کار نکنه کم نیست!!!
10. موقع گرفتن ترمز پاتون رو رو کلاژ نگه ندارید!! باعث میشه دیرتر واستید شما زمانی باید پاتون رو روو کلاژ بذارید که ماشین در آستانه ی ایستادنه
11. توو ایران خیلی دیدید که دوتا چراغ پایین چراغ جلو یا همون مه شکن رو روشن میکنن این کار فقط باعث کور شدن ماشین جلویی میشه و خاصیت دیگه این نداره!! چون اسم اونا روشه!! مه شکنن!مه شکن!
12.با شیشه ی ماشین در سرعت بالا حرکت نکنید و از هواکش استفاده کنید (مصرف سوخت 1/4 برابر بیشتر میشه در سرعت بالای 100 یه مقاله ام میخوندم که نوشته بود کولر روو درجه ی 1 باشه مصرفش کمتر از شیشه ی باز در سرعت بالای 100 هست)



03-10-1391 10:26 ب.ظ
 


[-]
پاسخ سریع
پیام
پاسخ خود را برای این پیام در اینجا بنویسید.


کد تصویری
royalfuns
(غیر حساس به بزرگی و کوچکی حروف)
لطفاً کد نشان داده شده در تصویر را وارد نمایید. این اقدام جهت جلوگیری از ارسال‌های خودکار ضروری می‌باشد.

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  رانندگی حرفه ای و اصولی pajhan 0 198 09-01-1392 07:39 ب.ظ
آخرین ارسال: pajhan
  رانندگی در باران pajhan 1 331 19-10-1391 03:46 ق.ظ
آخرین ارسال: pajhan
  24 نکته استثنایی درباره اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی!! toyota 1 197 03-10-1391 10:38 ب.ظ
آخرین ارسال: pajhan
  باید ها و نباید های رانندگی!! 1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندا toyota 0 294 03-10-1391 10:33 ب.ظ
آخرین ارسال: toyota
  اشتباهات رانندگی pajhan 0 262 20-05-1391 03:23 ق.ظ
آخرین ارسال: pajhan

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان